Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Barbara Visser (VVD): ‘Binnenvaart moet nog beter samenwerken’

Den Haag

De binnenvaartorganisaties moeten nationaal en internationaal beter samenwerken om grote zaken die de binnenvaart aangaan op de politieke agenda te krijgen. Tweede Kamerlid Barbara Visser (VVD) denkt dat dat de enige manier is waarop de sector een serieuze plek aan de politieke onderhandelingstafel kan krijgen.

1 / 1
Barbara Visser (VVD): ‘Binnenvaart moet nog beter samenwerken'

Barbara Visser (VVD): ‘Binnenvaart moet nog beter samenwerken'

‘Binnenvaartpolitiek haalt Telegraaf niet’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • Duo Welbekend

    Dat personen die zelf niet meer particulier zijn, altijd beter weten hoe het is in de binnenvaart is ons een raadsel.
    Wij zijn praktijkmensen en zien een hoop wantoestanden met de bevrachters,het is gewoon dat deze je niet vertellen hoeveel reizen er zijn.
    Onderling hebben de bevrachters ook goed contact met mekaar zodat de prijzen daar worden afgesproken wat men in de markt gaat bieden aan de schipper.Er wordt een richtprijs afgesproken.
    Waarvoor worden de bevrachters zo nerveus van Martijn van Helvert!
    Dat zien wij zelf in het artikel staan in de schuttevaer.
    Als men dan geen boter op het hoofd hebben waarom willen deze dan geen transparantie?Wil graag zien of ons bod wel bij de partij komt die
    Ook even over de samenwerkingsverbanden ,er zitten ca. 50 leden in het PTC en ca. 120 leden in de NPRC en een klein aantal in de ELV .
    Is dit het merendeel van de binnenvaart ?Dat noem men succesvol?Dacht dat onze excellentie het laatst over 9000 binnenschippers had .
    En nu vragen de schippers ook een stop regeling voor de oudere schippers omdat er nog teveel schulden op de schepen zijn .Heb ik ook alle begrip voor ,want er is niks verdiend .
    U heeft toch een kort geheugen degene die Duo Welbekend vind klagen !
    Samenwerken betekent respect vanuit beiden partijen ,dat gebeurd helaas niet in de binnenvaart.Er is al ongelijke onderhandelingpositie,omdat de bevrachter voor de verlader en ook voor de vervoerder doet bemiddelen.
    Bij een samenwerkingsverband teken je contract en je weet niet wat je werkelijk ga verdienen.

  • Erik van Toor

    Ach en wee, wat een geklaag weer van het Duo Welbekend… De Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal is na de tweede wereldoorlog opgericht om de vrede in Europa te verzekeren en oorlog te voorkomen. En zie: er is al meer dan 70 jaar geen fysieke oorlog meer tussen de landen die deelnemen in wat nu de Europese Unie heet. Een unicum. Bovendien is de welvaart in West Europa ongekend groot. Dat er geld naar de Grieken gaat heeft te maken met solidariteit en een ander een puntje van de enorme taart gunnen. En voorlopig staat die taartpunt nog als schuld op de Griekse balans. Schippers die voor een fooi hun vervoer verrichten, doen dat uiteindelijk helemaal zelf. Ze zijn zelfstandig ondernemer en zijn dus ook zelf verantwoordelijk voor hun omzet. Als de EVO leden er daadwerkelijk in slagen om een miljard te besparen ten koste van de binnenvaartondernemers, worden ze daar kennelijk toe in staat gebracht. Er zijn in het verleden genoeg initiatieven geweest om tot samenwerking en transparantie onder binnenvaartondernemers te komen. Een aantal daarvan is succesvol gebleken zoals NPRC, ELV, PTC en een aantal kleinere. Ook bevrachtingskantoren die het vertrouwen van hun schippers genieten, dragen daar aan bij. Zij creëren de benodigde massa om als serieuze wederpartij van verladers te worden behandeld.

  • Duo Welbekend

    Samenwerken zei men ook toen ze een Europa oprichtte ,er is alleen maar geld gegaan via een om weg naar Griekenland naar de grote banken om de grote heren maar te bedienen.
    Zo werkt het ook in de binnenvaart,de binnenschipper moet met een fooi het vervoer uitvoeren en de EVO zit te verkondigen dat ze weer een miljard hebben bespaard .
    Vertel ons maar eens hoe men dan moet samenwerken als de binnenvaart nog geen transparantie kan krijgen om te kunnen onderhandelen.
    Andersom heeft de verlader/bevrachters wel de AIS sites waar niks tegen wordt ondernomen om te kijken hoeveel scheepsruimte ergens beschikbaar is.
    Ook het kartel van IMPERIAL is niks tegen ondernomen door de ACM.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook