Miljonairsrederij SME bijna failliet

BV Scheepvaartmaatschappij Europe (SME) stevent af op een faillissement, na 3 juli al voorlopige surseance van betaling te hebben aangevraagd. Het sinds 2009 door oud-FC Den Bosch-voorzitter Bert Kersten gerunde bedrijf slaagde er al een tijd niet meer in om vier binnenvaarttankers en een koppelverband rendabel te bevrachten, waarop de Deutsche Bank de kredietfaciliteit introk.

Bewindvoerder verkoopt vier tankers en koppelverband

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • 1 september is er terug kinderen ga naar school en leer terug met elkaar te praten dan elkaar in de haren vliegen het is nu crisis en het zal er niet op beteren

    Geplaatst door: nina op
  • @ schuldeiser. http://www.insolvensys.nl/Faillissementsverslag/Ct-Paris-BV/she.12.241.F.V.01

    Kans is inderdaad groot dat je naar je geld kan fluiten. hopelijk niet teveel.
    28feb 2012 zijn de eerste BV’s al gevallen. De andere CT bv’s zijn in leven gehouden door de bank in de hoop dat het beter zou gaan. De CT scheeps BV’s waren gezamelijk maar de facturen naar de klant werden verstuurd via een andere CT bv. Zoals je kan lezen was dit de opzet voor alle CT bv’s. De eigenaar kreeg echter nooit een cent waardoor de schuld opliep tot bijna 4mln euro aan SME. Dan kan je geen rente en aflossing betalen. Via de andere BV geld innen, afromen en dan gebruiken als inbreng eigen vermogen van een eigen schip…. Zomaar een gokje! Succes iedereen!

    Geplaatst door: verbaasd op
  • Nou Tankerman dat zijn niet de verbanden die ik bedoel die zijn nog geen 1 miljoen waard.

    Geplaatst door: willem op
  • @P ; Je vergist je, de bank koopt de verbanden gewoon terug als deze onder de prijs verkocht dreigen te worden.
    Volgens mij zijn de laatste verbanden door de bank terug gekocht voor ca 4milj…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @p
    Ja zo gaat dat met de b.v.dat gebeurd ook met die twee koppelverbanden daar in de waalhaven nou succes met die zooi

    Geplaatst door: willem op
  • niks aan de hand de ene bv laten klappen en met een andere bv koop je je eigen schepen weer terug voor 40% van de aankoop prijs beter kan je het niet doen

    Geplaatst door: p op
  • De rij van schuldeisers is lang en de belasting/bank staan voorop dus dat geld kunnen we wel vergeten….. Als belegging in 2009/2008 een rederij beginnen, precies in het begin van de crisis is natuurlijk gewoon kl&te. Eerst koop je schepen die bij de vorige eigenaar al niet zo lekker gingen, daarna geef je ze in ” beheer” bij Caruton. Die gaan er gezellig mee de markt op tegen de laagste prijs, nog claimen ook dat het hun eigen schepen waren. Even googlen ” caruton failliet” en je vindt een mooi verslag van de curator VanIersel. lees dat maar eens heel goed!Altijd al verlies gedraaid sinds de 1e seconde dat ze (weer) zijn gaan varen. Schepen hadden achterstallig onderhoud wat moest worden weggewerkt. Alleen maar verlies en schulden achterlatend, maar toch gaat CT een eigen schip bouwen. Hoe werkt dat????? Daarvoor moet je toch eigen vermogen hebben?? wel raar dat dit schip buiten het gezichtveld van de schuldeisers wordt gebouwd.Het geld moet toch ergens vandaan komen? spelen met andersmans geld en misbruik maken van het gebrek aan vakkennis.

    We zetten gewoon een ander BVtje op en gaan vrolijk weer verder. CT Sofia is ook zo’n mooie bouwsteen. de 2 koppeltjes die er op zijn gaan varen zijn er alweer af, of pas weer terug…..
    De investeringsmaatschappij besluit een jaartje geleden dat het wel mooi is geweest en trekt de schepen per direct weg en ze gaan in contract bij een ander die de ellende wil/mag opknappen. tankers bij een partij en het koppelverband bij een ander. De markt bevindt zich dan al in het dieptepunt en er moet voor tonnen achterstallig onderhoud worden weggewerkt.onderhoud dat wel gedaan zou zijn maar in praktijk toch niet. Maar gek he! er is geen geld meer. de buffer is op, beter gezegd die is er nooit geweest. De bank had het geweer al in de aanslag na het klappen van de CT bv’s en geeft nu (terecht) het genade schot. er gebeurd met deze schepen iets wat wat de rest van de binnenvaart nog zal gebeuren: de stekker gaat eruit omdat er over een lange periode geen winst is gemaakt.

    Geplaatst door: Schuldeiser op
  • Willem,

    Weet niet wat voor complot
    maar mijn naam is geen Bond, James Bond maar je moet geen dingen zien die er niet zijn, of worden geschreven

    Geplaatst door: Chris op
  • Chris.
    Volgens mij zit jij ook in het klompot.en heel diep

    Geplaatst door: Willem op
  • volgens mij is die Paris I ook gewoon in 2010 nieuw in de vaart gekomen. en dat was ook niet bepaald de beste tijd voor deze meneer om met een koppelverband te beginnen. dus niet in 1991. en is 96,50 11,45.

    Geplaatst door: karel op
  • Willem,

    dit is niet de toontje die jij denkt
    maar hoeveel mensen krijgen er geen geld van jou?
    en hoeveel mensen heb jij al om zeep geholpen?
    de pot verwijd de ketel toch Willem?
    Maar Toontje een wijs besluit als het niet meer gaat beter stoppen om erger te voorkomen en ben het er helemaal mee eens aan een dood paard trekken heeft geen zin en na drie jaar is de tijd misschien weer anders en doen er weer nieuwe kansen zich voor veel succes hoop voor u op een zorglozere toekomst want ik weet als je de beslissing eindelijk heb genomen dat er heel veel rust valt het gaat u goed

    Geplaatst door: Chris op
  • ben vandaag op de donau een nieuwe tanker in de groene kleuren tegengekomen, ct de naam ben ik vergeten maar hij had als thuishaven bremen .het casco ligt nu in regensburg.beetje vreemd

    Geplaatst door: o op
  • Toontje.
    Dat kan wel wezen wat je zegt maar je kan ook hoog van de toren blazen en flink doen maar je ziet ook dat loopt verkeerd af.
    En er komt ook bij dat een hoop mensen nog geld van je krijgen ,die gaan ook het schip in.
    En die twee koppelverbanden brengen ook niet veel geld op.
    succes in de sanering.

    Geplaatst door: willen op
  • @ wimm,
    beste man, ikzelf heb ook een koppelverband naar de Waalhaven gebracht en kom vermoedelijk in de schuldsanering……omdat ik oa weigerde om op deze voet verder te gaan. Heb 25 jaar lang mn ballen afgedraaid, ook erg goede zaken gedaan, maar als je eind 2008 een verband kocht en heel kort daarna begint de crisis echt door te zetten, kun je 2 dingen doen, de handdoek in de ring gooien(ook ivm burn-out)of doorgaan en met iedereen die nu technisch failliet is, de strijd aangaan. nou Wimm, ik schaam me nergens voor, maak mezelf geen verwijten, jammer dat het zo moest lopen, maar van het concert des levens krijgt niemand een program. Fijn weekend en modder maar lekker door.

    Geplaatst door: Toontje op
  • De tankers worden beheert door vt alleen het contract wordt niet verlengd, zo ging het eerst ook bij caruton. En de paris was ondergebracht bij overmeer. Zo hoefde hij niet om te kijken naar schepen en zo zie je dat zelfs mensen met verstand van de binnenvaart het ook niet altijd redden om een schip te exploiteren.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • @Blijf liever anoniem : Als ik jou stukje zo lees dan zou het er op neer komen dat iedereen die naar de klote gaat in deze tijd dit te danken heeft aan gebrek van kennis in de binnenvaart?

    Beetje dom denken vind jezelf ook niet?
    Met name als je weet dat meer dan 50% van de binnenvaart technisch failliet is maar bepaalde banken maar door laten modderen in de hoop dat de rente nog betaald wordt!

    Misschien is deze ondernemer nog wel slimmer als heel veel andere ondernemers en trekt hij gewoon de stekker er uit om zelf erger te voorkomen.
    Veel binnenvaartondernemers doen dit niet en gaan alleen maar dieper in de schulden…

    Maar goed, kennis van binnenvaart wil nog niet zeggen dat je een goed zakenman bent…
    Persoonlijk denk ik dat deze meneer één van beiden heeft bewezen maar alleen op het verkeerde moment is begonnen in de binnenvaart….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Ook de berlin vaart onder de vt vlag ,dus oud nieuws schuttevaer.

    Geplaatst door: chemie op
  • Kwam privé goed uit !ha,ha

    Geplaatst door: collega op
  • Bericht is niet recent mijn inziens,enkele maanden geleden ff gegoogeld onder faillisementen en daar werd al aangegeven dat Caruton en bovengenoemde failliet waren.
    Tom

    Geplaatst door: Tom op
  • Dit zijn de begin symptomen.En waar is het einde?

    Geplaatst door: Peter op
  • paris vaart volgens mij al heel vanuit overmeer, aangezien het verband de kleuren voert, de rome staat vt op, lijkt me ook niet echt meer ct. die andere 2 weet ik niet maar betwijfel de recentheid van dit nieuws?

    Geplaatst door: 86 meter op
  • In de waalhaven liggen ook nog een paar koppelverbanden ook naar de kl…te eigenaar in de schuld sanering hieper de piep goed door gaan zo

    Geplaatst door: wim op
  • heeft hij pech dat ie niet bij de grootste binnenvaartbank van nederland zat!
    anders had hij de boel voor eeuwig kunnen laten aanmodderen.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Niet zo gek als je in een paar maanden tijd een hoop schepen koopt, die in “beheer” geeft bij een paar mensen die net droog zijn achter de oren en met ALLE schepen direct onder de gangbare prijzen door gaat…..
    Snap ik het nou niet of…..

    Geplaatst door: Arno op
  • Anoniem, uw stelling is dat een faillissement voortkomt uit geen kennis van de branche en de handel. Bij wie legt u de explotatie in handen? Vaak toch een bevrachter cq. verlader die u laat werken op uw eigen schp tegen wurg contracten? Het verschil met de grote mannen is dat u door blijft tobben en een maatschappij zegt: “Niet rendabel? Weg ermee.” Dan mag u als particulier dat schip kopen/huren tegen een woekerprijs en proberen
    uw hoofd boven water te houden. Ging het in de jaren 1980 anders met de tankvaart en drogelading schepen? Waar is Van Ommeren en Shell en BP, Vulcaar EWT. Damco en ga zo nog maar even door. Je werd als ex werknemer slaaf op je schip waar je vroeger in loondienst op voer. En de bevrachting? Die hielden zij in handen in de vorm van een huurcontract. Neem maar aan van mij: “Het schuim van de ahosie brengt meer op dan het zweet van een zelfstandige schipper”. Je moet een zinkend schip verlaten voor dat het onder water verdwijnd, dat doen deze jongens.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Je kunt wel geld hebben, je kunt zakelijk inzicht hebben, maar als je geen kennis hebt van de binnenvaartbranche en betreffende handel is dit toch een groot nadeel. Je moet dan de exploitatie uit handen geven en zodoende bijna geen grip op de zaak.

    Geplaatst door: Blijf liever anoniem op
  • Misschien ????? word iedereen nu eens wakker dat er aktie !!!!!!!! moet worden ondernomen,groot en klein, oud en nieuw SAMEN of willen wij dit ook ?????????? Als alles zo verder gaat als nu is dit gegarandeerd onze toekomst.

    Geplaatst door: pfffffff op

Reageer

Miljonairsrederij SME bijna failliet | Schuttevaer.nl

Miljonairsrederij SME bijna failliet

BV Scheepvaartmaatschappij Europe (SME) stevent af op een faillissement, na 3 juli al voorlopige surseance van betaling te hebben aangevraagd. Het sinds 2009 door oud-FC Den Bosch-voorzitter Bert Kersten gerunde bedrijf slaagde er al een tijd niet meer in om vier binnenvaarttankers en een koppelverband rendabel te bevrachten, waarop de Deutsche Bank de kredietfaciliteit introk.

Bewindvoerder verkoopt vier tankers en koppelverband

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • 1 september is er terug kinderen ga naar school en leer terug met elkaar te praten dan elkaar in de haren vliegen het is nu crisis en het zal er niet op beteren

    Geplaatst door: nina op
  • @ schuldeiser. http://www.insolvensys.nl/Faillissementsverslag/Ct-Paris-BV/she.12.241.F.V.01

    Kans is inderdaad groot dat je naar je geld kan fluiten. hopelijk niet teveel.
    28feb 2012 zijn de eerste BV’s al gevallen. De andere CT bv’s zijn in leven gehouden door de bank in de hoop dat het beter zou gaan. De CT scheeps BV’s waren gezamelijk maar de facturen naar de klant werden verstuurd via een andere CT bv. Zoals je kan lezen was dit de opzet voor alle CT bv’s. De eigenaar kreeg echter nooit een cent waardoor de schuld opliep tot bijna 4mln euro aan SME. Dan kan je geen rente en aflossing betalen. Via de andere BV geld innen, afromen en dan gebruiken als inbreng eigen vermogen van een eigen schip…. Zomaar een gokje! Succes iedereen!

    Geplaatst door: verbaasd op
  • Nou Tankerman dat zijn niet de verbanden die ik bedoel die zijn nog geen 1 miljoen waard.

    Geplaatst door: willem op
  • @P ; Je vergist je, de bank koopt de verbanden gewoon terug als deze onder de prijs verkocht dreigen te worden.
    Volgens mij zijn de laatste verbanden door de bank terug gekocht voor ca 4milj…

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @p
    Ja zo gaat dat met de b.v.dat gebeurd ook met die twee koppelverbanden daar in de waalhaven nou succes met die zooi

    Geplaatst door: willem op
  • niks aan de hand de ene bv laten klappen en met een andere bv koop je je eigen schepen weer terug voor 40% van de aankoop prijs beter kan je het niet doen

    Geplaatst door: p op
  • De rij van schuldeisers is lang en de belasting/bank staan voorop dus dat geld kunnen we wel vergeten….. Als belegging in 2009/2008 een rederij beginnen, precies in het begin van de crisis is natuurlijk gewoon kl&te. Eerst koop je schepen die bij de vorige eigenaar al niet zo lekker gingen, daarna geef je ze in ” beheer” bij Caruton. Die gaan er gezellig mee de markt op tegen de laagste prijs, nog claimen ook dat het hun eigen schepen waren. Even googlen ” caruton failliet” en je vindt een mooi verslag van de curator VanIersel. lees dat maar eens heel goed!Altijd al verlies gedraaid sinds de 1e seconde dat ze (weer) zijn gaan varen. Schepen hadden achterstallig onderhoud wat moest worden weggewerkt. Alleen maar verlies en schulden achterlatend, maar toch gaat CT een eigen schip bouwen. Hoe werkt dat????? Daarvoor moet je toch eigen vermogen hebben?? wel raar dat dit schip buiten het gezichtveld van de schuldeisers wordt gebouwd.Het geld moet toch ergens vandaan komen? spelen met andersmans geld en misbruik maken van het gebrek aan vakkennis.

    We zetten gewoon een ander BVtje op en gaan vrolijk weer verder. CT Sofia is ook zo’n mooie bouwsteen. de 2 koppeltjes die er op zijn gaan varen zijn er alweer af, of pas weer terug…..
    De investeringsmaatschappij besluit een jaartje geleden dat het wel mooi is geweest en trekt de schepen per direct weg en ze gaan in contract bij een ander die de ellende wil/mag opknappen. tankers bij een partij en het koppelverband bij een ander. De markt bevindt zich dan al in het dieptepunt en er moet voor tonnen achterstallig onderhoud worden weggewerkt.onderhoud dat wel gedaan zou zijn maar in praktijk toch niet. Maar gek he! er is geen geld meer. de buffer is op, beter gezegd die is er nooit geweest. De bank had het geweer al in de aanslag na het klappen van de CT bv’s en geeft nu (terecht) het genade schot. er gebeurd met deze schepen iets wat wat de rest van de binnenvaart nog zal gebeuren: de stekker gaat eruit omdat er over een lange periode geen winst is gemaakt.

    Geplaatst door: Schuldeiser op
  • Willem,

    Weet niet wat voor complot
    maar mijn naam is geen Bond, James Bond maar je moet geen dingen zien die er niet zijn, of worden geschreven

    Geplaatst door: Chris op
  • Chris.
    Volgens mij zit jij ook in het klompot.en heel diep

    Geplaatst door: Willem op
  • volgens mij is die Paris I ook gewoon in 2010 nieuw in de vaart gekomen. en dat was ook niet bepaald de beste tijd voor deze meneer om met een koppelverband te beginnen. dus niet in 1991. en is 96,50 11,45.

    Geplaatst door: karel op
  • Willem,

    dit is niet de toontje die jij denkt
    maar hoeveel mensen krijgen er geen geld van jou?
    en hoeveel mensen heb jij al om zeep geholpen?
    de pot verwijd de ketel toch Willem?
    Maar Toontje een wijs besluit als het niet meer gaat beter stoppen om erger te voorkomen en ben het er helemaal mee eens aan een dood paard trekken heeft geen zin en na drie jaar is de tijd misschien weer anders en doen er weer nieuwe kansen zich voor veel succes hoop voor u op een zorglozere toekomst want ik weet als je de beslissing eindelijk heb genomen dat er heel veel rust valt het gaat u goed

    Geplaatst door: Chris op
  • ben vandaag op de donau een nieuwe tanker in de groene kleuren tegengekomen, ct de naam ben ik vergeten maar hij had als thuishaven bremen .het casco ligt nu in regensburg.beetje vreemd

    Geplaatst door: o op
  • Toontje.
    Dat kan wel wezen wat je zegt maar je kan ook hoog van de toren blazen en flink doen maar je ziet ook dat loopt verkeerd af.
    En er komt ook bij dat een hoop mensen nog geld van je krijgen ,die gaan ook het schip in.
    En die twee koppelverbanden brengen ook niet veel geld op.
    succes in de sanering.

    Geplaatst door: willen op
  • @ wimm,
    beste man, ikzelf heb ook een koppelverband naar de Waalhaven gebracht en kom vermoedelijk in de schuldsanering……omdat ik oa weigerde om op deze voet verder te gaan. Heb 25 jaar lang mn ballen afgedraaid, ook erg goede zaken gedaan, maar als je eind 2008 een verband kocht en heel kort daarna begint de crisis echt door te zetten, kun je 2 dingen doen, de handdoek in de ring gooien(ook ivm burn-out)of doorgaan en met iedereen die nu technisch failliet is, de strijd aangaan. nou Wimm, ik schaam me nergens voor, maak mezelf geen verwijten, jammer dat het zo moest lopen, maar van het concert des levens krijgt niemand een program. Fijn weekend en modder maar lekker door.

    Geplaatst door: Toontje op
  • De tankers worden beheert door vt alleen het contract wordt niet verlengd, zo ging het eerst ook bij caruton. En de paris was ondergebracht bij overmeer. Zo hoefde hij niet om te kijken naar schepen en zo zie je dat zelfs mensen met verstand van de binnenvaart het ook niet altijd redden om een schip te exploiteren.

    Geplaatst door: Dirk-Jan op
  • @Blijf liever anoniem : Als ik jou stukje zo lees dan zou het er op neer komen dat iedereen die naar de klote gaat in deze tijd dit te danken heeft aan gebrek van kennis in de binnenvaart?

    Beetje dom denken vind jezelf ook niet?
    Met name als je weet dat meer dan 50% van de binnenvaart technisch failliet is maar bepaalde banken maar door laten modderen in de hoop dat de rente nog betaald wordt!

    Misschien is deze ondernemer nog wel slimmer als heel veel andere ondernemers en trekt hij gewoon de stekker er uit om zelf erger te voorkomen.
    Veel binnenvaartondernemers doen dit niet en gaan alleen maar dieper in de schulden…

    Maar goed, kennis van binnenvaart wil nog niet zeggen dat je een goed zakenman bent…
    Persoonlijk denk ik dat deze meneer één van beiden heeft bewezen maar alleen op het verkeerde moment is begonnen in de binnenvaart….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Ook de berlin vaart onder de vt vlag ,dus oud nieuws schuttevaer.

    Geplaatst door: chemie op
  • Kwam privé goed uit !ha,ha

    Geplaatst door: collega op
  • Bericht is niet recent mijn inziens,enkele maanden geleden ff gegoogeld onder faillisementen en daar werd al aangegeven dat Caruton en bovengenoemde failliet waren.
    Tom

    Geplaatst door: Tom op
  • Dit zijn de begin symptomen.En waar is het einde?

    Geplaatst door: Peter op
  • paris vaart volgens mij al heel vanuit overmeer, aangezien het verband de kleuren voert, de rome staat vt op, lijkt me ook niet echt meer ct. die andere 2 weet ik niet maar betwijfel de recentheid van dit nieuws?

    Geplaatst door: 86 meter op
  • In de waalhaven liggen ook nog een paar koppelverbanden ook naar de kl…te eigenaar in de schuld sanering hieper de piep goed door gaan zo

    Geplaatst door: wim op
  • heeft hij pech dat ie niet bij de grootste binnenvaartbank van nederland zat!
    anders had hij de boel voor eeuwig kunnen laten aanmodderen.

    Geplaatst door: freedomfighter op
  • Niet zo gek als je in een paar maanden tijd een hoop schepen koopt, die in “beheer” geeft bij een paar mensen die net droog zijn achter de oren en met ALLE schepen direct onder de gangbare prijzen door gaat…..
    Snap ik het nou niet of…..

    Geplaatst door: Arno op
  • Anoniem, uw stelling is dat een faillissement voortkomt uit geen kennis van de branche en de handel. Bij wie legt u de explotatie in handen? Vaak toch een bevrachter cq. verlader die u laat werken op uw eigen schp tegen wurg contracten? Het verschil met de grote mannen is dat u door blijft tobben en een maatschappij zegt: “Niet rendabel? Weg ermee.” Dan mag u als particulier dat schip kopen/huren tegen een woekerprijs en proberen
    uw hoofd boven water te houden. Ging het in de jaren 1980 anders met de tankvaart en drogelading schepen? Waar is Van Ommeren en Shell en BP, Vulcaar EWT. Damco en ga zo nog maar even door. Je werd als ex werknemer slaaf op je schip waar je vroeger in loondienst op voer. En de bevrachting? Die hielden zij in handen in de vorm van een huurcontract. Neem maar aan van mij: “Het schuim van de ahosie brengt meer op dan het zweet van een zelfstandige schipper”. Je moet een zinkend schip verlaten voor dat het onder water verdwijnd, dat doen deze jongens.

    Geplaatst door: Klaas op
  • Je kunt wel geld hebben, je kunt zakelijk inzicht hebben, maar als je geen kennis hebt van de binnenvaartbranche en betreffende handel is dit toch een groot nadeel. Je moet dan de exploitatie uit handen geven en zodoende bijna geen grip op de zaak.

    Geplaatst door: Blijf liever anoniem op
  • Misschien ????? word iedereen nu eens wakker dat er aktie !!!!!!!! moet worden ondernomen,groot en klein, oud en nieuw SAMEN of willen wij dit ook ?????????? Als alles zo verder gaat als nu is dit gegarandeerd onze toekomst.

    Geplaatst door: pfffffff op

Reageer