Opinie: ‘Binnenvaart houdt zichzelf in houdgreep’

Er ligt veel geld op diverse binnenvaartplanken te wachten op een goede besteding. Dat is aantrekkelijk in een tijd waarin elk dubbeltje moet worden omgedraaid. Naast bijvoorbeeld de Nationale Nederlanden-gelden, KOF-gelden en OGZV (zand en grind)-gelden, is de grootste pot natuurlijk het zogenoemde Sloopfonds. Dat constateert Bart Verkade. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Bij de meeste fondsen is er door wijze bestuurders destijds een clausule ingebouwd om te voorkomen dat een kleine groepering het geld naar zich toe kan halen. Deze clausule houdt bij het Sloopfonds in dat de organisaties die de binnenvaart vertegenwoordigen met unanieme voorstellen moeten komen. En daar zit hem nu het venijn. Want nog eerder stroomt de Rijn van Rotterdam naar Bazel, dan dat wij een unaniem voorstel uit de Europese binnenvaartorganisaties kunnen verwachten. De belangen van deze organisaties lopen ogenschijnlijk zover uiteen dat men liever het deksel op de pot houdt, dan dat anderen dan de eigen achterban ervan zouden kunnen profiteren. En aldus houdt de binnenvaart zichzelf in een houdgreep.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Opinie: ‘Binnenvaart houdt zichzelf in houdgreep’ | Schuttevaer.nl

Opinie: ‘Binnenvaart houdt zichzelf in houdgreep’

Er ligt veel geld op diverse binnenvaartplanken te wachten op een goede besteding. Dat is aantrekkelijk in een tijd waarin elk dubbeltje moet worden omgedraaid. Naast bijvoorbeeld de Nationale Nederlanden-gelden, KOF-gelden en OGZV (zand en grind)-gelden, is de grootste pot natuurlijk het zogenoemde Sloopfonds. Dat constateert Bart Verkade. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Bij de meeste fondsen is er door wijze bestuurders destijds een clausule ingebouwd om te voorkomen dat een kleine groepering het geld naar zich toe kan halen. Deze clausule houdt bij het Sloopfonds in dat de organisaties die de binnenvaart vertegenwoordigen met unanieme voorstellen moeten komen. En daar zit hem nu het venijn. Want nog eerder stroomt de Rijn van Rotterdam naar Bazel, dan dat wij een unaniem voorstel uit de Europese binnenvaartorganisaties kunnen verwachten. De belangen van deze organisaties lopen ogenschijnlijk zover uiteen dat men liever het deksel op de pot houdt, dan dat anderen dan de eigen achterban ervan zouden kunnen profiteren. En aldus houdt de binnenvaart zichzelf in een houdgreep.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer