Raad van State: tachograaf vereist in bloktijd

Een tachograaf is bij het varen in bloktijd vereist, oordeelt de Raad van State in een hoger beroep, aangespannen door rederij Mover in Ridderkerk. Die vocht een door de rechtbank Rotterdam opgelegde boete van vijf maal 800 euro aan, omdat de schipper al die keren niet tijdig een ligplaats kon vinden.

Volgens de Raad van State is die boete terecht opgelegd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. De schipper van Mover had volgens de Raad de keuze om niet te varen in de bloktijd, of wel te varen maar dan met een tachograaf. De schipper had wel de plicht tot registratie van de vaartijden opgevolgd, maar hij noteerde ze in het vaartijdenboek. Dat is volgens de Raad dus niet goed.
Geen regel
Advocaat mr Marius van Dam stelde namens Mover dat er geen regels zijn die verplichten om een tachograaf te gebruiken en dat het vaartijdenboek ook goed is. De Raad van State denkt daar dus anders over. Dat blijkt volgens de Raad uit de samenhang van het Reglement voor scheepvaartpersoneel op de Rijn, de Binnenvaartregeling en het Binnenvaartbesluit. Daaruit volgt de plicht om een tachograaf te gebruiken tijdens het varen binnen de bloktijd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Raad van State: tachograaf vereist in bloktijd | Schuttevaer.nl

Raad van State: tachograaf vereist in bloktijd

Een tachograaf is bij het varen in bloktijd vereist, oordeelt de Raad van State in een hoger beroep, aangespannen door rederij Mover in Ridderkerk. Die vocht een door de rechtbank Rotterdam opgelegde boete van vijf maal 800 euro aan, omdat de schipper al die keren niet tijdig een ligplaats kon vinden.

Volgens de Raad van State is die boete terecht opgelegd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. De schipper van Mover had volgens de Raad de keuze om niet te varen in de bloktijd, of wel te varen maar dan met een tachograaf. De schipper had wel de plicht tot registratie van de vaartijden opgevolgd, maar hij noteerde ze in het vaartijdenboek. Dat is volgens de Raad dus niet goed.
Geen regel
Advocaat mr Marius van Dam stelde namens Mover dat er geen regels zijn die verplichten om een tachograaf te gebruiken en dat het vaartijdenboek ook goed is. De Raad van State denkt daar dus anders over. Dat blijkt volgens de Raad uit de samenhang van het Reglement voor scheepvaartpersoneel op de Rijn, de Binnenvaartregeling en het Binnenvaartbesluit. Daaruit volgt de plicht om een tachograaf te gebruiken tijdens het varen binnen de bloktijd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer