Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Nautilus deelt kritiek op ILT niet

ROTTERDAM

De werknemersvakbond Nautilus International is het niet eens met de kritiek van ASV en Koninklijke BLN-Schuttevaer op het boetebeleid van ILT. Ook Nautilus nam 15 maart deel aan het brancheoverleg met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • H Van Roozendaal

    De reactie van de heer kraijenoord is niet echt handig. Waar was Nautilus toen er een sectorplan ontwikkeld kon worden? Het was Nautilus binnen de st CAO dat een onderzoek tegen hield om te onderzoeken hoe we meer leden aan ons konden binden om ervoor te zorgen dat we een verbindend verklaring konden krijgen. Het was Nautilus dat aan de basis stond om het OCB op te heffen. En namens wie spreekt de heer Kraijenoord eigenlijk. Hoeveel leden? En zeker in het kader van het boete beleid is zijn reactie zacht gezegd wat ongepast. En wanneer we het toch hebben over innovatie is de vakbond zoals nu georganiseerd nog wel van deze tijd. Wat draagt de vakbond zelf bij aan het versterken van een prachtige branche?

  • Piet Bennik

    @ Smitsman,

    Ik ben het deels met u eens, die tijd dat ik een ieder zou adviseren lekker 14 dagen op en af te varen heb ik ook gehad.
    Maar als ik kijk hoe de nieuwe eigenaar van ons schip het nu doet, met behulp van mij en zijn eigen nieuwe visie is het wel een ideale combinatie om vooral met een ouder schip hele mooie resultaten te halen. Ik denk er aan om nog meer starters te stimuleren en verder te helpen.

    En wat is nu professionaliteit? Leren op Ecdis kaarten op een computer te varen?
    gebruik maken van verplichte AIS? Ik zie meer klant gericht en klantvriendelijk varen en dat tegen een goede prijs, want die krijg je als waardering. Professionaliteit zie ik ook meer in eigen vervoersvoorwaarden opstellen, zelf factureren, zelf offreren, kennis van zaken over de boekhouding,maar ik kom vaak anders tegen. En daarbij maakt het niet uit of het een nieuw schip is of een oude. Varen kunnen we als de beste, maar de neven zaken zouden wel wat beter kunnen.

    Goede vaart en een fijn weekend.

  • M. Smitsman

    Tijdens het overleg heb ik nogmaals gewezen op het gebrek aan professionaliteit bij sommige particuliere binnenvaartschippers. Het lijkt erop dat zij problemen hebben met het beroepsmatig benaderen van hun activiteit. Zij beleven het varen nog te vaak als manier van leven in plaats van de uitoefening van een beroep. (Einde citaat)

    Hier wordt een heel wezenlijk punt aangeroerd. Varen is van oudsher een manier van leven geweest en tegelijk een be(roep)(ing). Dienovereenkomstig werd er ook gewerkt en geleefd. Wat is gebrek aan professionaliteit? Het raakt mij ontzettend dat ons mooie beroep steeds minder mooi wordt door de zogenaamde professionalisering. Dat professionalisering en ontmenselijking vaak twee zaken zijn die hand in hand gaan behoeft geen betoog. Schrijver telt slechts 35 jaar en vaart nu 15 jaar als schipper. Het is inmiddels zover dat ik jongens niet meer aanbeveel om te gaan varen als zelfstandig schipper, omdat de dingen die in mijn ogen ons beroep zo mooi maken steeds meer onder druk komen te staan.

    Verder werd ik op een artikel gewezen wat ook op deze zelfde site staat. Het gaat over het feit dat er meer meisjes-matrozen in de binnenvaart moeten komen. Je kunt je dan ook de vraag stellen; Hoe komt het dat er zoveel vrouwen uit de binnenvaart zijn verdwenen? Is het mogelijk dat een van de redenen is, dat door de zogenaamde professionalisering, ons beroep ook minder gezellig en sociaal is geworden? Want zoals bekend zitten er toch heel wezenlijke verschillen tussen ons mannen en de mensen van het andere geslacht. Als de eersten van die twee al niet zonder sociaal leven en gezelligheid kunnen, dan geldt dat zeker voor de laatstgenoemden.

    Al met al een redelijk persoonlijk gekleurd verhaal, maar moest toch even deze reactie kwijt.

  • Piet Bennik

    Volgens mij heeft Carl zitten dagdromen over samenwerkingsverbanden die gezamenlijk met hem gaan zorgen voor een fatsoenlijke CAO binnenvaart, hetgeen wat broodnodig is. Je heb de setting kennelijk gemist, jammer Carl ik had je slimmer ingeschat.

    Je zit trouwens telkens te verkondigen dat de binnenvaart te oud is e.d. en het is een doorn in je oog dat we nog steeds met familie bedrijven rondvaren, maar je vergeet dat diezelfde familie bedrijven het sterkst zijn in een crisistijd.

    Er zijn pogingen genoeg gedaan (met en zonder subsidie) in het verleden om schippers te laten samenwerken. Veel zijn er zogenaamd mislukt om zodra de subsidie binnen was, maar geen enkele heeft geleid tot een gewenste prijsstabiliteit.
    En moet er toch elke twee jaar getenderd worden om contracten binnen te halen.

    Wij zijn een zelf lerend volkje, maar hoe zit het met Nautilus, wanneer komen jullie met goede CAO voorstellen voor de binnenvaart en wanneer zorgen jullie ervoor dat er genoeg mensen zich aanbieden om te gaan werken in de binnenvaart.

    Je heb telkens wel commentaar op ons dat wij niet snel genoeg innoveren e.d., maar wat voor input hebben jullie nu?

  • Duo Welbekend

    Kan Nautilus de binnenvaartondernemer aantonen dat er door professionele bijscholing het veiliger wordt?
    Wijzelf zien de bijscholing alleen om netjes te gehoorzamen naar de overheid .

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook