BLN morrelt aan BVB

De peiling gaat volgens BLN-directeur Hester Duursema alleen over het terughalen van de eigen externe PR, maar BVB-voorzitter Annette Augustijn vermoedt een adder onder het gras. Wil BLN-Schuttevaer de binnenvaartpromotie, waar het BVB in 1989 voor is opgericht, voortaan zelf doen?

BLN morrelt aan BVB
  • Augustijn (BVB): ‘Leden mogen blanco cheque tekenen’

  • ‘Externe PR’ verruimd naar ‘actieve promotie’

Door Dirk van der Meulen
Bij de vergaderstukken voor de algemene ledenvergadering van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer, vrijdag 9 juni in Oostzaan, dook ineens een brief op over ‘Externe PR’. Het stuk, een ‘strategische keuze’ en ondertekend door directeur Hester Duursema, komt aan de orde onder ‘Stemmingen’. Kernstelling: ‘BLN-Schuttevaer moet externe PR zelf vormgeven – Ja | Nee | Onthouden‘.

Op zich legitiem, want welke organisatie geeft de externe PR uit handen? BLN-Schuttevaer deed dat, samen met de andere brancheorganisatie CBRB, om via het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) sectorbreed met één stem te spreken. Dus las, zag en hoorde de buitenwacht bij monde van binnenvaartwoordvoerder Wilco Volker de afgelopen tijd wat de sector vond van onder meer het stuwongeval bij Grave. Dat is een keuze. Wat het BVB in goed overleg naar buiten uitdroeg, ging echter voorbij aan het standpunt van de afzonderlijke organisaties.

Actieve promotie

Wat eerder logisch leek en historisch zo is gegroeid (‘De brancheorganisaties hadden hier geen tijd en/of capaciteit voor’), zien het bestuur en leden van BLN-Schuttevaer nu graag anders, blijkt uit de brief van Duursema. En externe PR, waarover BLN-Schuttevaer en CBRB afspraken hadden in het kader van een ‘eensluidende communicatie’, is daarin verruimd tot ‘actieve promotie van de binnenvaart, in de richting van verladers, overheden, maar ook jongeren en burgers in het algemeen. Dit betreft onder meer externe voorlichting aan stakeholders zoals de media, informatie naar derden die de binnenvaart verwerken in rapporten en opiniestukken, voorlichting aan bestuurders en politici en het organiseren van bedrijfsbezoeken en dergelijke.’

Dat deed binnen het BVB alarmbellen rinkelen. Niet rechtstreeks, BVB-sponsors trokken aan de bel na het lezen van de vergaderstukken op het besloten deel van de BLN-Schuttevaer website. Volgens Augustijn komt dit onverwacht, zeker na de claim van BLN-Schuttevaer in december vorig jaar op drie van de vijf zetels in het BVB-bestuur (zie: BLN zet ‘toppers’ in BVB-bestuur). Destijds werd als argument aangevoerd: ‘Externe PR van de binnenvaart is uiterst belangrijk voor de sector. Daarom hechten wij groot belang aan het zoveel mogelijk bundelen van de krachten die hiertoe bijdragen.’

Groei organisatie

Volgens de brief van Duursema is het bestuur nu van mening ‘dat wanneer deze activiteiten zo belangrijk zijn voor de groei van onze organisatie en de toekomst van de binnenvaart dat we dit binnenshuis zouden moeten organiseren om zo de meeste slagkracht te kunnen realiseren. Hiermee zouden we ook gehoor geven aan de roep van de leden om meer zichtbaar te zijn voor de buitenwereld. Momenteel wordt er een plan uitgewerkt hoe we externe PR zouden willen vormgeven met daarbij de financiële implicaties. Dit plan presenteren we te zijner tijd graag aan u.’

In een toelichting geeft Duursema aan dat de voorzitter van BVB wel degelijk is geïnformeerd over het voornemen om de leden te consulteren. ‘Er heeft een gesprek plaatsgevonden, ook met het CBRB, waarin werd geconstateerd dat beide organisaties voor zichzelf zouden moeten bepalen welke activiteiten binnenshuis en buitenshuis zouden moeten plaatsvinden. De uitdaging daarbij was niet vanuit het bestaande te redeneren, maar vanuit de strategische koers en richting van beide organisaties.’
Als het plan klaar is wordt het weer aan de leden voorgelegd, inclusief financiële consequenties.

Niet zichtbaar

De vraag of BLN-Schuttevaer van het BVB af wil en de binnenvaartpromotie in eigen hand wil nemen, is voor directeur Duursema te direct en te vroeg. ‘Het palet van het BVB is breder en omvat ook zaken als Maatwerk Vervoer.’
Zij verwijst voor de aanleiding van de peiling naar ‘signalen van leden’ en het voorbeeld van ‘Grave’. ‘Je bent niet zichtbaar voor je leden, terwijl je wel actief aan tafel zit. Wij willen weten of onze leden inderdaad vinden dat BLN-Schuttevaer externe PR zelf moet gaan doen. Als wij zelf standpunten naar buiten gaan brengen, kan dat consequenties hebben voor het BVB.’ Externe PR is dus vooral het eigen geluid van BLN-Schuttevaer, bevestigt Duursema desgevraagd.

In haar brief aan de leden schrijft ze verder: ‘Ons uitgangspunt is dat we willen redeneren vanuit onze ambitie en toekomstbeeld en niet vanuit het bestaande en het heden. Het is ontegenzeggelijk dat de keuzes die wij als BLN-Schuttevaer zullen maken consequenties kunnen hebben voor het BVB (en dan met name voor het personeel van BVB). Wij zullen hier uiterst zorgvuldig mee omgaan.

‘Onze doelstelling is om BLN-Schuttevaer te laten uitgroeien tot een brancheorganisatie waarin alle disciplines en activiteiten ten gunste van de sector onder één dak worden samengebracht. Dit was ook de achterliggende gedachte bij de oprichting van BLN. Wij menen middels dit voorstel een stap verder te gaan in deze gewenste richting.’

Blanco cheque

BVB-voorzitter Annette Augustijn is erg geschrokken van de strekking van de BLN-Schuttevaer brief over Externe PR. ‘Er is nooit een inhoudelijk gesprek gevoerd, de brief mist elk argument. Ik denk dat ze helemaal niet weten waar het om gaat. Als je leden mogen kiezen, zullen ze toch op z’n minst moeten weten waarvoor? Dit lijkt een blanco cheque. Als leden wil je toch weten wat zo’n cheque waard is? Wat verlies ik ermee en wat kan ik ermee?’
Augustijn weet intussen dat boos worden niet helpt, daarom heeft ze zich in het pinksterweekend gestort op een opiniestuk voor de leden van BLN-Schuttevaer.

‘Als het gaat om de externe PR voor BLN-Schuttevaer zelf zeg ik: zeker doen. Er zijn genoeg mogelijkheden jezelf als BLN-Schuttevaer te profileren’, reageert BVB-voorzitter Annette Augustijn. ‘Maar dit gaat veel verder dan "Grave". Dus als het er om gaat de promotie voor de hele binnenvaart onder te brengen bij BLN-Schuttevaer zeg ik: niet doen! Het zou eeuwig zonde zijn daarvoor een hoop goede structuren weg te gooien. Er zijn bij het BVB vier mensen volledig op gefocust, we halen jaarlijks 130.000 euro sponsoring uit de markt, we hebben ongelooflijk veel goodwill opgebouwd. Voor projectfinanciering doen we een branchebreed beroep op het bedrijfsleven, het Rijk en de provincies. Waar haal je als één van de binnenvaartbrancheorganisaties de middelen en de onafhankelijke positie vandaan?’

BLN morrelt aan BVB | Schuttevaer.nl

BLN morrelt aan BVB

De peiling gaat volgens BLN-directeur Hester Duursema alleen over het terughalen van de eigen externe PR, maar BVB-voorzitter Annette Augustijn vermoedt een adder onder het gras. Wil BLN-Schuttevaer de binnenvaartpromotie, waar het BVB in 1989 voor is opgericht, voortaan zelf doen?

BLN morrelt aan BVB
  • Augustijn (BVB): ‘Leden mogen blanco cheque tekenen’

  • ‘Externe PR’ verruimd naar ‘actieve promotie’

Door Dirk van der Meulen
Bij de vergaderstukken voor de algemene ledenvergadering van brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer, vrijdag 9 juni in Oostzaan, dook ineens een brief op over ‘Externe PR’. Het stuk, een ‘strategische keuze’ en ondertekend door directeur Hester Duursema, komt aan de orde onder ‘Stemmingen’. Kernstelling: ‘BLN-Schuttevaer moet externe PR zelf vormgeven – Ja | Nee | Onthouden‘.

Op zich legitiem, want welke organisatie geeft de externe PR uit handen? BLN-Schuttevaer deed dat, samen met de andere brancheorganisatie CBRB, om via het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) sectorbreed met één stem te spreken. Dus las, zag en hoorde de buitenwacht bij monde van binnenvaartwoordvoerder Wilco Volker de afgelopen tijd wat de sector vond van onder meer het stuwongeval bij Grave. Dat is een keuze. Wat het BVB in goed overleg naar buiten uitdroeg, ging echter voorbij aan het standpunt van de afzonderlijke organisaties.

Actieve promotie

Wat eerder logisch leek en historisch zo is gegroeid (‘De brancheorganisaties hadden hier geen tijd en/of capaciteit voor’), zien het bestuur en leden van BLN-Schuttevaer nu graag anders, blijkt uit de brief van Duursema. En externe PR, waarover BLN-Schuttevaer en CBRB afspraken hadden in het kader van een ‘eensluidende communicatie’, is daarin verruimd tot ‘actieve promotie van de binnenvaart, in de richting van verladers, overheden, maar ook jongeren en burgers in het algemeen. Dit betreft onder meer externe voorlichting aan stakeholders zoals de media, informatie naar derden die de binnenvaart verwerken in rapporten en opiniestukken, voorlichting aan bestuurders en politici en het organiseren van bedrijfsbezoeken en dergelijke.’

Dat deed binnen het BVB alarmbellen rinkelen. Niet rechtstreeks, BVB-sponsors trokken aan de bel na het lezen van de vergaderstukken op het besloten deel van de BLN-Schuttevaer website. Volgens Augustijn komt dit onverwacht, zeker na de claim van BLN-Schuttevaer in december vorig jaar op drie van de vijf zetels in het BVB-bestuur (zie: BLN zet ‘toppers’ in BVB-bestuur). Destijds werd als argument aangevoerd: ‘Externe PR van de binnenvaart is uiterst belangrijk voor de sector. Daarom hechten wij groot belang aan het zoveel mogelijk bundelen van de krachten die hiertoe bijdragen.’

Groei organisatie

Volgens de brief van Duursema is het bestuur nu van mening ‘dat wanneer deze activiteiten zo belangrijk zijn voor de groei van onze organisatie en de toekomst van de binnenvaart dat we dit binnenshuis zouden moeten organiseren om zo de meeste slagkracht te kunnen realiseren. Hiermee zouden we ook gehoor geven aan de roep van de leden om meer zichtbaar te zijn voor de buitenwereld. Momenteel wordt er een plan uitgewerkt hoe we externe PR zouden willen vormgeven met daarbij de financiële implicaties. Dit plan presenteren we te zijner tijd graag aan u.’

In een toelichting geeft Duursema aan dat de voorzitter van BVB wel degelijk is geïnformeerd over het voornemen om de leden te consulteren. ‘Er heeft een gesprek plaatsgevonden, ook met het CBRB, waarin werd geconstateerd dat beide organisaties voor zichzelf zouden moeten bepalen welke activiteiten binnenshuis en buitenshuis zouden moeten plaatsvinden. De uitdaging daarbij was niet vanuit het bestaande te redeneren, maar vanuit de strategische koers en richting van beide organisaties.’
Als het plan klaar is wordt het weer aan de leden voorgelegd, inclusief financiële consequenties.

Niet zichtbaar

De vraag of BLN-Schuttevaer van het BVB af wil en de binnenvaartpromotie in eigen hand wil nemen, is voor directeur Duursema te direct en te vroeg. ‘Het palet van het BVB is breder en omvat ook zaken als Maatwerk Vervoer.’
Zij verwijst voor de aanleiding van de peiling naar ‘signalen van leden’ en het voorbeeld van ‘Grave’. ‘Je bent niet zichtbaar voor je leden, terwijl je wel actief aan tafel zit. Wij willen weten of onze leden inderdaad vinden dat BLN-Schuttevaer externe PR zelf moet gaan doen. Als wij zelf standpunten naar buiten gaan brengen, kan dat consequenties hebben voor het BVB.’ Externe PR is dus vooral het eigen geluid van BLN-Schuttevaer, bevestigt Duursema desgevraagd.

In haar brief aan de leden schrijft ze verder: ‘Ons uitgangspunt is dat we willen redeneren vanuit onze ambitie en toekomstbeeld en niet vanuit het bestaande en het heden. Het is ontegenzeggelijk dat de keuzes die wij als BLN-Schuttevaer zullen maken consequenties kunnen hebben voor het BVB (en dan met name voor het personeel van BVB). Wij zullen hier uiterst zorgvuldig mee omgaan.

‘Onze doelstelling is om BLN-Schuttevaer te laten uitgroeien tot een brancheorganisatie waarin alle disciplines en activiteiten ten gunste van de sector onder één dak worden samengebracht. Dit was ook de achterliggende gedachte bij de oprichting van BLN. Wij menen middels dit voorstel een stap verder te gaan in deze gewenste richting.’

Blanco cheque

BVB-voorzitter Annette Augustijn is erg geschrokken van de strekking van de BLN-Schuttevaer brief over Externe PR. ‘Er is nooit een inhoudelijk gesprek gevoerd, de brief mist elk argument. Ik denk dat ze helemaal niet weten waar het om gaat. Als je leden mogen kiezen, zullen ze toch op z’n minst moeten weten waarvoor? Dit lijkt een blanco cheque. Als leden wil je toch weten wat zo’n cheque waard is? Wat verlies ik ermee en wat kan ik ermee?’
Augustijn weet intussen dat boos worden niet helpt, daarom heeft ze zich in het pinksterweekend gestort op een opiniestuk voor de leden van BLN-Schuttevaer.

‘Als het gaat om de externe PR voor BLN-Schuttevaer zelf zeg ik: zeker doen. Er zijn genoeg mogelijkheden jezelf als BLN-Schuttevaer te profileren’, reageert BVB-voorzitter Annette Augustijn. ‘Maar dit gaat veel verder dan "Grave". Dus als het er om gaat de promotie voor de hele binnenvaart onder te brengen bij BLN-Schuttevaer zeg ik: niet doen! Het zou eeuwig zonde zijn daarvoor een hoop goede structuren weg te gooien. Er zijn bij het BVB vier mensen volledig op gefocust, we halen jaarlijks 130.000 euro sponsoring uit de markt, we hebben ongelooflijk veel goodwill opgebouwd. Voor projectfinanciering doen we een branchebreed beroep op het bedrijfsleven, het Rijk en de provincies. Waar haal je als één van de binnenvaartbrancheorganisaties de middelen en de onafhankelijke positie vandaan?’