Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

ESO: kop ervoor en samenwerken

Antwerpen

Schippers moeten hun lot in eigen hand houden, maar zullen het vaker van samenwerking moeten hebben. Die boodschap klonk bij herhaling tijdens de jubileumviering van de Europese Schippers Organisatie (ESO), maandag 28 september in Antwerpen. De 40-jarige koepelorganisatie koos ‘de kracht van het zelfstandig ondernemerschap’ als thema met veel gastsprekers, onder wie de Vlaamse minister en vice-premier Kris Peters.

1 / 5
ESO: kop ervoor en samenwerken

ESO: kop ervoor en samenwerken

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • M Kombrink

    Waarom niet het sloopgeld besteden aan de sloop van schepen die er ook toen ervoor betaald hebben, helaas voor de nieuwbouw na 1999. laatst genoemde hebben deels de crisis ook veroorzaakt. Zijn we oude meuk kwijt, dat is wat de nieuwbouw ten dele voorhad en heeft. Sloopgeld op en verder geen gezeur over dat potje.

    Wat mij betreft een tender inschrijving alias 1998.

  • T.M.M. Grooten-Wendt

    ESO betekent toch Europese Schippers Organisatie?
    Zou iedereen eens aanraden om de statuten eens door te nemen van deze organisatie,als deze werden nageleefd dan had ik erin geloofd dat de Europese binnenvaart goed wordt vertegenwoordigd.

  • Piet Bennik

    Zo heren schippers nu even opletten!!

    6 miljoen van het door ons bijeen gebrachte geld om de markt te beheersen, word zomaar aan Bobo’s gegeven om een overlegplatvorm te creëren.

    Dan kunnen ze nog vaker en langer betaald van ons geld zeggen, dat we moeten samenwerken, want dat is de ultieme oplossing voor de binnenvaart.

    Alleen snap ik nog steeds niet dat die geleerde Bobo’s nog steeds niet snappen dat wij niet gecharmeerd zijn van dat zogenaamde samenwerken met alle beperkingen van dien (tot max 500.000 ton), want anders worden we te machtig en kunnen we eventueel prijs bepalen.
    Nee we moeten gedrogeerd samenwerken, dan hebben we minder verschillende partijen in de hand en dat is eenvoudiger.

    Ik zou bijna een referendum uitroepen over wat de schipper nu werkelijk wil met dat zogenaamde sloopfonds.

    Ik stel voor om te doen waarvoor het bedoeld is en dat is markttransparantie creëren, maar dat gaat hem niet worden, want dan ziet elke ondernemer in de binnenvaart hoe de markt ervoor staat.
    En dan kunnen de prijzen wel eens stijgen, en dat willen we juist niet hebben.
    We moeten alles op alles zetten om die schipper GEEN marktinzicht te geven, daarom hoor je niets meer over deze beloofde markttransparantie door de overheid in 1997 en nog eens aangehaald door Dhr Verberk punt 4 van zijn 10 aanbevelingen in 2010, weet u het nog?
    Het enige wat er van Verberks 10 geboden gebeurd is, is het vormen van een brancheorganisatie en zelfs dit is niet geslaagd.

    En ik ken u vertellen dat diezelfde brancheorganisatie NIET staat te popelen om markttransparantie na te streven, maar ja, dat komt natuurlijk, omdat daar ook bevrachters zitten in die club.

    Tot dusver.

    P.S. TIP: Om nog eens goed geïnformeerd te worden hieromtrent zou u ook eens naar de openbare vergadering van de ASV op 3 oktober kunnen gaan of eens op de site kunnen kijken.

    Groet,

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook