Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Veilingschepen niet met subsidie terug in de vaart’

DEN HAAG

Eigenaren van door de Rabobank geveilde schepen blijven, nadat hun schip is geveild, niet op hun voormalige schip werken. Van gesubsidieerde schepen die met onderbetaalde bemanning onder de gemiddelde kostprijs kunnen varen en andere schippers valse concurrentie aandoen, is volgens minister Henk Kamp van Economische Zaken geen sprake.

1 / 1
‘Veilingschepen niet met subsidie terug in de vaart'

‘Veilingschepen niet met subsidie terug in de vaart'

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • M.C Boersma

    Slopen die handel

  • Piet Bennik

    Met meneer Boogaart eens.
    Nu de markt iets aan trekt, word de veiling van “onderwater” schepen interessanter voor de bank.
    Jammer voor diegene die dit overkomt, maar het is de realiteit, banken hebben geen emotie die handelen naar de markt en proberen ten alle tijden winst te maken.
    Daarnaast krijgen ze bepalingen vanuit de Europese unie opgelegd.
    Jaren geleden moesten de banken niet op hun geld blijven zitten en nu moeten ze minstens 10% eigen vermogen hebben van de ECB.
    Dat is een wezenlijk verschil, dit resulteert dat men vreemd vermogen (hypotheken) af gaan schrijven.
    1 miljoen staatsteun binnenhalen scheelt hun 1 ton eigen vermogen moeten hebben.

    Goed weekend,

  • C.H. van den Boogaart

    En nog even over de bedoelde schepen denk dat dat over schepen van de ABN AMRO ging van de Familie Buiks met e.o.a. BV of waren die door meer banken ge financiert?

  • C.H. van den Boogaart

    Wat een broodje aap verhaal
    wij hebben in het verleden ook schepen van de bank gekocht maar zijn nooit voor minder vracht gaan varen als de gemiddelde buurman en wel om de dood eenvoudige reden als je de schepen koop voor een prijs wat ze waard zijn (dus speciaal voor Mr. Onderdelinde iets is waard met wat je er mee kan verdienen) kan je ook nee zeggen maar de mensen die er te diep in zitten onder andere door de ( betere niet critiese boekhouders ) mogen geen nee verkopen want hoe was het verlies beperken of zoiets.
    als wij voor een redelijke prijs een schip van de bank kopen vragen wij een goeie vrachtprijs dus denk dat het eerder een positieve boost geeft want als wij een scip kopen is hij betaald en moeten we niet ook al ligd zo`n schip een maand leeg.
    Er zijn bij mij verhalen van eigenaren bekend dat als ze nee zeggen tegen de bevrachter dat ze 10 min later door de bank worden gebeld waarom ze dat doen want als je nee zegd kan de bevrachter niet garanderen dat je je omzet haalt.
    als alle schepen weinig of geen schuld zouden hebben zouden ze nee kunnen zeggen maar de mensen met veel of te veel schuld worden gejaagd jammer en triest genoeg.
    Geef mij alle schepen van BV de Rabo in het beheer dan garandeer ik dat het er heel andersuit ziet.
    Fijne dag

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook