Column: Ondernemers, handel wederkerig

Door Bart Verkade – bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Een ondernemer bestaat zolang hij klanten heeft. Zonder
klant kun je de zaak wel opdoeken. Toch is dat begrip klant in de binnenvaart
betrekkelijk nieuw. Sinds de introductie van de Evenredige Vrachtverdeling in
1933 had de binnenlands varende schipper geen klanten nodig. Aan het eind van
de toer was je vanzelf weer aan de beurt.
Sinds 1998 kun je echter niet meer liggen wachten op werk,
maar moet je zelf de boer op. Klanten zoeken. En dat gaat niet iedereen in de
binnenvaart goed af. Zo kom ik veel collega’s tegen die hun bevrachter niet als
klant zien, maar als iemand die voor de provisie die hij ontvangt onze
problemen tijdens de reis mag oplossen. We sturen hem ook geen factuur, maar
wachten op de creditnota. En met de kerst hopen we op een leuk aardigheidje
voor verrichte diensten. Terwijl volgens mij iemand voor wie je een dienst
verricht waarvoor je betaald krijgt, toch echt een klant is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Gelezen:
    Elke ochtend circuleert er een lijst onder de bevrachters waar elkaars lege schepen liggen, ook bij de “cowboys”.

    De lading aanbieders spelen een spel, wat ze goed beheersen. Maar wij als schippers zouden dat ook kunnen doen. Elkaar goede info geven, elkaar niet onderbieden enz. En niet aannemen van een cowboy punt.
    Wanneer we met veel schippers een normaal tarief zouden vragen, waren we al een stap verder.
    Ik zou zeggen, loop eens een dag mee, op een bevrachtings kantoor, hoeveel geleuter van de schippers je te horen krijgt. Prive en zaken doen wordt niet gescheiden.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @tipgever, de Heer Verkade is nog maar een blauwe maandag aktief in de binnenvaart, dat geeft niets je moet eens beginnen.
    Hij heeft over alles een mening en bemoeit zich overal mee opleiding, verzekering, crisis oplossing etc.
    Eigenlijk lovenswaardig, waare het niet dat Dhr Verkade zijn mening en ideen als de enige ware en juiste ziet.
    Hij spreekt dat we beter en anders moeten onderhandelen, maar vaart zelf veelal voor Van der Veen vanaf de Noord Duitse kanalen turf voor een vast tarief, dus dat is GEEN wederkerig handelen Meneer Verkade, ook de veevoer die kant op zit redelijk vast in zijn prijs met miniscule prijsschommelingen en verschillen.
    M.a.w. Dhr Verkade praat veel, weet alles maar doet het zelfde als wij allemaal.
    Ondank het hierboven geschrevene heb ik wel waardering voor Dhr Verkade zijn inzet entijd die hij aan e.e.a. besteed ook al ben ik het er niet mee eens.

    Geplaatst door: Kees P. op
  • Bart

    Besef je goed dat dit hele verhaal “wederkerig” geld? De bevrachter heeft ook geen bestaansrecht zonder schepen.

    “Wanneer er minder schippers zijn die voor elke bevrachter die vrachtruimte zoekt willen varen, wordt het voor de cowboys onder de bevrachters ook riskanter voor de laagste prijs werk aan te nemen op die primaire markt. ”

    Waarop baseer je het gegeven dat een bevrachter met vaste schepen zich anders gedraagt in de primaire markt dan een die van alle schepen gebruik maakt.

    Elke ochtend circuleert er een lijst onder de bevrachters waar elkaars lege schepen liggen, ook bij de “cowboys”.

    Geplaatst door: doeterniettoe op
  • Bart schrijft , kort door de bocht. bevrachter is je vriend en niet je vijand. Het valt mij moeilijk , om sommige bevrachters als gelijkwaardige onderhandelaar te zien.

    Wat kom ik tegen in de praktijk:
    Eigen kontrakt-werk mogen de “eigen”schepen wegvaren tegen lagere marktprijs.
    Is de markt beter als de kontrakt- prijs, geld deze regel ineens niet meer.
    Bevrachters zijn heel sterk, in elkaar onderbieden, over de rug van de schipper.
    Bevrachters doen veel te weinig moeite, om nieuw werk naar het water te halen.
    Bevrachters vinden prijs belangrijker dan kwaliteit.
    Bevrachters zijn niet eerlijk, tegen de verladers, daar bedoel ik mee, de uitdrukking : “Geen Schip Te krijgen”???? En halen daarmee de betrouwbaarheid van de binnenvaart naar beneden.

    Nu denkt u, ik heb een hekel aan bevrachters, helemaal niet, want de mentaliteit van de bevrachters, wordt gevormd door de schippers die voor hun varen. En we kunnen zelf aan boord niet alles regelen. daar hebben we een tussenpersoon voor nodig.

    Geplaatst door: ondernemer met rekenmachine op
  • @ tipgever
    Bevrachters zijn wel mee gegroeid met de 21ste eeuw en zijn intussen meer dan alleen bemiddelaar.

    Klanten willen vaak helemaal niets met transport te maken hebben en besteden dat volledig uit.
    Ontvangers en overslag bedrijven zijn vaak ook niet meer dan tussen schakels, en dus ook niet onze klant
    En daar waar we dan wel direct kontact met de klant hebben zie je alle problemen die we met vijand bevrachter hebben in alle hevigheid terug komen.

    Het lijkt wel of iedereen en alles om ons heen moet veranderen en schuld eraan is dat we met kennis/ inzicht twee eeuwen terug zijn blijven steken.

    Wat is nu zorgelijker?

    Geplaatst door: Peter op
  • dhr.Verkade heeft toch een vreemd gevoel voor juiste verhoudingen.Een bevrachter is geen klant van de binnenvaart, als het goed is, zou zijn, slechts iemand die partijen bij elkaar brengt en daarvoor provisie ontvangt. Onze klant is de opdrachtgever cq. ontvanger van de goederen. Wij zijn dan ook gewend, zeker voor 1998, maar ook nu bijzonderheden over lading en tijdstippen etc. direct te overleggen met opdrachtgever cq.ontvanger eventueel wordt de bevrachter hierover ingelicht, in die volgorde. Ik schrik ervan als ik lees hoe een bedrijfseconoom/binnenvaartondernemer blind vaart op een makelaar in scheepsvrachten. Je kunt je afvragen of deze schakel nog nodig is in een moderne tijd met communicatiemiddelen. In het verleden was deze schakel nodig omdat scheepvaart al zwervend, niet te bereiken was en geen adres had. Een kerstpakket is niets mis mee, maar dan wel bij de juiste persoon. Transportovername, prijsafspraken etc zijn functies die bij een makelaar niet behoren, maar bij de ondernemer.
    Het is droevig te lezen en te horen dat jonge en ook oudere binnenvaartondernemers, miljoenenverplichtinngen aangaan zonder hun klanten(opdrachtgevers) te kennen en blindvaren op een tussenpersoon, gezien de resultaten letterlijk blind. De rol van bevrachter zoals vandaag is denigrerend voor het beroep van ondernemer in de binnenvaart. De vracht af rekenen bij een bevrachter, niet eens weten hoeveel er aan vrachtpenningen betaald wordt, het is te gek voor woorden. Wat is er een gebrek aan kennis, aan voorlichting,aan vorming etc.
    Er is nog veel meer te zeggen, maar laat het hier maar bij. Groetend,

    Geplaatst door: tipgever op
  • @ Bart Verkade. U heeft maar ten dele gelijk. Ik heb altijd mijn rekening ingediend, maar je wilt niet weten hoeveel creditnotaas ik in de loop der jaren toch nog ontving. Het is mij overkomen, oten de beurs er nog was,dat ik op de beurs bij het hok stond, we onderhandeleden over een bepaalde prijs, de telefoon ging, hij opnam zijn Reis en prijs aanbood aan degene aan de andere kant van de lijn en weg was de reis waarover ik onderhandelde.En dan kunt U veel leuke verhalen ophangen maar ik geloof ze maar ten dele. Maar een ding staat vast, In de binnenvaart gaat het alleen om wie het goedkoopst is.En waarom moet wij voor 99% bij de bevrachter afrekenen en niet bij degene die de lading aanbied? Zolang we niet worden uitbetaald door de lading anbieder, zal er niet veel veranderen.

    Geplaatst door: johan d op
  • De e.v is in de jaren dertig ook geboren uit crises.toen werden de schippers ook uit gemergeld.dan komen ook de mensen in opstand waar van je het niet verwacht.wij hebben 90 procent op de vrije markt gevaren ,en nog ,maar connecties ,dat bestaat niet,de goedkoopste ,dat geld ,want dan kan ik daar nog wel een boek over schrijven

    Geplaatst door: Anneke op

Reageer

Column: Ondernemers, handel wederkerig | Schuttevaer.nl

Column: Ondernemers, handel wederkerig

Door Bart Verkade – bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Een ondernemer bestaat zolang hij klanten heeft. Zonder
klant kun je de zaak wel opdoeken. Toch is dat begrip klant in de binnenvaart
betrekkelijk nieuw. Sinds de introductie van de Evenredige Vrachtverdeling in
1933 had de binnenlands varende schipper geen klanten nodig. Aan het eind van
de toer was je vanzelf weer aan de beurt.
Sinds 1998 kun je echter niet meer liggen wachten op werk,
maar moet je zelf de boer op. Klanten zoeken. En dat gaat niet iedereen in de
binnenvaart goed af. Zo kom ik veel collega’s tegen die hun bevrachter niet als
klant zien, maar als iemand die voor de provisie die hij ontvangt onze
problemen tijdens de reis mag oplossen. We sturen hem ook geen factuur, maar
wachten op de creditnota. En met de kerst hopen we op een leuk aardigheidje
voor verrichte diensten. Terwijl volgens mij iemand voor wie je een dienst
verricht waarvoor je betaald krijgt, toch echt een klant is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (8)

  • Gelezen:
    Elke ochtend circuleert er een lijst onder de bevrachters waar elkaars lege schepen liggen, ook bij de “cowboys”.

    De lading aanbieders spelen een spel, wat ze goed beheersen. Maar wij als schippers zouden dat ook kunnen doen. Elkaar goede info geven, elkaar niet onderbieden enz. En niet aannemen van een cowboy punt.
    Wanneer we met veel schippers een normaal tarief zouden vragen, waren we al een stap verder.
    Ik zou zeggen, loop eens een dag mee, op een bevrachtings kantoor, hoeveel geleuter van de schippers je te horen krijgt. Prive en zaken doen wordt niet gescheiden.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • @tipgever, de Heer Verkade is nog maar een blauwe maandag aktief in de binnenvaart, dat geeft niets je moet eens beginnen.
    Hij heeft over alles een mening en bemoeit zich overal mee opleiding, verzekering, crisis oplossing etc.
    Eigenlijk lovenswaardig, waare het niet dat Dhr Verkade zijn mening en ideen als de enige ware en juiste ziet.
    Hij spreekt dat we beter en anders moeten onderhandelen, maar vaart zelf veelal voor Van der Veen vanaf de Noord Duitse kanalen turf voor een vast tarief, dus dat is GEEN wederkerig handelen Meneer Verkade, ook de veevoer die kant op zit redelijk vast in zijn prijs met miniscule prijsschommelingen en verschillen.
    M.a.w. Dhr Verkade praat veel, weet alles maar doet het zelfde als wij allemaal.
    Ondank het hierboven geschrevene heb ik wel waardering voor Dhr Verkade zijn inzet entijd die hij aan e.e.a. besteed ook al ben ik het er niet mee eens.

    Geplaatst door: Kees P. op
  • Bart

    Besef je goed dat dit hele verhaal “wederkerig” geld? De bevrachter heeft ook geen bestaansrecht zonder schepen.

    “Wanneer er minder schippers zijn die voor elke bevrachter die vrachtruimte zoekt willen varen, wordt het voor de cowboys onder de bevrachters ook riskanter voor de laagste prijs werk aan te nemen op die primaire markt. ”

    Waarop baseer je het gegeven dat een bevrachter met vaste schepen zich anders gedraagt in de primaire markt dan een die van alle schepen gebruik maakt.

    Elke ochtend circuleert er een lijst onder de bevrachters waar elkaars lege schepen liggen, ook bij de “cowboys”.

    Geplaatst door: doeterniettoe op
  • Bart schrijft , kort door de bocht. bevrachter is je vriend en niet je vijand. Het valt mij moeilijk , om sommige bevrachters als gelijkwaardige onderhandelaar te zien.

    Wat kom ik tegen in de praktijk:
    Eigen kontrakt-werk mogen de “eigen”schepen wegvaren tegen lagere marktprijs.
    Is de markt beter als de kontrakt- prijs, geld deze regel ineens niet meer.
    Bevrachters zijn heel sterk, in elkaar onderbieden, over de rug van de schipper.
    Bevrachters doen veel te weinig moeite, om nieuw werk naar het water te halen.
    Bevrachters vinden prijs belangrijker dan kwaliteit.
    Bevrachters zijn niet eerlijk, tegen de verladers, daar bedoel ik mee, de uitdrukking : “Geen Schip Te krijgen”???? En halen daarmee de betrouwbaarheid van de binnenvaart naar beneden.

    Nu denkt u, ik heb een hekel aan bevrachters, helemaal niet, want de mentaliteit van de bevrachters, wordt gevormd door de schippers die voor hun varen. En we kunnen zelf aan boord niet alles regelen. daar hebben we een tussenpersoon voor nodig.

    Geplaatst door: ondernemer met rekenmachine op
  • @ tipgever
    Bevrachters zijn wel mee gegroeid met de 21ste eeuw en zijn intussen meer dan alleen bemiddelaar.

    Klanten willen vaak helemaal niets met transport te maken hebben en besteden dat volledig uit.
    Ontvangers en overslag bedrijven zijn vaak ook niet meer dan tussen schakels, en dus ook niet onze klant
    En daar waar we dan wel direct kontact met de klant hebben zie je alle problemen die we met vijand bevrachter hebben in alle hevigheid terug komen.

    Het lijkt wel of iedereen en alles om ons heen moet veranderen en schuld eraan is dat we met kennis/ inzicht twee eeuwen terug zijn blijven steken.

    Wat is nu zorgelijker?

    Geplaatst door: Peter op
  • dhr.Verkade heeft toch een vreemd gevoel voor juiste verhoudingen.Een bevrachter is geen klant van de binnenvaart, als het goed is, zou zijn, slechts iemand die partijen bij elkaar brengt en daarvoor provisie ontvangt. Onze klant is de opdrachtgever cq. ontvanger van de goederen. Wij zijn dan ook gewend, zeker voor 1998, maar ook nu bijzonderheden over lading en tijdstippen etc. direct te overleggen met opdrachtgever cq.ontvanger eventueel wordt de bevrachter hierover ingelicht, in die volgorde. Ik schrik ervan als ik lees hoe een bedrijfseconoom/binnenvaartondernemer blind vaart op een makelaar in scheepsvrachten. Je kunt je afvragen of deze schakel nog nodig is in een moderne tijd met communicatiemiddelen. In het verleden was deze schakel nodig omdat scheepvaart al zwervend, niet te bereiken was en geen adres had. Een kerstpakket is niets mis mee, maar dan wel bij de juiste persoon. Transportovername, prijsafspraken etc zijn functies die bij een makelaar niet behoren, maar bij de ondernemer.
    Het is droevig te lezen en te horen dat jonge en ook oudere binnenvaartondernemers, miljoenenverplichtinngen aangaan zonder hun klanten(opdrachtgevers) te kennen en blindvaren op een tussenpersoon, gezien de resultaten letterlijk blind. De rol van bevrachter zoals vandaag is denigrerend voor het beroep van ondernemer in de binnenvaart. De vracht af rekenen bij een bevrachter, niet eens weten hoeveel er aan vrachtpenningen betaald wordt, het is te gek voor woorden. Wat is er een gebrek aan kennis, aan voorlichting,aan vorming etc.
    Er is nog veel meer te zeggen, maar laat het hier maar bij. Groetend,

    Geplaatst door: tipgever op
  • @ Bart Verkade. U heeft maar ten dele gelijk. Ik heb altijd mijn rekening ingediend, maar je wilt niet weten hoeveel creditnotaas ik in de loop der jaren toch nog ontving. Het is mij overkomen, oten de beurs er nog was,dat ik op de beurs bij het hok stond, we onderhandeleden over een bepaalde prijs, de telefoon ging, hij opnam zijn Reis en prijs aanbood aan degene aan de andere kant van de lijn en weg was de reis waarover ik onderhandelde.En dan kunt U veel leuke verhalen ophangen maar ik geloof ze maar ten dele. Maar een ding staat vast, In de binnenvaart gaat het alleen om wie het goedkoopst is.En waarom moet wij voor 99% bij de bevrachter afrekenen en niet bij degene die de lading aanbied? Zolang we niet worden uitbetaald door de lading anbieder, zal er niet veel veranderen.

    Geplaatst door: johan d op
  • De e.v is in de jaren dertig ook geboren uit crises.toen werden de schippers ook uit gemergeld.dan komen ook de mensen in opstand waar van je het niet verwacht.wij hebben 90 procent op de vrije markt gevaren ,en nog ,maar connecties ,dat bestaat niet,de goedkoopste ,dat geld ,want dan kan ik daar nog wel een boek over schrijven

    Geplaatst door: Anneke op

Reageer