Ingezonden: ‘Einde BBU?’

Door Peter Meeusen, m/s Runamara

Deze week rolde er een brief van de BinnenvaartBrancheUnie (BBU) op de mat. Ik ben al sinds de oprichting lid, maar dit is het eerste fysieke bewijs dat deze organisatie bestaat. De inhoud maakte direct duidelijk waarom we na de oprichting door de bonden van ‘Het Kantoor’ zo weinig meer hoorden. Er wordt, volgens de brief, na zorgvuldige afweging een ‘brede, slagvaardige en moderne binnenvaartorganisatie’ gevormd en daar gaat de BBU in samenwerken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (62)

  • Als ik het gedoe rond de fusies van de bonden lees dan komt de tijd weer terug van voor 1975. Toen fuseerde er 5 bonden in de Federatie van bonden en trachten toen de wet op de evenredige vrachtverdeling de nek om te draaien, terwijl de schipper die wet wilde behouden. Gelukkig was er ene meneer Bertus Fens die dat politiek door had en is het actie cominité opgericht tot behoud van die EV. Nu vindt hetzelfde plaats, blijf maar mooi lid van de ASV, die vertegenwoordigd tenminste nog de schipper. Jan van Strien ex Gijsbert

    Geplaatst door: J.van Strien op
  • @Ikweethetnogniet

    Dat is wat de markt moet afdwingen.
    De bonden zijn de markt niet.
    Zolang ondernemers volgens de oude wetgeving blijven aannemen kunnen de bonden hoog en laag springen maar gebeurt er niks.
    We erg kort door de bocht om juist de probleem van de laad en lostijd op hun bordje te schuiven!

    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • @ Schoenmakers

    Om vervolgens een nieuwe laad en loswet af te spreken,
    Waar vervolgens door verladers/opdrachtgevers niets
    Of nauwelijks iets mee gedaan word….

    Geplaatst door: Ikweethetnogniet op
  • Uit veel kommentaren kan men opmaken dat velen denken wanneer alle bonden gaan samenwerken dat dan onze markt positie wordt verbeterd.
    Ik denk dat dit onjuist is.De samenwerkende bonden zijn onze vertegenwoordigers naar de overheden toe in de vorm van veiligheid,vaargebieden/havens,belastingen,wetgeving,etc.En een aanspreek punt in het promoten en bemmidelen van de binnenvaart.
    Natuurlijk zeer belangrijk maar het heeft nauwlijks invloed op de markt.
    Die moet zich zelf durven aan te pakken zoal een handje vol schepen het geprobeert heeft met RAS.
    Goede vertegenwoordigers hebben we nodig maar daarmee zijn we er nog lang niet.Of wordt de BBU een bevrachtingskantoor?
    Iedereen veel wijsheid gewenst.

    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • Beste Jan Blonk,

    Ik sluit mij bij dhr Dirk Steenstra van de Societas aan en hoop op een goede vergadering met jou en de andere bestuursleden. Om nu te reageren op jouw interpretatie lijkt me niet zinvol.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • “Economisch gezien zitten binnenvaartondernemers samen met hun bevrachters aan dezelfde kant van de keten; nl. de aanbodzijde.”

    Dat was ooit eens voordat imperial en rhenus en cfnr alle bevrachtingskantoren opkochten of erin deelnemen.

    Geplaatst door: — op
  • We hebben nu de positieve en negatieve kant van de fusie,hier op het forum kunnen lezen.

    Laten we nu afwachten wat er zaterdag 22-9-2012 en zaterdag de 29-9-2012 uitgelegd word.Want daar zijn ze voor apart gezet en kunnen we ook vragen stellen.
    En daarna een keuze maken.

    gr.Dirk Steenstra

    Geplaatst door: Dirk .Societas op
  • Allebei de Jannen hebben wel een beetje gelijk, wat kan ik hier mee.

    Geplaatst door: Ik weet het echt niet meer op
  • En omdat een branche organisatie niet over vracht aannemen gaat moeten er ook geen bevrachters in deelnemen. En geloof één ding van mij in een brede branche organisatie gaat de particuliere binnenvaart ondernemer zich niet thuis voelen.
    Want verschillend belangen in één organisatie betekent herrie in de tent.
    Ga dan ook twee zaterdagen tegen stemmen.

    Geplaatst door: beter in nadenken op
  • Economisch gezien zitten binnenvaartondernemers samen met hun bevrachters aan dezelfde kant van de keten; nl. de aanbodzijde. Zij hebben het gezamenlijke probleem dat ze geen poot meer aan de grond krijgen aan de vraagzijde, waar giganten als Imperial de markt dicteren. Giganten die overigens zeer profiteren van de verdeeldheid die op fora als deze perfect naar buiten komen. Prijsafspraken maken binnen brancheorganisaties is strikt verboden. Gezamenlijke antwoorden vinden op gezamenlijke problemen niet. Wellicht werpt dit een ander licht op de discussie.

    Geplaatst door: – op
  • \”Een pertinent NEEN\” met argumentatie; dat ook!

    En terecht.

    Als oud bankier is het al jaren een persoonlijke wens, dat alle binnenvaart-ondernemers zich als groep organiseren in één platform, maar dan wel voor sec. hun eigen groep \”Binnenvaart-ondernemers\”.
    Vanuit dat platform kan dan sturing worden gegeven op het terrein van:

    – bevrachtingen en het zo gioed mogelijk
    verwerven van vervoers-contracten teneinde de
    economische situatie van de leden zo goed
    mogelijk te waarborgen. De grenzen van de wet
    moeten daartoe getoetst en op gezocht worden.

    – het verzamelem van info en het geven van
    adviezen aan de leden en andere
    belanghebbenden, waarbij bijv. te denken valt
    aan bedrijfsecon. info en capaciteits
    controle/info
    – contacten met overheden zowel nationaal als
    internat. mede ook door dwarsverbanden met

    – vaktechnische inflormatie en scholing

    Kortom, de binnenvaart-ondernemers MOETEN wel naar één orgaan, maar dan wel een orgaan dat enkel hun belangen vertegenwoordigt en ook een vuist kan maken in de markt die nu nog grotendeels qua prijs wordt gedomineerd door \”bevrachters\” en waarbij de binnenvaart-ondernemer zich slechts heeft te schikken.

    En dat laatste dient tot staan gebracht te worden; immers wie loopt met zijn/haar investering het grootste risico???

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Ter aanvulling
    Doorgaans deel ik de bezorgdheid van Peter over de vorming van een nieuwe organisatie.
    Ik ga er dan ook vanuit dat de brief door Peter geschreven een uiting van zijn zorg is, waarmee hij de achterban van zijn bezorgdheid in kennis wil stellen.
    Voor de achterban is dit een goed en uitgebreid pleidooi om tegen het plan te stemmen en ik wil daar volledigheidshalve graag ook een paar vóórs aan toevoegen. Niet om Peter aan te vallen maar om de leden een evenwichtig oordeel te laten vormen. Ik ben geen voorstander om het via deze manier te doen, maar gezien de tijd is er weinig alternatief.
    Ik heb met rood en cursief een aanvulling geschreven op Peter zijn uitlatingen, mijn aanvulling is soms scherp verwoord om een zo kort mogelijke reactie te geven, maar niet aanvallend bedoelt.

    “ dat het BBU-bestuur al haar activiteiten, rechten en verplichtingen aan de nieuwe organisatie Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) overdraagt en dat partijen hun verenigingen in stand houden zolang zij dat nodig achten”. Dit is niet anders dan dat we dat in de BBU gedaan hebben, ook in de BBU zijn we niet gefuseerd maar werken we samen.
    “Dat maakt duidelijk dat het niet gaat om samenwerken maar om een fusie. De BBU (inclusief de CBOB) houdt als belangenorganisatie op te bestaan”, De CBOB blijft wel bestaan, want niemand eist of verwacht van ons dat we ons opheffen. Kijk naar de ONS, deze heffen zichzelf op omdat ze zelf vinden dat de BBU voor hetzelfde staat als dat de ONS stond, daarom heffen ze zichzelf op.
    “geen invloed worden uitgeoefend op de vrije marktwerking” De huidige organisaties kunnen ook geen invloed uitoefenen op de vrije marktwerking.
    “ Misschien geschikt voor het algemeen belang van de binnenvaart als vervoerstak, maar niet voor de specifieke belangen van de ondernemer in de binnenvaart”. We worden een organisatie voor het algemeen belang van de binnenvaart. Dat zijn we nu namelijk ook. We hoeven dus niet te discussiëren over iets wat we nu ook niet zijn.
    “Wie de stukken nu goed leest en vergelijkt ziet dat de onderhandelaars van Koninklijke Schuttevaer wel een goed resultaat hebben geboekt”. Schuttevaer is een ander soort organisatie, een nautisch technische en geen sociaal economisch zoals de BBU/CBOB en de CBRB dat wel zijn. De belangen van de BBU en CBRB-VO (De huidige varende ondernemersgroep binnen de CBRB) lopen vrijwel parallel. De belangen van de Logistieke ondernemers(waaronder bevrachters) lopen meestal ook parallel maar kunnen, wanneer de BLN een marktwerkende invloed wil proberen uit te oefenen, wel uiteen gáán lopen. Daarom moeten de verschillen goed geregeld worden.
    “Daarom hoop ik dat veel leden met mij ‘ja’ zeggen tegen samenwerken en ‘nee’ tegen deze integratieovereenkomst”. Zoals gezegd hebben de leden het voor het zeggen, wij hopen dat er een representatief deel van de leden op de vergaderingen komen zodat een dergelijk belangrijke beslissing goed ondersteund genomen wordt.
    “Wat mij betreft moet het bestuur terugkomen met een overeenkomst waarin de BBU autonoom en zelfstandig naar buiten kan treden als belangenbehartiger voor de ondernemer in de binnenvaart”. Dat kan, doordat de BLN-BV (bestuur Vervoerders) autonoom en zelfstandig naar buiten kan treden. Net als in de BBU.

    Voor de duidelijkheid nog 3 punten.
    1: In BLN zullen de vervoerders (schippers) zelfstandig vergaderen met alleen vervoerders aan tafel.
    In BLN zullen Logistieke Ondernemers (waaronder bevrachters) zelfstandig vergaderen.
    Uitsluitend wanneer één van de partijen de ander uitnodigt, kunnen en zullen beide partijen gezamenlijk vergaderen.
    2: Deze hele discussie gaat over het oprichten van een hele nieuwe organisatie(BLN) waarin BBU(CBOB/ONS/RSKB) met CBRB en de KS(Koninklijke Schuttevaer) één nieuwe organisatie willen vormen. Dit initiatief is vanuit de minister gekomen en door Arie Kraaijeveld uitgewerkt. Waarvan dit voorstel dat nu ter stemming ligt een voortvloeisel is.
    3: De CBOB stemt zaterdag 22-09-2012 op verzoek van een aantal leden of zij meegaan in de BLN, dit is voorafgaand aan de BBU stemming van volgende week zaterdag 29-09-2012 waarin alle leden van de BBU(dus ook de CBOB leden) stemmen of de BBU met de BLN meegaat.
    Ik hoop dat zo veel mogelijk leden naar de vergaderingen zullen komen om zich daar te laten informeren om zodoende een evenwichtig oordeel te vormen.
    Met vriendelijke groet,
    Jan Blonk

    Geplaatst door: J. Blonk op
  • Ik weet genoeg dit wordt niks. Ik stap over naar de ASV. Die zullen ook wel hun gebreken hebben maar ze komen wel voor ons de particuliere ondernemer op. Dat voelt veel beter.

    Geplaatst door: s.v.o. op
  • @Patrick Mandemaker,

    Waarom moeten we “nu” wel samenwerken? Was U voor de crisis ook zo voor samenwerken?

    @ Adri Romijn – Fernhout,

    Er staat ergens: “Dat gelijkwaardigheid en respect voor elkaars opvattingen en identiteit kernwaarden zijn”!!!!!!!!!!!!!!! Ik denk dat bovenstaand als vrouw van een “schatkistbewaarder” ook U geldt.
    Tevens schrijft U: ….”en het afbreken van een hele berg met werk, belangeloos verzet door allerlei mensen die wel hart hebben voor een grote organisatie”. Ik meen te weten dat de heer
    Meeusen daar ook een tijdje aan mee had gewerkt? Gaf hij daar dan commentaar op? Het hele “bonds gebeuren” interesseert mij persoonlijk eigenlijk niet zo veel. Wij zijn jaren geleden gevraagd lid te worden, en zijn dat dus ook geworden. Mogen wij als betalende leden ook weten wat er gebeurd?????
    Het gaf toch wel te denken dat er in een keer 3 bestuursleden opstapten?! Het zal voor de bestuursleden welke zijn gebleven zeker niet gemakkelijk zijn geweest de laatste maanden, maar, het zou heel erg goed kunnen dat er zaken “geregeld” staan te worden waar wij pertinent niet mee accoord kunnen gaan.
    Ik mag er toch vanuit gaan dat, voordat U in ondertrouw ging, alles in grote lijnen geregeld was? Je gaat dan toch ook niet op de valreep alles effe snel regelen?

    En aan nog vele anderen. Laat ieder in zijn waarde, ook al past dat niet zo in je eigen straatje.
    We/ieder voor zich, zullen op de blaren moeten zitten welke zij zelf veroorzaakt hebben. En voor de een zal die blaar groter zijn dan voor de ander!

    Geplaatst door: D. W. den Herder op
  • Stuk van Rinus de Korte aandachtig gelezen.

    (Als de banken niet omvallen)
    Wij,de maatschappij hebben de banken gered!
    Maar wie red de schippers, die hebben ook geld nodig om later met pension te kunnen.
    Ik heb ook mijn gehele leven met mijn handen gewerkt en diverse studies gedaan en wat gebeurt er nu, ze maken jacht op ons geld en willen ons volledig op de knieen hebben.
    Wij zijn niet de veroorzakers van datgene wat allemaal plaats vind, maar de financiele criminelen. Men had de binnenvaart met wettige maatregelen moeten in de hand houden, zodat oud voor nieuw plaats kon maken, vooral met de gigantische schaal vergroting die heeft plaats gevonden. Nee,er is jaren achter over geleund en men heeft niks geleerd van het verleden.
    Waar is ons zuur verdiende sloopgeld naar toe,per ongeluk door europa opgeslokt of zo.
    Hoezo vertrouwen, vertrouwen en respect moet je verdienen en niet alleen krijgen.
    Hoe kan een Transcomite op een realistische manier de toekomst nog veilig stellen van hard werkende binnenvaartschippers die hun gehele ziel en zaligheid hier hebben ingestoken.
    Kunt u mij dat uit leggen, waar is de ViSIE, die gestoeld is op het verleden om de toekomst beter de binnenvaart te begeleiden en te reguleren.
    De NMA (overheidsapparaat) zit al op het puntje van zijn stoel als de schippers maar iets proberen om onder de kostprijs vandaan te komen.
    Meneer de Korte beseft u wel wat er gebeurt als men zich uit de anoniemiteit haalt met gesprekken hoe het verder met elkaar moet.
    We zijn zo kwetsbaar als wat,kijk maar eens naar wat er met sommige klokkenluiders in dit oh zo vrije land is gebeurt. Als je niet meer hoeft te werken of met pension bent dan is in ieder geval de economische kwetsbaarheid een stuk minder.
    Ik hoop van harte dat de belangen en het toekomst perspectief van de schippper veel meer aandacht krijgt.Alleen ben ik bang dat men nu meer bezig
    zal zijn om geld bij de mensen weg te halen om europa te redden want daar hebben ze allemaal hun mond van vol.
    Geef toe dat ik ook wat afdwaal met mijn schrijven,maar wil het wel van mij afschrijven.
    Veel succes toegewenst en hoop dat u de juiste gereedschappen vind om de binnenvaart
    geschiedenis weer perspectief te bieden.Er moet rust op de markt komen, aan het werken van de schippers ligt het niet.
    Gegroet en veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Enorm bezorgd ! op
  • cbrb cbob bbu transitiecomite het maakt niet uit,al deze ego,s hebben maar een belang ,en dat is eigen belang
    in elk geval niet het algemeen belang van de binnenvaart
    heb er erover gedacht lid te worden,maar na veel horen en zien ,nee dank u

    Geplaatst door: geen lid op
  • Ik zit liever met verladers/bevrachters/e.a./ aan tafel,dan er tegenover! Ik ga leren golven….. Nog ff en lid CBOB af en regelrecht BBU/BLN!!!! Anders geldt het niet behaalde resultaten geven garantie voor de toekomst,leer van meer dan 100 jaar binnenvaart geschiedenis. Het kan toch niet slechter worden,behalve 2006 tot 2008…..?

    Geplaatst door: Wim Peggeman op
  • meeuwse mag dan niet zo jong meer zijn, hij heeft meer toekomstvisie dan alle BLN voorstanders. een onafhankelijke spreekbuis is hard nodig in een tijd waar schippers financieel afhankelijk zijn van de bank en economisch afhankelijk van hun bevrachter. waarom heeft het bbu bestuur niet naar hem geluisterd?

    Geplaatst door: Pieter op
  • Tja ja en dan maar zeggen dat sommigen al aan de wal zitten die commentaarleveren!Ik denk dat sommigen schippers eens heel goed moeten gaan bestuderen wat Samenwerken en Samengaan betekent alvorens je dingen gaat doen en collega’s te fanatiek wilt overtuigen dat dit echt iets goed is!

    Geplaatst door: mvg quinta op
  • Cornelus u bedoelt te zeggen, waarom stap die varende ondernemer niet gewoon bij de BBU in. Dan hebben we mooi één vereniging met een hoop leden en hou je de boel gescheiden. En het voordeel zou ook nog zijn dat de CBOB niet uit elkaar valt. En om het compleet te maken, dan stap de ASV ook nog in. Ik denk dat dit het gaat worden, ga gelijk Kraaijeveld bellen dat we het eens zijn.

    Geplaatst door: John V op
  • @Doordenker .
    Duidelijk neem aan dat dezen mensen de BBU niet voldoende vinden
    En daarom een (V.O.) wat staat voor V arende O ndernemers handig van de besturen en een goede verdeling 350 leden CBOB , 450 BBU, 150 leden varende CBRB.

    Geplaatst door: Cornelis op
  • Wie het onderstaande op zich laat inwerken zal niet verbaast zijn met de uitkomst.
    Het moet een vereniging worden met bevrachters .

    Rinus de Korte CBRB lid voorheen Schipper / Bevrachter woont aan de wal
    Ronald Versloot CBRB lid Schipper ondernemer tankvaart
    Henk Wanders CBRB lid voorheen Schipper / nu Bevrachter woont aan de wal
    Jacco Theunisse CBRB lid Schipper/ondernemer drogelading
    Bart Verkade CBRB /BBU lid Schipper/ondernemer drogelading
    Jan Kruisinga CBOB lid voorheen Schipper, woont aan de wal
    Chris Hovestadt CBOB lid voorheen Schipper, woont aan de wal
    Dirk van der Plas CBRB Bevrachter
    Leen ten Haaf KSV Schipper

    Geplaatst door: doordenker op
  • Zo heren schippers,

    Wat zo’n stuk wel niet teweeg kan brengen!
    De een weet het nog beter dan de ander.
    Allemaal mooie ideeën Transitie Comité, een branche organisatie allemaal leuk.
    Hebben de werknemers aan de wal een bond?
    Gaan we met z’n allen ook in een verzekering?
    Nee, dus waarom moeten wij dan in één clubje.
    Bovendien wat heb ik aan één brancheorganisatie als de kopstukken van de toekomstige brancheorganisatie zich bij diverse overleggen zich niet laten zien?
    Waar waren de mensen van de toekomstige brancheorganisatie tijdens het door Dhr. C. de Vries geleide verkiezingsdebat?
    Waar waren ze bij het EVO verkiezingsdebat?
    En wie waren er wel!!!!
    Word het niet eens tijd ons te verdiepen in de werkelijke uitslag van het uitgewerkte plan van Dhr. Kraaijenveld.
    Het staat zelfs in zijn plan beschreven namelijk vrijemarktwerking werkt niet in de binnenvaart!!!!
    Wat word hieraan werkelijk gedaan?
    Nu tot nu toe niets, wat horen we nog van deze meneer buiten dat we een brancheorganisatie moeten gaan vormen?
    Ik zie het nog steeds zo wanneer je met z’n alle in een clubje gaat zitten dan heeft de overheid en vooral de EVO maar één gemakkelijke prooi.
    In mijn optiek en ja hoor het klinkt oudbollig maar is een BODEM tarief.
    Dit is het enige wat de binnenvaart kan redden, en geef nu niet alleen die bevrachter de schuld van je lage tarief want dit tarief bepaald nog altijd de schipper zelf en dit weet ik uit ervaring!!!
    Het is eenvoudig voor de minister om dit in te stellen bij de tandartsen heeft ze het tenslotte ook weer gauw teruggedraaid.
    Nu is het de tijd voor haar om de misstap van de vorige eeuw terug te draaien.
    Voor mij geen brancheorganisatie maar door de overheid gereguleerde markt.
    Bespaar mij de reacties dat het ouderwets is en het niet meer mogelijk is.
    Alles is mogelijk als er maar een wil is.
    We zien inmiddels wat de afgelopen 15 jaar ons gegeven heeft: twee jaar waarin redelijk verdient werd dus en verder niets dan onder kostprijs varen!
    Verder wens ik jullie allen veel wijsheid toe.

    Met vriendelijke groet,
    Piet Bennik
    m/s Cybernetica

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hedenavond om 19.00 uur, werd ik door een binnenvaartondernemer gebeld en gewezen op de reacties op het ingezonden stuk van de geachte heer Meeuwsen in het weekblad Schuttevaer. Zelf was ik eerder al wel op het ingezonden artikel attent gemaakt, maar had de reacties erop nog niet gelezen. Daar diverse reacties op het ingezonden stuk van de geachte heer Meeuwsen niet helemaal compleet zijn of vraagtekens openlaten,.. toch even een aanvulling mijnerzijds, daar ik ook wel eens ongenuanceerde reacties lees.

    Hierbij van mij nu een éénmalige reactie. U mag van mij alles over het Transitie proces weten, bij de waarheid hoef ik niet na te denken. Ook de geachte heer Veuger verdient te weten,.. wie… of wat ik ben en vooral wat mij beweegt. Graag vul ik even de onvolkomenheden, zoals van de geachte heer Veuger, hierbij even aan. Helaas moet ik wel om het verhaal compleet te maken even terug gaan naar mijn begin.

    Na het behalen van een Mulo diploma in 1958 ben ik als 16 jarige bij mijn vader en moeder aan boord gaan varen. In het 1963 ben ik getrouwd en heb tot 1970 op een spits gevaren, op procenten zo ging dat in die tijd. In 1976 hebben we met vier broers gezamenlijk het bedrijf van onze ouders overgenomen. Na onderling overleg met mijn broers ben ik in januari 1984 aan de wal gegaan met het doel om zelf voor ons bedrijf, ook zonder tussenkomst van bevrachters en bevrachtingskantoren, contacten met verladers en klanten van de binnenvaart op te bouwen. In de loop der jaren wisten we gezamenlijk met een aantal andere ondernemers in de Rijn- & Binnenvaart ladingpakketten te verwerven. Vertrouwen met verladers en onze klanten opbouwen en na afspraken doen wat je beloofd hebt, dat was het gezamenlijke devies.

    Na ruim 30 jaar samenwerken hebben mijn broers, tw Johan, overleden in 2011, Simon, Piet en ikzelf van lieverlee onze aandelen in het bedrijf overgedragen aan derden. Met gepaste trots en dank kijken mijn broers en ik terug op die 30 jaar. En voor de goede orde sinds eind 2007 medio 2008 heeft geen van onze familieleden nu nog aandelen in het bedrijf. Vanaf 1984 oefen ik het beroep als schipper in formele zin dus niet meer uit, hoewel ik na 1984 nog wel meerdere keren ben meegevaren. Later had ik daar geen tijd meer voor, wel ben ik mezelf altijd als binnenvaartondernemer naar collega’s, klanten en verladers blijven opstellen. Toen ik aan de wal zat heb ik de vele kanten van de vervoersketen binnen de Rijn- & Binnenvaart mogen en kunnen ontdekken. In 1995 ben ik door het onverwachte overlijden van een neef eigenlijk toevallig in bestuursfuncties binnen de brancheorganisatie terecht gekomen. Daardoor heb ik ook veel mensen bij overheidsinstanties ontmoet, bij de CCR in Straatsburg, in Den Haag, Brussel en ander Europese Binnenvaartlanden. Met veel genoegen kijk ik terug naar dit netwerk,… en heb ook tevens vele zijden van de gehele vervoersketen in de Rijn- & Binnenvaart kunnen zien. Vanaf eind 2008 ben ik zoals men zegt met pensioen, ik zeg wel eens als nu de banken maar niet omvallen, zo betrekkelijk is alles immers toch ! Zelf vervul ik nu alleen nog leuke en zinvolle onbetaalde werkzaamheden voor diverse organisaties, die mij daarvoor hebben gevraagd.

    Maar nu waar het hier op deze site omgaat, wat betreft de Transitie het volgende; voor diegene die het nog niet weet of wist het volgende. Medio 2011 hebben de VO van de BBU en het CBRB besloten om een gezamenlijke Werkgroep VO op te richten, met het doel de Brancheorganisaties dichter bij elkaar te brengen. In september 2011 hebben de VO van de BBU en het CBRB mij gevraagd of ik de vergaderingen van deze gezamenlijke Werkgroep VO als voorzitter zou willen voorzitten. De leden van deze gezamenlijke Werkgroep VO van de BBU, CBRB en later aangevuld met KSV, hebben in diverse vergaderingen een advies voor het Transitie Comité opgesteld. Het opgestelde en unaniem besloten advies van de gezamenlijke Werkgroep VO is in maart 2012 aan het TC overhandigd. De Werkgroep heeft haar werkzaamheden in een correcte sfeer verricht en wacht vooralsnog de verdere ontwikkelingen in het TC, net als u allen, af. U hoort mij niet zeggen dat samenwerken in het begin tussen alle Organisaties altijd even makkelijk zal zijn, onderling vertrouwen moet men immers verdienen. Maar mede gezien dat ikzelf meer dan 50 jaar actief ben geweest in de gehele diversiteit binnen de vervoersketen, inclusief de contacten met overheidsinstanties zeg ik ronduit het volgende: samenwerken loont echt en het zal onze binnenvaartsector veel verder brengen dan op dezelfde voet doorgaan, zoals nu het geval is.

    Na de recente TK verkiezingen zal u straks ook kunnen vaststellen dat daar partijen met grote tegenstellingen, tot elkaar zijn veroordeeld om samen te werken. Daar betreft het een heel groot belang tw Het Landsbelang.

    Onze sector schreeuwt ook om samenwerking, dit is in het belang voor alle leden binnen de Binnenvaart Organisaties, maar ook voor ondernemers die nog geen lid van een Organisatie zijn.

    En tot slot om met elkaar in persoonlijke gesprekken met elkaar van gedachten te wisselen, daarvoor sta ik altijd open. Ik heb respect voor ieders mening, juist met voor- en tegenstanders discussiëren kan tot iets beters leiden.

    Echter niet op deze site, want een discussie zoals hier vaak ook nog anoniem wordt gevoerd, dat zal tot niets leiden.

    welgemeende groeten aan voor- en tegenstanders van het Transitie Proces,
    Rinus de Korte

    Geplaatst door: Rinus de Korte op
  • Grappig dat iemand die bijna stopt met zijn actieve schippersbestaan (of niet, Peter?) op de valreep de toekomst van de belangenbehartiging voor jongere generaties meent te moeten bepalen. Tekenend ook dat een reeds gestopte schipper (hoi Ger, leuk artikel over jou in het Binnenvaartmagazine!) nog even vertelt wat anderen allemaal fout hebben gedaan. Zonder enige vorm van zelfreflectie. Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. Haha.

    Geplaatst door: Johan W. op
  • ‘Er zijn meer vormen van samenwerken, maar het BBU-bestuur vond het niet nodig om zich door een onafhankelijk deskundige te laten adviseren’……Kraaijeveld (adviseur overheid) heeft er toch al behoorlijk wat jaartjes ingestoken.

    Geplaatst door: Rob op
  • Uh ff vraagje als je lid wordt van dit clubje is het dan voor je eigen beter of voor iedereen?Krijg al een tijdje niet het idee dat dit goed gaat uitpakken er is al meerdere keren met b.v. cbrb afspraken gemaakt en in de media vertellen ze weer wat anders,voelt niet als betrouwbaar.Sorry teveel verschillende belangen en ik vertrouw het niet!Veel wijsheid maar vooral eerlijkheid toegewenst en niet alleen op zondag.

    Geplaatst door: mvg op
  • Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt !

    Geplaatst door: Berend op
  • C B O B lid wat bent u een goed meelevend lid zeg.
    Ik ben namelijk niet opgestapt maar heb mij niet meer herkiesbaar gesteld.
    Dus als u overal zo goed mee op de hoogte bent snap ik u reactie wel.
    U kunt mij altijd bellen voor een goed gesprek.
    André Fase

    Geplaatst door: André Fase op
  • Lang lid geweest van KB. Maar nu ik dit weer leeszowel het ingezonden stuk als de reacties ga ik per direkt opzeggen bij de toekomistegr BBU.

    Geplaatst door: Twijfelaar op
  • @ C. de Vette

    Bedankt voor je pleidooi/opinie, je steelt mijn hart.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Goede middag.

    Ik verbaas mij er telkens weer over welke verwachtingen de collega’s aan een brancheorganisatie hebben

    Wat is een branche organisatie:

    Een brancheorganisatie is een organisatie welke de branche vertegenwoordigt bij overheden, beleidsmakers en regelgevers.
    Daarbij kan deze lobbyen voor de branche in het algemeen.
    Een branche organisatie kan ook bijvoorbeeld algemene voorwaarden opstellen.

    Wat is een branche organisatie niet.

    een branche organisatie is geen partij bij de prijsvorming van de ondernemers in de branche,
    Of denkt u dat de metaalunie of de bovag de prijzen vaststelt?

    Buiten de ASV is er nu ook geen enkele bond die zich met de prijsvorming bezig houdt, het is dan ook een beetje vreemd dit nu van de branche organisatie te gaan verwachten.

    Indien men wilde dat er iets aan de prijsvorming gedaan werd had men zich indertijd toch bij de EUBO en het RAS moeten aansluiten, maar ja, dan had men daar wel het lef voor moeten hebben.

    Nu weer van de branche organisatie te verwachten dat deze uw ( financiële)problemen oplost zonder dat u zich zelf ervoor inzet is gewoon struisvogel politiek.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • iemand die kan tellen ,kijk dan ook even waar bevrachters huisvesten ,het wagenpark is te klein van al die pc hooft tractors

    Geplaatst door: p op
  • Lieve mensen,

    hoeveel bevrachters zijn er helemaal lid van de CBRB?
    En hoeveel zullen er lid willen blijven als de BBU met grote getale aan hun tafel aan zou schuiven??
    Ik zou daar als bevrachter me zorgen over maken.

    En nog iets heel anders, mocht u naar de vergadering gaan een van de zaterdagen, kijkt u dan even op de parkeerplaats. Op een enkeling na zult u weinig vervoermiddelen aantreffen die getuigen van de “diepe crisis” waar wij ons in zouden moeten bevinden…

    Geplaatst door: iemand die kan tellen op
  • En de verladers lachen zich weer helemaal kapot….

    Geplaatst door: Martin op
  • Een bevrachter in een binnenvaartbond is het laatste wat ik had verwacht. De manier hoezij ons de afgelopen jaren hebben behandeld is meer dan triest.Als zij zo begaan waren met ons dan hadden zij ons geholpen om voor goede tarieven te kunnen varen.
    Helaas het tegendeel is waar. Hun kreten, anders doet een ander het of nemen of niks.Zijn we niet vergeten hoeveel moeite het ons heeft gekost om de nieuwe liggeld regeling te bedingen en daar proberen sommige nog nee te verkopen.
    Als deze bevachter een woord had willen mee praten dan had hij er goed aan gedaan afstand te nemen van de praktijken van zijn collega/conccurenten en een duidelijke visie neer te leggen hoe de schippers met meer respect te behandelen en voor ze te willen knokken.
    Daar waar bevrachters recht van spreken hebben, zullen wij het slachtoffer zijn.
    Dit is een bewezen feit.
    Dus dat wordt geen lidmaatschap voor mij,vertrouwen is een groot goed en dat heeft de bevrachterspartij bij mij niet verdient.Helaas !
    Oh ja, het feit dat ik anoniem reageer zegt genoeg over de angst cultuur die onder de schippers heerst. Als dat niet sprekend genoeg is weet ik het ook niet meer.
    Gegroet allen,en hopend op betere tijden vooral voor de jongeren.

    Geplaatst door: Enorm bezorgd ! op
  • Ben ook een schipper die klaar staat om met pensioen te gaan! Meer dan 35.jaar in een vakbond niet altijd tevreden maar de belangen voor de binnenvaart (schipper)stonden wel op de eerste plaats! Bij deze vakbond.Als de CBRB het zo goed meent met de binnenvaart (schippers)wil ik van de CBRB horen dat zij mee werken de binnenvaart winstgevend te maken! Als dit een bezwaar is hoe kan je er dan mee samen werken?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dag Piet,
    U schrijft,
    Maar er is een aantal schippers die gewoon bijna altijd overal tegen zijn,opmerkelijk is dan de organisaties waar zij soms lid van zijn ook niet overlopen van de leden.

    Kijk en dat klopt nu juist niet. Het is een club met veel betrokken leden. Totaal 350 met een aanwas van 10% in 2011. Is dat de CBRB ook gelukt? En daarom geven we die niet zomaar weg, dat moge duidelijk zijn.
    Ex bestuurslid CBOB.

    Geplaatst door: John V op
  • Helaas weer een uiteenzetting van de Hr Meeusen waar ik niet vrolijk van word.
    Waarom geen vertrouwen in het tot nu toe behaalde resultaat.
    De besturen van de organisaties doen echt hun best om dit voor elkaar te krijgen.
    Wij krijgen best veel nieuws van de onderhandelingen
    Maar we kunnen niet verlangen dat ze ieder lid helemaal tevreden kunnen stellen.
    Dan voor velen de grote angst dat bevrachters ook mee in de organisatie zitten,waarom niet velen van ons onderhandelen bijna iedere dag met hun.
    Maar er is een aantal schippers die gewoon bijna altijd overal tegen zijn,opmerkelijk is dan de organisaties waar zij soms lid van zijn ook niet overlopen van de leden.
    Laat uw angst nu eens plaats maken voor kansen en zoals Patrick aangeeft door een brede samenwerking en daardoor mogelijkheden te maken.
    De aanvallen op de Hr de Korte kan ik niet respecteren,hij doet zijn uiterste best om tot een geheel te komen,verdiep je eigen er eens in en hij is altijd berijd tot een persoonlijk gesprek.
    Ook ik ben bestuurder van onze Ksv afdeling en probeer mij daar zo goed mogelijk voor in te zetten,ook daar zijn haken en ogen maar mijn inziens gaan we de goede kant op.
    Het is wel erg jammer dat er weer door dit soort acties weer schippers hun kansen zien om lekker goedkoop op de rug van de wel betalende leden heerlijk verder te profiteren en vooral commentaar te maken,en meestal anoniem.
    Ook ik ga net als Peter en Ger richting pensioen en wij moeten het stokje steeds meer aan de jongeren geven,die misschien op een andere manier hun kansen pakken
    Piet Schapers
    Fixut Maris

    Geplaatst door: P.schapers op
  • @ D v Weelden

    Als dit plan door gaat komen er leden bij lees ik maar er gaat er ook één verdwijnen.
    Lees maar gerust dat er dan meerdere gaan verdwijnen!

    Belangen van bevrachters zijn anders dan die van ons als schippers, en dat in een samenwerkingsorganisatie? Dat kan niet goed gaan. Denk bijvoorbeeld maar aan de CBRB gasolie circulaire (toeslag) die staat voor dit jaar op € 750.-. Mooi voor de bevrachters, dit moet toch veel lager voor een gezonde toeslag voor de schippers. Kan een organisatie als de BLN hierin middelen of trekken de schippers toch aan het kortste eind? Ik ben bang voor het laatste. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen denk ik.

    Geplaatst door: Adri op
  • @ CBOB lid
    Jammer dat u al begint om niet transparant te zijn maar wel voluit de namen van mensen noemt die een andere mening hebben,maar dat zijn we op dit forum al gewend.

    Ik denk ook dat dit plan voor ons niet goed uitpakt want een bevrachter heeft toch echt andere belangen dan wij.we moeten samen werken waar dat kan maar om nu direct bij elkaar aan de keuken tafel te gaan zitten is niet mijn idee. Als dit plan door gaat komen er leden bij lees ik maar er gaat er ook één verdwijnen.Ik hoop natuurlijk dat ik gewoon lid kan blijven van een organisatie waar mijn belangen behartigt worden.

    Geplaatst door: D v Weelden op
  • Geen stofwolk,maar een helder verhaal. Beter had meeuwsen de onderhandelingen met cbrb gedaan. bbu bestuur heeft zich laten inpakken en doet alles in de uitverkoop. wat naïef om te denken dat je binnen BLN zomaar met je eigen mening naar buiten kunt komen.

    Geplaatst door: Pieter op
  • CBOB lid is niemand anders dan Rinus de Korte.ha ha ha.

    Geplaatst door: Johannes op
  • En toen bleef het stil.

    Geplaatst door: Piet Visser op
  • We zijn vorige week gaan stemmen om een beleids richting te kiezen . Dat vinden we denk ik allemaal een groot goed. We willen voor de verkiezingen openheid van zaken van de partijen wat ze van verschillende zaken vinden, dat heet democratie. Nu word er iemand die probeerd duidelijkheid te verschaffen over de verschillende standpunten, verketterd omdat hij een slechte boodschap door geeft. Er is een tijd geweest dat de boodschapper van slecht nieuws onthoofd werd gelukkig is dat bijna voorbij maar in de binnenvaart willen sommige mensen dat weer terug zo lijkt het.
    Er zijn onlangs door een heel klein aantal mensen een aantal besluiten genomen, over het verder samen gaan in èèn organisatie . Dit gaat veel verder dan ons tot nu toe was verteld .
    Ik zelf ben afdelingsbestuurder bij de nu nog Koninklijke Schippers Vereniging Schuttevaer. Wij hebben in Emmerich onze jaarvergadering gehouden en een paar maanden later lees ik in eens dat we het toen allemaal verkeerd hebben begrepen ! ? !
    Ik was vorige week in een andere functie bij Heer Kraayenveld en daar zat ik toch even met mijn oortjes te klapperen maar ik wacht even op de verantwoording door mijn bestuur.
    Maar als je als bestuurder en dat is/was Peter geconfronteerd wordt met zaken die buiten de democratiesche orde liggen, dan ben je verplicht dat kenbaar te maken aan de rest van je achterban.
    Wat er nu gebeurd is, komt omdat er kleine groep doordouwers is die net als bij Schuttevaer met hun lidmaatschap zijn gaan zwaaien als het niet sneller gaat met èèn organisatie en de rest word gedwongen mee te gaan . Dit alles onder leiding van een bevrachter met een grote mond die ons wil doen geloven dat hij nog altijd schipper is maar dat is hij reeds lang niet meer of wel meneer de Korte? Er is een krachten veld in de binnenvaart tussen vracht betalers en vracht ontvangers, daar is niets mis mee, zo hoort het ook, maar onderken en erken dit verschil in belang.
    Samenwerking okè maar samen gaan is onnatuurlijk en als je dat niet begrijpt is er geen redding meer voor de binnenvaart. Ger Veuger.

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • CBOB lid, Als je een beetje kerel ben dan zet je,je naam eronder en kunnen we zaterdag een babbeltje maken. Op deze manier ontkom je niet aan scheuring, dus enkel verliezers.

    Geplaatst door: Pieter Huisman op
  • @over nadenken gesproken

    Dat is exact wat jullie dan met die bln kunnen gaan doen,namelijk spaanse chocola maken.

    Want als hier geen duidelijkheid in kom, dan neem ik mijn lidmaatschap op en vertrek.

    En ik denk nog een aantal met mij.

    Geplaatst door: Een luisterend oor op
  • Adri, Adri, ik vindt het niet netjes hoe jij je opstelt richting Peter. Peter komt met een duidelijk, onderbouwd verhaal en zijn zorg deel ik. Je hebt het over de poten wegzagen onder een organisatie. Besef je nu niet dat jullie al in een vergevorderd stadium zijn en de organisatie er zo dadelijk niet meer is. Je hebt het ook over een éénmansactie, dat is niet het geval, wij en vele steunen hem daarin.

    Geplaatst door: John V op
  • Het is jammer dat de drie opgestapte bestuursleden Peter Meeusen, Johan Wolfswinkel en Andre Fase alsnog op deze pijnlijke manier proberen hun gelijk te halen. Hun oproep tot revolutie heb ik vorige week verbaasd naast mij neergelegd. Ik ken de heren en had dit van hen niet verwacht. Wat mij betreft gaat de CBOB vol voor een intense samenwerking binnen BLN. Eindelijk eenheid. Ik zal zaterdag zeker aanwezig zijn om mijn steun aan het zittende CBOB en BBU bestuur te geven. Ik vind het wel erg vreemd dat de CBOB een eigen vergadering houdt, terwijl de BBU dat ook doet. Volgens mij ben ik als CBOB lid ook volwaardig BBU lid en kan ik bij de BBU gewoon mee stemmen, samen met mijn collega BBU leden.

    Er is geen alternatief. Een “nee” van de CBOB leidt tot een scheuring binnen de BBU en wederom tot een verdeelde particuliere binnenvaart. Het BLN plan ziet er gewoon goed uit. De hele binnenvaart wordt georganiseerd, maar iedere groep (schippers, maar ook bevrachters) kan zelfstandig met de eigen standpunten naar buiten treden. Wat is daar nou mis mee? Binnenvaart bestaat niet alleen uit schippers en onze verdeeldheid leidt al tientallen jaren tot niets, behalve opgetrokken wenkbrauwen uit politiek en maatschappij. Een maatschappij die verandert en waarin wij niet stil kunnen blijven staan.

    Geplaatst door: CBOB lid op
  • Waar maakt u zich druk om de BBU en haar voorlopers hebben zich nooit druk gemaakt om de vrije markt werking, behoudens verontwaardigd te reageren dat het allemaal anders moet. De EUBO is er niet meer maar daar zaten mensen met ballen, die werkelijk iets aan de vrije markt werking probeerden te doen.

    Geplaatst door: doeterniettoe op
  • Er is bij CBOB en BBU duidelijk aangegeven dat zij in princiepe, openstaan voor samenwerking maar hebben duidelijk aangegeven niet over te gaan tot het opheffen zichzelf of fusie en op een goede manier naar elkaar toe groeien samen werken op punten waar je elkaar kan vinden of verterken.
    zo als het nu in de Binnenvaardkrant van 2 aug staat, is daar niet veel van terug te zien. Behalven het CBRB model, ik denk dat het tijd is dat het hier eens te sprake komt en vind dit heel goed, dat er een duidelijk standpunt word in genomen, wees duidelijk, stem voor deelnamen in en organisatie waar bevrachters deel van zijn!! of tegen en versterk je onderhandelings positie samen, in èèn vereniging of bond van alleen varende ondernemers.maar wees eerlijk naar de achterban dan alleen krijg je draagvlak. als de voorzitter draait zo als Cornelis stelt moet hij er ook voor uit komen? en wees waakzaam, en laat je niet lijden door een Kraaiveld.Beter te halve gekeerd dan te hele gedwaald.en als je in zo een proces geen professionelen hulp in roept lijkt me wel heel erg amateuristies dat lijkt mij wel wat te bizar.

    Geplaatst door: johan op
  • Meneer Cornelis,
    De reactie van Mevr. Romijn is geen woord spaans bij maar van die van u kan ik weinig chocola maken..

    Geplaatst door: Over nadenken gesproken… op
  • beste heer meeusen

    boven de mail van de BBU stond toch heel duidelijk

    NIET VOOR VERDERE PUBLICATIE.

    Geplaatst door: collega op
  • Het is nog veel gekker geen CBRB in de BBU !! maar met de BBU in een Reders clubje met bevrachters wat CBRB heet incl lasten, laat eerst de schippers maar een vuist maken onder een paraplu maar blijf gewoon in je eigen club die soms meer als honder jaar bestaat waar een ieder zich thuisvoelt.
    mevr Romijn u blaast mij inziens wel heel hart van de toren met al u voor oordelen over iemand die belangeloos zich beschikbaar stelt maar deze man heeft dat op een eerlijke manier gedaan.en komt niet zo maar zonder na te denken wat hij schrijft, zo als u. maar die kan zeggen een BBU te hebben opgericht waar van de voorzitter heeft gezegt no way geen bevrachters in onze vereniging!! en nu de zaak schijnbaar in een achterkamertje met een interum bestuur zonder daar de leden in te kennen zo weer een BBU te vernietigt als er dan een oproep komt van de leden wat u man nu in dat bestuur klaarmaakt lijkt mij normaal. en niet achteraf.

    Geplaatst door: cornelis op
  • Dit doet denken aan de toestanden binnen Groen Links. Die is geminimaliseerd door interne strijd. Ik voorspel de heer Peter Meeusen dat de CBOB de grote verliezer wordt van deze eenmansactie.

    Geplaatst door: André op
  • Wat vind ik dit toch weer mooi.De eerste haarscheurtjes beginnen zich te vertonen in dit heilloze BBU plan.En dan zijn er hier nog van die reacties dat het plan kost wat kost maar door moet gaan.En waarom? Niet omdat men het plan zo goed vind,nee ze denken als de BBU werkelijkheid zou worden dat ze dan gelijk een paar euro per ton meer vracht zullen hebben.Nou vergeet het maar,en zeker niet met de CBRB in je BBU club.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Dag Peter,

    Ik vind het bijzonder jammer dat je op deze manier wéér probeert de poten onder de stoel van een organisatie weg te zagen. Ik begin me echt af te vragen wat je hier mee denkt te bereiken.

    Je wilt niet samenwerken in een grote organisatie. Je wilt niet met bevrachters aan één tafel zitten, maar ook dat zijn net mensen die hun boterhammen op een doorgaans eerlijke manier willen verdienen.

    Elke keer als er een poging wordt gedaan om duidelijkheid te verschaffen in toch best lastige materie weet je een berg stof op te werpen en ruis te veroorzaken waar ze bij de bouw van de Tweede Maasvlakte jaloers op kunnen zijn.

    Het enige wat je met deze, mijns inziens, één mans actie bereikt is nog meer verdeeldheid.

    Bedankt voor het maken van nog meer onnodige kosten voor de extra vergadering die belegt moest worden, voor het extra stilleggen van de aangeslotenen die wellicht toch graag willen weten wat je met bovenstaand denkt te bereiken en het afbreken van een hele berg met werk, belangeloos verzet door allerlei mensen die wel hart hebben voor een grote organisatie.

    Dus zoals Patrick schrijft:

    ÉÉN organisatie die kan zorgen voor meer aangeslotenen waardoor er meer mogelijk gemaakt kan worden!

    Even voor de duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen:
    Ik heb dit geheel op eigen titel geschreven en niet bij monde van mijn echtgenoot die toevallig de geldkistbewaarder van de CBOB is en niet alleen bij een bevrachter aan tafel zit maar er ook nog dagelijks naast in bed schuift…

    Adri Romijn – Fernhout

    Geplaatst door: Adri Romijn – Fernhou op
  • we zijn van mening als de vvd aan de macht is dat het beter moet gaan voor de ondernemer ,je kan je ook afvragen wat voor ondernemer wij zijn er vallen veel ondernemers om vergeet niet ondanks dat we vele euro s hebben ge investeert dat we nog steeds onder midden en klein bedrijf horen .het enigste waar die voor staan zijn de grote bedrijven zoals een shell nedam enz we hebben weinig aan de politiek als binnenvaart .het is gewoon jammer dat we als transport sector niet samen kunnen en willen werken het is hard maar we worden pas wakker denk ik als we de krant open slaan en er veel schepen staan in de openbare verkoop .nu gaan er mensen ook failliet maar word in de meeste gevallen onderhand verkocht en daar merken wij weinig van als alleen naamsverandering
    maar waar de binnenvaart goed in is om mekaar zwart te maken het licht niet in de ogen te gunnen
    ik vind als je niet berijd ben om samen iets op te zetten en alleen maar met modder kan gooien .moet je je toch eens afvragen of dit is wat je wil .we willen allemaal een boterham verdienen .ga er samen dan ook voor .want ik schaam me best als ik moet zeggen dat ik in de binnen vaart werk .kijk gewoon eens terug naar tv waar transport wereld aandacht besteed heb aan de binnenvaart .hoe wij ons te kijk zetten .en wat patrick schrijft moeten we eens in ons op nemen en eens realisaties na denken en verder voor uit denken en onze principes
    eens overboord zetten en zorgen dat we met zijn alle dit mooie beroep kunnen voort zetten

    Geplaatst door: oke op
  • Patrick, als het nu zo simpel is, waarom hebben we dan afgelopen week gestemd. Één VVD en klaar is kees.

    Geplaatst door: Kees Jansen op
  • Helemaal mee eens. Wel één binnenvaartbranche voor particuliere binnenvaartondernemers.
    Maar geen ketenbrede vereniging met tegenstrijdige belangen.

    Geplaatst door: André Fase op
  • Ongelooflijk! De finish in zicht en dan gaat een (bijna) gepensioneerde schipper dit soort opinies inzenden. Een stuk vol angst en onbegrip voor de veranderende wereld. Jammer weer.

    Geplaatst door: Richard Eerdmans op
  • Het is toch jammer dat er nu weer iets in de krant staat waarom NIET.!!! samen te gaan in een bond.
    Het zou fijn zijn om energie te stoppen om iets te schrijven waarom WEL.!! gezamenlijke als een binnenvaart in een bond
    Dit zou dan ook nog eens leden kunnen opleveren..!
    Er zijn namelijk een heleboel ondernemers die beweren lid te gaan worden zodra we een gezamenlijke bond hebben.

    We moeten positief gaan denken een bond ,een gezicht zo moet het gaan in de toekomst

    Geplaatst door: Patrick Mandemaker op

Reageer

Ingezonden: ‘Einde BBU?’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Einde BBU?’

Door Peter Meeusen, m/s Runamara

Deze week rolde er een brief van de BinnenvaartBrancheUnie (BBU) op de mat. Ik ben al sinds de oprichting lid, maar dit is het eerste fysieke bewijs dat deze organisatie bestaat. De inhoud maakte direct duidelijk waarom we na de oprichting door de bonden van ‘Het Kantoor’ zo weinig meer hoorden. Er wordt, volgens de brief, na zorgvuldige afweging een ‘brede, slagvaardige en moderne binnenvaartorganisatie’ gevormd en daar gaat de BBU in samenwerken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (62)

  • Als ik het gedoe rond de fusies van de bonden lees dan komt de tijd weer terug van voor 1975. Toen fuseerde er 5 bonden in de Federatie van bonden en trachten toen de wet op de evenredige vrachtverdeling de nek om te draaien, terwijl de schipper die wet wilde behouden. Gelukkig was er ene meneer Bertus Fens die dat politiek door had en is het actie cominité opgericht tot behoud van die EV. Nu vindt hetzelfde plaats, blijf maar mooi lid van de ASV, die vertegenwoordigd tenminste nog de schipper. Jan van Strien ex Gijsbert

    Geplaatst door: J.van Strien op
  • @Ikweethetnogniet

    Dat is wat de markt moet afdwingen.
    De bonden zijn de markt niet.
    Zolang ondernemers volgens de oude wetgeving blijven aannemen kunnen de bonden hoog en laag springen maar gebeurt er niks.
    We erg kort door de bocht om juist de probleem van de laad en lostijd op hun bordje te schuiven!

    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • @ Schoenmakers

    Om vervolgens een nieuwe laad en loswet af te spreken,
    Waar vervolgens door verladers/opdrachtgevers niets
    Of nauwelijks iets mee gedaan word….

    Geplaatst door: Ikweethetnogniet op
  • Uit veel kommentaren kan men opmaken dat velen denken wanneer alle bonden gaan samenwerken dat dan onze markt positie wordt verbeterd.
    Ik denk dat dit onjuist is.De samenwerkende bonden zijn onze vertegenwoordigers naar de overheden toe in de vorm van veiligheid,vaargebieden/havens,belastingen,wetgeving,etc.En een aanspreek punt in het promoten en bemmidelen van de binnenvaart.
    Natuurlijk zeer belangrijk maar het heeft nauwlijks invloed op de markt.
    Die moet zich zelf durven aan te pakken zoal een handje vol schepen het geprobeert heeft met RAS.
    Goede vertegenwoordigers hebben we nodig maar daarmee zijn we er nog lang niet.Of wordt de BBU een bevrachtingskantoor?
    Iedereen veel wijsheid gewenst.

    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • Beste Jan Blonk,

    Ik sluit mij bij dhr Dirk Steenstra van de Societas aan en hoop op een goede vergadering met jou en de andere bestuursleden. Om nu te reageren op jouw interpretatie lijkt me niet zinvol.

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • “Economisch gezien zitten binnenvaartondernemers samen met hun bevrachters aan dezelfde kant van de keten; nl. de aanbodzijde.”

    Dat was ooit eens voordat imperial en rhenus en cfnr alle bevrachtingskantoren opkochten of erin deelnemen.

    Geplaatst door: — op
  • We hebben nu de positieve en negatieve kant van de fusie,hier op het forum kunnen lezen.

    Laten we nu afwachten wat er zaterdag 22-9-2012 en zaterdag de 29-9-2012 uitgelegd word.Want daar zijn ze voor apart gezet en kunnen we ook vragen stellen.
    En daarna een keuze maken.

    gr.Dirk Steenstra

    Geplaatst door: Dirk .Societas op
  • Allebei de Jannen hebben wel een beetje gelijk, wat kan ik hier mee.

    Geplaatst door: Ik weet het echt niet meer op
  • En omdat een branche organisatie niet over vracht aannemen gaat moeten er ook geen bevrachters in deelnemen. En geloof één ding van mij in een brede branche organisatie gaat de particuliere binnenvaart ondernemer zich niet thuis voelen.
    Want verschillend belangen in één organisatie betekent herrie in de tent.
    Ga dan ook twee zaterdagen tegen stemmen.

    Geplaatst door: beter in nadenken op
  • Economisch gezien zitten binnenvaartondernemers samen met hun bevrachters aan dezelfde kant van de keten; nl. de aanbodzijde. Zij hebben het gezamenlijke probleem dat ze geen poot meer aan de grond krijgen aan de vraagzijde, waar giganten als Imperial de markt dicteren. Giganten die overigens zeer profiteren van de verdeeldheid die op fora als deze perfect naar buiten komen. Prijsafspraken maken binnen brancheorganisaties is strikt verboden. Gezamenlijke antwoorden vinden op gezamenlijke problemen niet. Wellicht werpt dit een ander licht op de discussie.

    Geplaatst door: – op
  • \”Een pertinent NEEN\” met argumentatie; dat ook!

    En terecht.

    Als oud bankier is het al jaren een persoonlijke wens, dat alle binnenvaart-ondernemers zich als groep organiseren in één platform, maar dan wel voor sec. hun eigen groep \”Binnenvaart-ondernemers\”.
    Vanuit dat platform kan dan sturing worden gegeven op het terrein van:

    – bevrachtingen en het zo gioed mogelijk
    verwerven van vervoers-contracten teneinde de
    economische situatie van de leden zo goed
    mogelijk te waarborgen. De grenzen van de wet
    moeten daartoe getoetst en op gezocht worden.

    – het verzamelem van info en het geven van
    adviezen aan de leden en andere
    belanghebbenden, waarbij bijv. te denken valt
    aan bedrijfsecon. info en capaciteits
    controle/info
    – contacten met overheden zowel nationaal als
    internat. mede ook door dwarsverbanden met

    – vaktechnische inflormatie en scholing

    Kortom, de binnenvaart-ondernemers MOETEN wel naar één orgaan, maar dan wel een orgaan dat enkel hun belangen vertegenwoordigt en ook een vuist kan maken in de markt die nu nog grotendeels qua prijs wordt gedomineerd door \”bevrachters\” en waarbij de binnenvaart-ondernemer zich slechts heeft te schikken.

    En dat laatste dient tot staan gebracht te worden; immers wie loopt met zijn/haar investering het grootste risico???

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Ter aanvulling
    Doorgaans deel ik de bezorgdheid van Peter over de vorming van een nieuwe organisatie.
    Ik ga er dan ook vanuit dat de brief door Peter geschreven een uiting van zijn zorg is, waarmee hij de achterban van zijn bezorgdheid in kennis wil stellen.
    Voor de achterban is dit een goed en uitgebreid pleidooi om tegen het plan te stemmen en ik wil daar volledigheidshalve graag ook een paar vóórs aan toevoegen. Niet om Peter aan te vallen maar om de leden een evenwichtig oordeel te laten vormen. Ik ben geen voorstander om het via deze manier te doen, maar gezien de tijd is er weinig alternatief.
    Ik heb met rood en cursief een aanvulling geschreven op Peter zijn uitlatingen, mijn aanvulling is soms scherp verwoord om een zo kort mogelijke reactie te geven, maar niet aanvallend bedoelt.

    “ dat het BBU-bestuur al haar activiteiten, rechten en verplichtingen aan de nieuwe organisatie Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) overdraagt en dat partijen hun verenigingen in stand houden zolang zij dat nodig achten”. Dit is niet anders dan dat we dat in de BBU gedaan hebben, ook in de BBU zijn we niet gefuseerd maar werken we samen.
    “Dat maakt duidelijk dat het niet gaat om samenwerken maar om een fusie. De BBU (inclusief de CBOB) houdt als belangenorganisatie op te bestaan”, De CBOB blijft wel bestaan, want niemand eist of verwacht van ons dat we ons opheffen. Kijk naar de ONS, deze heffen zichzelf op omdat ze zelf vinden dat de BBU voor hetzelfde staat als dat de ONS stond, daarom heffen ze zichzelf op.
    “geen invloed worden uitgeoefend op de vrije marktwerking” De huidige organisaties kunnen ook geen invloed uitoefenen op de vrije marktwerking.
    “ Misschien geschikt voor het algemeen belang van de binnenvaart als vervoerstak, maar niet voor de specifieke belangen van de ondernemer in de binnenvaart”. We worden een organisatie voor het algemeen belang van de binnenvaart. Dat zijn we nu namelijk ook. We hoeven dus niet te discussiëren over iets wat we nu ook niet zijn.
    “Wie de stukken nu goed leest en vergelijkt ziet dat de onderhandelaars van Koninklijke Schuttevaer wel een goed resultaat hebben geboekt”. Schuttevaer is een ander soort organisatie, een nautisch technische en geen sociaal economisch zoals de BBU/CBOB en de CBRB dat wel zijn. De belangen van de BBU en CBRB-VO (De huidige varende ondernemersgroep binnen de CBRB) lopen vrijwel parallel. De belangen van de Logistieke ondernemers(waaronder bevrachters) lopen meestal ook parallel maar kunnen, wanneer de BLN een marktwerkende invloed wil proberen uit te oefenen, wel uiteen gáán lopen. Daarom moeten de verschillen goed geregeld worden.
    “Daarom hoop ik dat veel leden met mij ‘ja’ zeggen tegen samenwerken en ‘nee’ tegen deze integratieovereenkomst”. Zoals gezegd hebben de leden het voor het zeggen, wij hopen dat er een representatief deel van de leden op de vergaderingen komen zodat een dergelijk belangrijke beslissing goed ondersteund genomen wordt.
    “Wat mij betreft moet het bestuur terugkomen met een overeenkomst waarin de BBU autonoom en zelfstandig naar buiten kan treden als belangenbehartiger voor de ondernemer in de binnenvaart”. Dat kan, doordat de BLN-BV (bestuur Vervoerders) autonoom en zelfstandig naar buiten kan treden. Net als in de BBU.

    Voor de duidelijkheid nog 3 punten.
    1: In BLN zullen de vervoerders (schippers) zelfstandig vergaderen met alleen vervoerders aan tafel.
    In BLN zullen Logistieke Ondernemers (waaronder bevrachters) zelfstandig vergaderen.
    Uitsluitend wanneer één van de partijen de ander uitnodigt, kunnen en zullen beide partijen gezamenlijk vergaderen.
    2: Deze hele discussie gaat over het oprichten van een hele nieuwe organisatie(BLN) waarin BBU(CBOB/ONS/RSKB) met CBRB en de KS(Koninklijke Schuttevaer) één nieuwe organisatie willen vormen. Dit initiatief is vanuit de minister gekomen en door Arie Kraaijeveld uitgewerkt. Waarvan dit voorstel dat nu ter stemming ligt een voortvloeisel is.
    3: De CBOB stemt zaterdag 22-09-2012 op verzoek van een aantal leden of zij meegaan in de BLN, dit is voorafgaand aan de BBU stemming van volgende week zaterdag 29-09-2012 waarin alle leden van de BBU(dus ook de CBOB leden) stemmen of de BBU met de BLN meegaat.
    Ik hoop dat zo veel mogelijk leden naar de vergaderingen zullen komen om zich daar te laten informeren om zodoende een evenwichtig oordeel te vormen.
    Met vriendelijke groet,
    Jan Blonk

    Geplaatst door: J. Blonk op
  • Ik weet genoeg dit wordt niks. Ik stap over naar de ASV. Die zullen ook wel hun gebreken hebben maar ze komen wel voor ons de particuliere ondernemer op. Dat voelt veel beter.

    Geplaatst door: s.v.o. op
  • @Patrick Mandemaker,

    Waarom moeten we “nu” wel samenwerken? Was U voor de crisis ook zo voor samenwerken?

    @ Adri Romijn – Fernhout,

    Er staat ergens: “Dat gelijkwaardigheid en respect voor elkaars opvattingen en identiteit kernwaarden zijn”!!!!!!!!!!!!!!! Ik denk dat bovenstaand als vrouw van een “schatkistbewaarder” ook U geldt.
    Tevens schrijft U: ….”en het afbreken van een hele berg met werk, belangeloos verzet door allerlei mensen die wel hart hebben voor een grote organisatie”. Ik meen te weten dat de heer
    Meeusen daar ook een tijdje aan mee had gewerkt? Gaf hij daar dan commentaar op? Het hele “bonds gebeuren” interesseert mij persoonlijk eigenlijk niet zo veel. Wij zijn jaren geleden gevraagd lid te worden, en zijn dat dus ook geworden. Mogen wij als betalende leden ook weten wat er gebeurd?????
    Het gaf toch wel te denken dat er in een keer 3 bestuursleden opstapten?! Het zal voor de bestuursleden welke zijn gebleven zeker niet gemakkelijk zijn geweest de laatste maanden, maar, het zou heel erg goed kunnen dat er zaken “geregeld” staan te worden waar wij pertinent niet mee accoord kunnen gaan.
    Ik mag er toch vanuit gaan dat, voordat U in ondertrouw ging, alles in grote lijnen geregeld was? Je gaat dan toch ook niet op de valreep alles effe snel regelen?

    En aan nog vele anderen. Laat ieder in zijn waarde, ook al past dat niet zo in je eigen straatje.
    We/ieder voor zich, zullen op de blaren moeten zitten welke zij zelf veroorzaakt hebben. En voor de een zal die blaar groter zijn dan voor de ander!

    Geplaatst door: D. W. den Herder op
  • Stuk van Rinus de Korte aandachtig gelezen.

    (Als de banken niet omvallen)
    Wij,de maatschappij hebben de banken gered!
    Maar wie red de schippers, die hebben ook geld nodig om later met pension te kunnen.
    Ik heb ook mijn gehele leven met mijn handen gewerkt en diverse studies gedaan en wat gebeurt er nu, ze maken jacht op ons geld en willen ons volledig op de knieen hebben.
    Wij zijn niet de veroorzakers van datgene wat allemaal plaats vind, maar de financiele criminelen. Men had de binnenvaart met wettige maatregelen moeten in de hand houden, zodat oud voor nieuw plaats kon maken, vooral met de gigantische schaal vergroting die heeft plaats gevonden. Nee,er is jaren achter over geleund en men heeft niks geleerd van het verleden.
    Waar is ons zuur verdiende sloopgeld naar toe,per ongeluk door europa opgeslokt of zo.
    Hoezo vertrouwen, vertrouwen en respect moet je verdienen en niet alleen krijgen.
    Hoe kan een Transcomite op een realistische manier de toekomst nog veilig stellen van hard werkende binnenvaartschippers die hun gehele ziel en zaligheid hier hebben ingestoken.
    Kunt u mij dat uit leggen, waar is de ViSIE, die gestoeld is op het verleden om de toekomst beter de binnenvaart te begeleiden en te reguleren.
    De NMA (overheidsapparaat) zit al op het puntje van zijn stoel als de schippers maar iets proberen om onder de kostprijs vandaan te komen.
    Meneer de Korte beseft u wel wat er gebeurt als men zich uit de anoniemiteit haalt met gesprekken hoe het verder met elkaar moet.
    We zijn zo kwetsbaar als wat,kijk maar eens naar wat er met sommige klokkenluiders in dit oh zo vrije land is gebeurt. Als je niet meer hoeft te werken of met pension bent dan is in ieder geval de economische kwetsbaarheid een stuk minder.
    Ik hoop van harte dat de belangen en het toekomst perspectief van de schippper veel meer aandacht krijgt.Alleen ben ik bang dat men nu meer bezig
    zal zijn om geld bij de mensen weg te halen om europa te redden want daar hebben ze allemaal hun mond van vol.
    Geef toe dat ik ook wat afdwaal met mijn schrijven,maar wil het wel van mij afschrijven.
    Veel succes toegewenst en hoop dat u de juiste gereedschappen vind om de binnenvaart
    geschiedenis weer perspectief te bieden.Er moet rust op de markt komen, aan het werken van de schippers ligt het niet.
    Gegroet en veel wijsheid toegewenst.

    Geplaatst door: Enorm bezorgd ! op
  • cbrb cbob bbu transitiecomite het maakt niet uit,al deze ego,s hebben maar een belang ,en dat is eigen belang
    in elk geval niet het algemeen belang van de binnenvaart
    heb er erover gedacht lid te worden,maar na veel horen en zien ,nee dank u

    Geplaatst door: geen lid op
  • Ik zit liever met verladers/bevrachters/e.a./ aan tafel,dan er tegenover! Ik ga leren golven….. Nog ff en lid CBOB af en regelrecht BBU/BLN!!!! Anders geldt het niet behaalde resultaten geven garantie voor de toekomst,leer van meer dan 100 jaar binnenvaart geschiedenis. Het kan toch niet slechter worden,behalve 2006 tot 2008…..?

    Geplaatst door: Wim Peggeman op
  • meeuwse mag dan niet zo jong meer zijn, hij heeft meer toekomstvisie dan alle BLN voorstanders. een onafhankelijke spreekbuis is hard nodig in een tijd waar schippers financieel afhankelijk zijn van de bank en economisch afhankelijk van hun bevrachter. waarom heeft het bbu bestuur niet naar hem geluisterd?

    Geplaatst door: Pieter op
  • Tja ja en dan maar zeggen dat sommigen al aan de wal zitten die commentaarleveren!Ik denk dat sommigen schippers eens heel goed moeten gaan bestuderen wat Samenwerken en Samengaan betekent alvorens je dingen gaat doen en collega’s te fanatiek wilt overtuigen dat dit echt iets goed is!

    Geplaatst door: mvg quinta op
  • Cornelus u bedoelt te zeggen, waarom stap die varende ondernemer niet gewoon bij de BBU in. Dan hebben we mooi één vereniging met een hoop leden en hou je de boel gescheiden. En het voordeel zou ook nog zijn dat de CBOB niet uit elkaar valt. En om het compleet te maken, dan stap de ASV ook nog in. Ik denk dat dit het gaat worden, ga gelijk Kraaijeveld bellen dat we het eens zijn.

    Geplaatst door: John V op
  • @Doordenker .
    Duidelijk neem aan dat dezen mensen de BBU niet voldoende vinden
    En daarom een (V.O.) wat staat voor V arende O ndernemers handig van de besturen en een goede verdeling 350 leden CBOB , 450 BBU, 150 leden varende CBRB.

    Geplaatst door: Cornelis op
  • Wie het onderstaande op zich laat inwerken zal niet verbaast zijn met de uitkomst.
    Het moet een vereniging worden met bevrachters .

    Rinus de Korte CBRB lid voorheen Schipper / Bevrachter woont aan de wal
    Ronald Versloot CBRB lid Schipper ondernemer tankvaart
    Henk Wanders CBRB lid voorheen Schipper / nu Bevrachter woont aan de wal
    Jacco Theunisse CBRB lid Schipper/ondernemer drogelading
    Bart Verkade CBRB /BBU lid Schipper/ondernemer drogelading
    Jan Kruisinga CBOB lid voorheen Schipper, woont aan de wal
    Chris Hovestadt CBOB lid voorheen Schipper, woont aan de wal
    Dirk van der Plas CBRB Bevrachter
    Leen ten Haaf KSV Schipper

    Geplaatst door: doordenker op
  • Zo heren schippers,

    Wat zo’n stuk wel niet teweeg kan brengen!
    De een weet het nog beter dan de ander.
    Allemaal mooie ideeën Transitie Comité, een branche organisatie allemaal leuk.
    Hebben de werknemers aan de wal een bond?
    Gaan we met z’n allen ook in een verzekering?
    Nee, dus waarom moeten wij dan in één clubje.
    Bovendien wat heb ik aan één brancheorganisatie als de kopstukken van de toekomstige brancheorganisatie zich bij diverse overleggen zich niet laten zien?
    Waar waren de mensen van de toekomstige brancheorganisatie tijdens het door Dhr. C. de Vries geleide verkiezingsdebat?
    Waar waren ze bij het EVO verkiezingsdebat?
    En wie waren er wel!!!!
    Word het niet eens tijd ons te verdiepen in de werkelijke uitslag van het uitgewerkte plan van Dhr. Kraaijenveld.
    Het staat zelfs in zijn plan beschreven namelijk vrijemarktwerking werkt niet in de binnenvaart!!!!
    Wat word hieraan werkelijk gedaan?
    Nu tot nu toe niets, wat horen we nog van deze meneer buiten dat we een brancheorganisatie moeten gaan vormen?
    Ik zie het nog steeds zo wanneer je met z’n alle in een clubje gaat zitten dan heeft de overheid en vooral de EVO maar één gemakkelijke prooi.
    In mijn optiek en ja hoor het klinkt oudbollig maar is een BODEM tarief.
    Dit is het enige wat de binnenvaart kan redden, en geef nu niet alleen die bevrachter de schuld van je lage tarief want dit tarief bepaald nog altijd de schipper zelf en dit weet ik uit ervaring!!!
    Het is eenvoudig voor de minister om dit in te stellen bij de tandartsen heeft ze het tenslotte ook weer gauw teruggedraaid.
    Nu is het de tijd voor haar om de misstap van de vorige eeuw terug te draaien.
    Voor mij geen brancheorganisatie maar door de overheid gereguleerde markt.
    Bespaar mij de reacties dat het ouderwets is en het niet meer mogelijk is.
    Alles is mogelijk als er maar een wil is.
    We zien inmiddels wat de afgelopen 15 jaar ons gegeven heeft: twee jaar waarin redelijk verdient werd dus en verder niets dan onder kostprijs varen!
    Verder wens ik jullie allen veel wijsheid toe.

    Met vriendelijke groet,
    Piet Bennik
    m/s Cybernetica

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hedenavond om 19.00 uur, werd ik door een binnenvaartondernemer gebeld en gewezen op de reacties op het ingezonden stuk van de geachte heer Meeuwsen in het weekblad Schuttevaer. Zelf was ik eerder al wel op het ingezonden artikel attent gemaakt, maar had de reacties erop nog niet gelezen. Daar diverse reacties op het ingezonden stuk van de geachte heer Meeuwsen niet helemaal compleet zijn of vraagtekens openlaten,.. toch even een aanvulling mijnerzijds, daar ik ook wel eens ongenuanceerde reacties lees.

    Hierbij van mij nu een éénmalige reactie. U mag van mij alles over het Transitie proces weten, bij de waarheid hoef ik niet na te denken. Ook de geachte heer Veuger verdient te weten,.. wie… of wat ik ben en vooral wat mij beweegt. Graag vul ik even de onvolkomenheden, zoals van de geachte heer Veuger, hierbij even aan. Helaas moet ik wel om het verhaal compleet te maken even terug gaan naar mijn begin.

    Na het behalen van een Mulo diploma in 1958 ben ik als 16 jarige bij mijn vader en moeder aan boord gaan varen. In het 1963 ben ik getrouwd en heb tot 1970 op een spits gevaren, op procenten zo ging dat in die tijd. In 1976 hebben we met vier broers gezamenlijk het bedrijf van onze ouders overgenomen. Na onderling overleg met mijn broers ben ik in januari 1984 aan de wal gegaan met het doel om zelf voor ons bedrijf, ook zonder tussenkomst van bevrachters en bevrachtingskantoren, contacten met verladers en klanten van de binnenvaart op te bouwen. In de loop der jaren wisten we gezamenlijk met een aantal andere ondernemers in de Rijn- & Binnenvaart ladingpakketten te verwerven. Vertrouwen met verladers en onze klanten opbouwen en na afspraken doen wat je beloofd hebt, dat was het gezamenlijke devies.

    Na ruim 30 jaar samenwerken hebben mijn broers, tw Johan, overleden in 2011, Simon, Piet en ikzelf van lieverlee onze aandelen in het bedrijf overgedragen aan derden. Met gepaste trots en dank kijken mijn broers en ik terug op die 30 jaar. En voor de goede orde sinds eind 2007 medio 2008 heeft geen van onze familieleden nu nog aandelen in het bedrijf. Vanaf 1984 oefen ik het beroep als schipper in formele zin dus niet meer uit, hoewel ik na 1984 nog wel meerdere keren ben meegevaren. Later had ik daar geen tijd meer voor, wel ben ik mezelf altijd als binnenvaartondernemer naar collega’s, klanten en verladers blijven opstellen. Toen ik aan de wal zat heb ik de vele kanten van de vervoersketen binnen de Rijn- & Binnenvaart mogen en kunnen ontdekken. In 1995 ben ik door het onverwachte overlijden van een neef eigenlijk toevallig in bestuursfuncties binnen de brancheorganisatie terecht gekomen. Daardoor heb ik ook veel mensen bij overheidsinstanties ontmoet, bij de CCR in Straatsburg, in Den Haag, Brussel en ander Europese Binnenvaartlanden. Met veel genoegen kijk ik terug naar dit netwerk,… en heb ook tevens vele zijden van de gehele vervoersketen in de Rijn- & Binnenvaart kunnen zien. Vanaf eind 2008 ben ik zoals men zegt met pensioen, ik zeg wel eens als nu de banken maar niet omvallen, zo betrekkelijk is alles immers toch ! Zelf vervul ik nu alleen nog leuke en zinvolle onbetaalde werkzaamheden voor diverse organisaties, die mij daarvoor hebben gevraagd.

    Maar nu waar het hier op deze site omgaat, wat betreft de Transitie het volgende; voor diegene die het nog niet weet of wist het volgende. Medio 2011 hebben de VO van de BBU en het CBRB besloten om een gezamenlijke Werkgroep VO op te richten, met het doel de Brancheorganisaties dichter bij elkaar te brengen. In september 2011 hebben de VO van de BBU en het CBRB mij gevraagd of ik de vergaderingen van deze gezamenlijke Werkgroep VO als voorzitter zou willen voorzitten. De leden van deze gezamenlijke Werkgroep VO van de BBU, CBRB en later aangevuld met KSV, hebben in diverse vergaderingen een advies voor het Transitie Comité opgesteld. Het opgestelde en unaniem besloten advies van de gezamenlijke Werkgroep VO is in maart 2012 aan het TC overhandigd. De Werkgroep heeft haar werkzaamheden in een correcte sfeer verricht en wacht vooralsnog de verdere ontwikkelingen in het TC, net als u allen, af. U hoort mij niet zeggen dat samenwerken in het begin tussen alle Organisaties altijd even makkelijk zal zijn, onderling vertrouwen moet men immers verdienen. Maar mede gezien dat ikzelf meer dan 50 jaar actief ben geweest in de gehele diversiteit binnen de vervoersketen, inclusief de contacten met overheidsinstanties zeg ik ronduit het volgende: samenwerken loont echt en het zal onze binnenvaartsector veel verder brengen dan op dezelfde voet doorgaan, zoals nu het geval is.

    Na de recente TK verkiezingen zal u straks ook kunnen vaststellen dat daar partijen met grote tegenstellingen, tot elkaar zijn veroordeeld om samen te werken. Daar betreft het een heel groot belang tw Het Landsbelang.

    Onze sector schreeuwt ook om samenwerking, dit is in het belang voor alle leden binnen de Binnenvaart Organisaties, maar ook voor ondernemers die nog geen lid van een Organisatie zijn.

    En tot slot om met elkaar in persoonlijke gesprekken met elkaar van gedachten te wisselen, daarvoor sta ik altijd open. Ik heb respect voor ieders mening, juist met voor- en tegenstanders discussiëren kan tot iets beters leiden.

    Echter niet op deze site, want een discussie zoals hier vaak ook nog anoniem wordt gevoerd, dat zal tot niets leiden.

    welgemeende groeten aan voor- en tegenstanders van het Transitie Proces,
    Rinus de Korte

    Geplaatst door: Rinus de Korte op
  • Grappig dat iemand die bijna stopt met zijn actieve schippersbestaan (of niet, Peter?) op de valreep de toekomst van de belangenbehartiging voor jongere generaties meent te moeten bepalen. Tekenend ook dat een reeds gestopte schipper (hoi Ger, leuk artikel over jou in het Binnenvaartmagazine!) nog even vertelt wat anderen allemaal fout hebben gedaan. Zonder enige vorm van zelfreflectie. Er is een tijd van komen en er is een tijd van gaan. Haha.

    Geplaatst door: Johan W. op
  • ‘Er zijn meer vormen van samenwerken, maar het BBU-bestuur vond het niet nodig om zich door een onafhankelijk deskundige te laten adviseren’……Kraaijeveld (adviseur overheid) heeft er toch al behoorlijk wat jaartjes ingestoken.

    Geplaatst door: Rob op
  • Uh ff vraagje als je lid wordt van dit clubje is het dan voor je eigen beter of voor iedereen?Krijg al een tijdje niet het idee dat dit goed gaat uitpakken er is al meerdere keren met b.v. cbrb afspraken gemaakt en in de media vertellen ze weer wat anders,voelt niet als betrouwbaar.Sorry teveel verschillende belangen en ik vertrouw het niet!Veel wijsheid maar vooral eerlijkheid toegewenst en niet alleen op zondag.

    Geplaatst door: mvg op
  • Gooi geen oude schoenen weg voor je nieuwe hebt !

    Geplaatst door: Berend op
  • C B O B lid wat bent u een goed meelevend lid zeg.
    Ik ben namelijk niet opgestapt maar heb mij niet meer herkiesbaar gesteld.
    Dus als u overal zo goed mee op de hoogte bent snap ik u reactie wel.
    U kunt mij altijd bellen voor een goed gesprek.
    André Fase

    Geplaatst door: André Fase op
  • Lang lid geweest van KB. Maar nu ik dit weer leeszowel het ingezonden stuk als de reacties ga ik per direkt opzeggen bij de toekomistegr BBU.

    Geplaatst door: Twijfelaar op
  • @ C. de Vette

    Bedankt voor je pleidooi/opinie, je steelt mijn hart.

    Geplaatst door: Sjaak van Wijk op
  • Goede middag.

    Ik verbaas mij er telkens weer over welke verwachtingen de collega’s aan een brancheorganisatie hebben

    Wat is een branche organisatie:

    Een brancheorganisatie is een organisatie welke de branche vertegenwoordigt bij overheden, beleidsmakers en regelgevers.
    Daarbij kan deze lobbyen voor de branche in het algemeen.
    Een branche organisatie kan ook bijvoorbeeld algemene voorwaarden opstellen.

    Wat is een branche organisatie niet.

    een branche organisatie is geen partij bij de prijsvorming van de ondernemers in de branche,
    Of denkt u dat de metaalunie of de bovag de prijzen vaststelt?

    Buiten de ASV is er nu ook geen enkele bond die zich met de prijsvorming bezig houdt, het is dan ook een beetje vreemd dit nu van de branche organisatie te gaan verwachten.

    Indien men wilde dat er iets aan de prijsvorming gedaan werd had men zich indertijd toch bij de EUBO en het RAS moeten aansluiten, maar ja, dan had men daar wel het lef voor moeten hebben.

    Nu weer van de branche organisatie te verwachten dat deze uw ( financiële)problemen oplost zonder dat u zich zelf ervoor inzet is gewoon struisvogel politiek.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • iemand die kan tellen ,kijk dan ook even waar bevrachters huisvesten ,het wagenpark is te klein van al die pc hooft tractors

    Geplaatst door: p op
  • Lieve mensen,

    hoeveel bevrachters zijn er helemaal lid van de CBRB?
    En hoeveel zullen er lid willen blijven als de BBU met grote getale aan hun tafel aan zou schuiven??
    Ik zou daar als bevrachter me zorgen over maken.

    En nog iets heel anders, mocht u naar de vergadering gaan een van de zaterdagen, kijkt u dan even op de parkeerplaats. Op een enkeling na zult u weinig vervoermiddelen aantreffen die getuigen van de “diepe crisis” waar wij ons in zouden moeten bevinden…

    Geplaatst door: iemand die kan tellen op
  • En de verladers lachen zich weer helemaal kapot….

    Geplaatst door: Martin op
  • Een bevrachter in een binnenvaartbond is het laatste wat ik had verwacht. De manier hoezij ons de afgelopen jaren hebben behandeld is meer dan triest.Als zij zo begaan waren met ons dan hadden zij ons geholpen om voor goede tarieven te kunnen varen.
    Helaas het tegendeel is waar. Hun kreten, anders doet een ander het of nemen of niks.Zijn we niet vergeten hoeveel moeite het ons heeft gekost om de nieuwe liggeld regeling te bedingen en daar proberen sommige nog nee te verkopen.
    Als deze bevachter een woord had willen mee praten dan had hij er goed aan gedaan afstand te nemen van de praktijken van zijn collega/conccurenten en een duidelijke visie neer te leggen hoe de schippers met meer respect te behandelen en voor ze te willen knokken.
    Daar waar bevrachters recht van spreken hebben, zullen wij het slachtoffer zijn.
    Dit is een bewezen feit.
    Dus dat wordt geen lidmaatschap voor mij,vertrouwen is een groot goed en dat heeft de bevrachterspartij bij mij niet verdient.Helaas !
    Oh ja, het feit dat ik anoniem reageer zegt genoeg over de angst cultuur die onder de schippers heerst. Als dat niet sprekend genoeg is weet ik het ook niet meer.
    Gegroet allen,en hopend op betere tijden vooral voor de jongeren.

    Geplaatst door: Enorm bezorgd ! op
  • Ben ook een schipper die klaar staat om met pensioen te gaan! Meer dan 35.jaar in een vakbond niet altijd tevreden maar de belangen voor de binnenvaart (schipper)stonden wel op de eerste plaats! Bij deze vakbond.Als de CBRB het zo goed meent met de binnenvaart (schippers)wil ik van de CBRB horen dat zij mee werken de binnenvaart winstgevend te maken! Als dit een bezwaar is hoe kan je er dan mee samen werken?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Dag Piet,
    U schrijft,
    Maar er is een aantal schippers die gewoon bijna altijd overal tegen zijn,opmerkelijk is dan de organisaties waar zij soms lid van zijn ook niet overlopen van de leden.

    Kijk en dat klopt nu juist niet. Het is een club met veel betrokken leden. Totaal 350 met een aanwas van 10% in 2011. Is dat de CBRB ook gelukt? En daarom geven we die niet zomaar weg, dat moge duidelijk zijn.
    Ex bestuurslid CBOB.

    Geplaatst door: John V op
  • Helaas weer een uiteenzetting van de Hr Meeusen waar ik niet vrolijk van word.
    Waarom geen vertrouwen in het tot nu toe behaalde resultaat.
    De besturen van de organisaties doen echt hun best om dit voor elkaar te krijgen.
    Wij krijgen best veel nieuws van de onderhandelingen
    Maar we kunnen niet verlangen dat ze ieder lid helemaal tevreden kunnen stellen.
    Dan voor velen de grote angst dat bevrachters ook mee in de organisatie zitten,waarom niet velen van ons onderhandelen bijna iedere dag met hun.
    Maar er is een aantal schippers die gewoon bijna altijd overal tegen zijn,opmerkelijk is dan de organisaties waar zij soms lid van zijn ook niet overlopen van de leden.
    Laat uw angst nu eens plaats maken voor kansen en zoals Patrick aangeeft door een brede samenwerking en daardoor mogelijkheden te maken.
    De aanvallen op de Hr de Korte kan ik niet respecteren,hij doet zijn uiterste best om tot een geheel te komen,verdiep je eigen er eens in en hij is altijd berijd tot een persoonlijk gesprek.
    Ook ik ben bestuurder van onze Ksv afdeling en probeer mij daar zo goed mogelijk voor in te zetten,ook daar zijn haken en ogen maar mijn inziens gaan we de goede kant op.
    Het is wel erg jammer dat er weer door dit soort acties weer schippers hun kansen zien om lekker goedkoop op de rug van de wel betalende leden heerlijk verder te profiteren en vooral commentaar te maken,en meestal anoniem.
    Ook ik ga net als Peter en Ger richting pensioen en wij moeten het stokje steeds meer aan de jongeren geven,die misschien op een andere manier hun kansen pakken
    Piet Schapers
    Fixut Maris

    Geplaatst door: P.schapers op
  • @ D v Weelden

    Als dit plan door gaat komen er leden bij lees ik maar er gaat er ook één verdwijnen.
    Lees maar gerust dat er dan meerdere gaan verdwijnen!

    Belangen van bevrachters zijn anders dan die van ons als schippers, en dat in een samenwerkingsorganisatie? Dat kan niet goed gaan. Denk bijvoorbeeld maar aan de CBRB gasolie circulaire (toeslag) die staat voor dit jaar op € 750.-. Mooi voor de bevrachters, dit moet toch veel lager voor een gezonde toeslag voor de schippers. Kan een organisatie als de BLN hierin middelen of trekken de schippers toch aan het kortste eind? Ik ben bang voor het laatste. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen denk ik.

    Geplaatst door: Adri op
  • @ CBOB lid
    Jammer dat u al begint om niet transparant te zijn maar wel voluit de namen van mensen noemt die een andere mening hebben,maar dat zijn we op dit forum al gewend.

    Ik denk ook dat dit plan voor ons niet goed uitpakt want een bevrachter heeft toch echt andere belangen dan wij.we moeten samen werken waar dat kan maar om nu direct bij elkaar aan de keuken tafel te gaan zitten is niet mijn idee. Als dit plan door gaat komen er leden bij lees ik maar er gaat er ook één verdwijnen.Ik hoop natuurlijk dat ik gewoon lid kan blijven van een organisatie waar mijn belangen behartigt worden.

    Geplaatst door: D v Weelden op
  • Geen stofwolk,maar een helder verhaal. Beter had meeuwsen de onderhandelingen met cbrb gedaan. bbu bestuur heeft zich laten inpakken en doet alles in de uitverkoop. wat naïef om te denken dat je binnen BLN zomaar met je eigen mening naar buiten kunt komen.

    Geplaatst door: Pieter op
  • CBOB lid is niemand anders dan Rinus de Korte.ha ha ha.

    Geplaatst door: Johannes op
  • En toen bleef het stil.

    Geplaatst door: Piet Visser op
  • We zijn vorige week gaan stemmen om een beleids richting te kiezen . Dat vinden we denk ik allemaal een groot goed. We willen voor de verkiezingen openheid van zaken van de partijen wat ze van verschillende zaken vinden, dat heet democratie. Nu word er iemand die probeerd duidelijkheid te verschaffen over de verschillende standpunten, verketterd omdat hij een slechte boodschap door geeft. Er is een tijd geweest dat de boodschapper van slecht nieuws onthoofd werd gelukkig is dat bijna voorbij maar in de binnenvaart willen sommige mensen dat weer terug zo lijkt het.
    Er zijn onlangs door een heel klein aantal mensen een aantal besluiten genomen, over het verder samen gaan in èèn organisatie . Dit gaat veel verder dan ons tot nu toe was verteld .
    Ik zelf ben afdelingsbestuurder bij de nu nog Koninklijke Schippers Vereniging Schuttevaer. Wij hebben in Emmerich onze jaarvergadering gehouden en een paar maanden later lees ik in eens dat we het toen allemaal verkeerd hebben begrepen ! ? !
    Ik was vorige week in een andere functie bij Heer Kraayenveld en daar zat ik toch even met mijn oortjes te klapperen maar ik wacht even op de verantwoording door mijn bestuur.
    Maar als je als bestuurder en dat is/was Peter geconfronteerd wordt met zaken die buiten de democratiesche orde liggen, dan ben je verplicht dat kenbaar te maken aan de rest van je achterban.
    Wat er nu gebeurd is, komt omdat er kleine groep doordouwers is die net als bij Schuttevaer met hun lidmaatschap zijn gaan zwaaien als het niet sneller gaat met èèn organisatie en de rest word gedwongen mee te gaan . Dit alles onder leiding van een bevrachter met een grote mond die ons wil doen geloven dat hij nog altijd schipper is maar dat is hij reeds lang niet meer of wel meneer de Korte? Er is een krachten veld in de binnenvaart tussen vracht betalers en vracht ontvangers, daar is niets mis mee, zo hoort het ook, maar onderken en erken dit verschil in belang.
    Samenwerking okè maar samen gaan is onnatuurlijk en als je dat niet begrijpt is er geen redding meer voor de binnenvaart. Ger Veuger.

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • CBOB lid, Als je een beetje kerel ben dan zet je,je naam eronder en kunnen we zaterdag een babbeltje maken. Op deze manier ontkom je niet aan scheuring, dus enkel verliezers.

    Geplaatst door: Pieter Huisman op
  • @over nadenken gesproken

    Dat is exact wat jullie dan met die bln kunnen gaan doen,namelijk spaanse chocola maken.

    Want als hier geen duidelijkheid in kom, dan neem ik mijn lidmaatschap op en vertrek.

    En ik denk nog een aantal met mij.

    Geplaatst door: Een luisterend oor op
  • Adri, Adri, ik vindt het niet netjes hoe jij je opstelt richting Peter. Peter komt met een duidelijk, onderbouwd verhaal en zijn zorg deel ik. Je hebt het over de poten wegzagen onder een organisatie. Besef je nu niet dat jullie al in een vergevorderd stadium zijn en de organisatie er zo dadelijk niet meer is. Je hebt het ook over een éénmansactie, dat is niet het geval, wij en vele steunen hem daarin.

    Geplaatst door: John V op
  • Het is jammer dat de drie opgestapte bestuursleden Peter Meeusen, Johan Wolfswinkel en Andre Fase alsnog op deze pijnlijke manier proberen hun gelijk te halen. Hun oproep tot revolutie heb ik vorige week verbaasd naast mij neergelegd. Ik ken de heren en had dit van hen niet verwacht. Wat mij betreft gaat de CBOB vol voor een intense samenwerking binnen BLN. Eindelijk eenheid. Ik zal zaterdag zeker aanwezig zijn om mijn steun aan het zittende CBOB en BBU bestuur te geven. Ik vind het wel erg vreemd dat de CBOB een eigen vergadering houdt, terwijl de BBU dat ook doet. Volgens mij ben ik als CBOB lid ook volwaardig BBU lid en kan ik bij de BBU gewoon mee stemmen, samen met mijn collega BBU leden.

    Er is geen alternatief. Een “nee” van de CBOB leidt tot een scheuring binnen de BBU en wederom tot een verdeelde particuliere binnenvaart. Het BLN plan ziet er gewoon goed uit. De hele binnenvaart wordt georganiseerd, maar iedere groep (schippers, maar ook bevrachters) kan zelfstandig met de eigen standpunten naar buiten treden. Wat is daar nou mis mee? Binnenvaart bestaat niet alleen uit schippers en onze verdeeldheid leidt al tientallen jaren tot niets, behalve opgetrokken wenkbrauwen uit politiek en maatschappij. Een maatschappij die verandert en waarin wij niet stil kunnen blijven staan.

    Geplaatst door: CBOB lid op
  • Waar maakt u zich druk om de BBU en haar voorlopers hebben zich nooit druk gemaakt om de vrije markt werking, behoudens verontwaardigd te reageren dat het allemaal anders moet. De EUBO is er niet meer maar daar zaten mensen met ballen, die werkelijk iets aan de vrije markt werking probeerden te doen.

    Geplaatst door: doeterniettoe op
  • Er is bij CBOB en BBU duidelijk aangegeven dat zij in princiepe, openstaan voor samenwerking maar hebben duidelijk aangegeven niet over te gaan tot het opheffen zichzelf of fusie en op een goede manier naar elkaar toe groeien samen werken op punten waar je elkaar kan vinden of verterken.
    zo als het nu in de Binnenvaardkrant van 2 aug staat, is daar niet veel van terug te zien. Behalven het CBRB model, ik denk dat het tijd is dat het hier eens te sprake komt en vind dit heel goed, dat er een duidelijk standpunt word in genomen, wees duidelijk, stem voor deelnamen in en organisatie waar bevrachters deel van zijn!! of tegen en versterk je onderhandelings positie samen, in èèn vereniging of bond van alleen varende ondernemers.maar wees eerlijk naar de achterban dan alleen krijg je draagvlak. als de voorzitter draait zo als Cornelis stelt moet hij er ook voor uit komen? en wees waakzaam, en laat je niet lijden door een Kraaiveld.Beter te halve gekeerd dan te hele gedwaald.en als je in zo een proces geen professionelen hulp in roept lijkt me wel heel erg amateuristies dat lijkt mij wel wat te bizar.

    Geplaatst door: johan op
  • Meneer Cornelis,
    De reactie van Mevr. Romijn is geen woord spaans bij maar van die van u kan ik weinig chocola maken..

    Geplaatst door: Over nadenken gesproken… op
  • beste heer meeusen

    boven de mail van de BBU stond toch heel duidelijk

    NIET VOOR VERDERE PUBLICATIE.

    Geplaatst door: collega op
  • Het is nog veel gekker geen CBRB in de BBU !! maar met de BBU in een Reders clubje met bevrachters wat CBRB heet incl lasten, laat eerst de schippers maar een vuist maken onder een paraplu maar blijf gewoon in je eigen club die soms meer als honder jaar bestaat waar een ieder zich thuisvoelt.
    mevr Romijn u blaast mij inziens wel heel hart van de toren met al u voor oordelen over iemand die belangeloos zich beschikbaar stelt maar deze man heeft dat op een eerlijke manier gedaan.en komt niet zo maar zonder na te denken wat hij schrijft, zo als u. maar die kan zeggen een BBU te hebben opgericht waar van de voorzitter heeft gezegt no way geen bevrachters in onze vereniging!! en nu de zaak schijnbaar in een achterkamertje met een interum bestuur zonder daar de leden in te kennen zo weer een BBU te vernietigt als er dan een oproep komt van de leden wat u man nu in dat bestuur klaarmaakt lijkt mij normaal. en niet achteraf.

    Geplaatst door: cornelis op
  • Dit doet denken aan de toestanden binnen Groen Links. Die is geminimaliseerd door interne strijd. Ik voorspel de heer Peter Meeusen dat de CBOB de grote verliezer wordt van deze eenmansactie.

    Geplaatst door: André op
  • Wat vind ik dit toch weer mooi.De eerste haarscheurtjes beginnen zich te vertonen in dit heilloze BBU plan.En dan zijn er hier nog van die reacties dat het plan kost wat kost maar door moet gaan.En waarom? Niet omdat men het plan zo goed vind,nee ze denken als de BBU werkelijkheid zou worden dat ze dan gelijk een paar euro per ton meer vracht zullen hebben.Nou vergeet het maar,en zeker niet met de CBRB in je BBU club.

    Geplaatst door: MVG JR op
  • Dag Peter,

    Ik vind het bijzonder jammer dat je op deze manier wéér probeert de poten onder de stoel van een organisatie weg te zagen. Ik begin me echt af te vragen wat je hier mee denkt te bereiken.

    Je wilt niet samenwerken in een grote organisatie. Je wilt niet met bevrachters aan één tafel zitten, maar ook dat zijn net mensen die hun boterhammen op een doorgaans eerlijke manier willen verdienen.

    Elke keer als er een poging wordt gedaan om duidelijkheid te verschaffen in toch best lastige materie weet je een berg stof op te werpen en ruis te veroorzaken waar ze bij de bouw van de Tweede Maasvlakte jaloers op kunnen zijn.

    Het enige wat je met deze, mijns inziens, één mans actie bereikt is nog meer verdeeldheid.

    Bedankt voor het maken van nog meer onnodige kosten voor de extra vergadering die belegt moest worden, voor het extra stilleggen van de aangeslotenen die wellicht toch graag willen weten wat je met bovenstaand denkt te bereiken en het afbreken van een hele berg met werk, belangeloos verzet door allerlei mensen die wel hart hebben voor een grote organisatie.

    Dus zoals Patrick schrijft:

    ÉÉN organisatie die kan zorgen voor meer aangeslotenen waardoor er meer mogelijk gemaakt kan worden!

    Even voor de duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen:
    Ik heb dit geheel op eigen titel geschreven en niet bij monde van mijn echtgenoot die toevallig de geldkistbewaarder van de CBOB is en niet alleen bij een bevrachter aan tafel zit maar er ook nog dagelijks naast in bed schuift…

    Adri Romijn – Fernhout

    Geplaatst door: Adri Romijn – Fernhou op
  • we zijn van mening als de vvd aan de macht is dat het beter moet gaan voor de ondernemer ,je kan je ook afvragen wat voor ondernemer wij zijn er vallen veel ondernemers om vergeet niet ondanks dat we vele euro s hebben ge investeert dat we nog steeds onder midden en klein bedrijf horen .het enigste waar die voor staan zijn de grote bedrijven zoals een shell nedam enz we hebben weinig aan de politiek als binnenvaart .het is gewoon jammer dat we als transport sector niet samen kunnen en willen werken het is hard maar we worden pas wakker denk ik als we de krant open slaan en er veel schepen staan in de openbare verkoop .nu gaan er mensen ook failliet maar word in de meeste gevallen onderhand verkocht en daar merken wij weinig van als alleen naamsverandering
    maar waar de binnenvaart goed in is om mekaar zwart te maken het licht niet in de ogen te gunnen
    ik vind als je niet berijd ben om samen iets op te zetten en alleen maar met modder kan gooien .moet je je toch eens afvragen of dit is wat je wil .we willen allemaal een boterham verdienen .ga er samen dan ook voor .want ik schaam me best als ik moet zeggen dat ik in de binnen vaart werk .kijk gewoon eens terug naar tv waar transport wereld aandacht besteed heb aan de binnenvaart .hoe wij ons te kijk zetten .en wat patrick schrijft moeten we eens in ons op nemen en eens realisaties na denken en verder voor uit denken en onze principes
    eens overboord zetten en zorgen dat we met zijn alle dit mooie beroep kunnen voort zetten

    Geplaatst door: oke op
  • Patrick, als het nu zo simpel is, waarom hebben we dan afgelopen week gestemd. Één VVD en klaar is kees.

    Geplaatst door: Kees Jansen op
  • Helemaal mee eens. Wel één binnenvaartbranche voor particuliere binnenvaartondernemers.
    Maar geen ketenbrede vereniging met tegenstrijdige belangen.

    Geplaatst door: André Fase op
  • Ongelooflijk! De finish in zicht en dan gaat een (bijna) gepensioneerde schipper dit soort opinies inzenden. Een stuk vol angst en onbegrip voor de veranderende wereld. Jammer weer.

    Geplaatst door: Richard Eerdmans op
  • Het is toch jammer dat er nu weer iets in de krant staat waarom NIET.!!! samen te gaan in een bond.
    Het zou fijn zijn om energie te stoppen om iets te schrijven waarom WEL.!! gezamenlijke als een binnenvaart in een bond
    Dit zou dan ook nog eens leden kunnen opleveren..!
    Er zijn namelijk een heleboel ondernemers die beweren lid te gaan worden zodra we een gezamenlijke bond hebben.

    We moeten positief gaan denken een bond ,een gezicht zo moet het gaan in de toekomst

    Geplaatst door: Patrick Mandemaker op

Reageer