‘We moeten de verschillen organiseren’

‘We moeten een intelligent systeem creëren en de verschillen organiseren’, zei Arie Kraaijeveld, voorzitter van het Transitiecomité Binnenvaart, vorige week donderdag in het Schuttevaer Economisch Forum ‘Samenwerken loont!’. Weekblad Schuttevaer organiseerde het samen met binnenvaartorganisatie BBU op de CS&I-beurs in Gorinchem.

Hens van Buren

Voorzitter Transitiecomité oogst bijval op Schuttevaer Economisch Forum

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • verhaaltjes uit een sprookjesboek zijn niet echt ,dit is zo,n verhaaltje

    Geplaatst door: p op
  • Binnenvaart opheffen! Geen normale bedrijfsvoering mogelijk? Geen instroom die als hobby varen hebben.En die wat willen verdienen kiezen een ander beroep!Als de 55+sers er me stoppen hoeveel schepen varen er dan nog?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Meer als 800 varende ondernemers verenigd in één organisatie met de focus op het belang van de particuliere ondernemer. Is de BBU met 100% steun van de leden opgericht om haar nu weer op te heffen?
    Natuurlijk samenwerken met de CBRB en KSV. Zeker als er een gemeenschappelijk belang is richting Den Haag en Brussel, maar als er een tegengesteld belang is moet je vrijuit en autonoom kunnen spreken. Teveel schippers zijn de laatste decennia financieel afhankelijk geworden van een bevrachtingskantoor. Gaan we nu ook onze eigen speekbuis inleveren? Wat naïef om te denken dat je het onverenigbare kunt verenigen. De logistieke dienstverleners leveren een substantiële financiële bijdrage aan de CBRB en dat willen zij, terecht, ook vertaald zien in beleid. Als dat niet wordt erkend zullen ze afhaken. Andersom geldt dat ook voor schippers. Op termijn kent dit plan alleen maar verliezers en heeft de BBU geen schijn van kans gekregen zich te bewijzen. BBU leden schudt uw bestuur wakker. Laat de BBU zelfstandig en autonoom blijven en van uit haar eigen kracht samenwerken met elke partij in de sector.

    Geplaatst door: solist op
  • Beste mensen

    Zoals dagvoorzitter Roland Kortenhorst prima reageerde op een criticus op mijn voorbehoud. Jan Veldman is voor samenwerking, maar waarschuwt voor teveel haast. Maar blijkbaar is de meute al zo gefocust, dat vragen om bezinning op samengaan leidt tot stigmatiseren van de vraagsteller tot tegenstander van samenwerking.

    We zien juist bij TLN hoe het niet moet. De zelfstandigen zijn voor een deel in een eigen organisatie de VERN achtergebleven, waardoor hun positie is verzwakt. Zowel in TLN als in de VERN. De haast in het huidige proces staat me niet aan. Wat begonnen is als een overleg tussen de Varende Ondernemers van CBRB en BBU om als V.O. meer samen te werken, is gegroeid naar een voorzet voor een branchebrede organisatie. Op zich niets mee mis, maar de voorzet kent nog een aantal onvolkomenheden die er door nadenkende leden direct uitgehaald worden.

    Ik noem:
    – Associatie is een wat vrijblijvend woord voor manieren van samenwerking. Vereniging kent een heldere juridische structuur met de ledenvergadering als hoogste orgaan.
    – In het stuk wordt de rol van de ledenvergadering in het beleid niet genoemd.
    – Er wordt weinig gezegd over welk soort besluitvorming binnen de eigen sector kan plaatsvinden.
    – Er wordt niets gezegd over de (on)vrijheid van een sector om met een eigen mening naar buiten te mogen komen, als er geen overeenstemming is met de andere sectoren.
    – De wijze van besluitvorming is onhelder. De bestuurlijke structuur suggereert een finale top-down besluitvorming door het associatie-bestuur.
    – Andere sectoren stemmen mee over de vertegenwoordiging van een sector in het associatiebestuur.

    Als deze nieuwe organisatie iets aan de gevolgen van de crisis zou gaan doen, zou ik ook haast hebben, maar lezend de doelstelling en de beleidsgebieden wordt er op dat gebied niets ondernomen (i.t.t. het huidige BBU beleid). De CBRB heeft in zijn ook nog eens extra benadrukt dat “BLN” aan de markt niets moet doen. Dan zou ik het eerst maar eens voorleggen aan de ledenvergaderingen. Uiteindelijk zal het voor alle organisaties statutenwijziging of opheffing betekenen en dat gaat niet zonder ledenvergadering.

    Met groet

    Jan Veldman

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Beste hof, De bonden hebben geen grip op elkaar en gaan daardoor verdeeld op pad. U gelooft toch niet dat er één politicus is die naar 20 meningen uit één bedrijfstak(je) gaat luisteren? Het grote probleem is dat de bonden van elkaar niet weten wat ze in Den Haag en Brussel lopen te vertellen. Ze moeten zich onder de huidige omstandigheden tegen elkaar profileren om voldoende leden te houden om te overleven. Dat gaat niet lukken omdat er geen geld meer is in de bedrijfstak. Er moet dus efficiënter gewerkt gaan worden. Door onze verdeeldheid is het bijvoorbeeld nog niet mogelijk geweest om de sloopgelden te activeren. Daarvoor is een crisisaanmelding nodig en die is in 2009 mislukt omdat iedere bond met een eigen verhaal meende te moeten komen.

    Het allergrootste probleem is en blijft het draagvlak in de sector. Er is bijna geen beginnen aan en ik heb bewondering voor degenen die desondanks iedere keer weer de moed hebben om ons te vertegenwoordigen. Met lede ogen hebben we gezien hoe bijvoorbeeld Kees de Vries, Erik van Toor en Anton van Megen door een aantal collega’s bijna hun kop werd afgehakt toen ze iets verstandigs voor de sector trachtten te doen. Nu kunnen we verzuchten “hadden we maar een oplegregeling” of “hadden we maar een EUBO”. Dat had veel ellende gescheeld omdat de collega’s die nu amper hun verplichtingen kunnen betalen dan hadden stilgelegen in plaats van tegen de rest te concurreren. Lang geleden zijn er ook heftige protesten geweest tegen het voorstel van de bonden om een sloopregeling in te stellen. Maar ik ben nog steeds blij dat die er toen gekomen is. Dat we daarna weer als gekken zijn gaan bouwen is de bonden niet aan te rekenen. Kantoor Binnenvaart heeft genoeg gewaarschuwd dat er overcapaciteit dreigde, maar zij kunnen niemand dwingen om niet te bouwen. Ik ben content met de BBU, en ik weet zeker dat wij nooit meegaan in een constructie waarin het belang van de schipper ondersneeuwt onder belangen van onze dienstverleners. Want zo liggen de verhoudingen feitelijk: wij hebben de hypotheken en de risico’s en bevrachters dienen zich dienstverlenend op te stellen. Inderdaad is het al honderd jaar scheefgegroeid. En al honderd jaar lukt het niet om de verhoudingen goed te krijgen. Tijd dus voor een andere strategie. P.s. ik heb gewoon een 80 meter, maar heb ook last van de overcapaciteit bij de grote schepen. Laten we daar nou eens een slimme oplossing voor verzinnen.

    P.s. ik was donderdag bij het congres en heb van harte mijn groene petje op gezet. Eindelijk gebeurt er iets!

    Geplaatst door: BBU lid op
  • geacht bbu lid,uw schets is,misschien in aantallen veranderd,maar in principe al honderd jaar het zelfde probleem, dus mijn vraag aan u is waarom niet eerder in daden omgezet,vraag het uw bestuur.

    Geplaatst door: hof op
  • ?Aqua Navis B.V.
    ?Bevrachtingscombinatie v/h H. Stoffers B.V.
    ?Broekman Inland Shipping
    ?Compagnie Française de Navigation Rhénane S.A. – Agence de Dordrecht
    ?Cotrano B.V.
    ?D.C.P. Dutch Cargo Purchase B.V.
    ?DAP Barging B.V.
    ?Eurokor Barging B.V.
    ?Genco Scheepvaart B.V.
    ?Gommers Intern. Bevrachtings en Scheepvaartkantoor
    ?GVR Agritrans B.V.
    ?H & B Grondstoffen B.V.
    ?HTAG Häfen und Transport A.G.
    ?Imperial – De Grave B.V.
    ?Intern. Bevrachtingskantoor Van der Veen B.V.
    ?Interrijn B.V.
    ?MegaBarging B.V.
    ?MSG Rotterdam B.V.
    ?Nautica Binnenscheepvaart B.V.
    ?Noord-Brabant Rotterdam B.V.
    ?Peterson Agricare & Bulk Logistics B.V.
    ?Rail and Barge Logistics B.V.
    ?Rhenus Logistics B.V.
    ?Rijnaarde Global Trading & Logistics B.V.
    ?Schutter Rotterdam B.V.
    ?Vrachtunie
    ?Watertransport De Beijer B.V.
    ?Weidz Transport B.V.

    Bovenstaand zijn de leden van de CBRB droge lading, heel enge mensen volgens sommige schippers waar je niet mee aan tafel kunt zitten.
    Als ik het zo bekijk zijn we leden van BBU en CBRB-VO met vééééél meer dus waar maken we ons nu met z’n allen zo’n zorgen over?! Ik zou me als bevrachter zorgen maken!

    Geplaatst door: BBU-lid op
  • Ik ben voor één organisatie, laat dat duidelijk zijn. Alleen vraag ik mij af of het verstandig is dat bevrachters in dezelfde organisatie zitten. Gezien mijn ervaringen bij het CBRB vraag ik mij hard op af of dat verstandig is. Daar komt ook bij dat ik behalve van varende ondernemers en zijlijn toeristen, vanuit de bevrachtingswereld geen enkele reaktie hoor over de huidige ontwikkelingen. Vraag mij dan ook af, of zij überhaupt wel in één organisatie met varende ondernemers willen zitten. Ook is het nog volslagen onduidelijk of vanuit de bevrachterswereld men akkoord gaat met de verhoudingen die in rapport “de Korte” worden geschetst.Verder een compliment aan de heer Kraayeveld die duidelijk verwoordt hoe hij de toekomst in organisatieland, voor ons ziet. Dat de man daarop met voorbeelden komt van TLN, het zij zo. Het gaat om de boodschap. Laat het voor iedereen duidelijk zijn, de verzuiling ligt achter ons, we zullen naar de toekomst moeten kijken. Als nu de ingeslagen weg wordt geblokkeerd, zijn er alleen maar verliezers. Hoe je het ook wend of keert, als de organisatie van onze branche op de huidige voet verder zou gaan, zie ik nog een veel grotere reorganisatie op het “Vasteland” in het verschiet.
    Wees verstandig en wordt lid van wie dan ook en steun de fusie. Accepteer ook dat belangenbehartiging geld kost als je iets wil bereiken.

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • Ja,ja dit gaat het worden. Iedereen positief en enthousiast en kritische geluiden van Dhr Veldman en Van Buren werden weggewuift. Nee mijnheer Kraayeveld, je verhaaltje van TLN en Metaalindustrie heb je al 25 keer verteld en slaan dus niet meer aan. Laat alles maar zoals het nu is, goed samenwerken maar niet samengaan.

    Geplaatst door: Een particuliere ondernemer op

Reageer

‘We moeten de verschillen organiseren’ | Schuttevaer.nl

‘We moeten de verschillen organiseren’

‘We moeten een intelligent systeem creëren en de verschillen organiseren’, zei Arie Kraaijeveld, voorzitter van het Transitiecomité Binnenvaart, vorige week donderdag in het Schuttevaer Economisch Forum ‘Samenwerken loont!’. Weekblad Schuttevaer organiseerde het samen met binnenvaartorganisatie BBU op de CS&I-beurs in Gorinchem.

Hens van Buren

Voorzitter Transitiecomité oogst bijval op Schuttevaer Economisch Forum

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (9)

  • verhaaltjes uit een sprookjesboek zijn niet echt ,dit is zo,n verhaaltje

    Geplaatst door: p op
  • Binnenvaart opheffen! Geen normale bedrijfsvoering mogelijk? Geen instroom die als hobby varen hebben.En die wat willen verdienen kiezen een ander beroep!Als de 55+sers er me stoppen hoeveel schepen varen er dan nog?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Meer als 800 varende ondernemers verenigd in één organisatie met de focus op het belang van de particuliere ondernemer. Is de BBU met 100% steun van de leden opgericht om haar nu weer op te heffen?
    Natuurlijk samenwerken met de CBRB en KSV. Zeker als er een gemeenschappelijk belang is richting Den Haag en Brussel, maar als er een tegengesteld belang is moet je vrijuit en autonoom kunnen spreken. Teveel schippers zijn de laatste decennia financieel afhankelijk geworden van een bevrachtingskantoor. Gaan we nu ook onze eigen speekbuis inleveren? Wat naïef om te denken dat je het onverenigbare kunt verenigen. De logistieke dienstverleners leveren een substantiële financiële bijdrage aan de CBRB en dat willen zij, terecht, ook vertaald zien in beleid. Als dat niet wordt erkend zullen ze afhaken. Andersom geldt dat ook voor schippers. Op termijn kent dit plan alleen maar verliezers en heeft de BBU geen schijn van kans gekregen zich te bewijzen. BBU leden schudt uw bestuur wakker. Laat de BBU zelfstandig en autonoom blijven en van uit haar eigen kracht samenwerken met elke partij in de sector.

    Geplaatst door: solist op
  • Beste mensen

    Zoals dagvoorzitter Roland Kortenhorst prima reageerde op een criticus op mijn voorbehoud. Jan Veldman is voor samenwerking, maar waarschuwt voor teveel haast. Maar blijkbaar is de meute al zo gefocust, dat vragen om bezinning op samengaan leidt tot stigmatiseren van de vraagsteller tot tegenstander van samenwerking.

    We zien juist bij TLN hoe het niet moet. De zelfstandigen zijn voor een deel in een eigen organisatie de VERN achtergebleven, waardoor hun positie is verzwakt. Zowel in TLN als in de VERN. De haast in het huidige proces staat me niet aan. Wat begonnen is als een overleg tussen de Varende Ondernemers van CBRB en BBU om als V.O. meer samen te werken, is gegroeid naar een voorzet voor een branchebrede organisatie. Op zich niets mee mis, maar de voorzet kent nog een aantal onvolkomenheden die er door nadenkende leden direct uitgehaald worden.

    Ik noem:
    – Associatie is een wat vrijblijvend woord voor manieren van samenwerking. Vereniging kent een heldere juridische structuur met de ledenvergadering als hoogste orgaan.
    – In het stuk wordt de rol van de ledenvergadering in het beleid niet genoemd.
    – Er wordt weinig gezegd over welk soort besluitvorming binnen de eigen sector kan plaatsvinden.
    – Er wordt niets gezegd over de (on)vrijheid van een sector om met een eigen mening naar buiten te mogen komen, als er geen overeenstemming is met de andere sectoren.
    – De wijze van besluitvorming is onhelder. De bestuurlijke structuur suggereert een finale top-down besluitvorming door het associatie-bestuur.
    – Andere sectoren stemmen mee over de vertegenwoordiging van een sector in het associatiebestuur.

    Als deze nieuwe organisatie iets aan de gevolgen van de crisis zou gaan doen, zou ik ook haast hebben, maar lezend de doelstelling en de beleidsgebieden wordt er op dat gebied niets ondernomen (i.t.t. het huidige BBU beleid). De CBRB heeft in zijn ook nog eens extra benadrukt dat “BLN” aan de markt niets moet doen. Dan zou ik het eerst maar eens voorleggen aan de ledenvergaderingen. Uiteindelijk zal het voor alle organisaties statutenwijziging of opheffing betekenen en dat gaat niet zonder ledenvergadering.

    Met groet

    Jan Veldman

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Beste hof, De bonden hebben geen grip op elkaar en gaan daardoor verdeeld op pad. U gelooft toch niet dat er één politicus is die naar 20 meningen uit één bedrijfstak(je) gaat luisteren? Het grote probleem is dat de bonden van elkaar niet weten wat ze in Den Haag en Brussel lopen te vertellen. Ze moeten zich onder de huidige omstandigheden tegen elkaar profileren om voldoende leden te houden om te overleven. Dat gaat niet lukken omdat er geen geld meer is in de bedrijfstak. Er moet dus efficiënter gewerkt gaan worden. Door onze verdeeldheid is het bijvoorbeeld nog niet mogelijk geweest om de sloopgelden te activeren. Daarvoor is een crisisaanmelding nodig en die is in 2009 mislukt omdat iedere bond met een eigen verhaal meende te moeten komen.

    Het allergrootste probleem is en blijft het draagvlak in de sector. Er is bijna geen beginnen aan en ik heb bewondering voor degenen die desondanks iedere keer weer de moed hebben om ons te vertegenwoordigen. Met lede ogen hebben we gezien hoe bijvoorbeeld Kees de Vries, Erik van Toor en Anton van Megen door een aantal collega’s bijna hun kop werd afgehakt toen ze iets verstandigs voor de sector trachtten te doen. Nu kunnen we verzuchten “hadden we maar een oplegregeling” of “hadden we maar een EUBO”. Dat had veel ellende gescheeld omdat de collega’s die nu amper hun verplichtingen kunnen betalen dan hadden stilgelegen in plaats van tegen de rest te concurreren. Lang geleden zijn er ook heftige protesten geweest tegen het voorstel van de bonden om een sloopregeling in te stellen. Maar ik ben nog steeds blij dat die er toen gekomen is. Dat we daarna weer als gekken zijn gaan bouwen is de bonden niet aan te rekenen. Kantoor Binnenvaart heeft genoeg gewaarschuwd dat er overcapaciteit dreigde, maar zij kunnen niemand dwingen om niet te bouwen. Ik ben content met de BBU, en ik weet zeker dat wij nooit meegaan in een constructie waarin het belang van de schipper ondersneeuwt onder belangen van onze dienstverleners. Want zo liggen de verhoudingen feitelijk: wij hebben de hypotheken en de risico’s en bevrachters dienen zich dienstverlenend op te stellen. Inderdaad is het al honderd jaar scheefgegroeid. En al honderd jaar lukt het niet om de verhoudingen goed te krijgen. Tijd dus voor een andere strategie. P.s. ik heb gewoon een 80 meter, maar heb ook last van de overcapaciteit bij de grote schepen. Laten we daar nou eens een slimme oplossing voor verzinnen.

    P.s. ik was donderdag bij het congres en heb van harte mijn groene petje op gezet. Eindelijk gebeurt er iets!

    Geplaatst door: BBU lid op
  • geacht bbu lid,uw schets is,misschien in aantallen veranderd,maar in principe al honderd jaar het zelfde probleem, dus mijn vraag aan u is waarom niet eerder in daden omgezet,vraag het uw bestuur.

    Geplaatst door: hof op
  • ?Aqua Navis B.V.
    ?Bevrachtingscombinatie v/h H. Stoffers B.V.
    ?Broekman Inland Shipping
    ?Compagnie Française de Navigation Rhénane S.A. – Agence de Dordrecht
    ?Cotrano B.V.
    ?D.C.P. Dutch Cargo Purchase B.V.
    ?DAP Barging B.V.
    ?Eurokor Barging B.V.
    ?Genco Scheepvaart B.V.
    ?Gommers Intern. Bevrachtings en Scheepvaartkantoor
    ?GVR Agritrans B.V.
    ?H & B Grondstoffen B.V.
    ?HTAG Häfen und Transport A.G.
    ?Imperial – De Grave B.V.
    ?Intern. Bevrachtingskantoor Van der Veen B.V.
    ?Interrijn B.V.
    ?MegaBarging B.V.
    ?MSG Rotterdam B.V.
    ?Nautica Binnenscheepvaart B.V.
    ?Noord-Brabant Rotterdam B.V.
    ?Peterson Agricare & Bulk Logistics B.V.
    ?Rail and Barge Logistics B.V.
    ?Rhenus Logistics B.V.
    ?Rijnaarde Global Trading & Logistics B.V.
    ?Schutter Rotterdam B.V.
    ?Vrachtunie
    ?Watertransport De Beijer B.V.
    ?Weidz Transport B.V.

    Bovenstaand zijn de leden van de CBRB droge lading, heel enge mensen volgens sommige schippers waar je niet mee aan tafel kunt zitten.
    Als ik het zo bekijk zijn we leden van BBU en CBRB-VO met vééééél meer dus waar maken we ons nu met z’n allen zo’n zorgen over?! Ik zou me als bevrachter zorgen maken!

    Geplaatst door: BBU-lid op
  • Ik ben voor één organisatie, laat dat duidelijk zijn. Alleen vraag ik mij af of het verstandig is dat bevrachters in dezelfde organisatie zitten. Gezien mijn ervaringen bij het CBRB vraag ik mij hard op af of dat verstandig is. Daar komt ook bij dat ik behalve van varende ondernemers en zijlijn toeristen, vanuit de bevrachtingswereld geen enkele reaktie hoor over de huidige ontwikkelingen. Vraag mij dan ook af, of zij überhaupt wel in één organisatie met varende ondernemers willen zitten. Ook is het nog volslagen onduidelijk of vanuit de bevrachterswereld men akkoord gaat met de verhoudingen die in rapport “de Korte” worden geschetst.Verder een compliment aan de heer Kraayeveld die duidelijk verwoordt hoe hij de toekomst in organisatieland, voor ons ziet. Dat de man daarop met voorbeelden komt van TLN, het zij zo. Het gaat om de boodschap. Laat het voor iedereen duidelijk zijn, de verzuiling ligt achter ons, we zullen naar de toekomst moeten kijken. Als nu de ingeslagen weg wordt geblokkeerd, zijn er alleen maar verliezers. Hoe je het ook wend of keert, als de organisatie van onze branche op de huidige voet verder zou gaan, zie ik nog een veel grotere reorganisatie op het “Vasteland” in het verschiet.
    Wees verstandig en wordt lid van wie dan ook en steun de fusie. Accepteer ook dat belangenbehartiging geld kost als je iets wil bereiken.

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • Ja,ja dit gaat het worden. Iedereen positief en enthousiast en kritische geluiden van Dhr Veldman en Van Buren werden weggewuift. Nee mijnheer Kraayeveld, je verhaaltje van TLN en Metaalindustrie heb je al 25 keer verteld en slaan dus niet meer aan. Laat alles maar zoals het nu is, goed samenwerken maar niet samengaan.

    Geplaatst door: Een particuliere ondernemer op

Reageer