Column: Kennis van waarde

Ik had geen idee. En u wellicht ook niet. Brug- of sluiswachter worden doe je tegenwoordig niet zomaar. De tijd dat voormalige schippers nog een aantal jaren konden afkicken van het varen op een leuk sluisje met ambtswoning is voorbij.Zoals overal in de maatschappij moet je eerst ‘papieren’ halen om te laten zien dat je geschikt bent voor de functie. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Ik mag al een paar jaar optreden in de opleiding van deze gastheren (en dames) van de vaarweg. Ze zijn in dienst van een vaarwegbeheerder of uitzendbureau. En behalve kennis van de techniek van de brug of sluis worden ze geacht op de hoogte te zijn van de scheepstypen en de ligging en loop van onze vaarwegen. Maar ook het ADN en de Awb (Algemene wet bestuursrecht) kennen geen geheimen meer voor deze bedienaren van onze ‘kunstwerken’. Ze kennen het verschil tussen een overhaal en een overtoom. Tussen een spui- en een waaiersluis. En weten waar de hameistijlen van de brug zich bevinden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Kennis van waarde | Schuttevaer.nl

Column: Kennis van waarde

Ik had geen idee. En u wellicht ook niet. Brug- of sluiswachter worden doe je tegenwoordig niet zomaar. De tijd dat voormalige schippers nog een aantal jaren konden afkicken van het varen op een leuk sluisje met ambtswoning is voorbij.Zoals overal in de maatschappij moet je eerst ‘papieren’ halen om te laten zien dat je geschikt bent voor de functie. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Ik mag al een paar jaar optreden in de opleiding van deze gastheren (en dames) van de vaarweg. Ze zijn in dienst van een vaarwegbeheerder of uitzendbureau. En behalve kennis van de techniek van de brug of sluis worden ze geacht op de hoogte te zijn van de scheepstypen en de ligging en loop van onze vaarwegen. Maar ook het ADN en de Awb (Algemene wet bestuursrecht) kennen geen geheimen meer voor deze bedienaren van onze ‘kunstwerken’. Ze kennen het verschil tussen een overhaal en een overtoom. Tussen een spui- en een waaiersluis. En weten waar de hameistijlen van de brug zich bevinden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer