Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Geniet van uw vak’

DEN HAAG

De binnenvaartsector opereert nog steeds verdeeld en moet zich beter organiseren. ‘Want samen sta je sterker’, zegt oud-minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in haar afscheidsinterview met Weekblad Schuttevaer. ‘Het klinkt als een open deur, maar ik denk écht dat hier nog wat te winnen is. Maar allereerst: geniet van uw vak, u heeft een mooi beroep!’

1 / 1
'Geniet van uw vak'

'Geniet van uw vak'

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (9)
  • G.M. Noldes

    Wat heeft ze een geluk dat liegen geen zeer doet.

  • G Broer

    Geniet van je vak dat doen wij ook elke dag maar ik kan niet genieten van die toekomstige onzinnige regelgevingen

  • a.o stienstra

    Hopen dat het volgende VVD poppetje het wat beter gaat doen maar ik vrees met grote vrezen.
    Het Melanie tijdperk gaan we maar snel proberen te vergeten .

  • Piet Bennik

    Melanie bedankt voor goed weerspiegelen van de standpunten van de ASV. Natuurlijk moet de ASV zich aansluiten, dan zijn ze gelijk monddood en word de zo genaamde vergrijsde schipper niet meer vertegenwoordigd. Dat hebben van dat aansluiten met de ESO ook geleerd, daar heeft de ASV ook kritische vragen gesteld, maar die werden ook onder tafel geschoven. En recent weten we ook hoe het met Onsrecht is vergaan. Je geeft hiermee te kennen dat de ASV tenminste een schippersbond is (lastig met de Watertruuk in je achterhoofd), die staat voor de binnenvaartondernemer, of dit nu strookt met de ideeën van de regering of niet. Alleen al met dit artikel geeft u aan hoe waardevol het is, dat de ASV een eigen gezicht blijft houden. En dat ben ik nu met je eens.

    Tja, die moties van markttransparantie blijven een blok aan je been. Het vervelende is, dat de ASV als enige binnenvaartorganisatie u er aan herinnerd, dat “het” een van de 10 geboden is van binnenvaart ambassadeur Dhr. Verberk. Natuurlijk weet u vast nog wel wie deze man is, deze stelde 10 punten vast om de binnenvaart uit de crisis te halen. Maar door het vormen van die ene grote brancheorganisatie (lees vertegenwoordiging die ook mislukt is) krijg je belangen verstrengelingen, die u wellicht niet had overzien. En dat is de reden dat de grote branche organisatie dus geen stelling neemt in deze kwestie. Ze hadden zelfs niet eens het lef om bij het overleg aanwezig te zijn waar de ASV was uitgenodigd door de ESO, om markttransparantie nader uit te leggen en wat voor enorme waarde dit heeft voor de gehele branche en het milieu. Maar dat mag nog steeds geen reden zijn, om moties die gesteund worden door diverse regeringspartijen, niet uitgevoerd moeten worden.

    Ook de universiteit van Nijenrode schreef een rapport, wat de bevindingen van Dhr. Verberk onderbouwde, alleen de uitvoering hiervan, dat strookt niet met de uitdraging door uw gevormde brancheorganisatie.
    De ASV zou het denk ik, een gemiste kans vinden als er niet een gelijk speelveld in de markt word gevormd, want met dit speelveld kunnen alleen maar winnaars uit voort komen. En dit ga je met een samenwerkingsverband niet oplossen, want samenwerkingsverbanden moeten onderling nog harder concurreren om hun leden tevreden te houden.

    Qua geluidseisen is het ook niet zo eenvoudig zo als u het voorspiegeld, buiten de datum (1976) zitten er ook vreemde voorwaarden aan, om eventueel toch niet aan de geluidseisen te voldoen. Er zijn overigens ook metingen gedaan op schepen van na 1976 en die bleken ook niet aan de eisen te voldoen dus die zijn over 20 jaar aan de beurt, maar dan is wel 20 jaar de gezondheids eisen (wat niet bewezen is) overschreden. Hoe gaan we daar dan mee om, als we dat nu al denken te weten. Maar het rare is er is nooit onderzoek geweest naar gezondheidsschade door geluid aan boord van binnenvaart schepen.
    De Duitsers hebben trouwens wel gezegd dat de geluidseisen geen bedrijven mocht kosten.

    Ook zo’n mooi project van vergroting: Het Maximakanaal alleen de beoogde schepen (110 meter) kunnen er niet varen, maar de ontvangers hebben in ieder geval wel weer een Eurootje goedkoper transport en daar draait het om.
    Tja, en de sluis Eefde zou ook met de grootste spoed gebouwd worden.
    En verschuilen achter de Europese Unie over wat wel en niet mag lap ik aan mijn laars want:
    ZZPers moeten een minimum loon krijgen.
    Melk overschotten, de boeren worden weer geholpen.
    Lonen van Poolse bouwvakkers moet over 4 jaar gelijk zijn, waarom nu niet?
    En voor truckers geld het bovengenoemde niet, waarom nu niet?

    Dit is Europees vast gelegd.

    Nou ASV hebben jullie onverwachts toch een goed woordje van Melanie gehad.

    Veel wijsheid,

  • Rienk abrahamse

    Geniet van uw vak. Door alle regelgeving is het genieten er wel af. Controles alsof je crimineel bent, niet normaal. En wat heb ik er aan dat de minister blij is met de samenwerking in de binnenvaart. Dat de minister met rust gelaten is? Wat hebben ze nu feitelijk bereikt? Bijna niets. Het COV bestaat al van ver voor de samenwerking van BLN en CBRB. Daar kwam bij eerder zittende ministers meer uit dan bij Schultz. Waar staan we nu, na dit VVD beleid? Een vloot, waar te weinig wordt verdiend en waar de kleinere schepen worden weggevaagd. En veel klein werk is verdwenen naar het wegvervoer.

  • Henk Eleveld

    Nog meer samenwerken in de organisaties gaat haast niet. Ik vind dit een beetje een dooddoener. Als Melanie benoemt dat de samenwerking tussen BLN-Schuttevaer en CBRB optimaal functioneert, dan heb je feitelijk al wat georganiseerd is in de binnenvaart praktisch op één noemer. Ik geloof niet dat de binnenvaart met een links of rechts verhaal beter af is eerlijk gezegd. Wel zal het altijd beter zijn om samen te werken of althans op de hoogte te blijven in collectief verband. Ik hoop dat Melanie zich realiseert, dat ze met alle moderniseringen in de infrastructurele sfeer, bedienings- en bemanningsperikelen etc. niet echt scoort. Hier moet wel een beetje meer meegedacht worden met een heel vaak ééns gezinde mening in de binnenvaart.
    Bedenk wel dat de binnenvaart zoals het nu gaat heel erg noodzakelijk wordt.!!

  • A. Kuup

    en wat gaan we doen aan sluizen die door regels kleiner worden

  • mieke Kuipers

    ok,wat een VVD verhaal. Droom lekker verder Melanie

  • Jim Grooten

    Geniet u van de files !

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook