Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

CLIP #30 Angst voor boetes in de binnenvaart

AMSTERDAM

Jessica van den Akker is medebeheerder van de Facebookgroep ‘Vrouwen in de binnenvaart’, kortweg Vibia, en vaart met haar man Jeroen Strijker op de 57-meter Loreley. In een emotioneel betoog vertelt zij over de angst voor de hoge boetes waar je als binnenschipper bij controles tegenaan kunt lopen.

1 / 1
CLIP #30 Angst voor boetes in de binnenvaart

CLIP #30 Angst voor boetes in de binnenvaart


Tekst en video Heere Heeresma jr
Volgens Jessica durf je door die angst niks meer en neem je allerlei ongemakken voor lief om maar geen boete te krijgen. Ze vindt dat de buitenwereld moet weten onder welke regeldruk de binnenvaart zucht en dat de bedenkers van die regels en eisen zich moeten afvragen of ze in de praktijk wel uitvoerbaar zijn.

Achtergrondinformatie: Naast de ILT zijn de Politie, Rijkswaterstaat, de havenbedrijven Amsterdam en Rotterdam, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Provincie Fryslân, Groningen en Overijssel, gemeente Aalsmeer en Amsterdam en Waterschap Rivierenland aangewezen als toezichthouder voor de Binnenvaartwet. Zij controleren of de Binnenvaartwet wordt nageleefd.

De boetes voor overtredingen van de Binnenvaartwet staan in de bijlage 11.1. van de Binnenvaartregeling.

Onze Amsterdamse verslaggever Heere Heeresma jr. maakt korte video’s (clips) voor Schuttevaer.nl. Is er een kwestie waarover u zich in een video-interview zou willen uitspreken? Dan kunt u contact opnemen met Heere Heeresma jr. via heeresma@hotmail.com. Zijn ‘clips’ zijn terug te vinden bij Schuttevaer Dossiers.

Reacties (3)
  • mieke Kuipers

    Ik krijg nachtmanies van al de verplichting om vaartijdenboek invullen.Zelfs op de kanalen in Frankrijk zegt men.

  • J H Boerman

    Even reageren mijn vak vind ik nog steeds mooi maar de regelgeving die de laatste jaren een beetje de spuigaten uitloopt maakt dat ik er en hekel aan krijg.
    zou de bakker of de slager op de spreekwoordelijke hoek ook gecontroleerd worden op werktijden of dat hij daadwerkelijk 8 uur rust heeft. zal de desbetreffende controlerende ambtenaar ook gecontroleerd worden op 8 uur rust of de brugwachter en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    er zijn verschillende politie mensen, rijkswaterstaatmensen die even een nachtje mee varen en zo de vakantie auto etc opsparen niks mis mee maar wees niet roomser als de paus.
    Ik ken iemand bij de rijkswaterstaat die was BOA (Bevoegd Opsporing Ambtenaar) ik vraag aan hem waarom nu niet meer, hij zei met zulke college kan ik niet meer werken. Hij stond te douchen en hoorde twee college met elkaar praten en die zeiden ,hoeveel heb jij er gepakt vandaag ik 7 oh zijn collega ik 9. waar zijn ze mee bezig en daarom krijg ik een hekel aan mijn werk .

  • Jim Grooten

    Dat het hulpmiddel AIS (automatic indentification system)functioneert als een elektronische enkelband in de binnenvaart ,omdat deze sinds 2014 verplicht is om aan te hebben,weet de buitenwereld ook niet.
    Zo leuk dat de handhaver verleden maand nog weet dat je een nacht door hebt gevaren,en nog je vaartijdenboek en tacho controleer of dit met juiste bemanning is geweest.En foto,s maken zijn de handhavers ook zo goed in,stel je voor dat het bewijsmateriaal wordt vernietigd.
    Is echt genieten van mijn vak!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook