Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Ingezonden: Doe nou eens even normaal!

ROTTERDAM

Hoe zinloos is het om een schipper met een draaiende, maar stille generator ’s nachts uit zijn woning te halen?

Door Peter Kruijt, ms Gratias
Privacy. Het ongehinderd op eigen terrein kunnen vertoeven zonder inmenging van storende invloeden van buitenaf. In Nederland is dit een recht, en het is een goed recht. Voor mij als binnenvaartschipper staat dit recht op privacy aardig onder druk.

Steeds vaker worden we geconfronteerd met controlerende instanties die om de meest zinloze redenen op elk moment van de dag, of van de nacht, zich genoodzaakt voelen deze privacy te breken. Aan de wal zul je niet gauw meemaken dat je midden in de nacht door de politie uit je huis wordt gehaald omdat je auto verkeerd geparkeerd staat. De overtreding en de maatschappelijke hinder wegen in dat geval niet op tegen het recht op privacy. Je krijgt een bekeuring onder je ruitenwisser en dat is het dan.

Zondagmorgen om 01:00 uur werd onze buurman door de Havendienst Rotterdam uit zijn woning gehaald omdat zijn generator draaide aan een kade waar dit verboden was. De Havendienst Rotterdam meent dat zij de autoriteit en het recht hebben om voor zo’n kleine overtreding de privacy te breken. Het bevestigt maar weer dat de autoriteiten in de regel geen idee hebben hoe binnenvaart gezinnen leven en dat hun schip ook gewoon hun thuis is. Dat er zwaarwegende redenen moeten zijn om mensen op zo’n tijdstip uit hun thuis te halen.

Blijkbaar zijn er voor de havendienst geen urgentere taken op dit uur te verzinnen en zou naar mijn bescheiden mening een kleine evaluatie over nut en noodzaak van de inzet van de Havendienst, en de grote financiële lasten die daarbij horen, eens opnieuw tegen het licht gehouden kunnen worden.
De buurman moest met zijn kabel over meer dan honderd meter naar de stroomkast toe, over twee schepen heen. Midden in de nacht. Of hij moest gaan verhalen, midden in de nacht. Er was geen waarschuwing, geen coulance, geen oplossing, geen ruimte om de volgende ochtend een kabel te trekken.

De generator vormde tot op dat moment geen overlast voor de omgeving; het was een stille generatorset. Het trekken van de kabels, het geloop over loopplank en luiken deed echter menig gordijntje van de naast gelegen flat openschuiven.

Het is terecht dat mijn buurman gesommeerd wordt zijn generator uit te zetten, zo zijn de regels. Het is totaal buitenproportioneel hoe de havendienst dit gehandhaafd heeft. Ik ben benieuwd hoe de gemiddelde havendienst medewerker zou reageren als hij zelf midden in de nacht uit zijn huis werd gehaald voor een gelijkwaardige onbenulligheid. Maar die vertaalslag lijkt men niet te maken, en ik heb ook niet het gevoel dat men die gevoeligheid in positieve zin aan het ontwikkelen is.

Het diept de kloof uit tussen controlerende instanties en de binnenvaart. En dit zal de onderlinge verhoudingen alleen maar meer op scherp zetten wat de taken van de gemiddelde ambtenaar in functie ook niet vooruit zal helpen. De oplossing is echter niet zo moeilijk: doe nou gewoon eens even normaal!

Reacties (4)
  • C.L. Schoneveld

    Peter een bericht uit mijn hart de havendienst is aan het vergeten dat het een dienst verlenend bedrijf is en door wie ze betaald worden

  • G. Verm.

    Het wordt steeds gezelliger in de binnenvaart. Prov. Zuid-Holland handhaaft als een dolle op het Merwedekanaal(, bezuiden de Lek). Maar neem niet eens de moeite een gebruiksvriendelijke coulance procedure en richtlijnen voor coulance op te tuigen. Nee, de schipper moet vanuit het ziekenhuis een ambtenaar bellen in Den Haag, om (met de spreekwoordelijke ‘pet in de hand’) te smeken of hij een 8e, 9e of verdere dag mag blijven liggen. Geen beleid en geen procedure.
    Hiermee wordt je als bedrijfstak geïnfantiliseerd en daarmee dus gewoon ook geridiculiseerd!
    [Bron: Medewerkers Prov.Zuid-Holland tijdens hoorzitting]

    @Peter Kruijt, ms Gratias:

    Terecht en naar omstandigheden erg netjes onder woorden gebracht. …
    Ik ben het inhoudelijk 101% met je eens!

  • Henk Knol

    Die gasten moesten ze een SCHOP onder hun hol geven!!! En de Rotterdamse havendienst moeten zich schamen !!! En zo kom je al beter in de schijnwerpers en word je overal al meer met tegenzin ontvangen !!!

  • N.A.M. Wildenbeest

    Peter, Big brother is watching you …De Havendienst kan ‘zien’ welke aansluitingen in gebruik zijn … dus is algauw 1 + 1 = 2. En de Havendienst Rotterdam staat bekend om het ‘op hun strepen staan’ … De uitstoot van hun nodeloze vaart midden in de nacht, dat is niet aan de orde…Naar mijn mening is dat heel wat meer als van een silent pack generator … Maar het schijnt maar niet te lukken om hierover in gesprek te gaan met de Havendienst om over zulke gevallen een oplossing te krijgen.
    Bij ons is de standaard: maximaal over 1 schip heen.. Laat ze maar eens met meer ligplaatsen komen i.p.v. ligplaatsen verminderen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook