Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Opinie Verkade: ‘Betaal vergroening met opslag gasolie’

Woudrichem

Dat duurzaamheid belangrijk is weten we. Dat onze klanten er niet voor betalen weten we ook. Toch zullen we wel verder moeten met die duurzaamheid. Wie niet meedoet mist uiteindelijk de boot.

EBU-voorzitter Jaegers schetste onlangs op het jaarlijkse EBU-event een beeld ‘waarbij de bestaande vloot wordt gedwongen de huidige generatie motoren eindeloos aan de praat te moeten houden’. Als gevolg van de nieuwe EU Stage V-norm en de gebrekkige financiële armslag van de sector dreigt ‘Cubanisering’ van de vloot.

Door Bart Verkade – combineert varend ondernemerschap met een adviseursfunctie.
Waar de prijsvorming van ons product het volgens de overheid zonder diezelfde overheid moet stellen – de markt bepaalt wat goed is – worden we bij duurzaamheidsmaatregelen een handje geholpen. Zo moeten we voor nieuwe motoren vanaf 2019-2020 voldoen aan de strenge eisen van EU Stage V. En het is wéér die verdraaide marktwerking, die ervoor zorgt dat er ondernemers onder ons zijn, die overwegen snel voor die tijd nog even een motor te installeren. Vanzelfsprekend tegen een aantrekkelijk tarief, omdat die ‘verouderde’ motoren anders aan de straatstenen niet meer kunnen worden gesleten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • a.o stienstra

    Het idee zou kunnen maar dan wel een subsidiepotje zonder plafond zodat niemand afvalt.
    Anders weet ik precies hoe het gaat , de grote rederijen die ook handhavingsconvenanten afsluiten met ILent pakken de subsidie en de particulier heeft het nakijken .

    Nu de techniek nog .

  • M. Smitsman

    Wat is de levensduur van een “groene” motor? Hoe groen istie daadwerkelijk en hoe lang houdt hij het vol om groen te zijn? Een aantal vraagjes die zomaar opkomen…

  • Rienk abrahamse

    En wat is groen? Die motoren zijn helemaal nog niet te krijgen voor de binnenvaart. Wij moeten het doen met technologie van dertig jaar geleden.

  • Duo Welbekend

    De motoren zonder subsidies en gratis verstrekken als de vergroening zo prioriteit heeft.
    Zo wordt iedereen eerlijk behandeld en is het gauw opgelost .
    Motorenfabrieken blij ,binnenvaartondernemer ook blij.
    Wat zouden wij allemaal een schone en fijne groene wereld krijgen dan.

  • S. van der Hoeff

    Zoals ik al eerder heb verteld word dit weer moeilijk voor de mensen die geen mensen in dienst hebben die verstand van subsidies hebben .
    Kijk maar naar Damen bouwt alles groen ik denk met ons belasting geld .
    Dat is mijn persoonlijke mening .

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook