Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Binnenvaartpools nog geen redding

GORINCHEM

‘Een binnenvaartpool activeren zonder de andere maatregelen heeft weinig zin’, erkende onderzoeker dr Edwin van Hassel van de Universiteit Antwerpen op de ‘verantwoordingsbijeenkomst’ van het Droge Lading Comité (DLC). Vier maanden na zijn eerdere presentatie over poolvorming in de binnenvaart is er nog geen zichtbaar resultaat. ‘Het lijkt richting koude sanering te gaan, zoals het ING-rapport voorspelde.’

1 / 1
Binnenvaartpools nog geen redding

Binnenvaartpools nog geen redding

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)
  • A. le Cessie

    Mijnheer Kingma,

    U reageerd zich op anderen af, met zo,n uitspraak
    als; dan moet de buurman het maar doen; U moet toch beter weten, U geloofde ook in een Eubo, ook dat was een bij voorbaat een mislukte aktie, U bent hier veel vaak voor gewaarschuwd. Iedere keer gaan mensen opnieuw het wiel uitvinden.

    Het is nu eenmaal zo, schippers sturen graag maar
    laten zich niet graag besturen.

    A. le Cessie.

  • a.a.c. van megen

    Roelof,

    Je legt mij woorden in de mond die ik niet gezegd heb, Ik heb niet gezegd dat er geen vechtersmentaliteit was of dat er geen sprake was van eigen verantwoordelijkheid.

    Ik heb gezegd dat de bank zich terugtrok, en dat was overigens geen zak met geld maar een rekening courant. En in een zakelijke overeenkomst trek je je terug als je niet aan de verplichtingen kunt voldoen.

    Lets agree do disagree maar wel met respect voor elkaars mening en dat betekent niet iemand woorden in de mond leggen die hij niet gezegd heeft.

    Fijne Zondag

  • R. Kingma

    Dag Anton,

    Ere wie ere toekomt.

    Dit is overigens wel een erg gekuiste versie van de herinneringen die ik heb (en er zijn er vast meer). Het enige dat ik nog mis is in jouw versie van de gebeurtenissen is: En ze leefden nog lang en gelukkig.

    Met de motivatie dat er gestopt zou zijn omdat de banken zich teruggetrokken hadden, kun je zomaar deelnemers in een negatief daglicht stellen. Er zou dan namelijk maar één incentive zijn om deel te nemen: De grote zak met geld van de bank. Er zou dan geen sprake zijn van eigen verantwoordelijkheid, noch bewijs van een vechtersmentaliteit. De bank zou het hebben opgelost. Dat is niet juist en je doet daar, naar mijn mening, veel ondernemers mee te kort die zich tot het einde hebben ingezet.

    Ik laat het hier maar bij, met de stelling: Let’s agree to disagree.

  • a.a.c. van megen

    Roelof,

    Ten eerste doe je mij teveel eer aan. Het RaS plan is voortgekomen uit de inbreng van voornamelijk schippers. Daarnaast is het plan uiteindelijk niet doorgegaan omdat de bank de toegezegde financiering terug trok. Gezamenlijk, en zo hoort het in een coöperatie, hebben we toen besloten te stoppen.

  • Piet Bennik

    Deze uitslag had ik al voorspeld op 14 september.
    Toen prikte ik al met mijn vragen door zaken heen.
    Ik blijf erbij dat de huidige vracht tarieven schijnbaar voorop lopen op de waarden van de schepen, anders had men wel meer vracht gevraagd, want ergens is een bodem!

    Overcapaciteit is er niet, dat bleek wel even een paar weken voor de kerst, de reserve capaciteit is wel nodig en dat is er, nu nog het beheersen van de vrachten, dus een spoedcursus kosten dekkend varen is een pré.

    Veel vaar plezier.

    P.S. ik lig al een week stil omdat ik niet voor alle prijzen vaar, dat zouden meer mensen moeten doen!

  • R. Kingma

    Vanaf het moment dat ik het rapport grondig heb gelezen, heb ik er niet in geloofd. Niet omdat Edwin van Hassel ongelijk heeft, maar omdat de binnenvaart het niet wil! ‘De buurman moet het maar doen, zodat ik ervan kan profiteren’, is vaak de houding bij een belangrijk deel van de binnenvaart. Hoe ik dat zo goed weet en het hier zo ijskoud durf op te schrijven? Om de eenvoudige reden dat ik interim-directeur ben geweest van de EUBO en betrokken was bij RaS.
    Anton van Megen, Bart Verkade en veel verstandige schippers/ondernemers hebben zich het vuur uit de sloffen gelopen om samenwerking te laten slagen. Maar toen de bevrachters meer gingen betalen om bij RaS de wind uit de zeilen te halen, had meer dan de helft van de schippers RaS ineens niet meer nodig. Totdat januari kwam en de tarieven weer instortten.

    Hoe lang wil een deel van de binnenvaart nog visieloos blijven ronddobberen op het eiland, terwijl zij financieel al lang niet meer genoeg kunnen pompen om afzuipen te voorkomen?
    ‘Tja, de buurman moet het maar doen’, zul je denken. Maar weet je wat: Je buurman denkt hetzelfde!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook