@ Jantje,
Ik denk dat je aardig hetgeen nu speelt hebt samengevat. Eerlijkshalve denk ik dat je Nederlandse Jongeren, iets meer Europees moet gaan bekijken. Verder begrijp ik je opmerkingen helemaal.
Eerder schreef ik al:
============
Geachte heer A d. Br…,
Dank voor dit veelzeggende betoog. Zeer verhelderend zijn vooral uw zienswijzen die u hier verwoordt. Ik mag toch hopen dat niet alle ca. 300 scheepvaartbedrijven die u aanhaalt er precies zo over denken.
Mag ik u er echter op wijze dat de door u aangevraagde vrijstelling mede is afgegeven op de veronderstelling; dat er in de hele EU + Zwitserland geen enkele matroos te vinden was die voor u wilde werken. … .
Blijft onverlet dat als dit zaakje in meerdere instanties door de rechterlijke macht wordt bekrachtigd. Dat dan ook diverse overheidsinstanties, danwel -dienaren zich met de vingers tussen de deur gaan vinden. En ook dat wordt dan weer op een veelzeggende wijze duidelijk, ook ondanks het overbekende Pikmeer-arrest.
Vanuit mijn standpunt valt het echter op dat er meer zaken niet kloppen in de binnenvaart. De uitzendburo’s zoeken (en vinden!) met grote regelmaat stuurlieden/2de kapiteins voor minder dan € 10,- bruto per uur, op basis van 12 uren(alleen te schrijven op de werkdagen aan boord). Het valt op dat zelfs grote tankvaart-rederijen (mineraal én Chemie) via bijvoorbeeld Abd**** en andere soortgelijke buro’s, dit een hele normale beloning vinden. Mij dunkt dat de schoonmakers op kantoor van de uitzensburo’s een hoger bruto loon/u hebben.
Ik wens eigenaren c.q. reders in de binnenvaart dan ook een prettige wedstrijd, met het bemannen van hun varende werkplekken. Nu en in de komende jaren.
Met vriendelijke groet,
Een werknemer in loondienst, in de binnenvaart.
26-04-2012 op 18:06