Column: Geld dat je niet mag laten liggen

Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Ik snap het echt niet. Waarom laten we met elkaar zoveel geld liggen in
de binnenvaart? Binnenvaart is – net als alle transport – een centenkwestie.
Het gaat erom elke cent om te draaien voor je hem uitgeeft. En toch laten de
meeste ondernemers in de binnenvaart een makkelijk te realiseren voordeel
liggen.
Onze grootste kostenpost wordt gevormd door de inkoop van gasolie. Bij
mijn twee Dortmunders bedroegen de gasoliekosten in 2011 bijna 30% van de omzet.
En mijn schepen varen met name op de kanalen. Bij de riviervaart ligt dit
percentage nog flink hoger.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Geld dat je niet mag laten liggen | Schuttevaer.nl

Column: Geld dat je niet mag laten liggen

Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Ik snap het echt niet. Waarom laten we met elkaar zoveel geld liggen in
de binnenvaart? Binnenvaart is – net als alle transport – een centenkwestie.
Het gaat erom elke cent om te draaien voor je hem uitgeeft. En toch laten de
meeste ondernemers in de binnenvaart een makkelijk te realiseren voordeel
liggen.
Onze grootste kostenpost wordt gevormd door de inkoop van gasolie. Bij
mijn twee Dortmunders bedroegen de gasoliekosten in 2011 bijna 30% van de omzet.
En mijn schepen varen met name op de kanalen. Bij de riviervaart ligt dit
percentage nog flink hoger.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer