Rode diesel in waterbouw alleen voor vaste kranen

Accijnsvrije rode diesel mag voor kranen en draglines op schepen en pontons in de waterbouw alleen worden gebruikt wanneer die kranen permanent zijn vast gelast op het vaartuig, waarschuwt de douane.

De toepassing van artikel 66 in de Wet op accijns geeft volgens een woordvoerder van de douane bij controles nog regelmatig onduidelijkheid. Rode diesel is er alleen voor de commerciële scheepvaart. Kranen op pontons in de waterbouw vormden lang een grijs gebied, maar de regelgeving is per 1 januari 2013 aangescherpt. Met het informatieblad ‘Rode diesel voor kranen op schepen en pontons‘ informeert de douane bedrijven in de waterbouw nu over de juiste toepassing.
Het komt er op neer dat voor kranen die permanent zijn vast gelast op schepen en pontons de accijnsvrijstelling wél geldt, maar niet voor los staande kranen en werktuigen die ook de wal op kunnen rijden. Losse kranen moeten sinds 1 januari 2013 belaste blanke diesel gebruiken.

Overgangsbepaling

Omdat niet altijd duidelijk was wanneer de accijnsvrijstelling gold, hanteert de douane voor kranen die los staan, maar wel deel van de inventaris van het ponton uitmaken, een overgangsbepaling tot 1 juni 2015. Als daarna bij controle blijkt dat gebruik van de vrijstelling niet terecht was, moet bij naheffing alsnog het accijnstarief van blanke diesel worden betaald.

Van losstaande kranen, die op een ponton en/of aan land worden gebruikt, kan niet gesteld worden dat zij tot de inventaris van het ponton behoren. Deze kranen moeten daarom sinds 1 januari 2013 belaste blanke diesel gebruiken. Als bij controle blijkt dat accijnsvrije diesel is gebruikt, moet bij naheffing de accijns alsnog worden betaald van blanke diesel of, van vóór die datum, de tot 2013 bestaande laagbelaste rode diesel. De accijnstarieven voor minerale oliën zijn te vinden op de website van de belastingdienst.

Rode diesel in waterbouw alleen voor vaste kranen | Schuttevaer.nl

Rode diesel in waterbouw alleen voor vaste kranen

Accijnsvrije rode diesel mag voor kranen en draglines op schepen en pontons in de waterbouw alleen worden gebruikt wanneer die kranen permanent zijn vast gelast op het vaartuig, waarschuwt de douane.

De toepassing van artikel 66 in de Wet op accijns geeft volgens een woordvoerder van de douane bij controles nog regelmatig onduidelijkheid. Rode diesel is er alleen voor de commerciële scheepvaart. Kranen op pontons in de waterbouw vormden lang een grijs gebied, maar de regelgeving is per 1 januari 2013 aangescherpt. Met het informatieblad ‘Rode diesel voor kranen op schepen en pontons‘ informeert de douane bedrijven in de waterbouw nu over de juiste toepassing.
Het komt er op neer dat voor kranen die permanent zijn vast gelast op schepen en pontons de accijnsvrijstelling wél geldt, maar niet voor los staande kranen en werktuigen die ook de wal op kunnen rijden. Losse kranen moeten sinds 1 januari 2013 belaste blanke diesel gebruiken.

Overgangsbepaling

Omdat niet altijd duidelijk was wanneer de accijnsvrijstelling gold, hanteert de douane voor kranen die los staan, maar wel deel van de inventaris van het ponton uitmaken, een overgangsbepaling tot 1 juni 2015. Als daarna bij controle blijkt dat gebruik van de vrijstelling niet terecht was, moet bij naheffing alsnog het accijnstarief van blanke diesel worden betaald.

Van losstaande kranen, die op een ponton en/of aan land worden gebruikt, kan niet gesteld worden dat zij tot de inventaris van het ponton behoren. Deze kranen moeten daarom sinds 1 januari 2013 belaste blanke diesel gebruiken. Als bij controle blijkt dat accijnsvrije diesel is gebruikt, moet bij naheffing de accijns alsnog worden betaald van blanke diesel of, van vóór die datum, de tot 2013 bestaande laagbelaste rode diesel. De accijnstarieven voor minerale oliën zijn te vinden op de website van de belastingdienst.