Animo en Fedasa maken oversteek naar Engeland

Er lijkt een opleving te zijn in de handel met voormalige Nederlandse binnenvaartschepen naar Engeland. Nadat recent de luxe motor Viod II naar Engeland vertrok (zie Schuttevaer 7 september 2013), volgden kort daarna ook de spits Animo uit Terneuzen en de 500-tonner Fedasa uit Lemmer.

Fedasa

Door Patrick Naaraat
De Fedasa (57,42 x 6,59 x 2,30 meter, 509 ton) is door schipper-eigenaar Fokke Broersma eigenhandig overgevaren van Stellendam naar Bristol. Vier dagen stomen naar de westkust. Broersma had zijn schip voorzien van ballast, extra veiligheidsmiddelen, een extra toplicht en alles goed gesjord. Bovendien is hij zeeman, dus hij wist wel waar hij aan begon. ‘Alleen buiten Stellendam even liggen rollen, maar daarna viel het mee.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Animo en Fedasa maken oversteek naar Engeland | Schuttevaer.nl

Animo en Fedasa maken oversteek naar Engeland

Er lijkt een opleving te zijn in de handel met voormalige Nederlandse binnenvaartschepen naar Engeland. Nadat recent de luxe motor Viod II naar Engeland vertrok (zie Schuttevaer 7 september 2013), volgden kort daarna ook de spits Animo uit Terneuzen en de 500-tonner Fedasa uit Lemmer.

Fedasa

Door Patrick Naaraat
De Fedasa (57,42 x 6,59 x 2,30 meter, 509 ton) is door schipper-eigenaar Fokke Broersma eigenhandig overgevaren van Stellendam naar Bristol. Vier dagen stomen naar de westkust. Broersma had zijn schip voorzien van ballast, extra veiligheidsmiddelen, een extra toplicht en alles goed gesjord. Bovendien is hij zeeman, dus hij wist wel waar hij aan begon. ‘Alleen buiten Stellendam even liggen rollen, maar daarna viel het mee.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer