Schippers en chauffeurs samen voor Europees vervoerbeleid

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) slaat de handen ineen met de eigenrijdersorganisatie VERN voor een Europees vervoerbeleid. De maat is vol, zowel in de binnenvaart als het wegvervoer. Er wordt ver onder de kostprijs vervoerd en die situatie is onhoudbaar. De Europese politiek moet waarborgen dat vervoer kostendekkend wordt verricht.

Schippers en chauffeurs samen voor Europees vervoerbeleid

‘Vrachtwagen trekt ook jullie vrachtprijs naar beneden’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • @ Roelof Kingma,

    Het klinkt redelijk, maar u vergeet één ding. Het is niet de EVO die niet wil betalen, het zijn de schippers die niet over de ondernemersvaardigheden beschikken om de tarieven te eisen die voor een gezonde bedrijfsvoeren noodzakelijk zijn. En daar maakt de EVO gretig misbruik van.
    Zijn we dan allemaal van die slechte ondernemers. Ik denk van niet, er zijn nu eenmaal te veel zaken waar we zelf geen invloed op kunnen uitoefenen……..

    Dan kan ik wel het overbekende verhaal over marktwerking hier weer gaan opschrijven, maar u weet inmiddels zelf ook wel wat daar de oorzaken van zijn, uit verschillende onderzoeken is duidelijk naar voren gekomen, waarom een vrije markt in de binnenvaart niet werkt en nooit zal kunnen werken.

    Dan kunnen we wel met 1000 man bij de EVO op de stoep gaan staan, maar ik weet nu al wat hun antwoord zal zijn; Wat komen jullie hier doen? Zijn de vrachtprijzen te laag? Dan vraagt u toch wat meer, er is namelijk een vrije markt en in een vrije markt mag iedereen onderhandelen over zijn vrachtprijs, iemand wordt gedwongen om voor te lage vrachtprijzen te varen. Maar ja, wil ik meer dan een huidige dag prijs dan lig ik tegen de kant. Tot dat minimaal die één miljoen ton aan overcapaciteit is weggewerkt. ( http://www.schuttevaer.nl/nieuws/vervoermarkt/nid18817-marktherstel-pas-in-2018.html ) Weet u nog? de geliberaliseerde binnenvaartmarkt die niet werkte in de binnenvaart!

    Wat kunnen we dan nog doen? Wachten tot de crisis voorbij is, lijkt mij niet zo’n goed idee. Uit bovenstaande link blijkt ook, wijzend naar een onderzoek van Panteia/NEA, dat het wel 2018 kan worden voor we weer op het niveau van 2008 staan, Het geheel lezend en kijkend naar de grafiek dan zien we dat daar een heel grote onzekere factor in zit en volledig op vermoedens is gebaseerd en niet op feiten. Zodat zelfs de laagste prognose nog wel eens te optimistisch kunnen zijn.

    In deze malaise nog 5 jaar zien te overleven is voor menigeen al geen prettig vooruitzicht, laat staan dat het nog langer gaat duren, Dan wordt de Waalhaven toch echt te klein om al die faillissementen te herbergen op het moment dat de bom barst en wie moet die bom laten barsten? De banken alvast niet. Die financieren er nog lustig op los, er gaat geen week voorbij of er word nog nieuwbouw aan de markt toegevoegd.
    Ook mag het inmiddels duidelijk zijn dat wachten op een BLN beleid, wachten is op geen beleid.

    Dan blijft alleen nog over om van Brussel een vervoersbeleid te eisen, willen ze voorkomen dat de Europese binnenvaart straks zover is ingestort, dat vervoerszekerheid niet meer gegarandeerd kan worden.
    Het mag inmiddels toch wel duidelijk zijn, dat het niet alleen die miljoen ton aan overcapaciteit is die in de financiële problemen zit. Dat bij het uitblijven van maatregelen het er per dag steeds meer gaan worden. Net zolang er bijna niemand meer over is, die niet in de gevaren zone zit en dat moment komt steeds dichterbij.
    300 nieuwbouw schepen ( +/- 1 miljoen ton) failliet tegen de kant en een periode van laag water zal al problematisch zijn. Het dubbele zal een chaos kunnen veroorzaken. Zoals kolencentrales zonder voorraad, winkels met lege schappen.

    Als de bevolking straks in Europa ook nog honger en kou moeten gaan lijden, door het uitblijven van een vervoersbeleid, welke alleen te gunste is voor een beperkte kleine groep van ladingaanbieders, dan kan de bom weleens bij een heel andere bevolkingsgroep losbarsten, dan bij de vervoerders.
    Of de beleidsmakers dan nog zo blij zijn met de door hun tot dusver gevoerde beleid, zal dan wel eens twijfelachtig kunnen gaan worden.

    Dus, tot 11 april in Brussel dan maar.

    Gr.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @ Roelof Kingma,

    Tot op zekere hoogte ben ik het met u eens maar.

    Ik heb maandag niet het idee gekregen dat die hele grote beroepsgroep waar u op zinspeelt zo gedreven is om parlementariërs aan te sporen dat ze een Europees vervoersbeleid gaan maken.

    Sterker nog ze zijn te arrogant om een poging te ondernemen om een gesprek aan te gaan met de ASV en de andere Europese bonden.

    Die BLN in oprichting wilde tot voor kort zelfs willens en wetens samenwerken met verladers en bevrachters binnen de CBRB, totdat de ware aard werkelijk boven kwam.

    Ik weet niet wat jong BLN bij het ministerie heeft gezegd, maar zoals men verteld dat men in Den Haag zo enthousiast waren krijg ik er al rillingen van.

    En als ik dan het hele geslaagde congres evalueer, dan kom ik tot de volgende conclusie de goede ondernemers die een schip hebben laten bouwen rond 2008 en later, niets anders is dan het een grote hypothecaire malaise is.
    En men smeekt bijna de banken om nog eens 5 jaar geduld te hebben.
    Is dat de vrijmarktwerking die de BLN voor ogen heeft?
    Volgens mij wel want dan blijven we vriendjes met Den Haag.

    Heel, heel veel gebaseerd op lucht net als de verwachting van de tweede Maasvlakte.
    Waarschijnlijke groei van containertransport door de tweede Maasvlakte maar men zegt er niet bij dat de containers zometeen niet meer in de Waal en Eemshaven worden over geslagen.
    Dit worden gewoon woongebieden, dus je krijgt alleen een verplaatsing van containeroverslag met een minimale stijging van het aantal.

    Innoveren word de kracht van de binnenvaart, maar dan zal er eerst een fatsoenlijk Europees vervoersbeleid moeten komen.
    Zolang die er niet is heb je de komende jaren stomweg geen geld om te innoveren of te vernieuwen.

    Ik hoop ook eigenlijk wel net als u op een fatsoenlijke sloopregeling voor de oudere schepen en mensen onder ons.
    Alleen wie gaat dat betalen?
    De noodlijdende nieuwbouw?
    Of de overheid?

    Zolang het bovenste nog een mengeling is van werkelijkheid en utopie ben ik genegen om op 11 april een Europarlementariër te belasten en te proberen dat hij zich gaat inzetten voor wat ons 20 jaar geleden al beloofd is.

    Veel wijsheid toegewenst.

    Piet Bennik
    PIEJO BV

    P.S. Ik vaar op een ouwe Canadees van 1953 die nog minder waard is dan een lessenaar van een nieuwbouwer maar wel rendabel in de rondte vaart.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik heb maar een opmerking.
    Collega’s/schippers zoek een hobby . In plaats uit verveling en hypotheek-stress een foute reis aan te nemen ga ander zinvol werk doen. Als we allemaal en week vrij nemen en een week varen is het probleem nog voor de zomer van de baan.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Ik wil niet veel zeggen, maar dat enorme persbericht kent in mijn beleving nogal wat hiaten.

    Het is per definitie een misvatting dat de Europese overheid voor betere tarieven zou moet zorgen door ondergrenzen in te stellen. Dat moeten jullie als schippers zelf bepalen en zelf uitvoeren.

    Als je actie wilt voeren, zoek dan eerst een breed draagvlak onder je vakgenoten, ofwel: In ALLE tonnages. Bewerkstellig eerst een eenheid zodat je een vuist kunt maken. Ga vervolgens ook onderzoeken waar echt het probleem ligt. En vergeet dan vooral niet te kijken op de EVO-website, want daar ligt volgens mij een deel van het probleem: De organisatie van de verladers!

    De EVO heeft via de NMa de binnenvaart al €1 miljard door de neus geboord. Ga daar eerst eens op de stoep staan met 1000 man, want daar zijn nog wel meer redenen voor. Zouden ze die €1 miljard bedoelen met het lokkertje voor (nieuwe) leden op hun website: De EVO-lobby bespaart u geld.

    De EVO stelt dat chauffeurs spoedig hun 35 uren nascholing moeten hebben gehad, terwijl ze tegelijk vinden dat het gemakkelijker moet worden om buitenlandse chauffeurs (Oost-Europese?) in te zetten. Die hebben vast geen (na)scholing nodig die ergens uit de vervoerstarieven betaald moet worden en daarom goedkoper kunnen rijden voor hun leden, dan het goed-uitgeruste en moderne West-Europese wagenpark dat voldoet aan de huidige milieu-eisen.

    En de EVO stelt dat de Europese vervoersmarkt versplinterd zou zijn MAAR tegelijk zeggen ze één regel verder dat overbodige regels en kartelvorming de marktwerking belemmeren. Hoezo contradictie?

    Dus stop met Europarlementariërs lastig te vallen, want ze hoeven jullie niet te helpen en tegelijk kunnen jullie hen geen tegenprestatie bieden. Ik vind dat jullie je problemen moeten oplossen op een andere plaats, met de HELE beroepsgroep. Dat is pas echt effectief.

    Tot slot
    Dat kleine schepen worden gesloopt, is triest, heel triest. Het probleem is volgens mij tweeledig. De schipper van een klein schip is dat gedoe in de markt/crisis helemaal zat en besluit dan toch eindelijk met pensioen te gaan. Tja, dan moet het schip nog wel even weg en de bank wil niet financieren in de vaak oude schepen. Dan maar de sloop in, want – nogmaals – ik ben het zat en wil nu met pensioen.
    Misschien is het een idee om met behulp van het sloopfonds die schepen op te kopen, te ‘conserveren’ door vrijwillig onderhoud en te verkopen als een serieuze gegadigde mét geld zich aandient.

    Succes!

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • dat is pas goed nieuws

    Geplaatst door: Luc De Roeck op
  • Persbericht
    Betreft: acties in het beroepsgoederenvervoer
    Plaats: voorjaarsvergadering ASV (Algemeene Schippersvereeniging) te Rotterdam
    Datum: 23 maart 2013
    Eerste actie: 11 april demonstratie in Brussel

    Actie: Internationale schippersbonden en Europese chauffeurs gaan over tot actie
    Doel actie: een Europees vervoersbeleid leidend tot een eerlijke beloning en uitvoerbare regelgeving in de vervoerssector

    Zaterdag 23 maart jongstleden heeft, tijdens de voorjaarsvergadering van de brancheorganisatie ASV, een doorbraak plaatsgevonden in de vervoerssector.
    Door de buitenwacht alleen gezien als concurrenten hebben de particuliere vervoerders over de weg en over het water zich solidair aan elkaar verklaard.
    De vervoerders trekken gezamenlijk op tegen overbodige regelgeving zoals opgelegd door de CCR (Centrale Commissie voor de Rijnvaart) in de binnenvaart, falende handhaving in het wegtransport en oneerlijke concurrentie. Ook de grote verschillen tussen de West- en Oost-Europese landen op sociaal en economisch gebied leiden er toe dat vele schippers en wegtransporteurs failliet gaan. Het wegvervoer rijdt nu voor dermate lage prijzen dat zelfs de binnenvaart te duur wordt. Dit leidt ook tot het niet meer kunnen investeren in duurzame logistiek. Banken zijn niet meer bereid tot verstrekking van kredieten Er vindt zelfs een omgekeerde modalshift plaats (verschuiving van vervoer over water naar vervoer over de weg), geheel in strijd met het Europese Witboek vervoer.

    De schippers nemen het voortouw middels een demonstratie geïnitieerd door de Belgische schippersorganisatie Ons Recht/ Notre Droit waar de Nederlandse ASV en de Franse bond la Glissoire zich bij aangesloten hebben.
    Op 11 april aanstaande zullen de internationale schippersbonden Brussel oproepen nu eindelijk eens te komen tot een verantwoordelijk Europees vervoersbeleid en het schrappen van onzinnige regels, met name gericht op de CCR regels die aantoonbaar een koude sanering in de binnenvaart veroorzaken.

    De Nederlandse brancheorganisatie voor het wegtransport VERN, sprak bij monde van Klaas de Waardt de steun uit voor de internationale schippersdemonstratie waar van Europa een vervoersbeleid verlangd wordt met respect voor het belang van vervoer en de vervoerders. De Europese politiek zal moeten in zien dat het huidige beleid, leid tot de teloorgang van de voor Nederland zo belangrijke sectoren binnenvaart en wegvervoer. De vrije marktwerking, het grote issue van de EU heeft aangetoond in de afgelopen jaren dat dit niet de weg is naar de toekomst. Vele bedrijven zijn hier door al failliet gegaan, het roer moet om.

    Het nu al jarenlang vervoeren (zowel over water als over de weg) voor bedragen ver onder de kostprijs, doet sterk afbreuk aan deze voor iedereen belangrijke sector. De vervoerders voelen zich behandeld als moderne slaven, terwijl de kostenpost vervoer op het eindproduct te verwaarlozen is. De miljard euro die de verladers (zie EVO site) naar eigen zeggen hebben bespaard op de binnenvaart alleen al komt rechtstreeks uit de zakken van de particuliere schipper die dit geld broodnodig heeft om te overleven en om te kunnen investeren vanwege milieu- en veiligheidseisen. De schippers eisen dit geld terug!

    Dit alles leidt nu al enige tijd tot persoonlijke drama’s door talloze faillissementen, maar ook tot een maatschappelijk probleem omdat juist schepen waar een tekort aan is (de schepen geschikt voor de kleinere vaarwegen) gesloopt worden. Daarnaast kunnen vervoerders noodzakelijke investeringen niet meer doen en verliezen ze het vertrouwen in de toekomst. Dit zal op termijn zeker zijn negatieve consequenties hebben voor ieder die afhankelijk is van vervoer, en wie is dat niet?

    De demonstratie op 11 april aanstaande van de schippers is de opmaat voor verdere acties, die zal gevolgd worden door een demonstratie van de vrachtwagensector op 14 mei aanstaande in Brussel waarna de acties zich zullen uitbreiden. Wij zien hierbij mogelijk gezamenlijk vakantie houden in het verschiet.

    Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

    Het bestuur van de Algemeene Schippersvereeniging

    Geplaatst door: David twigt op
  • elkaar steunen en daardoor sterker zijn !
    Chauffeur in hart en nieren.

    Geplaatst door: Willy Freriks op
  • Ik zal er zijn ! De barricaden op…

    Geplaatst door: Rob Schippers op

Reageer

Schippers en chauffeurs samen voor Europees vervoerbeleid | Schuttevaer.nl

Schippers en chauffeurs samen voor Europees vervoerbeleid

De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) slaat de handen ineen met de eigenrijdersorganisatie VERN voor een Europees vervoerbeleid. De maat is vol, zowel in de binnenvaart als het wegvervoer. Er wordt ver onder de kostprijs vervoerd en die situatie is onhoudbaar. De Europese politiek moet waarborgen dat vervoer kostendekkend wordt verricht.

Schippers en chauffeurs samen voor Europees vervoerbeleid

‘Vrachtwagen trekt ook jullie vrachtprijs naar beneden’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • @ Roelof Kingma,

    Het klinkt redelijk, maar u vergeet één ding. Het is niet de EVO die niet wil betalen, het zijn de schippers die niet over de ondernemersvaardigheden beschikken om de tarieven te eisen die voor een gezonde bedrijfsvoeren noodzakelijk zijn. En daar maakt de EVO gretig misbruik van.
    Zijn we dan allemaal van die slechte ondernemers. Ik denk van niet, er zijn nu eenmaal te veel zaken waar we zelf geen invloed op kunnen uitoefenen……..

    Dan kan ik wel het overbekende verhaal over marktwerking hier weer gaan opschrijven, maar u weet inmiddels zelf ook wel wat daar de oorzaken van zijn, uit verschillende onderzoeken is duidelijk naar voren gekomen, waarom een vrije markt in de binnenvaart niet werkt en nooit zal kunnen werken.

    Dan kunnen we wel met 1000 man bij de EVO op de stoep gaan staan, maar ik weet nu al wat hun antwoord zal zijn; Wat komen jullie hier doen? Zijn de vrachtprijzen te laag? Dan vraagt u toch wat meer, er is namelijk een vrije markt en in een vrije markt mag iedereen onderhandelen over zijn vrachtprijs, iemand wordt gedwongen om voor te lage vrachtprijzen te varen. Maar ja, wil ik meer dan een huidige dag prijs dan lig ik tegen de kant. Tot dat minimaal die één miljoen ton aan overcapaciteit is weggewerkt. ( http://www.schuttevaer.nl/nieuws/vervoermarkt/nid18817-marktherstel-pas-in-2018.html ) Weet u nog? de geliberaliseerde binnenvaartmarkt die niet werkte in de binnenvaart!

    Wat kunnen we dan nog doen? Wachten tot de crisis voorbij is, lijkt mij niet zo’n goed idee. Uit bovenstaande link blijkt ook, wijzend naar een onderzoek van Panteia/NEA, dat het wel 2018 kan worden voor we weer op het niveau van 2008 staan, Het geheel lezend en kijkend naar de grafiek dan zien we dat daar een heel grote onzekere factor in zit en volledig op vermoedens is gebaseerd en niet op feiten. Zodat zelfs de laagste prognose nog wel eens te optimistisch kunnen zijn.

    In deze malaise nog 5 jaar zien te overleven is voor menigeen al geen prettig vooruitzicht, laat staan dat het nog langer gaat duren, Dan wordt de Waalhaven toch echt te klein om al die faillissementen te herbergen op het moment dat de bom barst en wie moet die bom laten barsten? De banken alvast niet. Die financieren er nog lustig op los, er gaat geen week voorbij of er word nog nieuwbouw aan de markt toegevoegd.
    Ook mag het inmiddels duidelijk zijn dat wachten op een BLN beleid, wachten is op geen beleid.

    Dan blijft alleen nog over om van Brussel een vervoersbeleid te eisen, willen ze voorkomen dat de Europese binnenvaart straks zover is ingestort, dat vervoerszekerheid niet meer gegarandeerd kan worden.
    Het mag inmiddels toch wel duidelijk zijn, dat het niet alleen die miljoen ton aan overcapaciteit is die in de financiële problemen zit. Dat bij het uitblijven van maatregelen het er per dag steeds meer gaan worden. Net zolang er bijna niemand meer over is, die niet in de gevaren zone zit en dat moment komt steeds dichterbij.
    300 nieuwbouw schepen ( +/- 1 miljoen ton) failliet tegen de kant en een periode van laag water zal al problematisch zijn. Het dubbele zal een chaos kunnen veroorzaken. Zoals kolencentrales zonder voorraad, winkels met lege schappen.

    Als de bevolking straks in Europa ook nog honger en kou moeten gaan lijden, door het uitblijven van een vervoersbeleid, welke alleen te gunste is voor een beperkte kleine groep van ladingaanbieders, dan kan de bom weleens bij een heel andere bevolkingsgroep losbarsten, dan bij de vervoerders.
    Of de beleidsmakers dan nog zo blij zijn met de door hun tot dusver gevoerde beleid, zal dan wel eens twijfelachtig kunnen gaan worden.

    Dus, tot 11 april in Brussel dan maar.

    Gr.

    Geplaatst door: Fam. Bouman op
  • @ Roelof Kingma,

    Tot op zekere hoogte ben ik het met u eens maar.

    Ik heb maandag niet het idee gekregen dat die hele grote beroepsgroep waar u op zinspeelt zo gedreven is om parlementariërs aan te sporen dat ze een Europees vervoersbeleid gaan maken.

    Sterker nog ze zijn te arrogant om een poging te ondernemen om een gesprek aan te gaan met de ASV en de andere Europese bonden.

    Die BLN in oprichting wilde tot voor kort zelfs willens en wetens samenwerken met verladers en bevrachters binnen de CBRB, totdat de ware aard werkelijk boven kwam.

    Ik weet niet wat jong BLN bij het ministerie heeft gezegd, maar zoals men verteld dat men in Den Haag zo enthousiast waren krijg ik er al rillingen van.

    En als ik dan het hele geslaagde congres evalueer, dan kom ik tot de volgende conclusie de goede ondernemers die een schip hebben laten bouwen rond 2008 en later, niets anders is dan het een grote hypothecaire malaise is.
    En men smeekt bijna de banken om nog eens 5 jaar geduld te hebben.
    Is dat de vrijmarktwerking die de BLN voor ogen heeft?
    Volgens mij wel want dan blijven we vriendjes met Den Haag.

    Heel, heel veel gebaseerd op lucht net als de verwachting van de tweede Maasvlakte.
    Waarschijnlijke groei van containertransport door de tweede Maasvlakte maar men zegt er niet bij dat de containers zometeen niet meer in de Waal en Eemshaven worden over geslagen.
    Dit worden gewoon woongebieden, dus je krijgt alleen een verplaatsing van containeroverslag met een minimale stijging van het aantal.

    Innoveren word de kracht van de binnenvaart, maar dan zal er eerst een fatsoenlijk Europees vervoersbeleid moeten komen.
    Zolang die er niet is heb je de komende jaren stomweg geen geld om te innoveren of te vernieuwen.

    Ik hoop ook eigenlijk wel net als u op een fatsoenlijke sloopregeling voor de oudere schepen en mensen onder ons.
    Alleen wie gaat dat betalen?
    De noodlijdende nieuwbouw?
    Of de overheid?

    Zolang het bovenste nog een mengeling is van werkelijkheid en utopie ben ik genegen om op 11 april een Europarlementariër te belasten en te proberen dat hij zich gaat inzetten voor wat ons 20 jaar geleden al beloofd is.

    Veel wijsheid toegewenst.

    Piet Bennik
    PIEJO BV

    P.S. Ik vaar op een ouwe Canadees van 1953 die nog minder waard is dan een lessenaar van een nieuwbouwer maar wel rendabel in de rondte vaart.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik heb maar een opmerking.
    Collega’s/schippers zoek een hobby . In plaats uit verveling en hypotheek-stress een foute reis aan te nemen ga ander zinvol werk doen. Als we allemaal en week vrij nemen en een week varen is het probleem nog voor de zomer van de baan.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Ik wil niet veel zeggen, maar dat enorme persbericht kent in mijn beleving nogal wat hiaten.

    Het is per definitie een misvatting dat de Europese overheid voor betere tarieven zou moet zorgen door ondergrenzen in te stellen. Dat moeten jullie als schippers zelf bepalen en zelf uitvoeren.

    Als je actie wilt voeren, zoek dan eerst een breed draagvlak onder je vakgenoten, ofwel: In ALLE tonnages. Bewerkstellig eerst een eenheid zodat je een vuist kunt maken. Ga vervolgens ook onderzoeken waar echt het probleem ligt. En vergeet dan vooral niet te kijken op de EVO-website, want daar ligt volgens mij een deel van het probleem: De organisatie van de verladers!

    De EVO heeft via de NMa de binnenvaart al €1 miljard door de neus geboord. Ga daar eerst eens op de stoep staan met 1000 man, want daar zijn nog wel meer redenen voor. Zouden ze die €1 miljard bedoelen met het lokkertje voor (nieuwe) leden op hun website: De EVO-lobby bespaart u geld.

    De EVO stelt dat chauffeurs spoedig hun 35 uren nascholing moeten hebben gehad, terwijl ze tegelijk vinden dat het gemakkelijker moet worden om buitenlandse chauffeurs (Oost-Europese?) in te zetten. Die hebben vast geen (na)scholing nodig die ergens uit de vervoerstarieven betaald moet worden en daarom goedkoper kunnen rijden voor hun leden, dan het goed-uitgeruste en moderne West-Europese wagenpark dat voldoet aan de huidige milieu-eisen.

    En de EVO stelt dat de Europese vervoersmarkt versplinterd zou zijn MAAR tegelijk zeggen ze één regel verder dat overbodige regels en kartelvorming de marktwerking belemmeren. Hoezo contradictie?

    Dus stop met Europarlementariërs lastig te vallen, want ze hoeven jullie niet te helpen en tegelijk kunnen jullie hen geen tegenprestatie bieden. Ik vind dat jullie je problemen moeten oplossen op een andere plaats, met de HELE beroepsgroep. Dat is pas echt effectief.

    Tot slot
    Dat kleine schepen worden gesloopt, is triest, heel triest. Het probleem is volgens mij tweeledig. De schipper van een klein schip is dat gedoe in de markt/crisis helemaal zat en besluit dan toch eindelijk met pensioen te gaan. Tja, dan moet het schip nog wel even weg en de bank wil niet financieren in de vaak oude schepen. Dan maar de sloop in, want – nogmaals – ik ben het zat en wil nu met pensioen.
    Misschien is het een idee om met behulp van het sloopfonds die schepen op te kopen, te ‘conserveren’ door vrijwillig onderhoud en te verkopen als een serieuze gegadigde mét geld zich aandient.

    Succes!

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • dat is pas goed nieuws

    Geplaatst door: Luc De Roeck op
  • Persbericht
    Betreft: acties in het beroepsgoederenvervoer
    Plaats: voorjaarsvergadering ASV (Algemeene Schippersvereeniging) te Rotterdam
    Datum: 23 maart 2013
    Eerste actie: 11 april demonstratie in Brussel

    Actie: Internationale schippersbonden en Europese chauffeurs gaan over tot actie
    Doel actie: een Europees vervoersbeleid leidend tot een eerlijke beloning en uitvoerbare regelgeving in de vervoerssector

