Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

OPINIE: Strenge CCR-eisen zijn niet uit de lucht komen vallen

DEVENTER

De West-Europese binnenvaart heeft in eigen voet geschoten door in de jaren ‘90 zelf bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) te pleiten voor aanscherping van de technische eisen voor binnenvaartschepen op de Rijn.

Voorstanders van toen zijn de klagers van nu

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • H. A. van Laak

    Het is zo gegaan weet ik al langer. Maar de CCr heeft een baantjes verlies gevoel gekregen en verzint steeds iets om in leven te blijven. Daar vroeger schippers in de sub overleg orgaan zaten zijn het nu theoretische mensen die veel van wereld wetgeving weten van scheepvaart maar geen kleine schepen kennen op smallere vaarwaters.

  • Duo Welbekend

    Al zou het zo gegaan zijn hoe deze journalist dit geschreven heeft ,waarom worden deze Ccr regels in heel Europa dan niet uniform uitgevoerd?
    Ga u ons dat eens vertellen meneer de journalist,waarom zijn onze oost europese kameraden nog steeds alles bespaart is gebleven en deze zich goedkoper kunnen aanbieden ?
    Vind deze opinie nog kant nog wal raken ,en zou je toch eens beter in het onderwerp moeten verdiepen voordat u zomaar wat neerzet.
    Het is een feit dat de Ccr regels doorgeslagen zijn en ook ongelijk worden uitgevoerd.Heeft niks meer met veiligheid te maken !
    Maar dat de politiek hier nog steeds mee instem en niks willen ondernemen tegen deze onzin en ongelijkheid van de CCR is mij een raadsel,ze willen schijnbaar liever met hun superveilige moderne elektrische hybride auto ’s graag in de file staan op de Europese wegen .

  • t duivenstein

    Tja zo gaat dat al die mensen die vonden dat er strengere eisen op van alles moesten komen . Nu zitten we er mee en net allen de belachelijk opgedrongen ccr eisen . Ook de keuringen van stuurwerken , autokranen en hebben we aan ons zelf te danken .

  • A. le Cessie

    Inderdaad heeft Patrick gelijk. Ik ben altijd lid van een bond geweest. We waren bang voor de Oostblokvloot. En dachten dat wij met strengere
    technische eisen het zouden winnen.

    Maar nu slaat de commissie in Straatsburg door met haar eisen.

    Afgelopen week een lezing bijgewoond van Dhr. Arntz, directeur van NBKB. Deze voorlichtingsavond was gewijd aan het Historisch Bedrijfs Vaartuig. NBKB is het uitvoerende
    orgaan voor keuringen binnenvaart, een verlengstuk van de overheid,LTI.

    Ze zijn op de goede weg, eerst hebben ze de kleine
    binnenvaart koud uit gesaneerd. nu gaan ze de historische schepen de nek omdraaien. Als je bijv. in het bezit bent van een sleepboot met een
    mooie langzaamloper, dan mag je die niet meer vervangen voor een gelijkwaardige motor, maar er moet een CCR2 motor in. Maar ja we moeten er aan wennen een mooie klassieke auto mag ook niet meer.
    Een klassiek schip mag ook niet meer. Als ik naar de zorg kijk mag een mens ook niet meer oud worden,of misschien met een CCR hart!

    Ik wens in ieder geval ieder goede gezondheid toe.

  • Piet Bennik

    Volgens mij is het ongeveer wel zo gegaan als Patrick schrijft.

    De enige die wat te verwijten valt is de toen georganiseerde schipper en helaas waren dat er net als nu veel te weinig. Ik moet toegeven ik was toen jong en ook geen lid van een bond en had ook geen benul van eisen en gevolgen hiervan, dus ben ik mede schuldig aan de huidige CCR eisen.

    Maar toegegeven dat de als ASV al heel lang bezig om dit te veranderen en helaas de BLN er pas de laatste jaren ervan doordrongen lijkt te worden en dat dit wel heel ernstig word doordat het zelfs de vroege nieuwbouw treft.

    Niet tegenstaand dat de regering ook totaal niet van plan is om de gemaakte fouten destijds op basis van veronderstellingen terug te draaien.
    Om zo de vloot veelzijdig en concurrerend te houden tegen over de andere vervoersmodaliteiten.

    Daarbij maakt je door deze eisen, dat goedkope schepen verdwijnen en dat verjonging van ondernemers in de binnenvaart verslechterd of onmogelijk gemaakt wordt. Je kan tenslotte niet altijd gelijk als starter een nieuw schip kopen of laten bouwen, daarvan weten we ook hoe dat het gaat.

    Goed weekend.

  • F.C.L. Rennings

    Wiens opinie is dit eigenlijk? Als je een opinie poneert mag je op zijn minst toch wel met een naam ondertekenen. Het blijft natuurlijk een opinie, gedegen journalistiek onderzoek zou hier meer op zijn plaats zijn geweest.

  • M Smitsman

    Het wrange is dat heel veel zaken niet bekend zijn of waren bij de doorsnee schipper. En dat de vraag om al deze eisen uit onze eigen pen zouden komen… Ik ken meer van dat soort kreten… “In overleg met de brancheorganisaties overeen gekomen.” Ga je vervolgens informeren, blijkt dat er helemaal geen overleg is geweest. Hooguit tussen de bureaucraten onderling en niet met de mensen uit het werkveld. Gezien de nuttige nog noodzakelijke, en in sommige gevallen zelfs onhaalbare eisen, sterkt het mij in de overtuiging dat er te veel over en voor ons wordt beslist door de CCR, zonder dat daar door ons om gevraagd wordt.

  • H Ooms

    Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in.Iedere nieuwbouw moet nu na 7 jaar weer voldoen aan nieuwste eisen.De coulance van de RWS is alleen om alle boetes als een economisch delict te zien,Een keer op verkeerd marifoonkan gezet en je komt er niet af met sorry ,maar 350 euro boete , maar aan de andere kant, sorry zegt het nog eens schipper ik was aan het stofzuigen!!!
    Er wordt te lichtzinnig ingestemt en niet nagedacht wat voor concequenties het tot gevolg zal hebben.Dus denk na en controleer al je papieren of alles nog overeenkomstig is aan de huidige situatie,want coulance staat niet in het woordenboek van RWS,maar de makkelijkste manier om hun aantal PV’s per jaar te halen !!!!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook