‘Bedenk per direct een oplossing’, roept voorzitter Schlieter van het Bundesverband der Selbständigen Abteilung Binnenschiffahrt (BDS) de partijen in het conflict op. ‘De binnenvaart zit economisch in zwaar weer, talrijke bedrijven werden getroffen door het hoge water en met de sluisstakingen erbij, kunnen veel kleine en middelgrote bedrijven het niet langer bolwerken.’
De stakers kiezen volgens Schlieter de sluizen opzettelijk als podium, omdat ze met de binnenvaart als niet-betrokken partij handig de publiciteit kan bespelen. ‘Normaal is dat ze zich tot de werkgever richten, maar hier wordt doelbewust schade toegebracht aan ondernemers die met het conflict niets van doen hebben. De bediening van de sluizen wordt misschien nog wel het minst getroffen door de reorganisatie binnen WSV’, zegt Schlieter.
Hij wijst erop dat de stakingen behalve een economische kant ook een menselijke kant hebben. Schippers en hun gezinnen aan boord kunnen dagenlang geen kant op, ondanks de zomerse hitte in de schoolvakantietijd. Niet bij elke sluis kan de auto van boord, de drinkwatervoorziening loopt op verschillende plaatsen gevaar. ‘Opnieuw staken is economisch onverantwoord en voor de mensen op de schepen ronduit a-sociaal.’