Kosten binnenvaart stijgen na jaren weer

De kosten in de binnenvaart stijgen dit jaar maximaal ruim 7%. Een hogere brandstofprijs is daarvan de voornaamste oorzaak. De stijging is een omslag na vier jaar van kostprijsdalingen, zo blijkt uit een kostenrapportage die onderzoeksbureau Panteia maakte in opdracht van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB).

Kosten binnenvaart stijgen na jaren weer
  • Gasolieprijs zeer onzekere factor

Door Erik van Huizen
Er zijn echter grote verschillen te zien per type reis en schip. In de zand- en grindvaart wordt voor dit jaar bijvoorbeeld een kostenstijging verwacht tussen de 3,1% en 5,1%. Schepen met veel vaaruren kennen de grootste kostenstijging, omdat daar de brandstofkosten zwaar drukken op de exploitatiekosten. ‘De ontwikkeling van de gasolieprijs moet dus scherp worden gevolgd. Want die is behoorlijk onvoorspelbaar. De huidige brandstofprijzen liggen zelfs al hoger dan het gemiddelde dat voor dit jaar is voorzien.’

Worden de brandstofkosten buiten beschouwing gelaten, dan stijgen de kosten in de  binnenvaart tussen de 0,9% en 1,8%, als gevolg van hogere arbeids- en onderhoudskosten. Alleen de kapitaallasten (-3,6%) dalen dankzij de verwachte lagere rentes.

Vorig jaar

Vorig jaar daalden de kosten in de binnenvaart nog met 0,7% tot 6% ten opzichte van 2015. In de zand- en grindvaart was dat 1,9% tot 3,8%. Ook hierbij speelden de brandstofprijzen een hoofdrol.

De grootste kostendaling was te zien bij kapitaalintensieve schepen, zoals jonge tankers en grote droge-ladingschepen en de schepen die veel vaaruren maken.

Daar waar de rentelasten (-11,4%) en brandstofprijzen (-13,3%) daalden, stegen andere kosten slechts beperkt. De toenemende bedrijvigheid in de binnenvaart zorgde er wel voor dat de reparatie- en onderhoudskosten met 2% stegen. Ook werd de factor arbeid 1,5% duurder. De waarde van de schepen bleef gelijk en bij een gelijkblijvende verzekeringspremie resulteerde dit in een stabilisatie van de verzekeringskosten.

Nieuwbouw

In het rapport ‘Kostenstructuur zand- en grindvaart 2016 en raming 2017′ analyseert Panteia ook het kostenniveau van nieuwbouw-(beun)schepen in vergelijking tot bestaande schepen. Voor 2016 en 2017 wordt geconstateerd dat nieuwbouwschepen nog altijd hogere exploitatiekosten laten zien dan bestaande schepen. In 2017 liggen de exploitatiekosten voor een (klein) nieuwbouwschip van 80 tot 86 meter 5,8% hoger dan bestaande schepen, bij een continue exploitatie van het nieuwbouwschip. Bij schepen van circa 70 meter liggen de exploitatiekosten circa 7,3% hoger. Bij Kempenaars liggen de exploitatiekosten van nieuwbouwschepen maar liefst 38,3% hoger dan van bestaande schepen. Nieuwbouw in deze klasse lijkt uit kostenoogpunt dan ook zeker niet voor de hand te liggen.

Kosten binnenvaart stijgen na jaren weer | Schuttevaer.nl WordPress › fout

Er heeft zich een kritieke fout voorgedaan op deze site.

Meer informatie over probleemoplossing in WordPress.