    Zaterdag 23 maart jongstleden heeft, tijdens de voorjaarsvergadering van de brancheorganisatie ASV, een doorbraak plaatsgevonden in de vervoerssector.
    Door de buitenwacht alleen gezien als concurrenten hebben de particuliere vervoerders over de weg en over het water zich solidair aan elkaar verklaard.
    De vervoerders trekken gezamenlijk op tegen overbodige regelgeving zoals opgelegd door de CCR (Centrale Commissie voor de Rijnvaart) in de binnenvaart, falende handhaving in het wegtransport en oneerlijke concurrentie. Ook de grote verschillen tussen de West- en Oost-Europese landen op sociaal en economisch gebied leiden er toe dat vele schippers en wegtransporteurs failliet gaan. Het wegvervoer rijdt nu voor dermate lage prijzen dat zelfs de binnenvaart te duur wordt. Dit leidt ook tot het niet meer kunnen investeren in duurzame logistiek. Banken zijn niet meer bereid tot verstrekking van kredieten Er vindt zelfs een omgekeerde modalshift plaats (verschuiving van vervoer over water naar vervoer over de weg), geheel in strijd met het Europese Witboek vervoer.

    De schippers nemen het voortouw middels een demonstratie geïnitieerd door de Belgische schippersorganisatie Ons Recht/ Notre Droit waar de Nederlandse ASV en de Franse bond la Glissoire zich bij aangesloten hebben.
    Op 11 april aanstaande zullen de internationale schippersbonden Brussel oproepen nu eindelijk eens te komen tot een verantwoordelijk Europees vervoersbeleid en het schrappen van onzinnige regels, met name gericht op de CCR regels die aantoonbaar een koude sanering in de binnenvaart veroorzaken.

    De Nederlandse brancheorganisatie voor het wegtransport VERN, sprak bij monde van Klaas de Waardt de steun uit voor de internationale schippersdemonstratie waar van Europa een vervoersbeleid verlangd wordt met respect voor het belang van vervoer en de vervoerders. De Europese politiek zal moeten in zien dat het huidige beleid, leid tot de teloorgang van de voor Nederland zo belangrijke sectoren binnenvaart en wegvervoer. De vrije marktwerking, het grote issue van de EU heeft aangetoond in de afgelopen jaren dat dit niet de weg is naar de toekomst. Vele bedrijven zijn hier door al failliet gegaan, het roer moet om.

    Het nu al jarenlang vervoeren (zowel over water als over de weg) voor bedragen ver onder de kostprijs, doet sterk afbreuk aan deze voor iedereen belangrijke sector. De vervoerders voelen zich behandeld als moderne slaven, terwijl de kostenpost vervoer op het eindproduct te verwaarlozen is. De miljard euro die de verladers (zie EVO site) naar eigen zeggen hebben bespaard op de binnenvaart alleen al komt rechtstreeks uit de zakken van de particuliere schipper die dit geld broodnodig heeft om te overleven en om te kunnen investeren vanwege milieu- en veiligheidseisen. De schippers eisen dit geld terug!

    Dit alles leidt nu al enige tijd tot persoonlijke drama’s door talloze faillissementen, maar ook tot een maatschappelijk probleem omdat juist schepen waar een tekort aan is (de schepen geschikt voor de kleinere vaarwegen) gesloopt worden. Daarnaast kunnen vervoerders noodzakelijke investeringen niet meer doen en verliezen ze het vertrouwen in de toekomst. Dit zal op termijn zeker zijn negatieve consequenties hebben voor ieder die afhankelijk is van vervoer, en wie is dat niet?

    De demonstratie op 11 april aanstaande van de schippers is de opmaat voor verdere acties, die zal gevolgd worden door een demonstratie van de vrachtwagensector op 14 mei aanstaande in Brussel waarna de acties zich zullen uitbreiden. Wij zien hierbij mogelijk gezamenlijk vakantie houden in het verschiet.

    Ik hoop u hiermee voldoende op de hoogte gesteld te hebben.

    Het bestuur van de Algemeene Schippersvereeniging

    Geplaatst door: David twigt op
  • elkaar steunen en daardoor sterker zijn !
    Chauffeur in hart en nieren.

    Geplaatst door: Willy Freriks op
  • Ik zal er zijn ! De barricaden op…

    Geplaatst door: Rob Schippers op

Reageer