Kritiek en hoon voor Paul Jambers als schipper

Programmamaker Paul Jambers heeft zich met zijn optreden als binnenschipper in een reportage woensdagavond in het Belgische tv-programma Volt kritiek en hoon van vooral varenden op de hals gehaald.

Paul Jambers als binnenschipper

Na een dag waren er al 30 reacties op de Volt-website geplaatst. Daar is ook de video van Jambers’ optreden als binnenschipper te zien aan boord van de Wesley van de Belgische schipper Frank De Wit en zijn vrouw. Jambers, ook een gepassioneerd zeiler, mag van De Wit zelf even plaatsnemen in de stuurstoel en de lading containers van Antwerpen (een stukje) naar Brussel varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • dat jullie niet samen willen werken snap ik al helemael niet ga in staking of wat ! nee liever onder elkaar prijs gaan , en waarom denken jullie niet verder aan wie gaan jullie je schip verkopen binne 5 of 10 of 20 jaar? denk daar eens aan, werk samen met bureau’s scholen of wat dan ook zorg voor de prijzen ga niet onder elkaars vracht ! en als jullie toch egte schipper izjn zoals vroeger ga in staking zoals in ’75’ dan kunne jullie wat verzetten , door nu te blijven, gaan gaat iedereen faiiliet , groetjes ex collega die het niet meer aankon door de 2 zakken in de binnenvaart

    Geplaatst door: frans op
  • @ Martin, Hier in Nederland mag je er van uitgaan dat meer dan 70% van de nieuwbouw in de tankvaart op één of andere kunstmatige wijze aan eigen kapitaal werd geholpen. Hiervan kon het merendeel al vanaf de eerste maand zijn financiele verplichting niet nakomen.
    En zelfs nu worden er nog tankers in de vaart gebracht die op dezelfde manier aan geld komen.

    Geplaatst door: Jaap op
  • De nieuwbouwschepen zijn besteld in betere tijden, en dit was voor 2009. Toen was er geen sprake van dat ondernemers het kapitaal niet zouden aflossen . Zijn alle nieuwbouwschepen dan overgefinancierd ? Ik betwist niet dat er geen overgefinancierde nieuwbouw schepen tussen zitten maar dat is evengoed bij oudere en bestaande schepen, waar de onkosten nu boven water komen met alle trieste gevolgen . Hebben de mensen, met alle respect, die op hun ouder schip zijn gebleven het dan nu veel beter ? Ik hoor en zie toch dat zij hun schip ook niet verkocht krijgen en te weinig verdienen. Of is dit ook de schuld van de nieuwbouw ? We zitten in een wereldwijde crisis . U betoogt hier alsof de binnenvaart de schuld is van de crisis . Of zijn wij de enige sector die in de crisis zitten ? Als ik het nieuws zo volg, dan lijken de problemen wel elders vandaan te komen .
    Hoe weet jij dat er geen goed businessplan afgegeven wordt op de bank ? Ik zou er u kunnen laten inkijken waar je U kunt tegen zeggen (doe ik natuurlijk niet) . Dat men met de huidige tarieven geen geld voor nieuwbouw goed keurt is toch wel heel normaal . Daarom zullen er ook wel zo goed als geen aanvragen zijn . Dat is toch een punt voor de huidige ondernemers .
    Dat U om meer controle zou vragen is echt niet nodig . Vroeger was er in België geen vaartijdenwet . Dat zal nu ook de problemen oplossen . Als men in België één dag vaart is men al op zijn bestemming.

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • de schippers zijn pro’s in wat ze doen en dat zal ik niet ontkennen, maar ze vergeten geld te verdienen met hun transport, velen zijn allemaal handelaren geworden en velen hebben daar ook hun meeste centen mee verdiend en daarom waren de banken maar te gretig om velen geld te lenen.
    Door hun eigen inhaligheid werden ze driester en driester het resultaat kennen we allemaal hé.
    Als men een grondig businessplan zou voorleggen zou geen hond geld geven voor schepen nu en zeker niet voor nieuwbouw, zeker niet met de huidige vrachten, 6.5 € naar thionville begin er maar aan hé.
    De banken waren content met rente op een lening die meestal niet of weinig werd afgelost ze gingen toch hun geld terugkrijgen.
    Mis het resultaat kennen we allemaal.
    Nu ik denk niet dat een compromis ook maar mogelijk is in deze tijden, het water staat aan de lippen van velen onder jullie.
    Brengt een controle op AIS soelaas, misschien ?
    Het zal alleszins de noodzakelijke controle gerichter maken en die bezetting komt in orde en wetten kunnen worden aangepast.
    Dus het wiel uitvinden, pff.

    Geplaatst door: david.vermant op
  • erg iedereen geeft nu kritiek maar vorig jaar wou iedereen alles stil leggen tot de dag er was waar waren jullie dan? dan hadden we nu misschiien verder gestaan , dat sommige commentaar zetten over dat het minder goed gaat is misschien konnen verholpen worden, door toen eens een paar dagen samen te werken maar de schippers wereld heeft een grote mond tot dat de paniek uitbreekt !

    Geplaatst door: yannick op
  • De eventuele en nog veel verder reikende oplossingen waar men komt met aandraven hier onder dit artikel zijn al drie jaar geleden op tafel gelegd en afgeveegd . Wij als Belgen weten nog niet één vuist te maken . Laat staan dat we heel Europa er moeten bij betrekken . Dit was al te merken op die bewuste novemberdag in 2009 in Brussel. Toen Nederland de crisis aanmeldde aan de Europese Commissie . Een honderdtal Belgische, en een handvol buitenlandse schippers waren er toen aanwezig .
    Uit de binnenvaart zelf zijn al pogingen ondernomen om aan de situatie iets te veranderen . Telkens werden ze nagenoeg afgeschoten .
    Dat wij, schippers, in onderstaande reacties moeten lezen, dat wij het verstand niet zouden hebben om ons bedrijf te beheren slaat toch wel alles . Hoe komt dat de bankwereld dan toch zoveel vertrouwen in de binnenvaart heeft ? Hebben wij dan zoveel overtuigingszin ?
    Wat het ais betreft . Er is nog geen volledige dekking op de bewuste site . En deze mag bij wet niet worden gebruikt door controlerende instanties . Waarbij nog dat deze onbetrouwbaar is .
    Men probeert het wiel terug uit te vinden. De crisisgesprekken zijn nu bijna drie jaar terug al gevoerd . Toen hadden wij het al door dat het fout ging. Blijkbaar hebben sommigen toch heel veel tijd nodig om iets te snappen .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • bjorn ,
    een nieuw schip is dat dan geen normaal schip dan. we leven en werken en slapen aan boord ! als iemand van aan de wal 14 uur en 7 op 7 werkt woont die in een villa .
    mogen wij toch ook wel een mooi en aangenaam werkplaats hebbe of ni .
    wat jij daar vertelt slaat nergens op !!!!!
    gewoon een beetje gefrusteerd denk ik !!!!!

    Geplaatst door: andré op
  • Men vermant ik denk niet dat je dat kan want er zijn veel firma s in buitenland die je zullen dwars zitten en zeker in de tankvaart ? en dat ze alle schippers een dipje hebben dat vindt ik normaal voor meer uitleg kun je beter een vereniging van de scheepvaart spreken .ik leef met die mensen mee . het is slecht in de scheepvaart .

    Geplaatst door: edje op
  • Ik ga toch eens mijn kontakten aanboren bij Crevits of Europees kijken ,moet in mei naar een conferentie over binnenvaart.
    Ik blijf toch pleiten voor een betere opvolging van die rusttijden.
    Wat of wie verdient aan de nieuwbouw is een andere zaak en is naast de kwestie en dat er inderdaad schepen zijn van oudere leeftijd siert hen die het wel doen met dit, trouwens mijn eigen vader vaart met z’on schip.
    Maar hier zit wel véél frustratie en niemand gunt elkaar het zonlicht in de ogen, dus een compromis tussen de collega’s is uitgesloten vrees ik.
    Trouwens ik probeer hier mee te denken naar een constructieve oplossing méér niet.
    De andere capaciteits beperking is de wet van de sterkste in een vrije economie is het dan dat dat men wilt, collega’s laten failliet gaan????

    Geplaatst door: david vermant op
  • en liefst in een hangmat zeker en in de winter eerst wat hout sprokkelen om het warm te krijgen !

    Geplaatst door: jef op
  • David Vermant! nieuwbouw nee helemaal niet ! dan zien ze amai de schippers zijn rijk ! ze moeten een normaal schip hebben en liefst een oudere schip ! er zijn ook oudere schepen die in de shit zitten ! door wie ! door de schippers die dachten wij zijn slim genoeg en gaan zelf makelaar beginnen spelen. ik bestel er maar eneens 2 en verkoop ze elk met een miljoen euro winst, en dan reportage laten maken op een groot schip en hun het lammeke laten spelen van ja wij hebben geen geld voor ons eten te kopen en ons schepen af te bouwen ! neen kan niet .
    David dat is mijn mening ik weet nu al zeker dat niet iedereen daarmee akkoord is !!
    vriendelijke groeten Bjorn De Backer

    Geplaatst door: Bjorn De Backer op
  • je moet me niets vertellen over vrachtwagens want dat weet ik ook ik heb ook in die sector geweest . zo dat wil ik even kwijt maar in de scheepvaart lukt dat nooit het zou te mooi om waae te zijn

    Geplaatst door: edje op
  • Dag Ed
    In de vrachtwagensektor heeft men dit opgelost door de opdrachtgever mee te laten opdraaien voor aanzet van niet reglementair te rijden.Trust me als men kan bewijzen dat uw opdrachtgever zegt dat gij meer uren moet doen dan betaald hij mee.
    Verschiet er zelfs van dat dit in deze tijden zelfs zomaar kan.
    Gaat men dan minder werk hebben, maar bij nee zijn winst gaat dalen en der zal wel ne andere opdrachtgever zijn die daar tevreden mee en die van die containerterminals moeten maar wat efficienter werken en hun marge wat verkleinen.

    Geplaatst door: david.vermant op
  • hoe gaat u die firma schepen de rusttijden opleggen
    aan die moeten wel door van de firma en er zijn er veel hoor
    Men D Vermant

    Geplaatst door: edje op
  • Bij het lezen van al de kritiek over het programma Volt, ben ik toch wat verschoten, vooral
    de niet onterechte frustaties van de binnenschippers.
    Nu waarom had men beter een nieuw schip genomen.
    Als je een firma, groep of wat ook bent, en je wil iets voorstellen aan jan modaal of een geinteresseerde, dan kom je gewoon met het beste wat je hebt naar buiten.
    Nu die vrachten zijn inderdaad een pest, nu als ik mijn vader hoor,zijn er toch héél wat collega’s die een goede schipper zijn maar met alle respect absoluut niets kennen in het beheren van hun kostenstructuur.
    En dan kan men wéér begingen t’zijn die Hollanders of die Fransen, nu trust me der zijn ook Belgen.
    Dan zegt men een wet uit te varen dat men niet onder de kostprijs mag varen, kom zeg véél schippers zelf weten niet wat hun kost is, en dan gaat z’on bevrachter het wel weten zeker, trouwens dat kan hem niet schelen, hij wil “ZIJN WINST” maximaliseren.
    En men gaat er niet met 0,1 € onder he maar direkt ne € op een vracht van bv 4€.
    Dan spreken we nog niet over de wildgroei aan bevrachters die er bij komen, zij vechten het onder elkaar ook nog eens uit.
    Awel voor die bevrachters die er bijkomen ge zijt een bende met prutsers zéér gemakkelijk hé bestaand werk gaan braderen, zoek eens nieuwe kanalen.
    Nu wat is de oplossing, allemaal minder uren varen en dit volgens de wettelijke uren die er vastgesteld zijn en het lossen en laden wordt meegeteld, ha ha gaan jullie allemaal zeggen .
    Ik lees hier dat mensen 16 a 24 u per dag doen, niet echt slim om dat efkes op internet te zetten.
    Heren jullie zitten allemaal op jullie tandvlees en ge verdient dan nog niets, goe bezig zou ik zeggen.
    Waarom zijn de vrachten laag om dat er teveel schepen zijn, een wet van Vraag en Aanbod.
    Nu wat gaan we doen schepen weer eens onder de sloophamer, kan maar niet goed volgens mij.
    Nu verder over die uren als iedereen 25% minder vaart is het capaciteits probleem opgelost en de vrachten gaan zo omhoog gaan, trust me.
    Hoe ga je dit doen, dien tachograaf zeker ha ha, der zijn van die slimme die hebben dan een boegschroef om te verhalen.
    Iedereen heeft AIS, dus als een schip in beweging is kan men het zien, hier kan men bijvoorbeeld opgeven wanneer het schip effectief stil ligt en niet lost of laadt.
    Wanneer het schip toch nog binnen het uur beweegt telt hij dat toch.
    En heren reken aub eens niet alleen jullie diesel,
    afschrijving en verzekering maar ook een eigen loon een vrachtwagenchauffeur vraagt voor zichzelf 20 a 22 €/u en op al zijn kosten nog eens een winstmarge van 8% de rest is extra zoals zijn verkoop.
    Alé ik stop er efkes mee, sta altijd open voor een gesprek en een constructief gedachten gang

    Geplaatst door: David vermant op
  • @ Jef, In de tankvaart spreken we niet van een reserve capaciteit maar van een geforceerde overcapaciteit!

    Geplaatst door: jef op
  • Helga,
    je haalt me de woorden uit de mond : de reportage was inderdaad heel goed, alleen het debat was niet strokend met de werkelijkheid…

    Geplaatst door: Josée Claes op
  • Zo mooi. Het echte ondernemers bloed komt boven bij de jachtenschippers die met van van hun hobby hun werk hebben gemaakt. Mijn inziens bepaalt een ieder voor zich of hij bepaald werk aanneemt en doet. Dus als jij voor een paar stuivers gaat werken is het jou keuze en niet die van een ander.
    Maar liever hebben we nieuwe schepen dan voor de zelfde opbrengst met een oud schip te gaan varen met een stuk minder afschrijving.
    Nah, laten we vooral maar banken, bevrachters en de overheid de schuld geven. Die kunnen we dan tenminste verwijten dat ze een markt niet kunstmatig overeind willen houden.

    Geplaatst door: Geen Hobbyboer op
  • @bartje

    Bij jullie gaat het goed , das mooi . de klant komt ook rechtstreeks naar u voor afspraken te maken voor wat je moet doen .

    Bij ons komt de klant naar de “bevrachters” en die zoeken dan een schip en die buiten dat uit omdat er een( momenteel)reservecapaciteit is , geen overcapaciteit , want met laag water hebbe ze alles echt wel nodig om de boel ni plat te laten in europa.

    Als de schipper is zou krijgen wat de klant betaald , dan ga je ons ni horen klagen denk ik .

    en ja , als we zouden samenwerken is het zo opgelost , en toen werd ik wakker .

    Geplaatst door: jef op
  • Volt is een informatieprogramma voor de media . En het is goed dat onze sector ook eens positief in het daglicht wordt gezet .
    Dat er zuur nasmaak blijft hangen door de uitspraak ‘ het gaat goed in de binnenvaart’ kan ik wel ergens begrijpen . Niet tegenstaande moeten we dit positief willen inzien .
    Want welk klant wil er investeren in een sector die zichzelf als volledig verloren beschouwd .
    Wij gaan toch ook geen auto kopen waarvan men zegt dat dit merk volgend jaar niet meer bestaat .
    In hoeveel sectoren loopt het nu wel goed ? Het is voor velen crisis, en dat zullen we met zijn allen even moeten uitzieken . We kunnen het zelf wel een beetje proberen sturen . Maar de vrachtprijzen maken we zelf .
    Een goede vaart !

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Ik ben bekent in vele partucliere bedrijven maar ik heb nooit ergens anders als de schippers wereld mee gemaakt dat men elkaar kompleet naar de klote concureert.
    Dus dat de prijzen voor de vbracht laag en of veel te laag zijn dat leg toch echt aan de schippers zelf.
    Zelfs in de bouw word er niet zo onderboden als bij de schippers.
    Heb als zelfstandig loodgieter gewerkt ook in een rot tijd 80ige jaren maar wij hadden onze prijs en de klanten komen echt wel.
    Kwaliteit laat zich altijd uitbetalen, het bedrijf bestaat nog steeds en maakt ondanks huidige crisis nog steeds winst.

    groetjes van rentenier in Polen

    Geplaatst door: bartje op
  • Voor ons en voor velen die reactie gaven, was de reportage inderdaad echt wel positief, dat staat er bij de meeste mensen ook bij. Volt laat inderdaad elke week een bekende Vlaming meedraaien in een totaal andere sector. Mocht in het gesprek achteraf niet zo mateloos optimistisch gesproken geweest zijn, waren er nooit zoveel reactie’s gekomen. Van ons geen kwaad woord over de reportage echter wel een heel wrang gevoel om te horen “het gaat goed in de binnenvaart”… alleen daar wringt het schoentje….

    Geplaatst door: Helga Sanders op
  • Dit programma toont elke week een bekende vlaming die even meedraait in elke week een ander bedrijf om de stiel bekend te maken voor het publiek, niet meer en niet minder. Het gaat dus niet over dat je onder de kostprijs werkt (vaart) of niet. Vind het toch positief dat binnenvaart ook eens in beeld komt.

    Geplaatst door: Heeren Henri op
  • ik denk dat jef gelijk heeft,na 28 jaar trouw op de paardemarkt gewoont te hebben kreeg ik te horen dat ik niet langer welkom was in 66 ,sorry was het antwoord als ik vroeg waarom.

    Geplaatst door: jacky-m/s suzy op
  • Aan Frank de Wit, opletten met dergelijke reportages want als de Belgische RSZ dit mee heeft gevolgd ga je bloeden!
    Zomaar een kapitein voor 1 dag meenemen is onbetaalbaar.
    Hiervoor moet hij 1 extra rustdag betaald worden + vakantiegeld+ eindejaarspremie+ arbeidsduurverkorting enz..enz..,
    Het netto loon X 3 krijg je voor de kiezen van het fonds van Rijn en binnenvaart dat gedirigeerd werkt op de orders van de socialistische Belgische transportarbeiders Bond.

    Geplaatst door: jef op
  • @Luc, was niet bedoelt op uw reactie maar op mijn naamgenoot .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Ik zou het waarderen als elke reactie met voor en familienaam worden onderschreven .
    Zodat bepaalde reacties (zie hieronder) niet op de foute persoon worden geprikt .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Beste David Vermant
    Dat ze een ouder schip genomen hebben siert deze reportage , want dit binnenschip kan nog aanzien worden als werkmateriaal en in deze barre tijden moet men werkmateriaal promoten en vallen spijtig genoeg de luxe artikelen uit de boot .
    De Roeck Luc
    Ms Saphir ( persoonlijke mening )

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Heel leuk filmpje,zeker waar het om gaat.Het bevestigd,dat er veel vrachtwagens van de weg gehaald worden! En als er niet zoveel nieuwbouw in de vaart was gebracht,had iedereen een goede belegde boterham.Hetgeen, waar al jaren geleden ernstig voor gewaarschuwd is.

    Geplaatst door: Martin op
  • weer gaan we eens zagen dat we te weinig vracht hebben,als ge dat zo zegt denken de mensen van de wal vracht is lading en lading vind ge genoeg,waneer word er eens gezegt prijs per ton .de boeren krijgen ook geen geld voor hun koolen ze geven ze verniks weg aan de mensen,de visser krijgt ook geen geld voor zijne vis enz.
    wij worden sistematis uitgezogen zoals zoveel mensen waar ze het kunnen mee klaarspelen.

    Geplaatst door: sjaak op
  • zo kun je altijd commentaar geven.
    vond dit een mooie korte reportage het is de bedoeling om te promoten vrachtwagens van de weg halen ,hoe meer werk gaan de prijzen automatisch omhoog .als je vindt dat niet goed gaat moet je niet aannemen bla bla dan doet iemand anders het en we zijn vertrokken maar om dit af te breken zit je verkeerd ,een colega

    Geplaatst door: k op

Reageer

Kritiek en hoon voor Paul Jambers als schipper | Schuttevaer.nl

Kritiek en hoon voor Paul Jambers als schipper

Programmamaker Paul Jambers heeft zich met zijn optreden als binnenschipper in een reportage woensdagavond in het Belgische tv-programma Volt kritiek en hoon van vooral varenden op de hals gehaald.

Paul Jambers als binnenschipper

Na een dag waren er al 30 reacties op de Volt-website geplaatst. Daar is ook de video van Jambers’ optreden als binnenschipper te zien aan boord van de Wesley van de Belgische schipper Frank De Wit en zijn vrouw. Jambers, ook een gepassioneerd zeiler, mag van De Wit zelf even plaatsnemen in de stuurstoel en de lading containers van Antwerpen (een stukje) naar Brussel varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (31)

  • dat jullie niet samen willen werken snap ik al helemael niet ga in staking of wat ! nee liever onder elkaar prijs gaan , en waarom denken jullie niet verder aan wie gaan jullie je schip verkopen binne 5 of 10 of 20 jaar? denk daar eens aan, werk samen met bureau’s scholen of wat dan ook zorg voor de prijzen ga niet onder elkaars vracht ! en als jullie toch egte schipper izjn zoals vroeger ga in staking zoals in ’75’ dan kunne jullie wat verzetten , door nu te blijven, gaan gaat iedereen faiiliet , groetjes ex collega die het niet meer aankon door de 2 zakken in de binnenvaart

    Geplaatst door: frans op
  • @ Martin, Hier in Nederland mag je er van uitgaan dat meer dan 70% van de nieuwbouw in de tankvaart op één of andere kunstmatige wijze aan eigen kapitaal werd geholpen. Hiervan kon het merendeel al vanaf de eerste maand zijn financiele verplichting niet nakomen.
    En zelfs nu worden er nog tankers in de vaart gebracht die op dezelfde manier aan geld komen.

    Geplaatst door: Jaap op
  • De nieuwbouwschepen zijn besteld in betere tijden, en dit was voor 2009. Toen was er geen sprake van dat ondernemers het kapitaal niet zouden aflossen . Zijn alle nieuwbouwschepen dan overgefinancierd ? Ik betwist niet dat er geen overgefinancierde nieuwbouw schepen tussen zitten maar dat is evengoed bij oudere en bestaande schepen, waar de onkosten nu boven water komen met alle trieste gevolgen . Hebben de mensen, met alle respect, die op hun ouder schip zijn gebleven het dan nu veel beter ? Ik hoor en zie toch dat zij hun schip ook niet verkocht krijgen en te weinig verdienen. Of is dit ook de schuld van de nieuwbouw ? We zitten in een wereldwijde crisis . U betoogt hier alsof de binnenvaart de schuld is van de crisis . Of zijn wij de enige sector die in de crisis zitten ? Als ik het nieuws zo volg, dan lijken de problemen wel elders vandaan te komen .
    Hoe weet jij dat er geen goed businessplan afgegeven wordt op de bank ? Ik zou er u kunnen laten inkijken waar je U kunt tegen zeggen (doe ik natuurlijk niet) . Dat men met de huidige tarieven geen geld voor nieuwbouw goed keurt is toch wel heel normaal . Daarom zullen er ook wel zo goed als geen aanvragen zijn . Dat is toch een punt voor de huidige ondernemers .
    Dat U om meer controle zou vragen is echt niet nodig . Vroeger was er in België geen vaartijdenwet . Dat zal nu ook de problemen oplossen . Als men in België één dag vaart is men al op zijn bestemming.

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • de schippers zijn pro’s in wat ze doen en dat zal ik niet ontkennen, maar ze vergeten geld te verdienen met hun transport, velen zijn allemaal handelaren geworden en velen hebben daar ook hun meeste centen mee verdiend en daarom waren de banken maar te gretig om velen geld te lenen.
    Door hun eigen inhaligheid werden ze driester en driester het resultaat kennen we allemaal hé.
    Als men een grondig businessplan zou voorleggen zou geen hond geld geven voor schepen nu en zeker niet voor nieuwbouw, zeker niet met de huidige vrachten, 6.5 € naar thionville begin er maar aan hé.
    De banken waren content met rente op een lening die meestal niet of weinig werd afgelost ze gingen toch hun geld terugkrijgen.
    Mis het resultaat kennen we allemaal.
    Nu ik denk niet dat een compromis ook maar mogelijk is in deze tijden, het water staat aan de lippen van velen onder jullie.
    Brengt een controle op AIS soelaas, misschien ?
    Het zal alleszins de noodzakelijke controle gerichter maken en die bezetting komt in orde en wetten kunnen worden aangepast.
    Dus het wiel uitvinden, pff.

    Geplaatst door: david.vermant op
  • erg iedereen geeft nu kritiek maar vorig jaar wou iedereen alles stil leggen tot de dag er was waar waren jullie dan? dan hadden we nu misschiien verder gestaan , dat sommige commentaar zetten over dat het minder goed gaat is misschien konnen verholpen worden, door toen eens een paar dagen samen te werken maar de schippers wereld heeft een grote mond tot dat de paniek uitbreekt !

    Geplaatst door: yannick op
  • De eventuele en nog veel verder reikende oplossingen waar men komt met aandraven hier onder dit artikel zijn al drie jaar geleden op tafel gelegd en afgeveegd . Wij als Belgen weten nog niet één vuist te maken . Laat staan dat we heel Europa er moeten bij betrekken . Dit was al te merken op die bewuste novemberdag in 2009 in Brussel. Toen Nederland de crisis aanmeldde aan de Europese Commissie . Een honderdtal Belgische, en een handvol buitenlandse schippers waren er toen aanwezig .
    Uit de binnenvaart zelf zijn al pogingen ondernomen om aan de situatie iets te veranderen . Telkens werden ze nagenoeg afgeschoten .
    Dat wij, schippers, in onderstaande reacties moeten lezen, dat wij het verstand niet zouden hebben om ons bedrijf te beheren slaat toch wel alles . Hoe komt dat de bankwereld dan toch zoveel vertrouwen in de binnenvaart heeft ? Hebben wij dan zoveel overtuigingszin ?
    Wat het ais betreft . Er is nog geen volledige dekking op de bewuste site . En deze mag bij wet niet worden gebruikt door controlerende instanties . Waarbij nog dat deze onbetrouwbaar is .
    Men probeert het wiel terug uit te vinden. De crisisgesprekken zijn nu bijna drie jaar terug al gevoerd . Toen hadden wij het al door dat het fout ging. Blijkbaar hebben sommigen toch heel veel tijd nodig om iets te snappen .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • bjorn ,
    een nieuw schip is dat dan geen normaal schip dan. we leven en werken en slapen aan boord ! als iemand van aan de wal 14 uur en 7 op 7 werkt woont die in een villa .
    mogen wij toch ook wel een mooi en aangenaam werkplaats hebbe of ni .
    wat jij daar vertelt slaat nergens op !!!!!
    gewoon een beetje gefrusteerd denk ik !!!!!

    Geplaatst door: andré op
  • Men vermant ik denk niet dat je dat kan want er zijn veel firma s in buitenland die je zullen dwars zitten en zeker in de tankvaart ? en dat ze alle schippers een dipje hebben dat vindt ik normaal voor meer uitleg kun je beter een vereniging van de scheepvaart spreken .ik leef met die mensen mee . het is slecht in de scheepvaart .

    Geplaatst door: edje op
  • Ik ga toch eens mijn kontakten aanboren bij Crevits of Europees kijken ,moet in mei naar een conferentie over binnenvaart.
    Ik blijf toch pleiten voor een betere opvolging van die rusttijden.
    Wat of wie verdient aan de nieuwbouw is een andere zaak en is naast de kwestie en dat er inderdaad schepen zijn van oudere leeftijd siert hen die het wel doen met dit, trouwens mijn eigen vader vaart met z’on schip.
    Maar hier zit wel véél frustratie en niemand gunt elkaar het zonlicht in de ogen, dus een compromis tussen de collega’s is uitgesloten vrees ik.
    Trouwens ik probeer hier mee te denken naar een constructieve oplossing méér niet.
    De andere capaciteits beperking is de wet van de sterkste in een vrije economie is het dan dat dat men wilt, collega’s laten failliet gaan????

    Geplaatst door: david vermant op
  • en liefst in een hangmat zeker en in de winter eerst wat hout sprokkelen om het warm te krijgen !

    Geplaatst door: jef op
  • David Vermant! nieuwbouw nee helemaal niet ! dan zien ze amai de schippers zijn rijk ! ze moeten een normaal schip hebben en liefst een oudere schip ! er zijn ook oudere schepen die in de shit zitten ! door wie ! door de schippers die dachten wij zijn slim genoeg en gaan zelf makelaar beginnen spelen. ik bestel er maar eneens 2 en verkoop ze elk met een miljoen euro winst, en dan reportage laten maken op een groot schip en hun het lammeke laten spelen van ja wij hebben geen geld voor ons eten te kopen en ons schepen af te bouwen ! neen kan niet .
    David dat is mijn mening ik weet nu al zeker dat niet iedereen daarmee akkoord is !!
    vriendelijke groeten Bjorn De Backer

    Geplaatst door: Bjorn De Backer op
  • je moet me niets vertellen over vrachtwagens want dat weet ik ook ik heb ook in die sector geweest . zo dat wil ik even kwijt maar in de scheepvaart lukt dat nooit het zou te mooi om waae te zijn

    Geplaatst door: edje op
  • Dag Ed
    In de vrachtwagensektor heeft men dit opgelost door de opdrachtgever mee te laten opdraaien voor aanzet van niet reglementair te rijden.Trust me als men kan bewijzen dat uw opdrachtgever zegt dat gij meer uren moet doen dan betaald hij mee.
    Verschiet er zelfs van dat dit in deze tijden zelfs zomaar kan.
    Gaat men dan minder werk hebben, maar bij nee zijn winst gaat dalen en der zal wel ne andere opdrachtgever zijn die daar tevreden mee en die van die containerterminals moeten maar wat efficienter werken en hun marge wat verkleinen.

    Geplaatst door: david.vermant op
  • hoe gaat u die firma schepen de rusttijden opleggen
    aan die moeten wel door van de firma en er zijn er veel hoor
    Men D Vermant

    Geplaatst door: edje op
  • Bij het lezen van al de kritiek over het programma Volt, ben ik toch wat verschoten, vooral
    de niet onterechte frustaties van de binnenschippers.
    Nu waarom had men beter een nieuw schip genomen.
    Als je een firma, groep of wat ook bent, en je wil iets voorstellen aan jan modaal of een geinteresseerde, dan kom je gewoon met het beste wat je hebt naar buiten.
    Nu die vrachten zijn inderdaad een pest, nu als ik mijn vader hoor,zijn er toch héél wat collega’s die een goede schipper zijn maar met alle respect absoluut niets kennen in het beheren van hun kostenstructuur.
    En dan kan men wéér begingen t’zijn die Hollanders of die Fransen, nu trust me der zijn ook Belgen.
    Dan zegt men een wet uit te varen dat men niet onder de kostprijs mag varen, kom zeg véél schippers zelf weten niet wat hun kost is, en dan gaat z’on bevrachter het wel weten zeker, trouwens dat kan hem niet schelen, hij wil “ZIJN WINST” maximaliseren.
    En men gaat er niet met 0,1 € onder he maar direkt ne € op een vracht van bv 4€.
    Dan spreken we nog niet over de wildgroei aan bevrachters die er bij komen, zij vechten het onder elkaar ook nog eens uit.
    Awel voor die bevrachters die er bijkomen ge zijt een bende met prutsers zéér gemakkelijk hé bestaand werk gaan braderen, zoek eens nieuwe kanalen.
    Nu wat is de oplossing, allemaal minder uren varen en dit volgens de wettelijke uren die er vastgesteld zijn en het lossen en laden wordt meegeteld, ha ha gaan jullie allemaal zeggen .
    Ik lees hier dat mensen 16 a 24 u per dag doen, niet echt slim om dat efkes op internet te zetten.
    Heren jullie zitten allemaal op jullie tandvlees en ge verdient dan nog niets, goe bezig zou ik zeggen.
    Waarom zijn de vrachten laag om dat er teveel schepen zijn, een wet van Vraag en Aanbod.
    Nu wat gaan we doen schepen weer eens onder de sloophamer, kan maar niet goed volgens mij.
    Nu verder over die uren als iedereen 25% minder vaart is het capaciteits probleem opgelost en de vrachten gaan zo omhoog gaan, trust me.
    Hoe ga je dit doen, dien tachograaf zeker ha ha, der zijn van die slimme die hebben dan een boegschroef om te verhalen.
    Iedereen heeft AIS, dus als een schip in beweging is kan men het zien, hier kan men bijvoorbeeld opgeven wanneer het schip effectief stil ligt en niet lost of laadt.
    Wanneer het schip toch nog binnen het uur beweegt telt hij dat toch.
    En heren reken aub eens niet alleen jullie diesel,
    afschrijving en verzekering maar ook een eigen loon een vrachtwagenchauffeur vraagt voor zichzelf 20 a 22 €/u en op al zijn kosten nog eens een winstmarge van 8% de rest is extra zoals zijn verkoop.
    Alé ik stop er efkes mee, sta altijd open voor een gesprek en een constructief gedachten gang

    Geplaatst door: David vermant op
  • @ Jef, In de tankvaart spreken we niet van een reserve capaciteit maar van een geforceerde overcapaciteit!

    Geplaatst door: jef op
  • Helga,
    je haalt me de woorden uit de mond : de reportage was inderdaad heel goed, alleen het debat was niet strokend met de werkelijkheid…

    Geplaatst door: Josée Claes op
  • Zo mooi. Het echte ondernemers bloed komt boven bij de jachtenschippers die met van van hun hobby hun werk hebben gemaakt. Mijn inziens bepaalt een ieder voor zich of hij bepaald werk aanneemt en doet. Dus als jij voor een paar stuivers gaat werken is het jou keuze en niet die van een ander.
    Maar liever hebben we nieuwe schepen dan voor de zelfde opbrengst met een oud schip te gaan varen met een stuk minder afschrijving.
    Nah, laten we vooral maar banken, bevrachters en de overheid de schuld geven. Die kunnen we dan tenminste verwijten dat ze een markt niet kunstmatig overeind willen houden.

    Geplaatst door: Geen Hobbyboer op
  • @bartje

    Bij jullie gaat het goed , das mooi . de klant komt ook rechtstreeks naar u voor afspraken te maken voor wat je moet doen .

    Bij ons komt de klant naar de “bevrachters” en die zoeken dan een schip en die buiten dat uit omdat er een( momenteel)reservecapaciteit is , geen overcapaciteit , want met laag water hebbe ze alles echt wel nodig om de boel ni plat te laten in europa.

    Als de schipper is zou krijgen wat de klant betaald , dan ga je ons ni horen klagen denk ik .

    en ja , als we zouden samenwerken is het zo opgelost , en toen werd ik wakker .

    Geplaatst door: jef op
  • Volt is een informatieprogramma voor de media . En het is goed dat onze sector ook eens positief in het daglicht wordt gezet .
    Dat er zuur nasmaak blijft hangen door de uitspraak ‘ het gaat goed in de binnenvaart’ kan ik wel ergens begrijpen . Niet tegenstaande moeten we dit positief willen inzien .
    Want welk klant wil er investeren in een sector die zichzelf als volledig verloren beschouwd .
    Wij gaan toch ook geen auto kopen waarvan men zegt dat dit merk volgend jaar niet meer bestaat .
    In hoeveel sectoren loopt het nu wel goed ? Het is voor velen crisis, en dat zullen we met zijn allen even moeten uitzieken . We kunnen het zelf wel een beetje proberen sturen . Maar de vrachtprijzen maken we zelf .
    Een goede vaart !

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Ik ben bekent in vele partucliere bedrijven maar ik heb nooit ergens anders als de schippers wereld mee gemaakt dat men elkaar kompleet naar de klote concureert.
    Dus dat de prijzen voor de vbracht laag en of veel te laag zijn dat leg toch echt aan de schippers zelf.
    Zelfs in de bouw word er niet zo onderboden als bij de schippers.
    Heb als zelfstandig loodgieter gewerkt ook in een rot tijd 80ige jaren maar wij hadden onze prijs en de klanten komen echt wel.
    Kwaliteit laat zich altijd uitbetalen, het bedrijf bestaat nog steeds en maakt ondanks huidige crisis nog steeds winst.

    groetjes van rentenier in Polen

    Geplaatst door: bartje op
  • Voor ons en voor velen die reactie gaven, was de reportage inderdaad echt wel positief, dat staat er bij de meeste mensen ook bij. Volt laat inderdaad elke week een bekende Vlaming meedraaien in een totaal andere sector. Mocht in het gesprek achteraf niet zo mateloos optimistisch gesproken geweest zijn, waren er nooit zoveel reactie’s gekomen. Van ons geen kwaad woord over de reportage echter wel een heel wrang gevoel om te horen “het gaat goed in de binnenvaart”… alleen daar wringt het schoentje….

    Geplaatst door: Helga Sanders op
  • Dit programma toont elke week een bekende vlaming die even meedraait in elke week een ander bedrijf om de stiel bekend te maken voor het publiek, niet meer en niet minder. Het gaat dus niet over dat je onder de kostprijs werkt (vaart) of niet. Vind het toch positief dat binnenvaart ook eens in beeld komt.

    Geplaatst door: Heeren Henri op
  • ik denk dat jef gelijk heeft,na 28 jaar trouw op de paardemarkt gewoont te hebben kreeg ik te horen dat ik niet langer welkom was in 66 ,sorry was het antwoord als ik vroeg waarom.

    Geplaatst door: jacky-m/s suzy op
  • Aan Frank de Wit, opletten met dergelijke reportages want als de Belgische RSZ dit mee heeft gevolgd ga je bloeden!
    Zomaar een kapitein voor 1 dag meenemen is onbetaalbaar.
    Hiervoor moet hij 1 extra rustdag betaald worden + vakantiegeld+ eindejaarspremie+ arbeidsduurverkorting enz..enz..,
    Het netto loon X 3 krijg je voor de kiezen van het fonds van Rijn en binnenvaart dat gedirigeerd werkt op de orders van de socialistische Belgische transportarbeiders Bond.

    Geplaatst door: jef op
  • @Luc, was niet bedoelt op uw reactie maar op mijn naamgenoot .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Ik zou het waarderen als elke reactie met voor en familienaam worden onderschreven .
    Zodat bepaalde reacties (zie hieronder) niet op de foute persoon worden geprikt .

    Geplaatst door: Martin Albrecht op
  • Beste David Vermant
    Dat ze een ouder schip genomen hebben siert deze reportage , want dit binnenschip kan nog aanzien worden als werkmateriaal en in deze barre tijden moet men werkmateriaal promoten en vallen spijtig genoeg de luxe artikelen uit de boot .
    De Roeck Luc
    Ms Saphir ( persoonlijke mening )

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Heel leuk filmpje,zeker waar het om gaat.Het bevestigd,dat er veel vrachtwagens van de weg gehaald worden! En als er niet zoveel nieuwbouw in de vaart was gebracht,had iedereen een goede belegde boterham.Hetgeen, waar al jaren geleden ernstig voor gewaarschuwd is.

    Geplaatst door: Martin op
  • weer gaan we eens zagen dat we te weinig vracht hebben,als ge dat zo zegt denken de mensen van de wal vracht is lading en lading vind ge genoeg,waneer word er eens gezegt prijs per ton .de boeren krijgen ook geen geld voor hun koolen ze geven ze verniks weg aan de mensen,de visser krijgt ook geen geld voor zijne vis enz.
    wij worden sistematis uitgezogen zoals zoveel mensen waar ze het kunnen mee klaarspelen.

    Geplaatst door: sjaak op
  • zo kun je altijd commentaar geven.
    vond dit een mooie korte reportage het is de bedoeling om te promoten vrachtwagens van de weg halen ,hoe meer werk gaan de prijzen automatisch omhoog .als je vindt dat niet goed gaat moet je niet aannemen bla bla dan doet iemand anders het en we zijn vertrokken maar om dit af te breken zit je verkeerd ,een colega

    Geplaatst door: k op

Reageer