Ons Recht kiest voor ‘zachte’ acties

De Belgische binnenvaartorganisatie Ons Recht/Notre Droit wil eerst met zachte acties de politiek en de verladers duidelijk maken dat de schippers in nood verkeren. Lukt dat niet, dan volgen harde acties zoals stakingen. ‘Wij verwachten dat 2013 een heel slecht jaar wordt met veel faillissementen. Potverdorie, die kostprijs moet betaald worden. Dat is ons eerste punt en wij hopen dat jullie ons in onze acties gaan steunen.’

Ons Recht kiest voor ‘zachte' acties

De zaal stemde over de actiebereidheid. Er werden 31 stemmen uitgebracht voor zachte acties en 32 voor harde acties. Vooral de Walen in de zaal willen de Belgische vaarwegen gaan blokkeren, maar het bestuur vroeg ze daarvan voorlopig af te zien. Het bestuur wil zich eerst gaan richten op een demonstratie en persconferentie op 8 november in Brussel bij de EU.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Harde acties jaja dat kennen we in de binnenvaart die harde acties leggen we eindelijk de boel plat komen we in het nieuws beginnen we met zakjes teer te gooien op schepen die wel varen en na twee weken stil te hebben gelegen dan toch maar weer gaan varen omdat moeders geen brood meer kan kopen dat zijn de harde acties van de binnenvaart en het zijn altijd de zelfde die klagen over dat het slecht gaat. Nou wil ik niet zeggen dat het super gaat maar is het ook niet zo dat de schippers door de jaren heen te veel verwend zijn een eigen schip van de bank een huis aan de wal twee a drie keer per jaar op vakantie en dan nog het liefst twee auto,s op het roefdek willen hebben staan. Heel de economie hangt aan elkaar wij investeren een godsvermogen aan autokranen op het schip zodat we naar de supermarkt kunnen om ons boodschappen te doen en ondertussen dat we boodschappen doen vaart het schip verder we nemen geen tijd meer voor ons eigen waardoor dat die bakker en die slager en groentewinkel op de kade niet meer kunnen blijven bestaan en nu zou je denken wat heeft dat met de binnenvaart te maken nou heel veel. Ik weet nog dat mijn opa vroeger dat vertelde die mij met het sleepschip de rijn op voer en s,avonds tegen 22:00 ging het anker er onder opa en oma woonde ook aan boord die hadden geen huis aan de wal en hadden geen auto dus die mensjes gingen bij die baker en die slager en groentewinkel hun boodschapen doen maar al die bakers en slagers en groentewinkeltjes haden hun produkten nodig en er was vraag naar produckten. nu is die vraag naar produckten er nog steeds maar nu laten we grootere schepen bouwen en varen 24 uur per dag dus de markt raakt verzaadigd en daardoor lopen we nu te klagen dat het zo slecht gaat maar het gaat niet slecht alleen is het aanbod van scheepen grooter geworden dus is er maar 1 oplossing en dat is al die ouwe troep de sloop in altans dat zou de oplossing zijn als je voor een oude kempenaar die de sloop in gaat ook weer een nieuwe kempenaar terug bouwd maar nee wij douwen als een stelletje blinde een kempenaar de sloop in en bouwen een 2000 tonner er voor terug in de plaats en zo blijven we maar aanklooten het kon niet op met nieuwe en steeds grootere schepen te bouwen en nu zitten we op een punt dat we zoveel over tonage hebben dat we geen vrachten meer hebben en wat gaan we dan doen om toch wat te verdienen dan gaan we onder de prijs varen maar wat is onder de prijs is er een vaste prijs en als die prijs er is wie bepaald dan die vaste prijs wie gaat er bepaalen wat ik aan onkosten kwijt ben voor een bepaalde reis sorry maar als het zo wordt dan ben je ook geen zelfstandige ondernemer meer toch dus of dat de oplossing is dat weet ik ook nog zo net niet ik denk dat er veel hardere maatregelen nodig zijn in de binnenvaart om de binnenvaart weer mooi te maken ik denk dat we ten eerste eens moeten strijden voor de gasolie prijzen want die rijzen de pan uit en ik denk dat een stop op nieuwbouwschepen ook wel eens een oplossing zou kunnen zijn en dat je alleen nieuw kan bouwen als je een sort gelijk schip de sloop in douwt of nog beter als je een 1000 tonner wild laten bouwen een 1500 tonner de sloop in zo kunnen we de over tonage terug brengen dus niet als je een 1000 tonner wil laten bouwen drie kempenaars de sloop in douwen nee een grooter schip de sloop in zo krijgen de kleinere ook weer hun kansen. En zo zijn er nog veel dingen die we zouden kunnen veranderen voor een betere binnenvaart bijvoorbeeld een verbod op vervoer van teweing tonage ik bedoel dus dat een schip van 3400 ton niet met een vrachtje van 500 ton gaat varen want het zou toch van de zote zijn dat als ik met een kempenaar een vracht aan kan nemen van 4000 ton en dan 8 keer heen en weer ga varen. Dus een groot schip mag dan ook geen vracht mee nemen van een klein schip en zo kan ik nog wel uren door gaan voor een betere binnenvaart maar 1 ding wat we nooit maar dan ook nooit voor elkaar zullen krijgen is een eenheid onder de schippers en dat zou wel moeten.

    Geplaatst door: jan wiardi op
  • Beste andere Willem,
    Blij te horen dat er steeds meer mensen zijn zoals u die nog nuchter kunnen denken.
    Het klopt dat de Duitse vereniging lid is van de ESO.
    Het probleem is dat zij (nog) niet meedoen omdat ze wachten op een signaal van ESO.
    ESO is op dit moment niet bereid enige oproep te doen aan de aangesloten verenigingen en dit wegens onbekende redenen.
    De houding van ESO tegenover de binnenvaart is hier dan ook onacceptabel en vind dat dit moet worden aangeklaagd.
    De ESO werd tenslotte opgericht VOOR de binnenvaart en niet tegen hen.
    Ik heb een sterk vermoeden dat er van de zetelende personen belangen hebben dat er niets veranderd in onze sector.
    Graag had ik dan ook op dit forum enige reactie gezien door de ESO zelf maar vermoed dat deze zal uitblijven?
    Tot op 8 november in Brussel.
    Wel met de trein wegens moeilijk parkeren(station Schuman)

    Geplaatst door: jdv op
  • Ik ben niet zoon goede schrijver.
    Mij valt op dat alle bonden in Frankrijk België en Nederland zegen dat het zo niet langer kan.
    Van de Duitsers weet ik het niet.
    Wel weet ik dat de Duitse bond lid is van de ESO
    die op 8 november een gesprek met de banken hadden, maar de banken hebben afgezegd.
    Ik wil bij deze mijn steun aan de bonden geven die nu het voortouw nemen om toch naar Brussel te gaan.
    Ik ga mee.
    Waar kan ik mij aanmelden voor de bus naar Brussel? en als het niet te moeilijk is ( want ik ben beter in het onderhoud van mijn schip )wil ik ook iets doen.
    Ik zou het erg jammer vinden als er mensen moeten stoppen met varen, of dit nu groot klein ( denk daarbij aan de CCR overgangsbepalingen )oud of nieuw is want wij hebben een mooie vloot en wij kunnen er voor zorgen dat er minder files op de weg komen.
    En ik heb gehoord dat Europa ook wil dat de binnenvaart meer vervoeren.

    andere Willem

    Geplaatst door: Willem stam op
  • @bert,

    Heel simpel gezegd. Bij de land- en tuinbouw wordt de uitzonderingspositie in het verdrag van Rome wel uitgevoerd (op bepaalde vlakken) en bij het vervoer niet.

    mvg

    Geplaatst door: R.Breedveld op
  • hallo, de vrachtprijzen gaan eigenlijks wel wat ons kapot maakt zijn de gasolie prijzen .de tuin bouw krijgt ook steun van de overheid voor te hoge energie kosten .WAAROM DE BINNEVAART NIET .

    Geplaatst door: bert op
  • @ de politiek analist
    De vragen over bodemtarieven zijn eerder gesteld aan destijds de staatssecretaris, mevrouw Huizinga. Die zei destijds dat dat niet kon vanwege “ Europa” . Mevrouw Schultz daarentegen is nog steeds aan het uitzoeken of het zo is dat er een verbod ingevoerd kan worden wat betreft vervoer onder kostprijs. De vragen, inderdaad wederom gedaan door de heer Bashir, zullen zich onder andere richten op de vraag of ze dat nu al uitgezocht heeft.

    En natuurlijk horen wij keer op keer dat hier in de politiek geen meerderheid voor is, en dat we “ nu eenmaal” voor de vrije markt gekozen hebben. Maar dan wil ik u erop wijzen dat alles in deze maatschappij onderhevig is aan veranderingen en veranderende denkbeelden. Wie had gedacht dat een bank als de ING ooit zou zeggen dat het instellen van bodemtarieven een mogelijke oplossing in de binnenvaart zou zijn? Wie had gedacht dat een instituut als Nyenrode zou zeggen dat de vrije markt niet werkt in de binnenvaart?
    Veranderingen hebben bij mijn weten tot nu toe enkel plaatsgevonden als mensen tenminste uitspraken wat ze dachten, ongeacht of “ de tijd er rijp voor was” . Soms moet je meehelpen de tijd ergens voor rijp te maken.

    Tijdens het binnenvaartverkiezingsdebat waren er overigens meer partijen buiten de SP om die aangaven dat de vrije markt in de binnenvaart inderdaad niet werkt en dat er iets moet gebeuren.
    Verder zegt u dat bodemtarieven juridisch niet mogelijk blijken te zijn. Toch weet een jurist ons te vertellen dat het wel degelijk zo is dat er in Europa wetten zijn die vervoer onder kostprijs verbieden. De vraag is eerder; wil de politiek die wetten handhaven?

    En dan nog iets; in tegenstelling tot de periode van mevrouw Huizinga zijn nu vele partijen (ook de CCR) ervan overtuigd dat een structurele crisis aantoonbaar is. Een kwestie van de crisis uitroepen en die vraag is al vaak gesteld om dat te doen. Als dat zo zou zijn, zijn er vele maatregelen mogelijk……zelfs bodemtarieven met….inderdaad een verdeelsysteem (zoals ook al genoemd in een van de rapporten waarbij men de overheid een rol als “ marktmeester” toebedeelde)

    Conclusie: het gaat niet om niet kunnen of niet mogen….het gaat om niet WILLEN. En fijn dat u ons sympathiek vindt maar daar redden we het niet mee.

    Dan zegt u vervolgens: Er zal geen kamermeerderheid te vinden zijn voor het handhaven van kostprijzen. Immers: kostprijzen van individuele ondernemers zijn verschillend van elkaar en nauwelijks te handhaven.

    Het verleden heeft anders aangetoond. Een organisatie als het NEA is heel goed in staat gebleken kostprijstarieven vast te stellen voor de verschillende segmenten in de binnenvaartmarkt. Dat hebben ze dan ook al jarenlang gedaan. En dat handhaven….dat kennen we dus ook van een verleden waar de overheid in deze een rol speelde. Inderdaad, een vorm van marktordening. Maar daar is de binnenvaart niet uniek in, dat zien we inmiddels in meerdere sectoren waar de vrije markt uit de hand loopt.

    De minister zal naar verwachting antwoorden dat ze de sector helpt met het versterken van haar structuur. Dat gebeurt in het transitiecomité, zegt u.
    Tja, ik denk dat makkelijk te weerleggen is dat dit de sector zou versterken. En zeker niet wat de inkomsten van de sector betreft. Dar kunnen ze niet en dat willen ze niet. We horen of zien er dan ook nauwelijks iets over. Zoals een collega al zei “ eenheid in matheid” daar hebben we niets aan.

    Ze zal zeggen dat het niet meevalt om een sector te helpen die zich niet laat helpen omdat er constant gedonder is en collega\’s elkaar het faillissement toewensen, zegt u. Dat zal ze wel zeggen ja, maar ook dat is goed te weerleggen. U weet dan vast ook wel hoe de eenheid die er was, met het aloude beurssysteem, en gedwongen is te stoppen, door de overheid. Of je er nu voor was of tegen, de schippers hadden zich verenigd. Dit werd door de overheid niet bepaald op prijs gesteld, dus wijs nu niet naar de schipper….

    Ze kan daarbij wijzen op het succes van NPRC, CBV, ELV en PTC waarin de leden relatief hogere verdiensten halen dan hun collega\’s in de vrije markt, zegt u vervolgens. Dan hoor ik toch weer andere verhalen. De samenwerkingsverbanden functioneren inmiddels op een vergelijkbare wijze als “ gewone” bevrachters waarbij men maar op een manier aan een contract komt…en dat is door onderbieden ten opzichte van de concurrent. Dan weet u vast wel wat dat met de prijs doet.
    U zegt Als het lid Bashir slim is, vraagt hij om een onderzoek naar het zelfsanerend vermogen van de sector en de onmogelijkheid om tijdelijk schepen stil te leggen bijvoorbeeld tijdens hoogwaterperiodes, waarin geen beroep op de reservecapaciteit wordt gedaan. Ook kan hij vragen een onderzoek in te stellen naar de dominante positie van grote ladingaanbieders als Imperial en Peterson.
    Dit soort vragen passen vermoedelijk niet in de politieke agenda van de SP. Ik heb geen idee of het in zijn agenda past, hij heeft in ieder geval wel oog en oor voor de noden van de binnenvaart en dat kan ik van lang niet alle politici zeggen. Maar het is een interessante tip, misschien leest hij wel mee. En tenslotte, fijn dat u het sympathiek vindt dat de ASV zo haar best doet, maar daar komen we er natuurlijk niet mee.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Je krijgt de zelfstandige schippers nooit op 1 lijn, dat is al altijd zo geweest, maar dat we allemaal niks overhouden dat weten we allemaal.
    1 punt MOET er komen : de vrachtprijs moet op het connossement komen te staan Dan kan je de bevrachter z’n gesjoemel al uitsluiten .
    2e punt = alle oude wetten van ligtijd en liggeldvergoeding elimineren.Geen achterpoortjes !
    Dat kan concreet al wat oplossen.

    Geplaatst door: Josée op
  • De kamervragen zullen naar verwachting van het lid Bashir van de SP komen (15 zetels en bij lange na geen Kamermeerderheid) en zullen gaan over het instellen van bodemprijzen. Dit past in de politieke agenda van de SP, die geheel voorbij gaat aan het feit dat bodemprijzen alleen maar i.c.m. een verdeelsysteem kunnen werken. Immers: wie gaat er wanneer varen voor die bodemprijzen?

    De minister zal dit heel handig pareren, omdat dit soort vragen steevast van de SP komen. Ze heeft eerder al een onderzoek laten doen naar de juridische mogelijkheden van het instellen van bodemtarieven. Dat bleek juridisch niet mogelijk te zijn.

    Er zal geen kamermeerderheid te vinden zijn voor het handhaven van kostprijzen. Immers: kostprijzen van individuele ondernemers zijn verschillend van elkaar en nauwelijks te handhaven.

    De minister zal naar verwachting antwoorden dat ze de sector helpt met het versterken van haar structuur. Dat gebeurt in het transitiecomité. Ze zal zeggen dat het niet meevalt om een sector te helpen die zich niet laat helpen omdat er constant gedonder is en collega’s elkaar het faillissement toewensen. Ook zal de minister naar verwachting wijzen op de mogelijkheid van economische structuurversterking door het samenwerken in coöperatieve vorm. Ze kan daarbij wijzen op het succes van NPRC, CBV, ELV en PTC waarin de leden relatief hogere verdiensten halen dan hun collega’s in de vrije markt. Waarschijnlijk weet de minister dat de individueel ingestelde binnenvaartschipper daar niets in ziet, want dan denkt hij zijn vermeende vrijheid kwijt te raken.

    Als het lid Bashir slim is, vraagt hij om een onderzoek naar het zelfsanerend vermogen van de sector en de onmogelijkheid om tijdelijk schepen stil te leggen bijvoorbeeld tijdens hoogwaterperiodes, waarin geen beroep op de reservecapaciteit wordt gedaan. Ook kan hij vragen een onderzoek in te stellen naar de dominante positie van grote ladingaanbieders als Imperial en Peterson.
    Dit soort vragen passen vermoedelijk niet in de politieke agenda van de SP. Maar toch sympathiek dat de ASV zo haar best doet.

    Geplaatst door: Politiek analist op
  • Beste teleurgestelde bezoeker,

    U schrijft dat u het gevoel krijgt dat een bepaalde groep de schuld krijgt in plaats van dat we een gezamenlijke actie houden.

    Het is jammer dat u dat gevoel hebt gekregen.. Wij wilden juist niet de mensen tegen elkaar uitspelen en de schuld geven van wat er mis is gegaan. Maar we ontkomen er niet aan op zoek te moeten naar een oorzaak om een verandering te kunnen bepleiten. Die oorzaak ligt voor het grootste deel in het BELEID dat gevoerd is. Als dat beleid aangepast wordt kan ook de markt weer gezonder worden. De binnenvaart kan nu eenmaal niet functioneren in een \” vrije markt\”. Dat is al erkend in het verdrag van Rome en daar is niets aan veranderd. Daarnaast is er helemaal geen sprake van een vrije markt in de binnenvaart, en dat is al aangetoond door rapporten van banken als de ING. De schipper heeft geen enkele marktmacht in de huidige situatie.

    De oplossing zou (gedeeltelijk) kunnen zijn in het handhaven van het vervoersverbod onder kostprijs (wat zou kunnen als de politiek dat wil, zoals de jurist den Decker de zaal uitgelegd heeft). Dat is dan ook waar we wederom voor gepleit hebben.

    Wat we wel hebben bereikt is een signaal naar de politiek, en wat mij betreft was dat de bedoeling. \” Pas op….want het gaat niet lang meer duren dus jullie moeten NU wat doen\” .

    In Nederland zullen naar aanleiding hiervan kamervragen gesteld worden en moet de minister zich verantwoorden voor het constant niets doen.

    Verder lees ik geluiden als Je kunt ook \”NEE\” zeggen tegen een bepaalde prijs..

    Dat is helemaal waar, daarom varen wij al 15 jaar lang leeg naar Frankrijk omdat de tarieven van Nederland naar Frankrijk toe bepaald worden door 2 spelers op de markt: een bevrachter en een samenwerkingsverband Hoe krijgen die het werk van elkaar weggenoept? Door nog verder onder de prijs te gaan. 15 jaar is lang….hoe lang moeten wij nog NEE blijven zeggen? Er is altijd wel 1 schipper te vinden die het wel voor die lage prijs doet, dat hoef ik u niet te vertellen. Als je dat niet meer wilt helpt er echt maar 1 ding: een verbod om beneden een bepaald tarief te vervoeren.
    En dan is er natuurlijk de Nma
    Dat is ook waarom wij de crisis uitgeroepen willen hebben: dan heeft de NMA veel minder te vertellen. Overigens hebben in Nederland nu alle politieke partijen toegegeven dat wat de binnenvaart betreft de NMA wel erg ver gaat (maar ja..de verkiezingen zijn voorbij en wat gaan die politieke partijen nu doen?)

    Ik begrijp dat het er op lijkt dat we de Nederlandse collega\’s bij Raboshipping de schuld krijgen en we die zouden willen treffen

    Bij dit soort onvrede die maar duurt en duurt is er natuurlijk altijd het risico .dat individuele schippers hier de dupe van worden. Dat beseffen wij ook. Aan de andere kant….waar zijn die schippers? Waarom willen zij (crisisberaad en al) perse niet gaan voor die handhaving van kostprijstarieven? Waarom blijven zij maar roepen dat de markt zijn werk moet doen? Dan is het niet vreemd dat anderen zeggen….maar laat dan ook die markt zijn werk doen!

    Willen we iets veranderen dan moet dat toch van ons uit komen, anderen doen het niet voor ons dat is wel duidelijk Daarom hoop ik dat iedereen actief betrokken wilt zijn bij de gang van zaken, we hebben elkaar nodig, ook als we het niet op alle punten eens zijn.
    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • Bekijk het eens van een ander standpunt.
    Momenteel lijden we allemaal……we lijden omdat we voorheen ook leed aanvoelde…we voeren met een te klein , te traag of te oud schip. Door het blinde geloof in de vooruitgang wisten we niet beter dan ons lijden te zalven met een groter,nieuwer en sneller schip…….Dus ieder van ons zit in het zelfde vaarwater……nu zijn er teveel schepen……maar geen nood mensen..dit is een deel van het ondernemen…..de ene keer verdien je bergen geld , de andere keer heb je een berg schuld waar je niet overheen kan kijken…….kijk wat je wel hebt…….je familie, je kinderen, je gezondheid en wat er overblijft van het “”blinde geloof in de vooruitgang””…….
    Minder kan ook meer zijn !!!!!

    Succes

    Pol

    Geplaatst door: Pauwels Filip op
  • Hallo concurrenten,

    Papa Rutte hoeft niet bij te springen, maar papa Rutte moet zijn verantwoordelijkheid nemen en niet heel veel geld uitgeven om een rapport te laten maken door Dhr. Kraaijenveld en vervolgens niets met de uitslag doen.

    VRIJEMARKT WERKT IN DE BINNENVAART NIET was de conclusie en niets anders.
    Dit rapport ligt al sinds april in het laatje van de minister maar er word niets ondernomen!
    Deze uitslag van Dhr. Kraaijenveld wisten wij al in 1993.
    Toen heeft de regering ons een fatsoenlijke boterham afgepakt, in opdracht van de EVO.
    En sinds dien is alleen en louter alleen de EVO de lachende derde.

    Helaas is de lobby van de EVO groter dan die van de binnenvaart dit heeft Dhr.Verberk ook al in een rapport gezegt vandaar die grote ene brancheorganisatie die gemaakt moet worden.
    En het ergste is dat die zogenaamde ene grote brancheorganisatie de EVO gaat helpen door werkvergunningen voor Hongaren en Bulgaren te vragen want dan kunnen de transporteurs nog weer net effen goedkoper.
    Daarnaast vragen ze ook aan Bos en Kamp of dat ze meer aandacht willen geven voor nog meer groene schepen en oude schepen moeten maar de sloop in.
    Verdiepen jullie je nu eens meer in die materie dan altijd maar over elkaar heen te vallen.

    Er is geen schip die vanaf 1997 boven kostprijs vaart, want dat zou betekenen dat je pakweg elke 15 jaar een nieuw schip zou kunnen laten bouwen zonder hulp van de bank.
    Nu gaan deze mensen proberen via de banken bij de overheid te komen en ik zou ze daarbij maar gaan helpen als ik u was, want dan gaan we misschien nog eens betere vooruitzichten krijgen.
    Anders voorzie ik de eerste 10 jaar geen booming bissenes in de binnenvaart

    Mvgr.

    Piet Bennik
    m/s cybernetica

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @Ton,

    Wat u schrijft is allemaal bekend. Maar er is niks wezenlijks te vinden waaruit blijkt dat het beleid veranderd. En ja, dan weet je ook dat velen meegezogen worden in een negatieve spiraal. En ik vindt dat dat niet alleen financieel is. Ook sociaal heeft dit gevolgen voor iedere binnenvaartondernemer.

    Het beleid op en in de binnenvaart staat stil en stilstand is achteuitgang

    Geplaatst door: dude op
  • Ik dacht dat het de bedoeling was om als binnenvaartondernemers GEZAMELIJK een oplossing te vinden. Maar nee hoor, er wordt toch weer voornamelijk een bepaalde groep de schuld gegeven. Beetje jammer…

    Geplaatst door: Een teleurgestelde bezoeker op
  • Ton,hoe ga jij aan ratio’s komen als je moet concurreren tegen iemand die “zoals je zelf weergeeft” al jaren niet meer aflost of in sommige gevallen geen rente betaald?
    Houd er rekening mee dat vele van die ondernemers begonnen zijn zonder één risico omdat ze niks te verliezen hadden/hebben.

    Geplaatst door: jdv op
  • Dude,

    Het gaat niet om de Casio maar om de ratio.
    Als je op een schip vaart. Waarbij je al 2a 3 jaren niet hebt afgelost.Dan wordt je schuld dus steeds groter, tel door rente. De waarde van de schip gaat achter uit. Er vindt slijtage plaats.
    Er moet met een aantal jaren gekeurd en gerepareerd worden waar geen geld voor is. Je komt dus steeds dieper te zitten. Het is een negatieve spiraal die maar op een manier te onderbreken is en dat is stoppen. Normaal doen de banken dit, die doen dat nu niet. Want zij raken de schepen ook niet voor een deftige prijs kwijt. En zij kriijgen voorlopig nog rente over het uitgezette kapitaal. Das beter dan niets. Doordat een aantal van ons niet uit deze vergelijkbare situatie komen worden er veel meegetrokken.
    En dat heeft dus niets met een casio te maken maar nogmaals met ratio en empathie.

    Geplaatst door: Ton op
  • Aan al die mensen die om het hardst roepen dat schippers moeten leren rekenen.

    Ga dan zelf ook eens rekenen. Pak de binnenvaart cijfers erbij en je kan de casio uit laten rekenen dat de afgelopen jaren van praten niks gebracht heeft.En de komende jaren zullen zwaar zijn voor de sector. U kunt nu wel zeggen, het gaat mij goed. Maar dat is ook betrekkelijk. Het kan u ook zo anders vergaan.Wees ook een beetje solidair naar anderen in uw sector ipv u opsluiten in het egocentrische.

    Met alleen uw Casio wordt de markt niet omhoog geholpen. Daar komt toch echt meer bij kijken. Dingen als belangen, economische wetmatigheden en groepsdynamiek.

    8 november kan iedereen aangeven dat het anders moet, of gaat het de sector zo goed dat er niks nodig is ? Of heeft het beleid van de afgelopen jaren de sector op een hoger niveau gebracht.

    Zeg het maar, praten zonder vooruitgang of protesteren om iets te bereiken

    Geplaatst door: dude op
  • Dus als ik het goed begrijp moet de politiek nu helpen omdat wij onder elkaar, elkaar kapot concureren. Jaren geleden heeft Mevr. Jorritsma al eens gezegd dat het over grote gedeelte van de winsten van de binnenvaartondernemers uit de doorverkoop van schepen kwam. Zij maakte zich daar zorgen over. Geen enkele reactie laat staan actie uit de brance. En nu gaat het slecht, moet Papa Rutte bijspringen. Ga gewoon rekenen en vaar voor een prijs waar mee je geld over hou zodat als je wat moet betalen dat je dan ook geld hebt om te betalen. Als je destijds met 2% eigenvermogen een schip koop, wist en weet je nu dat je moet doen wat je geldschieter je zegt. Destijds geen raad gevraagd aan Papa Rutte of niet geluisterd, nu karakter tonen en tegen je geldschieter zeggen:zoek maar een ander. Want jouw schulden worden alleen maar groter en door jouw doorvaren maak jij heel veel andere mensen kapot. Het spijt mij dat ik dit niet anders kan zien na de feiten op een rijtje te hebben gezet.
    Als er iemand gedwongen is te kopen met geen eigen vermogen en er is geweld, afpersing, chantage of iets dergelijks gebruikt door de bank of makelaar doe dan aangifte. Maar ik denk dat dit wel meevalt.
    Ton

    Geplaatst door: Ton op
  • Skipper, ik ben niet over-gehypothekeerd zoals meer dan de helft van de collega’s, maar als ik in de huidige markt een rendabele prijs wil afdwingen zal ik een paar jaar tegen de kant moeten gaan.
    Mijn bedrijf draaid O en dat is zeker niet de bedoeling.
    Vergeet ook niet dat door de stuntelige werkwijze van bepaalde banken onze schepen met ongeveer 30% in waarde zijn gedaald.
    Acties zijn geen onmiddellijke oplossing maar ik vrees dat men met zachte hand niets zal bereiken om banken hun verantwoordelijkheid te laten nemen.

    Waarom sturen bepaalde banken hun kat naar de voorziene workshop op 8 november denk je?

    Zolang de banken hun falende klanten niet laten aflossen zoals het zou moeten komen we geen stap verder, in tegendeel men blijft nog lustig doorgaan met tonnage op de markt te brengen.
    Verder zou ik de zogenaamde collega’s die de markt verstoren en niet aflossen of in loondienst van de bank varen de kost niet willen geven.

    Geplaatst door: Jaap op
  • JvH@ Je hoeft niet van een bepaalde planeet te komen hoor ,als planeet aarde. Ook wij draaien winst, dus Willem heeft WEL degelijk gelijk. Actie voeren zou men alleen kunnen uitvoeren door “niets meer aan te nemen”. Niet door blokkade’s te vormen. Heeft geen zin, komt ook niet profesioneel over. Zo gaat men niet met elkaar om. Laat zien waar je voor staat en wat er veranderd MOET worden, dan wordt men eerder serieus genomen !!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Volgens mij kun je nog zo goeie ondernemer zijn maar als een ander onder jouw prijs gaat varen houd het op.

    Enkel door eenheid zullen de schipper het wat beter krijgen in deze tijden

    Geplaatst door: piet op
  • BESTE WILLEM, VAN WELKE PLANEET KOM JIJ?

    Geplaatst door: JvH op
  • Wat zielig; we eisen varen voor de kostprijs… Daar maak ik hem niet voor los. Jullie doen net of het met iedereen slecht gaat. Je moet geen actie voeren, heeft totaal geen zin. Vraag alleen maar je kostprijs plus 10%. Het doel van iedere onderneming is toch winst maken? Vaar je voor je plezier en wil je geen ondernemer zijn; voer dan actie en vervoer geen vracht.

    Geplaatst door: willem op

Reageer

Ons Recht kiest voor ‘zachte’ acties | Schuttevaer.nl

Ons Recht kiest voor ‘zachte’ acties

De Belgische binnenvaartorganisatie Ons Recht/Notre Droit wil eerst met zachte acties de politiek en de verladers duidelijk maken dat de schippers in nood verkeren. Lukt dat niet, dan volgen harde acties zoals stakingen. ‘Wij verwachten dat 2013 een heel slecht jaar wordt met veel faillissementen. Potverdorie, die kostprijs moet betaald worden. Dat is ons eerste punt en wij hopen dat jullie ons in onze acties gaan steunen.’

Ons Recht kiest voor ‘zachte' acties

De zaal stemde over de actiebereidheid. Er werden 31 stemmen uitgebracht voor zachte acties en 32 voor harde acties. Vooral de Walen in de zaal willen de Belgische vaarwegen gaan blokkeren, maar het bestuur vroeg ze daarvan voorlopig af te zien. Het bestuur wil zich eerst gaan richten op een demonstratie en persconferentie op 8 november in Brussel bij de EU.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • Harde acties jaja dat kennen we in de binnenvaart die harde acties leggen we eindelijk de boel plat komen we in het nieuws beginnen we met zakjes teer te gooien op schepen die wel varen en na twee weken stil te hebben gelegen dan toch maar weer gaan varen omdat moeders geen brood meer kan kopen dat zijn de harde acties van de binnenvaart en het zijn altijd de zelfde die klagen over dat het slecht gaat. Nou wil ik niet zeggen dat het super gaat maar is het ook niet zo dat de schippers door de jaren heen te veel verwend zijn een eigen schip van de bank een huis aan de wal twee a drie keer per jaar op vakantie en dan nog het liefst twee auto,s op het roefdek willen hebben staan. Heel de economie hangt aan elkaar wij investeren een godsvermogen aan autokranen op het schip zodat we naar de supermarkt kunnen om ons boodschappen te doen en ondertussen dat we boodschappen doen vaart het schip verder we nemen geen tijd meer voor ons eigen waardoor dat die bakker en die slager en groentewinkel op de kade niet meer kunnen blijven bestaan en nu zou je denken wat heeft dat met de binnenvaart te maken nou heel veel. Ik weet nog dat mijn opa vroeger dat vertelde die mij met het sleepschip de rijn op voer en s,avonds tegen 22:00 ging het anker er onder opa en oma woonde ook aan boord die hadden geen huis aan de wal en hadden geen auto dus die mensjes gingen bij die baker en die slager en groentewinkel hun boodschapen doen maar al die bakers en slagers en groentewinkeltjes haden hun produkten nodig en er was vraag naar produckten. nu is die vraag naar produckten er nog steeds maar nu laten we grootere schepen bouwen en varen 24 uur per dag dus de markt raakt verzaadigd en daardoor lopen we nu te klagen dat het zo slecht gaat maar het gaat niet slecht alleen is het aanbod van scheepen grooter geworden dus is er maar 1 oplossing en dat is al die ouwe troep de sloop in altans dat zou de oplossing zijn als je voor een oude kempenaar die de sloop in gaat ook weer een nieuwe kempenaar terug bouwd maar nee wij douwen als een stelletje blinde een kempenaar de sloop in en bouwen een 2000 tonner er voor terug in de plaats en zo blijven we maar aanklooten het kon niet op met nieuwe en steeds grootere schepen te bouwen en nu zitten we op een punt dat we zoveel over tonage hebben dat we geen vrachten meer hebben en wat gaan we dan doen om toch wat te verdienen dan gaan we onder de prijs varen maar wat is onder de prijs is er een vaste prijs en als die prijs er is wie bepaald dan die vaste prijs wie gaat er bepaalen wat ik aan onkosten kwijt ben voor een bepaalde reis sorry maar als het zo wordt dan ben je ook geen zelfstandige ondernemer meer toch dus of dat de oplossing is dat weet ik ook nog zo net niet ik denk dat er veel hardere maatregelen nodig zijn in de binnenvaart om de binnenvaart weer mooi te maken ik denk dat we ten eerste eens moeten strijden voor de gasolie prijzen want die rijzen de pan uit en ik denk dat een stop op nieuwbouwschepen ook wel eens een oplossing zou kunnen zijn en dat je alleen nieuw kan bouwen als je een sort gelijk schip de sloop in douwt of nog beter als je een 1000 tonner wild laten bouwen een 1500 tonner de sloop in zo kunnen we de over tonage terug brengen dus niet als je een 1000 tonner wil laten bouwen drie kempenaars de sloop in douwen nee een grooter schip de sloop in zo krijgen de kleinere ook weer hun kansen. En zo zijn er nog veel dingen die we zouden kunnen veranderen voor een betere binnenvaart bijvoorbeeld een verbod op vervoer van teweing tonage ik bedoel dus dat een schip van 3400 ton niet met een vrachtje van 500 ton gaat varen want het zou toch van de zote zijn dat als ik met een kempenaar een vracht aan kan nemen van 4000 ton en dan 8 keer heen en weer ga varen. Dus een groot schip mag dan ook geen vracht mee nemen van een klein schip en zo kan ik nog wel uren door gaan voor een betere binnenvaart maar 1 ding wat we nooit maar dan ook nooit voor elkaar zullen krijgen is een eenheid onder de schippers en dat zou wel moeten.

    Geplaatst door: jan wiardi op
  • Beste andere Willem,
    Blij te horen dat er steeds meer mensen zijn zoals u die nog nuchter kunnen denken.
    Het klopt dat de Duitse vereniging lid is van de ESO.
    Het probleem is dat zij (nog) niet meedoen omdat ze wachten op een signaal van ESO.
    ESO is op dit moment niet bereid enige oproep te doen aan de aangesloten verenigingen en dit wegens onbekende redenen.
    De houding van ESO tegenover de binnenvaart is hier dan ook onacceptabel en vind dat dit moet worden aangeklaagd.
    De ESO werd tenslotte opgericht VOOR de binnenvaart en niet tegen hen.
    Ik heb een sterk vermoeden dat er van de zetelende personen belangen hebben dat er niets veranderd in onze sector.
    Graag had ik dan ook op dit forum enige reactie gezien door de ESO zelf maar vermoed dat deze zal uitblijven?
    Tot op 8 november in Brussel.
    Wel met de trein wegens moeilijk parkeren(station Schuman)

    Geplaatst door: jdv op
  • Ik ben niet zoon goede schrijver.
    Mij valt op dat alle bonden in Frankrijk België en Nederland zegen dat het zo niet langer kan.
    Van de Duitsers weet ik het niet.
    Wel weet ik dat de Duitse bond lid is van de ESO
    die op 8 november een gesprek met de banken hadden, maar de banken hebben afgezegd.
    Ik wil bij deze mijn steun aan de bonden geven die nu het voortouw nemen om toch naar Brussel te gaan.
    Ik ga mee.
    Waar kan ik mij aanmelden voor de bus naar Brussel? en als het niet te moeilijk is ( want ik ben beter in het onderhoud van mijn schip )wil ik ook iets doen.
    Ik zou het erg jammer vinden als er mensen moeten stoppen met varen, of dit nu groot klein ( denk daarbij aan de CCR overgangsbepalingen )oud of nieuw is want wij hebben een mooie vloot en wij kunnen er voor zorgen dat er minder files op de weg komen.
    En ik heb gehoord dat Europa ook wil dat de binnenvaart meer vervoeren.

    andere Willem

    Geplaatst door: Willem stam op
  • @bert,

    Heel simpel gezegd. Bij de land- en tuinbouw wordt de uitzonderingspositie in het verdrag van Rome wel uitgevoerd (op bepaalde vlakken) en bij het vervoer niet.

    mvg

    Geplaatst door: R.Breedveld op
  • hallo, de vrachtprijzen gaan eigenlijks wel wat ons kapot maakt zijn de gasolie prijzen .de tuin bouw krijgt ook steun van de overheid voor te hoge energie kosten .WAAROM DE BINNEVAART NIET .

    Geplaatst door: bert op
  • @ de politiek analist
    De vragen over bodemtarieven zijn eerder gesteld aan destijds de staatssecretaris, mevrouw Huizinga. Die zei destijds dat dat niet kon vanwege “ Europa” . Mevrouw Schultz daarentegen is nog steeds aan het uitzoeken of het zo is dat er een verbod ingevoerd kan worden wat betreft vervoer onder kostprijs. De vragen, inderdaad wederom gedaan door de heer Bashir, zullen zich onder andere richten op de vraag of ze dat nu al uitgezocht heeft.

    En natuurlijk horen wij keer op keer dat hier in de politiek geen meerderheid voor is, en dat we “ nu eenmaal” voor de vrije markt gekozen hebben. Maar dan wil ik u erop wijzen dat alles in deze maatschappij onderhevig is aan veranderingen en veranderende denkbeelden. Wie had gedacht dat een bank als de ING ooit zou zeggen dat het instellen van bodemtarieven een mogelijke oplossing in de binnenvaart zou zijn? Wie had gedacht dat een instituut als Nyenrode zou zeggen dat de vrije markt niet werkt in de binnenvaart?
    Veranderingen hebben bij mijn weten tot nu toe enkel plaatsgevonden als mensen tenminste uitspraken wat ze dachten, ongeacht of “ de tijd er rijp voor was” . Soms moet je meehelpen de tijd ergens voor rijp te maken.

    Tijdens het binnenvaartverkiezingsdebat waren er overigens meer partijen buiten de SP om die aangaven dat de vrije markt in de binnenvaart inderdaad niet werkt en dat er iets moet gebeuren.
    Verder zegt u dat bodemtarieven juridisch niet mogelijk blijken te zijn. Toch weet een jurist ons te vertellen dat het wel degelijk zo is dat er in Europa wetten zijn die vervoer onder kostprijs verbieden. De vraag is eerder; wil de politiek die wetten handhaven?

    En dan nog iets; in tegenstelling tot de periode van mevrouw Huizinga zijn nu vele partijen (ook de CCR) ervan overtuigd dat een structurele crisis aantoonbaar is. Een kwestie van de crisis uitroepen en die vraag is al vaak gesteld om dat te doen. Als dat zo zou zijn, zijn er vele maatregelen mogelijk……zelfs bodemtarieven met….inderdaad een verdeelsysteem (zoals ook al genoemd in een van de rapporten waarbij men de overheid een rol als “ marktmeester” toebedeelde)

    Conclusie: het gaat niet om niet kunnen of niet mogen….het gaat om niet WILLEN. En fijn dat u ons sympathiek vindt maar daar redden we het niet mee.

    Dan zegt u vervolgens: Er zal geen kamermeerderheid te vinden zijn voor het handhaven van kostprijzen. Immers: kostprijzen van individuele ondernemers zijn verschillend van elkaar en nauwelijks te handhaven.

    Het verleden heeft anders aangetoond. Een organisatie als het NEA is heel goed in staat gebleken kostprijstarieven vast te stellen voor de verschillende segmenten in de binnenvaartmarkt. Dat hebben ze dan ook al jarenlang gedaan. En dat handhaven….dat kennen we dus ook van een verleden waar de overheid in deze een rol speelde. Inderdaad, een vorm van marktordening. Maar daar is de binnenvaart niet uniek in, dat zien we inmiddels in meerdere sectoren waar de vrije markt uit de hand loopt.

    De minister zal naar verwachting antwoorden dat ze de sector helpt met het versterken van haar structuur. Dat gebeurt in het transitiecomité, zegt u.
    Tja, ik denk dat makkelijk te weerleggen is dat dit de sector zou versterken. En zeker niet wat de inkomsten van de sector betreft. Dar kunnen ze niet en dat willen ze niet. We horen of zien er dan ook nauwelijks iets over. Zoals een collega al zei “ eenheid in matheid” daar hebben we niets aan.

    Ze zal zeggen dat het niet meevalt om een sector te helpen die zich niet laat helpen omdat er constant gedonder is en collega\’s elkaar het faillissement toewensen, zegt u. Dat zal ze wel zeggen ja, maar ook dat is goed te weerleggen. U weet dan vast ook wel hoe de eenheid die er was, met het aloude beurssysteem, en gedwongen is te stoppen, door de overheid. Of je er nu voor was of tegen, de schippers hadden zich verenigd. Dit werd door de overheid niet bepaald op prijs gesteld, dus wijs nu niet naar de schipper….

    Ze kan daarbij wijzen op het succes van NPRC, CBV, ELV en PTC waarin de leden relatief hogere verdiensten halen dan hun collega\’s in de vrije markt, zegt u vervolgens. Dan hoor ik toch weer andere verhalen. De samenwerkingsverbanden functioneren inmiddels op een vergelijkbare wijze als “ gewone” bevrachters waarbij men maar op een manier aan een contract komt…en dat is door onderbieden ten opzichte van de concurrent. Dan weet u vast wel wat dat met de prijs doet.
    U zegt Als het lid Bashir slim is, vraagt hij om een onderzoek naar het zelfsanerend vermogen van de sector en de onmogelijkheid om tijdelijk schepen stil te leggen bijvoorbeeld tijdens hoogwaterperiodes, waarin geen beroep op de reservecapaciteit wordt gedaan. Ook kan hij vragen een onderzoek in te stellen naar de dominante positie van grote ladingaanbieders als Imperial en Peterson.
    Dit soort vragen passen vermoedelijk niet in de politieke agenda van de SP. Ik heb geen idee of het in zijn agenda past, hij heeft in ieder geval wel oog en oor voor de noden van de binnenvaart en dat kan ik van lang niet alle politici zeggen. Maar het is een interessante tip, misschien leest hij wel mee. En tenslotte, fijn dat u het sympathiek vindt dat de ASV zo haar best doet, maar daar komen we er natuurlijk niet mee.

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op
  • Je krijgt de zelfstandige schippers nooit op 1 lijn, dat is al altijd zo geweest, maar dat we allemaal niks overhouden dat weten we allemaal.
    1 punt MOET er komen : de vrachtprijs moet op het connossement komen te staan Dan kan je de bevrachter z’n gesjoemel al uitsluiten .
    2e punt = alle oude wetten van ligtijd en liggeldvergoeding elimineren.Geen achterpoortjes !
    Dat kan concreet al wat oplossen.

    Geplaatst door: Josée op
  • De kamervragen zullen naar verwachting van het lid Bashir van de SP komen (15 zetels en bij lange na geen Kamermeerderheid) en zullen gaan over het instellen van bodemprijzen. Dit past in de politieke agenda van de SP, die geheel voorbij gaat aan het feit dat bodemprijzen alleen maar i.c.m. een verdeelsysteem kunnen werken. Immers: wie gaat er wanneer varen voor die bodemprijzen?

    De minister zal dit heel handig pareren, omdat dit soort vragen steevast van de SP komen. Ze heeft eerder al een onderzoek laten doen naar de juridische mogelijkheden van het instellen van bodemtarieven. Dat bleek juridisch niet mogelijk te zijn.

    Er zal geen kamermeerderheid te vinden zijn voor het handhaven van kostprijzen. Immers: kostprijzen van individuele ondernemers zijn verschillend van elkaar en nauwelijks te handhaven.

    De minister zal naar verwachting antwoorden dat ze de sector helpt met het versterken van haar structuur. Dat gebeurt in het transitiecomité. Ze zal zeggen dat het niet meevalt om een sector te helpen die zich niet laat helpen omdat er constant gedonder is en collega’s elkaar het faillissement toewensen. Ook zal de minister naar verwachting wijzen op de mogelijkheid van economische structuurversterking door het samenwerken in coöperatieve vorm. Ze kan daarbij wijzen op het succes van NPRC, CBV, ELV en PTC waarin de leden relatief hogere verdiensten halen dan hun collega’s in de vrije markt. Waarschijnlijk weet de minister dat de individueel ingestelde binnenvaartschipper daar niets in ziet, want dan denkt hij zijn vermeende vrijheid kwijt te raken.

    Als het lid Bashir slim is, vraagt hij om een onderzoek naar het zelfsanerend vermogen van de sector en de onmogelijkheid om tijdelijk schepen stil te leggen bijvoorbeeld tijdens hoogwaterperiodes, waarin geen beroep op de reservecapaciteit wordt gedaan. Ook kan hij vragen een onderzoek in te stellen naar de dominante positie van grote ladingaanbieders als Imperial en Peterson.
    Dit soort vragen passen vermoedelijk niet in de politieke agenda van de SP. Maar toch sympathiek dat de ASV zo haar best doet.

    Geplaatst door: Politiek analist op
  • Beste teleurgestelde bezoeker,

    U schrijft dat u het gevoel krijgt dat een bepaalde groep de schuld krijgt in plaats van dat we een gezamenlijke actie houden.

    Het is jammer dat u dat gevoel hebt gekregen.. Wij wilden juist niet de mensen tegen elkaar uitspelen en de schuld geven van wat er mis is gegaan. Maar we ontkomen er niet aan op zoek te moeten naar een oorzaak om een verandering te kunnen bepleiten. Die oorzaak ligt voor het grootste deel in het BELEID dat gevoerd is. Als dat beleid aangepast wordt kan ook de markt weer gezonder worden. De binnenvaart kan nu eenmaal niet functioneren in een \” vrije markt\”. Dat is al erkend in het verdrag van Rome en daar is niets aan veranderd. Daarnaast is er helemaal geen sprake van een vrije markt in de binnenvaart, en dat is al aangetoond door rapporten van banken als de ING. De schipper heeft geen enkele marktmacht in de huidige situatie.

    De oplossing zou (gedeeltelijk) kunnen zijn in het handhaven van het vervoersverbod onder kostprijs (wat zou kunnen als de politiek dat wil, zoals de jurist den Decker de zaal uitgelegd heeft). Dat is dan ook waar we wederom voor gepleit hebben.

    Wat we wel hebben bereikt is een signaal naar de politiek, en wat mij betreft was dat de bedoeling. \” Pas op….want het gaat niet lang meer duren dus jullie moeten NU wat doen\” .

    In Nederland zullen naar aanleiding hiervan kamervragen gesteld worden en moet de minister zich verantwoorden voor het constant niets doen.

    Verder lees ik geluiden als Je kunt ook \”NEE\” zeggen tegen een bepaalde prijs..

    Dat is helemaal waar, daarom varen wij al 15 jaar lang leeg naar Frankrijk omdat de tarieven van Nederland naar Frankrijk toe bepaald worden door 2 spelers op de markt: een bevrachter en een samenwerkingsverband Hoe krijgen die het werk van elkaar weggenoept? Door nog verder onder de prijs te gaan. 15 jaar is lang….hoe lang moeten wij nog NEE blijven zeggen? Er is altijd wel 1 schipper te vinden die het wel voor die lage prijs doet, dat hoef ik u niet te vertellen. Als je dat niet meer wilt helpt er echt maar 1 ding: een verbod om beneden een bepaald tarief te vervoeren.
    En dan is er natuurlijk de Nma
    Dat is ook waarom wij de crisis uitgeroepen willen hebben: dan heeft de NMA veel minder te vertellen. Overigens hebben in Nederland nu alle politieke partijen toegegeven dat wat de binnenvaart betreft de NMA wel erg ver gaat (maar ja..de verkiezingen zijn voorbij en wat gaan die politieke partijen nu doen?)

    Ik begrijp dat het er op lijkt dat we de Nederlandse collega\’s bij Raboshipping de schuld krijgen en we die zouden willen treffen

    Bij dit soort onvrede die maar duurt en duurt is er natuurlijk altijd het risico .dat individuele schippers hier de dupe van worden. Dat beseffen wij ook. Aan de andere kant….waar zijn die schippers? Waarom willen zij (crisisberaad en al) perse niet gaan voor die handhaving van kostprijstarieven? Waarom blijven zij maar roepen dat de markt zijn werk moet doen? Dan is het niet vreemd dat anderen zeggen….maar laat dan ook die markt zijn werk doen!

    Willen we iets veranderen dan moet dat toch van ons uit komen, anderen doen het niet voor ons dat is wel duidelijk Daarom hoop ik dat iedereen actief betrokken wilt zijn bij de gang van zaken, we hebben elkaar nodig, ook als we het niet op alle punten eens zijn.
    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • Bekijk het eens van een ander standpunt.
    Momenteel lijden we allemaal……we lijden omdat we voorheen ook leed aanvoelde…we voeren met een te klein , te traag of te oud schip. Door het blinde geloof in de vooruitgang wisten we niet beter dan ons lijden te zalven met een groter,nieuwer en sneller schip…….Dus ieder van ons zit in het zelfde vaarwater……nu zijn er teveel schepen……maar geen nood mensen..dit is een deel van het ondernemen…..de ene keer verdien je bergen geld , de andere keer heb je een berg schuld waar je niet overheen kan kijken…….kijk wat je wel hebt…….je familie, je kinderen, je gezondheid en wat er overblijft van het “”blinde geloof in de vooruitgang””…….
    Minder kan ook meer zijn !!!!!

    Succes

    Pol

    Geplaatst door: Pauwels Filip op
  • Hallo concurrenten,

    Papa Rutte hoeft niet bij te springen, maar papa Rutte moet zijn verantwoordelijkheid nemen en niet heel veel geld uitgeven om een rapport te laten maken door Dhr. Kraaijenveld en vervolgens niets met de uitslag doen.

    VRIJEMARKT WERKT IN DE BINNENVAART NIET was de conclusie en niets anders.
    Dit rapport ligt al sinds april in het laatje van de minister maar er word niets ondernomen!
    Deze uitslag van Dhr. Kraaijenveld wisten wij al in 1993.
    Toen heeft de regering ons een fatsoenlijke boterham afgepakt, in opdracht van de EVO.
    En sinds dien is alleen en louter alleen de EVO de lachende derde.

    Helaas is de lobby van de EVO groter dan die van de binnenvaart dit heeft Dhr.Verberk ook al in een rapport gezegt vandaar die grote ene brancheorganisatie die gemaakt moet worden.
    En het ergste is dat die zogenaamde ene grote brancheorganisatie de EVO gaat helpen door werkvergunningen voor Hongaren en Bulgaren te vragen want dan kunnen de transporteurs nog weer net effen goedkoper.
    Daarnaast vragen ze ook aan Bos en Kamp of dat ze meer aandacht willen geven voor nog meer groene schepen en oude schepen moeten maar de sloop in.
    Verdiepen jullie je nu eens meer in die materie dan altijd maar over elkaar heen te vallen.

    Er is geen schip die vanaf 1997 boven kostprijs vaart, want dat zou betekenen dat je pakweg elke 15 jaar een nieuw schip zou kunnen laten bouwen zonder hulp van de bank.
    Nu gaan deze mensen proberen via de banken bij de overheid te komen en ik zou ze daarbij maar gaan helpen als ik u was, want dan gaan we misschien nog eens betere vooruitzichten krijgen.
    Anders voorzie ik de eerste 10 jaar geen booming bissenes in de binnenvaart

    Mvgr.

    Piet Bennik
    m/s cybernetica

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @Ton,

    Wat u schrijft is allemaal bekend. Maar er is niks wezenlijks te vinden waaruit blijkt dat het beleid veranderd. En ja, dan weet je ook dat velen meegezogen worden in een negatieve spiraal. En ik vindt dat dat niet alleen financieel is. Ook sociaal heeft dit gevolgen voor iedere binnenvaartondernemer.

    Het beleid op en in de binnenvaart staat stil en stilstand is achteuitgang

    Geplaatst door: dude op
  • Ik dacht dat het de bedoeling was om als binnenvaartondernemers GEZAMELIJK een oplossing te vinden. Maar nee hoor, er wordt toch weer voornamelijk een bepaalde groep de schuld gegeven. Beetje jammer…

    Geplaatst door: Een teleurgestelde bezoeker op
  • Ton,hoe ga jij aan ratio’s komen als je moet concurreren tegen iemand die “zoals je zelf weergeeft” al jaren niet meer aflost of in sommige gevallen geen rente betaald?
    Houd er rekening mee dat vele van die ondernemers begonnen zijn zonder één risico omdat ze niks te verliezen hadden/hebben.

    Geplaatst door: jdv op
  • Dude,

    Het gaat niet om de Casio maar om de ratio.
    Als je op een schip vaart. Waarbij je al 2a 3 jaren niet hebt afgelost.Dan wordt je schuld dus steeds groter, tel door rente. De waarde van de schip gaat achter uit. Er vindt slijtage plaats.
    Er moet met een aantal jaren gekeurd en gerepareerd worden waar geen geld voor is. Je komt dus steeds dieper te zitten. Het is een negatieve spiraal die maar op een manier te onderbreken is en dat is stoppen. Normaal doen de banken dit, die doen dat nu niet. Want zij raken de schepen ook niet voor een deftige prijs kwijt. En zij kriijgen voorlopig nog rente over het uitgezette kapitaal. Das beter dan niets. Doordat een aantal van ons niet uit deze vergelijkbare situatie komen worden er veel meegetrokken.
    En dat heeft dus niets met een casio te maken maar nogmaals met ratio en empathie.

    Geplaatst door: Ton op
  • Aan al die mensen die om het hardst roepen dat schippers moeten leren rekenen.

    Ga dan zelf ook eens rekenen. Pak de binnenvaart cijfers erbij en je kan de casio uit laten rekenen dat de afgelopen jaren van praten niks gebracht heeft.En de komende jaren zullen zwaar zijn voor de sector. U kunt nu wel zeggen, het gaat mij goed. Maar dat is ook betrekkelijk. Het kan u ook zo anders vergaan.Wees ook een beetje solidair naar anderen in uw sector ipv u opsluiten in het egocentrische.

    Met alleen uw Casio wordt de markt niet omhoog geholpen. Daar komt toch echt meer bij kijken. Dingen als belangen, economische wetmatigheden en groepsdynamiek.

    8 november kan iedereen aangeven dat het anders moet, of gaat het de sector zo goed dat er niks nodig is ? Of heeft het beleid van de afgelopen jaren de sector op een hoger niveau gebracht.

    Zeg het maar, praten zonder vooruitgang of protesteren om iets te bereiken

    Geplaatst door: dude op
  • Dus als ik het goed begrijp moet de politiek nu helpen omdat wij onder elkaar, elkaar kapot concureren. Jaren geleden heeft Mevr. Jorritsma al eens gezegd dat het over grote gedeelte van de winsten van de binnenvaartondernemers uit de doorverkoop van schepen kwam. Zij maakte zich daar zorgen over. Geen enkele reactie laat staan actie uit de brance. En nu gaat het slecht, moet Papa Rutte bijspringen. Ga gewoon rekenen en vaar voor een prijs waar mee je geld over hou zodat als je wat moet betalen dat je dan ook geld hebt om te betalen. Als je destijds met 2% eigenvermogen een schip koop, wist en weet je nu dat je moet doen wat je geldschieter je zegt. Destijds geen raad gevraagd aan Papa Rutte of niet geluisterd, nu karakter tonen en tegen je geldschieter zeggen:zoek maar een ander. Want jouw schulden worden alleen maar groter en door jouw doorvaren maak jij heel veel andere mensen kapot. Het spijt mij dat ik dit niet anders kan zien na de feiten op een rijtje te hebben gezet.
    Als er iemand gedwongen is te kopen met geen eigen vermogen en er is geweld, afpersing, chantage of iets dergelijks gebruikt door de bank of makelaar doe dan aangifte. Maar ik denk dat dit wel meevalt.
    Ton

    Geplaatst door: Ton op
  • Skipper, ik ben niet over-gehypothekeerd zoals meer dan de helft van de collega’s, maar als ik in de huidige markt een rendabele prijs wil afdwingen zal ik een paar jaar tegen de kant moeten gaan.
    Mijn bedrijf draaid O en dat is zeker niet de bedoeling.
    Vergeet ook niet dat door de stuntelige werkwijze van bepaalde banken onze schepen met ongeveer 30% in waarde zijn gedaald.
    Acties zijn geen onmiddellijke oplossing maar ik vrees dat men met zachte hand niets zal bereiken om banken hun verantwoordelijkheid te laten nemen.

    Waarom sturen bepaalde banken hun kat naar de voorziene workshop op 8 november denk je?

    Zolang de banken hun falende klanten niet laten aflossen zoals het zou moeten komen we geen stap verder, in tegendeel men blijft nog lustig doorgaan met tonnage op de markt te brengen.
    Verder zou ik de zogenaamde collega’s die de markt verstoren en niet aflossen of in loondienst van de bank varen de kost niet willen geven.

    Geplaatst door: Jaap op
  • JvH@ Je hoeft niet van een bepaalde planeet te komen hoor ,als planeet aarde. Ook wij draaien winst, dus Willem heeft WEL degelijk gelijk. Actie voeren zou men alleen kunnen uitvoeren door “niets meer aan te nemen”. Niet door blokkade’s te vormen. Heeft geen zin, komt ook niet profesioneel over. Zo gaat men niet met elkaar om. Laat zien waar je voor staat en wat er veranderd MOET worden, dan wordt men eerder serieus genomen !!

    Geplaatst door: Skipper op
  • Volgens mij kun je nog zo goeie ondernemer zijn maar als een ander onder jouw prijs gaat varen houd het op.

    Enkel door eenheid zullen de schipper het wat beter krijgen in deze tijden

    Geplaatst door: piet op
  • BESTE WILLEM, VAN WELKE PLANEET KOM JIJ?

    Geplaatst door: JvH op
  • Wat zielig; we eisen varen voor de kostprijs… Daar maak ik hem niet voor los. Jullie doen net of het met iedereen slecht gaat. Je moet geen actie voeren, heeft totaal geen zin. Vraag alleen maar je kostprijs plus 10%. Het doel van iedere onderneming is toch winst maken? Vaar je voor je plezier en wil je geen ondernemer zijn; voer dan actie en vervoer geen vracht.

    Geplaatst door: willem op

Reageer