Deltaplan Onderdelinden: ‘Oud en groot moet er vrijwillig uit’

‘Oud en groot moet er vrijwillig uit en er moet tonnagebeheersing komen.’ Die conclusie trekt Wim Onderdelinden, directeur van administratiekantoor Stichting Abri in zijn reddingsplan voor de binnenvaart. Het gaat volgens hem momenteel zo slecht, dat er onmiddellijk actie nodig is.

Deltaplan Onderdelinden

‘Lange termijnvisie banken moet sector er bovenop helpen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Als je een eigen berdijf hebt dan is er vaak wat kapitaal voor nodig.
    Maar wat maakt het dan uit of het vreemd vermogen of eigen vermogen is. Het maakt in zoverre uit dat vreemd vermogen duurder is dan eigen vermogen. Maar als goed ondernemer reken je toch ook rente over je eigen vermogen in je ondernemingsplan. Anders kan je dat beter op de bank zetten dan krijg je rente over je geld en je hoeft er niets voor te doen.
    Bovengenoemde is één van de uitgangspunten om je kostprijs te berkenen.

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • @Vakantieman,, Volgens u mogen enkel makelaars en bevrachters met vakantie of wat?
    We zijn niet allemaal overgefinancierde avonturiers zoals 80% van de vloot.
    Of u bent lomp, of een grapjas?
    ongelooflijk wat jij hier uitkraamt!

    Geplaatst door: jan op
  • ik snap niet wat er nou gekkaagd wordt, je kan je marifoon niet aan zetten of iedereen is net op vakantie geweest, of gaat nog op vakantie.

    Geplaatst door: vakantieman op
  • Wel,als het merendeel het niet binnen de 14 of 16 uur kan verdienen,ben ik wel een gezegend persoon.Maar zelf hebben wij geen kvb of ander groot eiland.En het spoor en het wegvervoer,kan nooit de taak van de binnenvaart overnemen.En wel Henk,Als volgend jaar de ais verpicht is,worden misschien de schippers een stuk braver in hun vaargedrag !Als de prijzen goed waren,was onze omloopsnelheid hoog,waren ze minder hadden minder haast. En de meesten doen dat net andersom.

    Geplaatst door: Martin op
  • als je veertien of zestien uur gaat varen dan pakken ze de trein let maar op dan wordt de binnenvaart te duur en te langzaam.
    de binnenvaart daalt af naar een niveau dat een verlader straks niks meer met ons wil doen niet modern ,te traag,te duur vooral door de gasolie consumptie ik voorzie binnen tien jaar een hle andere markt met minder binnenvaart en meer spoor en wegvervoer.
    Nee het doormodderen heb een doel voor de banken om zoveel mogelijk hun schulden in te dekken si alles opgelost ja dan laten ze de binnenvaart vallen net zoals nu in de kustvaart gebeurt is.

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • Ik ben het met de eerste peter eens ik zou daar achter staan . Zelf oplossingen zoeken en niet ideen van een ander gelijk afkraken. Ook de schuld bij de banken neer leggen is niet gerechtvaardigd.

    Geplaatst door: tonnie op
  • Er had al lang een NIEUWBOUWSTOP moeten zijn voor de komende 5 jaar en terug een verplichte sloopregeling. Dat de markt zichzelf regelt is grootspraak van makelaars, het bewijs is geleverd dat dit indianenverhaal niet klopt.Ondanks de huidige situatie komt er elke week nog tonnage bij!
    Banken moeten ook het eigen vermogen natrekken, waar en hoe de ondernemer er aan komt.
    Laat alle ondernemers aflossen en indien dit niet kan het schip tegen de kant leggen en gedurende de eerste 5 jaar niet meer in de vaart brengen of verkopen.

    Geplaatst door: jef op
  • Beste Martin, als uw oplossing van 14 of 16 uur varen zo simpel is als u voorstelt, waarom gebeurt het dan niet?

    Geplaatst door: Henk op
  • Het is al eerder geschreven.Als iedereen eens 14 of 16 uur zou varen.Dat lijkt mij wel wat.De huidige omloopsnelheid,ligt op dit moment veel te hoog!Eigenlijk heel simpel,

    Geplaatst door: Martin op
  • Het valt schijnbaar mee. Bij millingen en tolkamer ligt alweer dik 13000 ton = 4 schepen in de afbouw.
    Dus ergens gaat iets mank.

    Geplaatst door: jos op
  • Komt wel goed schatjes

    Geplaatst door: Loesje op
  • Wat een leege reacties op dit plan,

    Getuigt het niet van de zwakte die de binnenvaart uitstraalt?

    Laten we beginnen bij ons zelf.

    Ga eens zitten en ga een kostpreis begroting maken voor 2013.
    Vraag u vervolgens af: Wat heb ik nu werkelijk nodig en hoe gaat u dit realiseren om tot een gezonde exploitatie te komen?

    Overleg dit met uw bevrachter en kijk eens even in de spiegel of u dit gaat lukken?

    Vraag u vervolgens af waarom u dit eventueel niiet gaat lukken?
    Moet u dan de buurman de schuld geven omdat hij benden de kostprijs vaart?

    U zult tot de conclusie komen dat u een probleem heeft, en die boosdoener bent u zelf.

    Stop met de vrije markt en verenig u in een coöperatief. De markt vraagt dit omdat het grootkapitaal sterker is dan u.

    Alleen dan komt er stabiliteit in uw inkomen en in uw sector.

    Kunt u mij een bevrachter noemen die uitsluitend op provisiebasis werkt, zonder dat daar grote partijen aandeelhouder in zijn?

    U wachte een gouden toekomst als u leert om te delen met elkaar en te vermenigvuldigen binnen een

    Geplaatst door: Pieter Aarnoudse op
  • Gauw 10 mtr. tussen m`n schip laten zetten en dan voor € 600,00 per ton laten slopen.!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: Peter 3 op
  • Alles boven de 1500ton of niet aan de ccr2 voldoet lijkt me.

    Geplaatst door: Mag ik dat zeggen op
  • Wat is de defenitie van een oud en groot schip?

    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • En daar gaan we weer, hoe zo oud er maar vrijwillig uit? Als je aan alle eisen voldoet etc. etc. is daar toch geen reden voor? Waarom om de broek van je buurman omhoog te houden? Er zijn teveel schepen (alweer) We hebben al eens gesloopt weten jullie nog en ja toen werden er kleine schepen gesloopt om 1 grote nieuwe te bouwen toen ging het al scheef. Trouwens is er momenteel ook niet iets te doen met slagerijen? Die worden ook in hun voortbestaan bedreigd door de supermarkten en verdwijnen. Doodzonde, maar daar doen we allemaal aan mee. We nemen gelijk alles mee in de supermarkt. In de binnenvaart gebeurt het zelfde grote schepen met (te) kleine partijen. Het enige mazzel die je nog kunt hebben is als je schip bepaalde afmetingen heeft zodat niet iedereen er kan komen. Iedereen veel wijsheid de komende tijd Groot & Klein.

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • Dat was niet deze peter die dat heeft geschreven

    Geplaatst door: peter op
  • @peter,

    Q Martin kom met oplossingen,dat proberen echte ondernemers ook Q.

    Is dat niet een vreemde opmerking van u, gezien uw opmerking op het ingezonden opinie stuk van de ASV en dan citeer ik u: “Ik ga in ieder geval mijn nek niet uitsteken voor de veroorzakers van de crisis in de binnenvaart.” daarmee diskwalificeert u zichzelf als ondernemer.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Martin kom met oplossingen,dat proberen echte ondernemers ook

    Geplaatst door: peter op
  • Leuk verhaal, maar niet heus!

    lijkt mij dat het veeeel beter is dat alle grote nieuwe schepen er VRIJWILLIG uit gaan dan alle oude grote!!
    Eerlijk is eerlijk want die hebben tenslotte voor de overcapaciteit gezorgd!! natuurlijk niet de bestaande schepen, HALLO wakker worden!!!
    zou trouwens nog veeeeel meer reductie in overcapaciteit opleveren!
    En tonnage beheersing is al helemaal Lkoek, overleg dat maar eens met de NMA.
    En HIER hoef je ECHT niet voor gestudeerd te hebben!!!!
    Vraag me af wat ie gedronken of gerookt heeft…

    Geplaatst door: pfff… op
  • @ Peter, economische wetten? 0,5 stilligpolis??? je weet niet waar je het over hebt blijkbaar want banken/schippers hebben de rente veelal uitbesteed (swaps etc.)voor jawel, veel meer!! … vast weer zon nep ondernemer die het niet kan bolwerken.

    @ ondernemer met 12, banken banken en nog eens banken, alsof de banken de prijs zetten, onjuist!
    En je formulering raakt al helemaal kant nog wal, leer eerst maar eens fatsoenlijk redeneren.
    De enigen die trouwens een reis aannemen voor een K prijs zijn de…? jawel!!:schippers!!…
    Schei toch uit met dat gezeik over banken, die leiden momenteel ook alleen maar onder dat volk.

    Geplaatst door: Martin op
  • Banken kunnen helpen, zonder dat ze het een cent kost. door hun tunnel visie , trekken ze heel de markt onnodig naar beneden.

    Banken naar de klanten toe: “Jullie hebben een prognose ingeleverd, om jullie top hypo te kunnen betalen”.

    Jullie klanten moeten bewijzen, dat elk aangenomen reis, netto 80% opbrengt per dag, van jullie ingediende prognose.

    Kort door de bocht: komen jullie met varen te kort, helpen we jullie aan zoveel mogelijke rest schuld.

    Kom je te kort door :stilliggen weinig werk, zoeken we een passende oplossing, zodat de klant zo weinig mogelijk rest schuld over houd. Of bij weinig aanbod, de boel wordt opgeschort. Bij weinig werk, kun je de schuld niet bij de klant neerleggen. Heeft de bank ook niets aan.

    Door dit systeem, wordt er niet meer onnodig voor weinig gevaren. Want er wordt kunstmatig weinig werk gecreéerd. De omloop snelheid is te hoog.

    Geplaatst door: ondernemer die met 12 anderen ook geen poot aan de grond krijgt. op
  • Tsjah Het zoveelste plan-netje
    Als een uitzichtloze onderneming zich voor de bank te Pletter blijft varen voor nog geen cao loontje en of goede voorwaarden dan kan je niets beginnen want de bank leid/lijd (voorlopig) geen verlies
    Alle risico’s liggen bij de zogenaamde ondernemer
    Die vaart onderbemand en vele uren buiten de vaartijd Wie is daar de dupe van De behouden ondernemer
    En onderhoud is effe niet nodig En wat gebeurd er dan Beroep op verzekering Wat gebeurd er dan ,Verzekeringspremie omhoog Wie is er de dupe De behouden ondernemer
    Er moet gevaren worden voor welk tarief ook Wat gebeurd er met de behouden ondernemer Weer wordt die de dupe
    En 1 ding wat er uiteindelijk gaat gebeuren
    De behouden ondernemer wordt door de houding van de bank ook een uitzichtloze ondernemer
    Dus zet je schrap mensen er zal geen particulier meer over blijven Maar er zullen nog meer duistere bvtjes komen met erop De uitzichtloze ondernemer Die maar wat graag op zijn kasteeltje wil blijven varen Want dat is nog altijd beter dan 3 hoog achter zonder airco
    Echt we kunnen ideeën voorstellen blijven bedenken maar verder zal het nooit komen
    Want de overheid geeft het voorbeeld Geld storten aan hopeloze zaken Dus op wie kan je nog rekenen….
    Maar als een boekhoudkantoor dit al voor gaat stellen Zegt dat genoeg Over de stand van zaken

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • Als je geen aflossing en geen rente kan betalen ga je volgens de economische wetten failliet.Dit gebeurd niet omdat de banken dan teveel moeten afschrijven.Dit gebeurd niet alleen in de binnenvaart.Als de banken de faillieten schepen niet openbaar zou verkopen maar deze tegen de kant zou laten liggen tot dat het vervoersvolume weer aantrekt hoef je deze ook niet afteschrijven.Wat kost dit??? Hoeft niet veel te kosten banken stallen geld bijna gratis bij de ECB zonder rente vergoeding.Met dit geld kunnen ze ook de schepen welke tegen de kant liggen financieren kost misschien 0,5% rente + stilligpolis.Eventueel een wachtsman.De banken zijn meer bezig met de eurocrisis dan met de onze eigen economie maarja daar gaat het om biljoenen en niet om miljoenen

    Geplaatst door: peter op

Reageer

Deltaplan Onderdelinden: ‘Oud en groot moet er vrijwillig uit’ | Schuttevaer.nl

Deltaplan Onderdelinden: ‘Oud en groot moet er vrijwillig uit’

‘Oud en groot moet er vrijwillig uit en er moet tonnagebeheersing komen.’ Die conclusie trekt Wim Onderdelinden, directeur van administratiekantoor Stichting Abri in zijn reddingsplan voor de binnenvaart. Het gaat volgens hem momenteel zo slecht, dat er onmiddellijk actie nodig is.

Deltaplan Onderdelinden

‘Lange termijnvisie banken moet sector er bovenop helpen’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (24)

  • Als je een eigen berdijf hebt dan is er vaak wat kapitaal voor nodig.
    Maar wat maakt het dan uit of het vreemd vermogen of eigen vermogen is. Het maakt in zoverre uit dat vreemd vermogen duurder is dan eigen vermogen. Maar als goed ondernemer reken je toch ook rente over je eigen vermogen in je ondernemingsplan. Anders kan je dat beter op de bank zetten dan krijg je rente over je geld en je hoeft er niets voor te doen.
    Bovengenoemde is één van de uitgangspunten om je kostprijs te berkenen.

    Geplaatst door: Marten Kombrink op
  • @Vakantieman,, Volgens u mogen enkel makelaars en bevrachters met vakantie of wat?
    We zijn niet allemaal overgefinancierde avonturiers zoals 80% van de vloot.
    Of u bent lomp, of een grapjas?
    ongelooflijk wat jij hier uitkraamt!

    Geplaatst door: jan op
  • ik snap niet wat er nou gekkaagd wordt, je kan je marifoon niet aan zetten of iedereen is net op vakantie geweest, of gaat nog op vakantie.

    Geplaatst door: vakantieman op
  • Wel,als het merendeel het niet binnen de 14 of 16 uur kan verdienen,ben ik wel een gezegend persoon.Maar zelf hebben wij geen kvb of ander groot eiland.En het spoor en het wegvervoer,kan nooit de taak van de binnenvaart overnemen.En wel Henk,Als volgend jaar de ais verpicht is,worden misschien de schippers een stuk braver in hun vaargedrag !Als de prijzen goed waren,was onze omloopsnelheid hoog,waren ze minder hadden minder haast. En de meesten doen dat net andersom.

    Geplaatst door: Martin op
  • als je veertien of zestien uur gaat varen dan pakken ze de trein let maar op dan wordt de binnenvaart te duur en te langzaam.
    de binnenvaart daalt af naar een niveau dat een verlader straks niks meer met ons wil doen niet modern ,te traag,te duur vooral door de gasolie consumptie ik voorzie binnen tien jaar een hle andere markt met minder binnenvaart en meer spoor en wegvervoer.
    Nee het doormodderen heb een doel voor de banken om zoveel mogelijk hun schulden in te dekken si alles opgelost ja dan laten ze de binnenvaart vallen net zoals nu in de kustvaart gebeurt is.

    Geplaatst door: pietje chemietje op
  • Ik ben het met de eerste peter eens ik zou daar achter staan . Zelf oplossingen zoeken en niet ideen van een ander gelijk afkraken. Ook de schuld bij de banken neer leggen is niet gerechtvaardigd.

    Geplaatst door: tonnie op
  • Er had al lang een NIEUWBOUWSTOP moeten zijn voor de komende 5 jaar en terug een verplichte sloopregeling. Dat de markt zichzelf regelt is grootspraak van makelaars, het bewijs is geleverd dat dit indianenverhaal niet klopt.Ondanks de huidige situatie komt er elke week nog tonnage bij!
    Banken moeten ook het eigen vermogen natrekken, waar en hoe de ondernemer er aan komt.
    Laat alle ondernemers aflossen en indien dit niet kan het schip tegen de kant leggen en gedurende de eerste 5 jaar niet meer in de vaart brengen of verkopen.

    Geplaatst door: jef op
  • Beste Martin, als uw oplossing van 14 of 16 uur varen zo simpel is als u voorstelt, waarom gebeurt het dan niet?

    Geplaatst door: Henk op
  • Het is al eerder geschreven.Als iedereen eens 14 of 16 uur zou varen.Dat lijkt mij wel wat.De huidige omloopsnelheid,ligt op dit moment veel te hoog!Eigenlijk heel simpel,

    Geplaatst door: Martin op
  • Het valt schijnbaar mee. Bij millingen en tolkamer ligt alweer dik 13000 ton = 4 schepen in de afbouw.
    Dus ergens gaat iets mank.

    Geplaatst door: jos op
  • Komt wel goed schatjes

    Geplaatst door: Loesje op
  • Wat een leege reacties op dit plan,

    Getuigt het niet van de zwakte die de binnenvaart uitstraalt?

    Laten we beginnen bij ons zelf.

    Ga eens zitten en ga een kostpreis begroting maken voor 2013.
    Vraag u vervolgens af: Wat heb ik nu werkelijk nodig en hoe gaat u dit realiseren om tot een gezonde exploitatie te komen?

    Overleg dit met uw bevrachter en kijk eens even in de spiegel of u dit gaat lukken?

    Vraag u vervolgens af waarom u dit eventueel niiet gaat lukken?
    Moet u dan de buurman de schuld geven omdat hij benden de kostprijs vaart?

    U zult tot de conclusie komen dat u een probleem heeft, en die boosdoener bent u zelf.

    Stop met de vrije markt en verenig u in een coöperatief. De markt vraagt dit omdat het grootkapitaal sterker is dan u.

    Alleen dan komt er stabiliteit in uw inkomen en in uw sector.

    Kunt u mij een bevrachter noemen die uitsluitend op provisiebasis werkt, zonder dat daar grote partijen aandeelhouder in zijn?

    U wachte een gouden toekomst als u leert om te delen met elkaar en te vermenigvuldigen binnen een

    Geplaatst door: Pieter Aarnoudse op
  • Gauw 10 mtr. tussen m`n schip laten zetten en dan voor € 600,00 per ton laten slopen.!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: Peter 3 op
  • Alles boven de 1500ton of niet aan de ccr2 voldoet lijkt me.

    Geplaatst door: Mag ik dat zeggen op
  • Wat is de defenitie van een oud en groot schip?

    Mvg.

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • En daar gaan we weer, hoe zo oud er maar vrijwillig uit? Als je aan alle eisen voldoet etc. etc. is daar toch geen reden voor? Waarom om de broek van je buurman omhoog te houden? Er zijn teveel schepen (alweer) We hebben al eens gesloopt weten jullie nog en ja toen werden er kleine schepen gesloopt om 1 grote nieuwe te bouwen toen ging het al scheef. Trouwens is er momenteel ook niet iets te doen met slagerijen? Die worden ook in hun voortbestaan bedreigd door de supermarkten en verdwijnen. Doodzonde, maar daar doen we allemaal aan mee. We nemen gelijk alles mee in de supermarkt. In de binnenvaart gebeurt het zelfde grote schepen met (te) kleine partijen. Het enige mazzel die je nog kunt hebben is als je schip bepaalde afmetingen heeft zodat niet iedereen er kan komen. Iedereen veel wijsheid de komende tijd Groot & Klein.

    Geplaatst door: Karin Lusink op
  • Dat was niet deze peter die dat heeft geschreven

    Geplaatst door: peter op
  • @peter,

    Q Martin kom met oplossingen,dat proberen echte ondernemers ook Q.

    Is dat niet een vreemde opmerking van u, gezien uw opmerking op het ingezonden opinie stuk van de ASV en dan citeer ik u: “Ik ga in ieder geval mijn nek niet uitsteken voor de veroorzakers van de crisis in de binnenvaart.” daarmee diskwalificeert u zichzelf als ondernemer.

    Geplaatst door: Borealis op
  • Martin kom met oplossingen,dat proberen echte ondernemers ook

    Geplaatst door: peter op
  • Leuk verhaal, maar niet heus!

    lijkt mij dat het veeeel beter is dat alle grote nieuwe schepen er VRIJWILLIG uit gaan dan alle oude grote!!
    Eerlijk is eerlijk want die hebben tenslotte voor de overcapaciteit gezorgd!! natuurlijk niet de bestaande schepen, HALLO wakker worden!!!
    zou trouwens nog veeeeel meer reductie in overcapaciteit opleveren!
    En tonnage beheersing is al helemaal Lkoek, overleg dat maar eens met de NMA.
    En HIER hoef je ECHT niet voor gestudeerd te hebben!!!!
    Vraag me af wat ie gedronken of gerookt heeft…

    Geplaatst door: pfff… op
  • @ Peter, economische wetten? 0,5 stilligpolis??? je weet niet waar je het over hebt blijkbaar want banken/schippers hebben de rente veelal uitbesteed (swaps etc.)voor jawel, veel meer!! … vast weer zon nep ondernemer die het niet kan bolwerken.

    @ ondernemer met 12, banken banken en nog eens banken, alsof de banken de prijs zetten, onjuist!
    En je formulering raakt al helemaal kant nog wal, leer eerst maar eens fatsoenlijk redeneren.
    De enigen die trouwens een reis aannemen voor een K prijs zijn de…? jawel!!:schippers!!…
    Schei toch uit met dat gezeik over banken, die leiden momenteel ook alleen maar onder dat volk.

    Geplaatst door: Martin op
  • Banken kunnen helpen, zonder dat ze het een cent kost. door hun tunnel visie , trekken ze heel de markt onnodig naar beneden.

    Banken naar de klanten toe: “Jullie hebben een prognose ingeleverd, om jullie top hypo te kunnen betalen”.

    Jullie klanten moeten bewijzen, dat elk aangenomen reis, netto 80% opbrengt per dag, van jullie ingediende prognose.

    Kort door de bocht: komen jullie met varen te kort, helpen we jullie aan zoveel mogelijke rest schuld.

    Kom je te kort door :stilliggen weinig werk, zoeken we een passende oplossing, zodat de klant zo weinig mogelijk rest schuld over houd. Of bij weinig aanbod, de boel wordt opgeschort. Bij weinig werk, kun je de schuld niet bij de klant neerleggen. Heeft de bank ook niets aan.

    Door dit systeem, wordt er niet meer onnodig voor weinig gevaren. Want er wordt kunstmatig weinig werk gecreéerd. De omloop snelheid is te hoog.

    Geplaatst door: ondernemer die met 12 anderen ook geen poot aan de grond krijgt. op
  • Tsjah Het zoveelste plan-netje
    Als een uitzichtloze onderneming zich voor de bank te Pletter blijft varen voor nog geen cao loontje en of goede voorwaarden dan kan je niets beginnen want de bank leid/lijd (voorlopig) geen verlies
    Alle risico’s liggen bij de zogenaamde ondernemer
    Die vaart onderbemand en vele uren buiten de vaartijd Wie is daar de dupe van De behouden ondernemer
    En onderhoud is effe niet nodig En wat gebeurd er dan Beroep op verzekering Wat gebeurd er dan ,Verzekeringspremie omhoog Wie is er de dupe De behouden ondernemer
    Er moet gevaren worden voor welk tarief ook Wat gebeurd er met de behouden ondernemer Weer wordt die de dupe
    En 1 ding wat er uiteindelijk gaat gebeuren
    De behouden ondernemer wordt door de houding van de bank ook een uitzichtloze ondernemer
    Dus zet je schrap mensen er zal geen particulier meer over blijven Maar er zullen nog meer duistere bvtjes komen met erop De uitzichtloze ondernemer Die maar wat graag op zijn kasteeltje wil blijven varen Want dat is nog altijd beter dan 3 hoog achter zonder airco
    Echt we kunnen ideeën voorstellen blijven bedenken maar verder zal het nooit komen
    Want de overheid geeft het voorbeeld Geld storten aan hopeloze zaken Dus op wie kan je nog rekenen….
    Maar als een boekhoudkantoor dit al voor gaat stellen Zegt dat genoeg Over de stand van zaken

    Geplaatst door: Bedrijfseconoom op
  • Als je geen aflossing en geen rente kan betalen ga je volgens de economische wetten failliet.Dit gebeurd niet omdat de banken dan teveel moeten afschrijven.Dit gebeurd niet alleen in de binnenvaart.Als de banken de faillieten schepen niet openbaar zou verkopen maar deze tegen de kant zou laten liggen tot dat het vervoersvolume weer aantrekt hoef je deze ook niet afteschrijven.Wat kost dit??? Hoeft niet veel te kosten banken stallen geld bijna gratis bij de ECB zonder rente vergoeding.Met dit geld kunnen ze ook de schepen welke tegen de kant liggen financieren kost misschien 0,5% rente + stilligpolis.Eventueel een wachtsman.De banken zijn meer bezig met de eurocrisis dan met de onze eigen economie maarja daar gaat het om biljoenen en niet om miljoenen

    Geplaatst door: peter op

Reageer