Schultz noemt ASV-crisisplan ‘niet wenselijk’

Voorstellen voor bodemtarieven en een door de overheid te bekostigen oplegregeling om tijdelijk overcapaciteit uit de markt te halen, zoals de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) die deed, zijn ‘niet wenselijk’ schrijft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer.

Door Dirk van der Meulen
Schultz informeert de Vaste Kamercommissie Instrastructuur en Milieu, vooruitlopend op commissievergadering van woensdag 6 februari, waar de crisis in de binnenvaart het belangrijkste punt op de agenda is. De vergadering van 14.00-16.00 uur is openbaar en wordt gehouden in de Suze Groenewegzaal in het Kamergebouw in Den Haag. Op www.tweedekamer.nl zijn de beraadslagingen live te volgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Beste Collega,s

    Het is nu Februari 2013. De marktsituatie is alleen nog maar verslechterd.
    De nieuwe contractprijzen in het containervervoer zijn weer onderuit en het kolenvervoer hetzelfde.
    Op de vrije markt zijn de vrachtprijzen weer lager dan vorig jaar.
    Bij de lading aanbieders zijn overnames en fuseringen aan de orde van de dag.
    En reserve opbouwen voor de nodige reparatie,s komt niet aan de orde.
    Het is nu zo ver, dat men div faillisimenten of stlleggingen van schepen, gaat zien in de praktijk.
    Maar men weet ook dat faillisimenten in de binnenvaart gaat leiden tot goedkopere overnames van schepen, die dan weer resulteert in goedkoper kunnen varen.
    En niets, lagere of hogere kosten voor de consument. (NMA)
    Maar hogere winsten voor de tussenhandel, want die hebben nooit genoeg, die blijven naar wegen zoeken om het transportterende bedrijfsleven zo weinig mogelijk te laten overhouden.
    De vervoeders zijn tenslotte de mensen die het meeste werk en inzet tonen.
    En hun materiaal zo goed mogelijk proberen bij te houden of te vernieuwen, dit alles om de vraag en regelgeving, van het verladend bedrijfsleven en de overheid te kunnen beantwoorden.
    Dit is een onhoudbare situatie. Aan de ene kant worden wij (transportsector) geconfronteerd met div. nieuwe en dure ongevraagde regels.
    Ik noem er een paar.
    1 afvalbeleid ( worden we gezien als bedrijf )
    2 energiebeleid ( worden we gezien als particilier)
    3 havengelden
    4 div. keuringen van overheidsinstellingen. Overheid bemoeienissen die kant nog wal raken.
    Daarom is het zo belangrijk dat we als sector met 1 stem naar buiten komen.
    En onze eisen en regels aan de tegenpartij kunnen voorleggen. ( Samenwerking )
    Maar de oplossingen voor deze problematiek zullen we zelf moeten aandragen.
    In de tijd dat de Eubo werd opgericht, was ik zelf voorstander, maar sceptie,s hierover.
    Persoonlijk was ik ook iemand die al jaren voor het zelfde kantoor voer, bang om mijn relatie los te laten, en mijn kantoor tegen de haren in te strijken.
    Nu 3 jaar verder, met een nog slechtere situatie, ben ik zelf ( met hopelijk meerdere collega,s) van mening, dat er nu toch werkelijk wel iets moet gaan veranderen.
    Onze broodheren kunnen ons ook niet in leven houden.
    Deze sector gaat op deze manier naar de knoppen.
    Het is misschien toch weer interessant om een soort Eubo op te richten. En deze verder uit te bouwen.
    De animo hiervoor zal nu groter zijn dan toen.
    Het is gebleken dat de koers van de afgelopen 3 jaar ook niet goed was.
    Ik wens een ieder veel wijsheid.

    Geplaatst door: Leen Keijzer op
  • @ger veuger, het is vrijdag intussen, ik zie nog niets.

    Geplaatst door: jos Meijer op
  • Crisis is een woord maar hoe verklaar je dat alle schepen aan het varen zijn?
    Laat gewoon iedereen terug zijn bank betalen en gooi de ondernemers die het nu al sinds eind 2008, ja meer dan vier jaar intussen eraf en laat dat schip dan maar goedkoper op de markt komen personeel kost geld maar nu heb je uitkeringstrekkers die hun gasolie verkopen aan de buurman.Kleine communistische wereld die binnenvaart.Ik vraag me af of die banken wel wettelijk bezig zijn zie staatscourant opschorting van mkb kredieten van 07.09.2009.
    Verbrugge Joost

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Beste collega,s.
    Met de uitspraak van minister Schultz en het uitblijven van crisis erkenning door de Duitse en Franse regeringen o.a.,moeten we met zijn allen er van uit gaan dat men geen belang heeft aan een duurder transport.Vermoedelijk is iedere inzet van bonden met elkaar of los van elkaar om regeringen op andere gedachten te brengen,verloren energie met alle respect voor hun inzet.
    Maar ik denk dat ze meer hun peilen moeten gaan richten op de markt zelf.Zet of steun projecten in de markt zoals de EUBO in zijn tijd.Er zijn de afgelopen jaren door veel collega,s tal van oplossingen aangedragen die uitvoerbaar zijn.Het probleem is gewoon voor ieder plan de draagkracht ervan.Maar draagkracht ververft men niet door inmiddels vier jaar aan een dood paard te trekken om de binnenvaart binnen europa als crisis sector aan te melden.Wanneer men al zolang hiermme bezig is moet zich ook niet verwonderen dat de geloofwaardigheid van deze aktie niet meer aanwezig is en dan zal toch echt het roer om moeten.Feit is dat de markt [wij dus] op ons eigen aangewezen is en zelf hier uit moeten.
    Het zal meer energie gaan kosten om de markt om te turnen maar voor de lange termijn is dit naar mijn mening een duurzame richting.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Hallo Hallo Ja Laurent Schultz is een vrouw zo gaat dat bij ons, op verkeer en waterstaat altijd een vrouw, ik denk dat dat komt omdat een schip vrouwelijk is.Maar hoewel fatsoenlijke vrouwen in de winkel en bij de bus op hun beurt wachten . kun je ze toch niet aan hun verstand gepeuterd krijgen dat, dat in het echte leven ook zou moeten.ja het klopt dat we gevraagd hebben niet onder de kostprijs te mogen varen , maar “what`s in a name” een bodem prijs is de laagst mogelijke prijs waar je nog voor kunt varen . ga je daar onder dan ga je op termijn naar de BARREBIESIES . Een verbod om onder de kost prijs te vervoeren is dus niet veel anders dan een bodemprijs . Maar en daar heeft zij gelijk in de EU verbied dat dus vragen wij om wat wel kan maar ze ook niet willen een verbod om onder de kostprijs te varen . Snapt u het nog??? Ik wel hoor maar ik doe dit spelletje dan ook al 38 jaar.wij gaan eerdaags als ASV met een brief aan de Tweede Kamer komen maar die ligt nog onder embargo. Want het is fatsoenlijk om de brief eerst bij de ontvanger te grijgen voor je het in de krant zet. Ja ik weet ik ben nog van de oude stempel en flikker niet meteen alles op Facebook.maar en nooit te beroerd om mijn mening te geven.wat de Minister dan schijnbaar niet weet of ze verzwijgt het expres , dat de BBU met een eigen plan naar Den Haag wil omdat ze het er in de BLN natuurlijk niet overeens kunnen worden . Want plannen die tot vracht verhoging zouden kunnen lijden daar gaat de CBRB niet aan mee werken , dat snap je toch zelf ook wel zeker.Ik ga er niks meer over zeggen woensdag is het embargo op ge heven en dan kunt u het allemaal zelf lezen.Goede vaart. Ger Veuger

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • Het plan in samen opgesteld door ASV, La Glissoire en Ons Recht/Notre Droit en als advies Mark De Decker jurist en voorzitter van de Federatie Belgische Binnenvaart, het plan wordt niet aanvaard door de heer Schultz, ze zijn van mening dat dit binnen Europese regelgeving niet mogelijk is. Nu zijn wij ervan overtuigt dat dit wettelijk zeer zeker mogelijk is het wordt afgewezen op basis van bodemtarieven die eigenlijk niet gevraagd wordt. We pleiten voor een verbod onder de kostprijs te vervoeren, daarvoor hebben we een marktmonitor nodig een controlerende instantie met sancties bij overtreding, een kostprijs studie voor elk categorie schepen. En de problemen zijn opgelost iedereen kan weer kostendekkend varen, normale onderhoud en investeringen (vervangen van motoren, nieuwe ccr regelgeving enz…) dit zonder elk 5 min bij de banken te moeten aankloppen maar uit eigen middelen. Aangezien we geen steun krijgen van het transitie comité BNL ect is dit van tafel geveegd en niet bespreekbaar. Eigenlijk had ik het niet anders verwacht wanneer het comité medengefinancierd wordt door de NL staat en mede gerund wordt door verladers en of bevrachters. Ben wel benieuwd met welk plan ze dan wel gaan komen, weer zoals in 2009 schepen slopen en stillegregeling die de sector weer zelf moet betalen om zich de hoven in te jagen…..Op donderdag is er een overleg om de crisis aan te melden vanuit België en NL zou ook graag van de partij zijn, maar als alle betreffende landen niet tot een akkoord komen over een crisisplan zullen wij weer vrolijk naar huis gestuurd worden met lege handen. Ik kan niet begrijpen dat na 4 jaar crisis men nog steeds een visie van zekerheid, duurzaamheid, en milieuvriendelijk transport in de kou laat. Deze crisis zal zich in de toekomst herhalen zoals de geschiedenis ons geleerd heeft, met dit crisisplan zou we nooit meer in deze situatie terechtkomen. Stof om over na te denken, ben wel van mening als de sector dit volledig zou steunen er zeker kans van slagen is, en zou de moderne slavernij niet van kracht zijn in de Binnenvaart. Dit wordt geplaatst als eigen mening en niet als bestuurslid van Ons Recht.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Hein ik haal de Eubo vlag maar weer te voorschijn

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Hulp van de overheid, zit altijd mazen in. kost heel veel geld en een groot gedeelte gaat naar de verkeerde mensen. omdat ze de grens en de mazen opzoeken.

    Crisis in de binnenvaart heeft meerdere oorzaken, te veel schepen weet iedereen. Maar ik vind het mentaliteits probleem en de crisis tussen de oren veel zorgelijker!

    Voorbeeld: Schipper A vaart al 20 jaar voor 1 kantoor/ rederij. Vaart al jaren kolen en wil in 2013 niet 25 cent zakken op de vrachtprijs per ton.. Hij wordt niet meer bevracht door de rederij.
    Wat zeggen de meeste schippers: kl*te rederij, vaar je al 20 jaar voor hun en laten ze je zo vallen” Ik zeg:”je kunt de rederij niet de schuld geven, de schuldige zijn: de schippers die WEL voor een kwartje minder gaan varen. Dus Mentaliteit. Want de rederij kan toch ook niet die ene schipper een kwartje meer betalen, dan breekt ook de pleuris uit.

    Hoe los je de crisis op ,op korte termijn, vaar je met een groep schippers voor 1 bevrachter, dan stel je 1 schipper aan als aanspreekpunt voor jou groep. Liefst voor zoveel mogelijk schepen, dan is de invloed groter. En je verdient toch geen ruk, dus probeer het een maandje.

    Mentaliteit probleem zit niet alleen bij de schippers, ook bij de banken en lading aanbieders, waarom moet je voor minder inschrijven??? Waarom kan je als bank niet tegen je probleem klanten zeggen: “jij gaat bij een coöperatie verplicht! Een nieuwe of bestaand.
    We hebben zelf gezien, dat alleen al een dreiging van 100 schippers tesamen, al een vracht verhoging geeft van minimaal 1 euri.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Tja,
    Waarom zullen we de ASV volgen?
    Dat kost de regering alleen maar geld.
    Het is beter te wachten dat het transitie proces is afgerond ( als dat ooit gebeurd) dan zijn we in ieder geval weer een hele poos verder eer er vanuit de zgn. BLN een voorstel komt.
    Inmiddels racen de vrachttarieven nog maar naar beneden waardoor verladend Nederland zich lekker in hun handen kunnen blijven wrijven.
    Veel wijsheid en een goede vaart!

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer

Schultz noemt ASV-crisisplan ‘niet wenselijk’ | Schuttevaer.nl

Schultz noemt ASV-crisisplan ‘niet wenselijk’

Voorstellen voor bodemtarieven en een door de overheid te bekostigen oplegregeling om tijdelijk overcapaciteit uit de markt te halen, zoals de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) die deed, zijn ‘niet wenselijk’ schrijft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) in een brief aan de Tweede Kamer.

Door Dirk van der Meulen
Schultz informeert de Vaste Kamercommissie Instrastructuur en Milieu, vooruitlopend op commissievergadering van woensdag 6 februari, waar de crisis in de binnenvaart het belangrijkste punt op de agenda is. De vergadering van 14.00-16.00 uur is openbaar en wordt gehouden in de Suze Groenewegzaal in het Kamergebouw in Den Haag. Op www.tweedekamer.nl zijn de beraadslagingen live te volgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • Beste Collega,s

    Het is nu Februari 2013. De marktsituatie is alleen nog maar verslechterd.
    De nieuwe contractprijzen in het containervervoer zijn weer onderuit en het kolenvervoer hetzelfde.
    Op de vrije markt zijn de vrachtprijzen weer lager dan vorig jaar.
    Bij de lading aanbieders zijn overnames en fuseringen aan de orde van de dag.
    En reserve opbouwen voor de nodige reparatie,s komt niet aan de orde.
    Het is nu zo ver, dat men div faillisimenten of stlleggingen van schepen, gaat zien in de praktijk.
    Maar men weet ook dat faillisimenten in de binnenvaart gaat leiden tot goedkopere overnames van schepen, die dan weer resulteert in goedkoper kunnen varen.
    En niets, lagere of hogere kosten voor de consument. (NMA)
    Maar hogere winsten voor de tussenhandel, want die hebben nooit genoeg, die blijven naar wegen zoeken om het transportterende bedrijfsleven zo weinig mogelijk te laten overhouden.
    De vervoeders zijn tenslotte de mensen die het meeste werk en inzet tonen.
    En hun materiaal zo goed mogelijk proberen bij te houden of te vernieuwen, dit alles om de vraag en regelgeving, van het verladend bedrijfsleven en de overheid te kunnen beantwoorden.
    Dit is een onhoudbare situatie. Aan de ene kant worden wij (transportsector) geconfronteerd met div. nieuwe en dure ongevraagde regels.
    Ik noem er een paar.
    1 afvalbeleid ( worden we gezien als bedrijf )
    2 energiebeleid ( worden we gezien als particilier)
    3 havengelden
    4 div. keuringen van overheidsinstellingen. Overheid bemoeienissen die kant nog wal raken.
    Daarom is het zo belangrijk dat we als sector met 1 stem naar buiten komen.
    En onze eisen en regels aan de tegenpartij kunnen voorleggen. ( Samenwerking )
    Maar de oplossingen voor deze problematiek zullen we zelf moeten aandragen.
    In de tijd dat de Eubo werd opgericht, was ik zelf voorstander, maar sceptie,s hierover.
    Persoonlijk was ik ook iemand die al jaren voor het zelfde kantoor voer, bang om mijn relatie los te laten, en mijn kantoor tegen de haren in te strijken.
    Nu 3 jaar verder, met een nog slechtere situatie, ben ik zelf ( met hopelijk meerdere collega,s) van mening, dat er nu toch werkelijk wel iets moet gaan veranderen.
    Onze broodheren kunnen ons ook niet in leven houden.
    Deze sector gaat op deze manier naar de knoppen.
    Het is misschien toch weer interessant om een soort Eubo op te richten. En deze verder uit te bouwen.
    De animo hiervoor zal nu groter zijn dan toen.
    Het is gebleken dat de koers van de afgelopen 3 jaar ook niet goed was.
    Ik wens een ieder veel wijsheid.

    Geplaatst door: Leen Keijzer op
  • @ger veuger, het is vrijdag intussen, ik zie nog niets.

    Geplaatst door: jos Meijer op
  • Crisis is een woord maar hoe verklaar je dat alle schepen aan het varen zijn?
    Laat gewoon iedereen terug zijn bank betalen en gooi de ondernemers die het nu al sinds eind 2008, ja meer dan vier jaar intussen eraf en laat dat schip dan maar goedkoper op de markt komen personeel kost geld maar nu heb je uitkeringstrekkers die hun gasolie verkopen aan de buurman.Kleine communistische wereld die binnenvaart.Ik vraag me af of die banken wel wettelijk bezig zijn zie staatscourant opschorting van mkb kredieten van 07.09.2009.
    Verbrugge Joost

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Beste collega,s.
    Met de uitspraak van minister Schultz en het uitblijven van crisis erkenning door de Duitse en Franse regeringen o.a.,moeten we met zijn allen er van uit gaan dat men geen belang heeft aan een duurder transport.Vermoedelijk is iedere inzet van bonden met elkaar of los van elkaar om regeringen op andere gedachten te brengen,verloren energie met alle respect voor hun inzet.
    Maar ik denk dat ze meer hun peilen moeten gaan richten op de markt zelf.Zet of steun projecten in de markt zoals de EUBO in zijn tijd.Er zijn de afgelopen jaren door veel collega,s tal van oplossingen aangedragen die uitvoerbaar zijn.Het probleem is gewoon voor ieder plan de draagkracht ervan.Maar draagkracht ververft men niet door inmiddels vier jaar aan een dood paard te trekken om de binnenvaart binnen europa als crisis sector aan te melden.Wanneer men al zolang hiermme bezig is moet zich ook niet verwonderen dat de geloofwaardigheid van deze aktie niet meer aanwezig is en dan zal toch echt het roer om moeten.Feit is dat de markt [wij dus] op ons eigen aangewezen is en zelf hier uit moeten.
    Het zal meer energie gaan kosten om de markt om te turnen maar voor de lange termijn is dit naar mijn mening een duurzame richting.

    Geplaatst door: Falco Schoenmakers op
  • Hallo Hallo Ja Laurent Schultz is een vrouw zo gaat dat bij ons, op verkeer en waterstaat altijd een vrouw, ik denk dat dat komt omdat een schip vrouwelijk is.Maar hoewel fatsoenlijke vrouwen in de winkel en bij de bus op hun beurt wachten . kun je ze toch niet aan hun verstand gepeuterd krijgen dat, dat in het echte leven ook zou moeten.ja het klopt dat we gevraagd hebben niet onder de kostprijs te mogen varen , maar “what`s in a name” een bodem prijs is de laagst mogelijke prijs waar je nog voor kunt varen . ga je daar onder dan ga je op termijn naar de BARREBIESIES . Een verbod om onder de kost prijs te vervoeren is dus niet veel anders dan een bodemprijs . Maar en daar heeft zij gelijk in de EU verbied dat dus vragen wij om wat wel kan maar ze ook niet willen een verbod om onder de kostprijs te varen . Snapt u het nog??? Ik wel hoor maar ik doe dit spelletje dan ook al 38 jaar.wij gaan eerdaags als ASV met een brief aan de Tweede Kamer komen maar die ligt nog onder embargo. Want het is fatsoenlijk om de brief eerst bij de ontvanger te grijgen voor je het in de krant zet. Ja ik weet ik ben nog van de oude stempel en flikker niet meteen alles op Facebook.maar en nooit te beroerd om mijn mening te geven.wat de Minister dan schijnbaar niet weet of ze verzwijgt het expres , dat de BBU met een eigen plan naar Den Haag wil omdat ze het er in de BLN natuurlijk niet overeens kunnen worden . Want plannen die tot vracht verhoging zouden kunnen lijden daar gaat de CBRB niet aan mee werken , dat snap je toch zelf ook wel zeker.Ik ga er niks meer over zeggen woensdag is het embargo op ge heven en dan kunt u het allemaal zelf lezen.Goede vaart. Ger Veuger

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • Het plan in samen opgesteld door ASV, La Glissoire en Ons Recht/Notre Droit en als advies Mark De Decker jurist en voorzitter van de Federatie Belgische Binnenvaart, het plan wordt niet aanvaard door de heer Schultz, ze zijn van mening dat dit binnen Europese regelgeving niet mogelijk is. Nu zijn wij ervan overtuigt dat dit wettelijk zeer zeker mogelijk is het wordt afgewezen op basis van bodemtarieven die eigenlijk niet gevraagd wordt. We pleiten voor een verbod onder de kostprijs te vervoeren, daarvoor hebben we een marktmonitor nodig een controlerende instantie met sancties bij overtreding, een kostprijs studie voor elk categorie schepen. En de problemen zijn opgelost iedereen kan weer kostendekkend varen, normale onderhoud en investeringen (vervangen van motoren, nieuwe ccr regelgeving enz…) dit zonder elk 5 min bij de banken te moeten aankloppen maar uit eigen middelen. Aangezien we geen steun krijgen van het transitie comité BNL ect is dit van tafel geveegd en niet bespreekbaar. Eigenlijk had ik het niet anders verwacht wanneer het comité medengefinancierd wordt door de NL staat en mede gerund wordt door verladers en of bevrachters. Ben wel benieuwd met welk plan ze dan wel gaan komen, weer zoals in 2009 schepen slopen en stillegregeling die de sector weer zelf moet betalen om zich de hoven in te jagen…..Op donderdag is er een overleg om de crisis aan te melden vanuit België en NL zou ook graag van de partij zijn, maar als alle betreffende landen niet tot een akkoord komen over een crisisplan zullen wij weer vrolijk naar huis gestuurd worden met lege handen. Ik kan niet begrijpen dat na 4 jaar crisis men nog steeds een visie van zekerheid, duurzaamheid, en milieuvriendelijk transport in de kou laat. Deze crisis zal zich in de toekomst herhalen zoals de geschiedenis ons geleerd heeft, met dit crisisplan zou we nooit meer in deze situatie terechtkomen. Stof om over na te denken, ben wel van mening als de sector dit volledig zou steunen er zeker kans van slagen is, en zou de moderne slavernij niet van kracht zijn in de Binnenvaart. Dit wordt geplaatst als eigen mening en niet als bestuurslid van Ons Recht.

    Geplaatst door: Laurent de Bijl op
  • Hein ik haal de Eubo vlag maar weer te voorschijn

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Hulp van de overheid, zit altijd mazen in. kost heel veel geld en een groot gedeelte gaat naar de verkeerde mensen. omdat ze de grens en de mazen opzoeken.

    Crisis in de binnenvaart heeft meerdere oorzaken, te veel schepen weet iedereen. Maar ik vind het mentaliteits probleem en de crisis tussen de oren veel zorgelijker!

    Voorbeeld: Schipper A vaart al 20 jaar voor 1 kantoor/ rederij. Vaart al jaren kolen en wil in 2013 niet 25 cent zakken op de vrachtprijs per ton.. Hij wordt niet meer bevracht door de rederij.
    Wat zeggen de meeste schippers: kl*te rederij, vaar je al 20 jaar voor hun en laten ze je zo vallen” Ik zeg:”je kunt de rederij niet de schuld geven, de schuldige zijn: de schippers die WEL voor een kwartje minder gaan varen. Dus Mentaliteit. Want de rederij kan toch ook niet die ene schipper een kwartje meer betalen, dan breekt ook de pleuris uit.

    Hoe los je de crisis op ,op korte termijn, vaar je met een groep schippers voor 1 bevrachter, dan stel je 1 schipper aan als aanspreekpunt voor jou groep. Liefst voor zoveel mogelijk schepen, dan is de invloed groter. En je verdient toch geen ruk, dus probeer het een maandje.

    Mentaliteit probleem zit niet alleen bij de schippers, ook bij de banken en lading aanbieders, waarom moet je voor minder inschrijven??? Waarom kan je als bank niet tegen je probleem klanten zeggen: “jij gaat bij een coöperatie verplicht! Een nieuwe of bestaand.
    We hebben zelf gezien, dat alleen al een dreiging van 100 schippers tesamen, al een vracht verhoging geeft van minimaal 1 euri.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Tja,
    Waarom zullen we de ASV volgen?
    Dat kost de regering alleen maar geld.
    Het is beter te wachten dat het transitie proces is afgerond ( als dat ooit gebeurd) dan zijn we in ieder geval weer een hele poos verder eer er vanuit de zgn. BLN een voorstel komt.
    Inmiddels racen de vrachttarieven nog maar naar beneden waardoor verladend Nederland zich lekker in hun handen kunnen blijven wrijven.
    Veel wijsheid en een goede vaart!

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer