‘Als binnenvaart staan we af en toe volledig voor gek’

‘Niet alleen in Nederland, maar vooral in Europa staan we als verdeelde binnenvaart af en toe volledig voor gek’, zei waarnemend voorzitter Teun Muller van het Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart (CBRB) vorige week donderdag tijdens het CBRB Binnenvaart Jaardiner. Hij ontving zo’n 200 leden en gasten aan boord van het partyschip River Dream. Muller pleitte voor versterking van de eenheid in de binnenvaartbranche en doorgaan met de transitie, zelfs tot over de grenzen.

'Als binnenvaart staan we af en toe volledig voor gek'

CBRB Binnenvaart Jaardiner voor meer eenheid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • @ Koninklijke Schuttevaer

    Zou u man en paard kunnen noemen wat betreft de inzet van KVS om het kleine schip te behouden ?
    Ik zie juist het tegenover gestelde.Kleine vaarwaters worden opgewaardeerd [ terwijl ze vaak niet eens worden verruimd , zoals bv van harinxmakanaal], de overbodige Rosr eisen zijn er nog steeds.Zien we nog een Kempenaar na 2025 ? Als het zo doorgaat , zie ik het somber in.

    Geplaatst door: Herke Meijer op
  • Het artikel en de commentaren lezende denk ik dat de heer Muller en mevrouw Jorritsma de binnenvaart niet nodig hebben om voor gek te staan.
    Ad Krooswijk.

    Geplaatst door: Ad. Krooswijk. op
  • @ Koningklike Schuttervaer,

    Jullie kunnen je wel proberen te verontschuldigen voor jullie voorzitter, maar het leed is al geschied ik voel mij gewoon aangevallen.
    Als ik jullie was, en werkelijk zo achter de binnenvaart staat zoals jullie hieronder beweren dan zou ik haar de wacht aanzeggen.
    Iemand die zich zo denigrerend uitlaat over een tak van super hard voor weinig werkende ondernemers verdient niet de voorzitter hiervan te zijn!!!!!
    Jullie schrijven wel ze maakt zich sterk samen met die andere branche organisaties, hierop kan ik maar een ding zeggen, leugenaars!

    Het is kort maar krachtig het enige wat er bereikt is met de CCR hebben jullie aan de ASV en OR/ND en La glissoire te danken en dat is het plafond wat waarschijnlijk word in gesteld voor de CCR eisen.
    Kant noch wal rakende enquêtes houden, omdat meneer huijser hierom gevraagd heeft die tegen ons gaan werken niets zeggende brieven meenemen naar de minister en maar zeggen dat je de sector vertegenwoordigd!
    Dit is mede gebeurd omdat jullie absoluut niet zijn voor de N.O.V. bouw regeling van voor 2003.

    Dan heb nog even iets over de AIS waarin jullie wederom overstag gaan m.b.t. privacy van de schippers.
    Jullie zeggen gewoon verplichten die AIS en verders niets.

    Ik zit mij trouwens wel eens af te vragen wanneer ik eens wat positiefs kan schrijven.

    Peter weet je wat er gebeurd met commercieel samenwerken het zelfde als je vroeger in de bieten campagne had een paar denken net effen meer te verdien door b.v. s’nacht door te varen.
    Vergeet het samenwerken maar ieders voor zich en de sterkste wint dus bereid je maar vast voor in mijn opinie duurt dit nog zeker 5 tot 8 jaar.

    Veel wijsheid en goede vaart,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Niets nieuws onder de zon. Dhr.T.Muller vertolkte het duidelijk. De CBRB staat voor een vrije markt en vrije handel. Dat heeft Nederland eeuwen lang veel welvaart en voorspoed gebracht. Ook de binnenvaart heeft daarvan geprofiteerd. Nu echter de crisis voort duurt wil de BBU dat de overheid ingrijpt. Veel van haar leden staat het water aan de lippen. Daarom moet de overheid maatregelen nemen: crisiskartel, aanmelding crisis bij de EU, etc. Logisch dat dit principiële verschil van inzicht tot problemen leidt bij de oprichting van BLN. Het zou dan ook van realisme getuigen wanneer men dit onder ogen ziet en begint met de oprichting van een ketenbreed branche platform. Van daar uit kan de samenwerking groeien en worden geïntensiveerd. Samenwerken en elkaar steunen op punten waar je het over eens bent levert meer op dan voortdurend interne discussies voeren over tegenstrijdige belangen.
    Wie de overheid om hulp vraagt moet ook bereid zijn eens in de spiegel te kijken en zich afvragen of daar echt de oplossing ligt. Twee jaar geleden stak Anton van Megen zijn nek uit. Een sterke EUBO had grote schepen een redelijk tarief kunnen opleveren. Maar de meerderheid modderde liever door en nu moet de overheid uitkomst bieden? Ik denk dat we lang kunnen wachten. Dit soort zaken moet Europees worden geregeld en in Brussel hebben ze momenteel andere zaken aan hun hoofd. De kortste weg om de binnenvaart weer gezond te krijgen is commercieel samenwerken. Wanneer gaan we ons dat in de binnenvaart bewust worden? En hoelang blijven we zelf zitten wachten tot de buurman de eerste stap zet?

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • Beste reageerders,mede-inzenders…

    Als we Anne-marie als woordvoerdster en onderwerp in deze eens onder de loupe nemen, zien we dat zij een aantal (al dan niet betaalde) bijbaantjes heeft die er niet om liegen.
    Het lijkt mij, als schipper/eigenaar in ruste die nog steeds affiniteit heeft met de binnenvaart, daarom volstrekt onmogelijk dat we haar bewoordingen op enigerlei wijze serieus of ter harte moeten nemen. Deze dame moet zich gewoon concentreren op het haar in de schoot geworpen baantje als Burgemeester van Almere, de aldaar heersende problematiek maar eens trachten op te lossen / aan te pakken en zich verder maar verre moet houden van al datgene wat zij meent te moeten doen uit hoofde van haar nevenfunctie\’s.
    Het is niet mijn bedoeling om hier een politieke discussie op gang te brengen maar de aanpak van de problematiek in de binnenvaart vereist meer dan gekrakeel vanaf de zijlijn door iemand die (min of meer noodgedwongen) haar/zijn zegje komt doen.

    Geplaatst door: Walter Wilms op
  • In Weekblad Schuttevaer staat dat Annemarie Jorritsma een ongelukkige opmerking gemaakt zou hebben over een deel van de vloot ten opzichte van innovatie. Gezien het eerste commentaar dat gegeven wordt onder het artikel, willen wij, namens Annemarie de uitspraak wel even nader uitleggen. Annemarie heeft met deze bewoordingen zeker niet denigrerend willen zijn naar de kleinere of oudere vloot, zij heeft alleen een tegenstelling willen maken met de nieuwbouw golf en het belang van innovatie. Voor de toekomst is het vooral van belang na de crisis een vergroening van de vloot te bewerkstelligen zodat de binnenvaart de meest schone vervoerstak blijft.

    Zij heeft hier niets, absoluut niets, mee willen zeggen over de oudere en of kleine schepen noch over deze groep ondernemers. Sterker nog zij maakt zich in haar functie als voorzitter van Schuttevaer, samen met de andere brancheorganisaties, sterk voor het behoud van het kleine schip, de diversiteit van de vloot en het tegengaan van overbodige ROSR eisen.

    Geplaatst door: Koninklijke Schuttevaer op
  • oude meuk???
    heeft dat mens de laatste jaren wel eens in de spiegel gekeken???

    Geplaatst door: sjack hermus op
  • Nou, nou,
    Wat een uitspraak van mevr. Jorritsma! ; wordt het nu niet tijd voor ‘de oude meuk’ om mevr. Jorritsma voor deze uitspraak op de vingers te tikken ? , als de voorzitter zo over je spreekt in de media ?Ik heb wel eens getwijfeld, maar ben nu blij dat ik opgestapt ben toen zij aantrad.Misschien zijn de oudere schepen momenteel wel de ruggengraat van de binnenvaart.Natuurlijk weten we allang dat er door de bo-bo’s zo gedacht wordt,maar nu wordt het dan ook nog eens recht voor de raap gezegd door het gezicht van de KVS.
    Bedankt !

    Geplaatst door: Herke Meijer op
  • @ Mevr. Jorritsma,

    Dank u wel dat u zo mijn goed renderende bedrijf omschrijft.
    Oude meuk, ja daar hoort onze oude Fransemotor onder.
    Tja volgenss mij als je zo’n uitspraak doe heb je nog steeds niet door wat er werkelijk speelt onder de leden van de KVS.
    Ik zou keihard weglopen als mijn voorzitter zulke uitspraken doet in hogere sferen over mijn bedrijf.

    Ik wens de leden van KVS die rondvaren met “oude meuk” veel wijsheid toe maar ik zou het niet pikken!

    Goede vaart,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Terwijl de heer Muller pleit voor versterking van eenheid en doorgaan met de “transitie” is het zijn club, die onneembare barricades opwerpt om de “transitie” tot een goed einde te brengen. Er is een paleis revolutie nodig van de varende ondernemers, om weer wat beweging in de “transitie”te krijgen. Vervolgens laat de heer Muller weten dat het CBRB zich niet met de inrichting van de markt wil bemoeien en stelt het CBRB de gemaakte afspraken over de stemverhoudingen, weer ter discussie. Het zal van de varende ondernemers binnen het CBRB afhangen of de “transitie” er ooit komt. Misschien dat er ook is nagedacht moet worden over de volgende variant; het CBRB gaat terug naar zijn roots en wordt weer gewoon een reders vereniging. BLN, gevormd door de BBU en Schuttevaer, wordt dan één grote organisatie van en voor de varende ondernemers. Misschien niet eens zo’n gekke gedachten? Weet iedereen waar hij aan toe is. Hoop wel, dat het CBRB met deze variant begrijpt, dat ze dan alleen de reders vertegenwoordigen.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • hallo Hallo . Ja mevr.Jorritsma nu hoord u het ook eens van een ander de binnenvaart lobby van de bonden is ronduit slecht en die van Schuttevaer dank zij de samenwerking met verladers en baggerraars prima. Ik heb het steeds gezegt Schuttevaer kan zijn lobby niet verbeteren. Maar alleen maar inleveren aan power in De Haag door dat u de verdeeldheid mee gaat nemen of heeft u niet opgelet de laatste weken ? Dezeregionale bestuurder gaat u verliezen door dit bleid misschien vind u het geen eens erg .Maar ik ben reeds 37 jaar lid van deze vereniging en heb met overtuiging de SCHUTTEVAER gediend als secretaris van de afdeling , omdat ik geloofde in deze club.

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • Zoooo,

    Goede voornemens van de hierboven genoemde organisaties.
    Nu nog eens een keer naar de schipper luisteren wat moeilijk blijkt te zijn, die nog steeds worsteld met allerlei onzinnige CCR en AIS eisen waar jullie geen van allen zin hebben om dit de minister te vertellen.
    Zelfs jullie eigen leden moeten zinlose investeringen doen om aan de eisen te voldoen.

    Ja je moet je ook stilletjes houden om nog een beetje subsidie te krijgen!!
    Ik zit mij af te vragen wanneer ik net als de betuwelijn en de BVB subsidie krijg om te vervoeren.
    Voorlopig moet ik mijn eigen broek op zien te houden en stilletjes mijn privacy verliezend ons materiaal vervangen die al 24 jaar bewezen goed werken.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer

‘Als binnenvaart staan we af en toe volledig voor gek’ | Schuttevaer.nl

‘Als binnenvaart staan we af en toe volledig voor gek’

‘Niet alleen in Nederland, maar vooral in Europa staan we als verdeelde binnenvaart af en toe volledig voor gek’, zei waarnemend voorzitter Teun Muller van het Centraal Bureau voor Rijn- en Binnenvaart (CBRB) vorige week donderdag tijdens het CBRB Binnenvaart Jaardiner. Hij ontving zo’n 200 leden en gasten aan boord van het partyschip River Dream. Muller pleitte voor versterking van de eenheid in de binnenvaartbranche en doorgaan met de transitie, zelfs tot over de grenzen.

'Als binnenvaart staan we af en toe volledig voor gek'

CBRB Binnenvaart Jaardiner voor meer eenheid

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • @ Koninklijke Schuttevaer

    Zou u man en paard kunnen noemen wat betreft de inzet van KVS om het kleine schip te behouden ?
    Ik zie juist het tegenover gestelde.Kleine vaarwaters worden opgewaardeerd [ terwijl ze vaak niet eens worden verruimd , zoals bv van harinxmakanaal], de overbodige Rosr eisen zijn er nog steeds.Zien we nog een Kempenaar na 2025 ? Als het zo doorgaat , zie ik het somber in.

    Geplaatst door: Herke Meijer op
  • Het artikel en de commentaren lezende denk ik dat de heer Muller en mevrouw Jorritsma de binnenvaart niet nodig hebben om voor gek te staan.
    Ad Krooswijk.

    Geplaatst door: Ad. Krooswijk. op
  • @ Koningklike Schuttervaer,

    Jullie kunnen je wel proberen te verontschuldigen voor jullie voorzitter, maar het leed is al geschied ik voel mij gewoon aangevallen.
    Als ik jullie was, en werkelijk zo achter de binnenvaart staat zoals jullie hieronder beweren dan zou ik haar de wacht aanzeggen.
    Iemand die zich zo denigrerend uitlaat over een tak van super hard voor weinig werkende ondernemers verdient niet de voorzitter hiervan te zijn!!!!!
    Jullie schrijven wel ze maakt zich sterk samen met die andere branche organisaties, hierop kan ik maar een ding zeggen, leugenaars!

    Het is kort maar krachtig het enige wat er bereikt is met de CCR hebben jullie aan de ASV en OR/ND en La glissoire te danken en dat is het plafond wat waarschijnlijk word in gesteld voor de CCR eisen.
    Kant noch wal rakende enquêtes houden, omdat meneer huijser hierom gevraagd heeft die tegen ons gaan werken niets zeggende brieven meenemen naar de minister en maar zeggen dat je de sector vertegenwoordigd!
    Dit is mede gebeurd omdat jullie absoluut niet zijn voor de N.O.V. bouw regeling van voor 2003.

    Dan heb nog even iets over de AIS waarin jullie wederom overstag gaan m.b.t. privacy van de schippers.
    Jullie zeggen gewoon verplichten die AIS en verders niets.

    Ik zit mij trouwens wel eens af te vragen wanneer ik eens wat positiefs kan schrijven.

    Peter weet je wat er gebeurd met commercieel samenwerken het zelfde als je vroeger in de bieten campagne had een paar denken net effen meer te verdien door b.v. s’nacht door te varen.
    Vergeet het samenwerken maar ieders voor zich en de sterkste wint dus bereid je maar vast voor in mijn opinie duurt dit nog zeker 5 tot 8 jaar.

    Veel wijsheid en goede vaart,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Niets nieuws onder de zon. Dhr.T.Muller vertolkte het duidelijk. De CBRB staat voor een vrije markt en vrije handel. Dat heeft Nederland eeuwen lang veel welvaart en voorspoed gebracht. Ook de binnenvaart heeft daarvan geprofiteerd. Nu echter de crisis voort duurt wil de BBU dat de overheid ingrijpt. Veel van haar leden staat het water aan de lippen. Daarom moet de overheid maatregelen nemen: crisiskartel, aanmelding crisis bij de EU, etc. Logisch dat dit principiële verschil van inzicht tot problemen leidt bij de oprichting van BLN. Het zou dan ook van realisme getuigen wanneer men dit onder ogen ziet en begint met de oprichting van een ketenbreed branche platform. Van daar uit kan de samenwerking groeien en worden geïntensiveerd. Samenwerken en elkaar steunen op punten waar je het over eens bent levert meer op dan voortdurend interne discussies voeren over tegenstrijdige belangen.
    Wie de overheid om hulp vraagt moet ook bereid zijn eens in de spiegel te kijken en zich afvragen of daar echt de oplossing ligt. Twee jaar geleden stak Anton van Megen zijn nek uit. Een sterke EUBO had grote schepen een redelijk tarief kunnen opleveren. Maar de meerderheid modderde liever door en nu moet de overheid uitkomst bieden? Ik denk dat we lang kunnen wachten. Dit soort zaken moet Europees worden geregeld en in Brussel hebben ze momenteel andere zaken aan hun hoofd. De kortste weg om de binnenvaart weer gezond te krijgen is commercieel samenwerken. Wanneer gaan we ons dat in de binnenvaart bewust worden? En hoelang blijven we zelf zitten wachten tot de buurman de eerste stap zet?

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • Beste reageerders,mede-inzenders…

    Als we Anne-marie als woordvoerdster en onderwerp in deze eens onder de loupe nemen, zien we dat zij een aantal (al dan niet betaalde) bijbaantjes heeft die er niet om liegen.
    Het lijkt mij, als schipper/eigenaar in ruste die nog steeds affiniteit heeft met de binnenvaart, daarom volstrekt onmogelijk dat we haar bewoordingen op enigerlei wijze serieus of ter harte moeten nemen. Deze dame moet zich gewoon concentreren op het haar in de schoot geworpen baantje als Burgemeester van Almere, de aldaar heersende problematiek maar eens trachten op te lossen / aan te pakken en zich verder maar verre moet houden van al datgene wat zij meent te moeten doen uit hoofde van haar nevenfunctie\’s.
    Het is niet mijn bedoeling om hier een politieke discussie op gang te brengen maar de aanpak van de problematiek in de binnenvaart vereist meer dan gekrakeel vanaf de zijlijn door iemand die (min of meer noodgedwongen) haar/zijn zegje komt doen.

    Geplaatst door: Walter Wilms op
  • In Weekblad Schuttevaer staat dat Annemarie Jorritsma een ongelukkige opmerking gemaakt zou hebben over een deel van de vloot ten opzichte van innovatie. Gezien het eerste commentaar dat gegeven wordt onder het artikel, willen wij, namens Annemarie de uitspraak wel even nader uitleggen. Annemarie heeft met deze bewoordingen zeker niet denigrerend willen zijn naar de kleinere of oudere vloot, zij heeft alleen een tegenstelling willen maken met de nieuwbouw golf en het belang van innovatie. Voor de toekomst is het vooral van belang na de crisis een vergroening van de vloot te bewerkstelligen zodat de binnenvaart de meest schone vervoerstak blijft.

    Zij heeft hier niets, absoluut niets, mee willen zeggen over de oudere en of kleine schepen noch over deze groep ondernemers. Sterker nog zij maakt zich in haar functie als voorzitter van Schuttevaer, samen met de andere brancheorganisaties, sterk voor het behoud van het kleine schip, de diversiteit van de vloot en het tegengaan van overbodige ROSR eisen.

    Geplaatst door: Koninklijke Schuttevaer op
  • oude meuk???
    heeft dat mens de laatste jaren wel eens in de spiegel gekeken???

    Geplaatst door: sjack hermus op
  • Nou, nou,
    Wat een uitspraak van mevr. Jorritsma! ; wordt het nu niet tijd voor ‘de oude meuk’ om mevr. Jorritsma voor deze uitspraak op de vingers te tikken ? , als de voorzitter zo over je spreekt in de media ?Ik heb wel eens getwijfeld, maar ben nu blij dat ik opgestapt ben toen zij aantrad.Misschien zijn de oudere schepen momenteel wel de ruggengraat van de binnenvaart.Natuurlijk weten we allang dat er door de bo-bo’s zo gedacht wordt,maar nu wordt het dan ook nog eens recht voor de raap gezegd door het gezicht van de KVS.
    Bedankt !

    Geplaatst door: Herke Meijer op
  • @ Mevr. Jorritsma,

    Dank u wel dat u zo mijn goed renderende bedrijf omschrijft.
    Oude meuk, ja daar hoort onze oude Fransemotor onder.
    Tja volgenss mij als je zo’n uitspraak doe heb je nog steeds niet door wat er werkelijk speelt onder de leden van de KVS.
    Ik zou keihard weglopen als mijn voorzitter zulke uitspraken doet in hogere sferen over mijn bedrijf.

    Ik wens de leden van KVS die rondvaren met “oude meuk” veel wijsheid toe maar ik zou het niet pikken!

    Goede vaart,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Terwijl de heer Muller pleit voor versterking van eenheid en doorgaan met de “transitie” is het zijn club, die onneembare barricades opwerpt om de “transitie” tot een goed einde te brengen. Er is een paleis revolutie nodig van de varende ondernemers, om weer wat beweging in de “transitie”te krijgen. Vervolgens laat de heer Muller weten dat het CBRB zich niet met de inrichting van de markt wil bemoeien en stelt het CBRB de gemaakte afspraken over de stemverhoudingen, weer ter discussie. Het zal van de varende ondernemers binnen het CBRB afhangen of de “transitie” er ooit komt. Misschien dat er ook is nagedacht moet worden over de volgende variant; het CBRB gaat terug naar zijn roots en wordt weer gewoon een reders vereniging. BLN, gevormd door de BBU en Schuttevaer, wordt dan één grote organisatie van en voor de varende ondernemers. Misschien niet eens zo’n gekke gedachten? Weet iedereen waar hij aan toe is. Hoop wel, dat het CBRB met deze variant begrijpt, dat ze dan alleen de reders vertegenwoordigen.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • hallo Hallo . Ja mevr.Jorritsma nu hoord u het ook eens van een ander de binnenvaart lobby van de bonden is ronduit slecht en die van Schuttevaer dank zij de samenwerking met verladers en baggerraars prima. Ik heb het steeds gezegt Schuttevaer kan zijn lobby niet verbeteren. Maar alleen maar inleveren aan power in De Haag door dat u de verdeeldheid mee gaat nemen of heeft u niet opgelet de laatste weken ? Dezeregionale bestuurder gaat u verliezen door dit bleid misschien vind u het geen eens erg .Maar ik ben reeds 37 jaar lid van deze vereniging en heb met overtuiging de SCHUTTEVAER gediend als secretaris van de afdeling , omdat ik geloofde in deze club.

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • Zoooo,

    Goede voornemens van de hierboven genoemde organisaties.
    Nu nog eens een keer naar de schipper luisteren wat moeilijk blijkt te zijn, die nog steeds worsteld met allerlei onzinnige CCR en AIS eisen waar jullie geen van allen zin hebben om dit de minister te vertellen.
    Zelfs jullie eigen leden moeten zinlose investeringen doen om aan de eisen te voldoen.

    Ja je moet je ook stilletjes houden om nog een beetje subsidie te krijgen!!
    Ik zit mij af te vragen wanneer ik net als de betuwelijn en de BVB subsidie krijg om te vervoeren.
    Voorlopig moet ik mijn eigen broek op zien te houden en stilletjes mijn privacy verliezend ons materiaal vervangen die al 24 jaar bewezen goed werken.

    Mvgr,

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer