Matroos krijgt doodsklap van knappende tros

Een 60-jarige Tsjechische matroos is op het containerkoppelverband Gavialis, in de nacht van 22 op 23 december, zo hard geraakt door een knappende lijn dat hij anderhalve dag later, op Kerstavond, in het Dijkzichtziekenhuis te Rotterdam aan zijn verwondingen is bezweken. Het ongeluk gebeurde toen de Gavialis de Krammersluis uitvoer. De matroos laat vrouw en kinderen achter.

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Ook ik wil via deze weg, familie en vrienden van de matroos en de bemanning van de “Gavialis” heel veel sterkte toewensen. Ook al besef ik dat de familie Tsjechisch is en dit waarschijnlijk nooit zal lezen ik hoop toch dat ze rust zullen vinden. Moge God over hun waken.

    Geplaatst door: MatroosVincent MS Ondine op
  • aan alle pseudoniemen,

    gezien de reactie’s en het taalgebruik van de diverse onder pseudoniem opererende collega’s
    kan ik stellen dat het met het niveau van de nederlandse schipper droef gesteld is om over het nederlandse taalgebruik in woord en schrift nog maar te zwijgen.

    het is natuurlijk diep triest dat een ongeval als dit plaats gevonden heeft denk uzelf eens in hoe het voor de nabestaanden moet zijn zeker als ze dit soort reactie’s zouden kunnen lezen.
    laten we nu eens inplaats van allerlei theoriën
    rond te bazuinen een oplossing bedenken voor dit soort ongevallen,mischien een stapje terug in plaats van dat dag en nacht gejakker vanwege slechte vrachten en tijdsdruk opgelegd door een 24-uurs economie.
    als wij gezamelijk ons verenigen staan we sterk en kunnen we zelf beslissen over hoe er gevaren wordt want in tegenstelling tot bedrijven aan de wal lijkt het wel alsof de binnenvaartondernemers geen zeggenschap over hun eigen bedrijf hebben en gecontroleerd en gedirigeerd worden door derden.
    laten we daarom de handen in elkaar slaan en één front vormen dan kunnen in de toekomst dit soort ongevallen voorkomen worden.

    Geplaatst door: fred op
  • Avondje lachen?
    Ga reacties lezen op schuttevaer.nl

    triest

    Geplaatst door: mark op
  • Zo zie je maar weer “” Haastige spoed is zelden goed”””Bij deze is een mens het slachtoffer geworden van deze slechte eigenschap.

    Geplaatst door: lucas op
  • Triest ongeluk, wat niet had gebeurd als er volgens protocol gewerkt was. Geeft weer aan dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden, hoe er gewerkt moet worden, als het zicht vanuit de stuurhut op het voordek nihil is. Verder zou ik iedereen er op willen wijzen dat we allemaal ouder worden en dat verschillende onder U, die nu veel commentaar hebben op oudere, misschien ook nog tot hun 70ste/75ste moeten varen omdat het pensioen verdampt is, het huis of schip minder waard geworden is bij verkoop of failliet zijn gegaan. Ook kan over enkele jaren de AOW niet meer toereikend zijn. Ik hoop dat vele onder U inzien dat zonder duidelijke afspraken de risico’s aanmerkelijk toe nemen. Verder wens ik de fam. van het slachtoffer en de fam. Leinenga
    sterkte toe bij de verwerking van dit ongeluk.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • Hier is iets verschrikkelijk mis gegaan, leeftijd van die kapitein is niet relevant. Het vakmanschap wel! De vijver met goede varensmannen wordt met het jaar kleiner, het kaf is niet meer van het koren te scheiden door de overlevende binnenvaartondernemer. Te bedenken is dat maar een heel klein deel van de binnenvaartincidenten in de statestiek terecht komt. Ik mag hopen dat de sector zich professionaliseert en werk gaat maken van werving en opleiding van personeel en ook de arbeidsomstandigheden aanpast aan de huidige tijd.

    Zal wel bij hopen blijven….

    Geplaatst door: Duh! op
  • Er zitten in de statistieken ook dronken randdebielen in speedbootjes oa cuijk.

    Geplaatst door: kees op
  • Sterkte voor alle betrokkenen.

    Kijk op de site van infrastructuur en milieu en lees het rapport de veiligheidsbalans daarin onder andere de volgende zinssnede:

    Het aantal significante ongevallen in de binnenvaart nam in 2010 sterk toe. Dit leidde tot 20 doden
    en 87 gewonden. Opvallend is de toename van het aantal ernstige ongevallen. Toch resulteerde dit
    in minder gewonden dan het voorgaande jaar.

    Zie ook de statistieken waar bij de binnenvaart het aantal doden en gewonden stijgt neemt het af in het verkeer. Laten we iets minder jagen en tijd nemen voor veiligheid, het kan jou of een van je dierbaren ook overkomen om een van die twintig te zijn

    Geplaatst door: anton op
  • Particulieren bezuinigen op touw? hoezo?
    Wat een onzin.
    Als deze schipper gewoon lekker ouderwets zijn achterschip afdraait en dan de schoef er afzet en dan roer andere kant op en gas er op dan breekt gewoon elk touw of draad.
    Particulier of niet.
    Gewoon miscommunicatie of geen communicatie en de gevolgen zijn dus verschrikkelijk voor de nabestaanden.

    Geplaatst door: Kobus op
  • @Bert, Probeer nou geen intelligente opmerkingen te maken, dat staat je niet.

    Hou je liever bij dit voorval in plaats van gelijk alle particulieren over één kam te scheren.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Particulieren bezuinigen ook op touw, daarom knappen ze sneller

    Geplaatst door: Bert op
  • @Bert, ken je deze nog?

    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid16068-ongeluk-theodora-in-het-nauw.html

    Was zeker een particulier in jou ogen….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @Bert ; Overdrijf je nu niet een beetje?
    Zonder iets over de algemene vaarkwaliteiten bij sommige bedrijven te zeggen is het wel heel vreemd dat de commentaren over bepaalde schippers elkaar in hoog tempo opvolgen als Somtrans genoemd wordt, of als er een Gefo gastanker kop op kop vaart, of als er een Eiltank ergens bij betrokken is.

    Daarnaast is het denk ik zo dat een misser bij een rederij (waar de gelddruk volgens jou toch niet zo hoog is) iets minder opvalt als bij een particulier.
    En dat als een particulier naar de kl… gaat door zijn eigen missers hij altijd nog bij een rederij aan de slag kan.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • het is zeer ernstig dat iemand op deze manier het
    leven moet bekopen dus familie gecontroleerd.
    ik ben zelf niet perfekt.met varen .
    maar als ik koppelverband gaviales zie varen
    dan is er maar eenstand met zijn regulateur dat is
    volaan. dus snelheid is alles ik denk gratis olie.
    maar als zoon aflosser van 70 jaar moet volgens mijn meer verstand hebben als de eigenaar van dat
    koppelverband gaviales. die aflosser was daar op dat moment verantwoordelijk voor. dat je dan 12 cameras heeft dan zie je ook wat op en waar voor zijn er dan geen 2 matrozen aan dek .dat zal wel te maken met onderbemaning.ik denk zijn papieren kwijt.maar ik begrijp ook niet dat iemand van 63 plus nog aflost dus dat zeg ook al genoeg ik denk in het verleden iets financieel verkeerd gedaan.
    en dan nog wel s nachts in de stuurhut ik denk voor zoon iemand op de dag .vaart.
    waar voor heeft krammer sluizen ook niks gezien ?

    Geplaatst door: dom figuur op
  • Zou het niet veel leerzamer worden bij het lezen van de commentaren, als de redactie van Schuttevaer, de afzenders na hun commentaar hun naam plus e-mail adres verplicht er bij te vermelden? En geen pseudoniem?
    Ik vind sommige commentaren zo kinderachtig (en dat is nog een milde uitdrukking)
    Gr R.Steenbergen ex Vertrouwen

    Geplaatst door: R. Steenbergen ex Vertrouwen op
  • echte vakkundigheid, bij een rederij schip zou dit niet zo snel gebeuren, bij particulieren is de financiele druk heel hoog wat door werkt op het personeel.

    Geplaatst door: bert op
  • Ik vindt dat de schuttevaer wel laat met deze berichtgeving komen.Zoiets moet normaal gesproken al een paar dagen na ongeval al bekend worden en zeker dat over de gevaren van een touw breken.Het lijkt mij zeker als preventie beter dat hier iedereen goede informatie over krijgt.Wat dat voor de rest voor gevolgen heeft lijkt mij nu duidelijk als je al ziet dat de twee jonge matrozen ook al van boord afstappen.

    Geplaatst door: jan op
  • Gecondoleerd met het verlies van deze matroos en veel sterkte er mee.

    De gavialis vaart al geruime tijd met veel problemen, als je hem nodig heb je roept op het blokkanaal is deze vaak met andere zaken bezig dat niet of geen antwoord krijg.
    Daarbij ook dat de collega schipper vaak gewoon doordruktt met de instelling je kan wel voor mij wachten ik ben toch groter. Nogmaals het isvreselijk voor beide partijen.ik denk namelijk dat de schipper ook niet meer lekker slaapt. Zo kun je ook zien dat er veelal niet echt lekker gecomuniceerd word met voor en achter. Vaak word de marifoon ingedrukt hoor je alleen de storing dat ie in gedrukt is en vertrouwt men er op dat datgene gebeurt is waarvan ze denken dat het uitgevoerd is.

    Geplaatst door: 86 meter op
  • hollander@
    Als je nu eens zelf met je ware naam ondertekende evenals al die andere schijtlijsters die niet voor hun ware ik uit durven komen, zijn we met deze site al een stuk verder.Kunnen wij als ,bejaarde’ aflossersgroep tenminste NEE verkopen als we door deze pseudoniemen gebeld worden!
    O.J.Brink

    Geplaatst door: O.J.Brink op
  • Ik wil via deze weg, familie en bemanning van de “Gavialis” heel veel sterkte toewensen.

    Geplaatst door: Jos (Slm. V.O.S) op
  • Hollander (10.10uur) Is voor jou te hopen dat je op je 59e je werkzame leven kan be-eindigen en achter de geraniums kan gaan zitten.Peinzen en mijmeren over hoe het vroeger was toen je nog geen fossiel was…Een schoonheidsprijs verdient je reactie absoluut niet. Integendeel zelfs…

    Geplaatst door: Walter op
  • @Ikke,

    Ik ben het niet met je eens. Ik ben zelf 35 jaar, dus niet ‘getroffen’ door je voorstel.
    Ongeacht je leeftijd, zou de binnenvaart er zeer zeker beter op worden als iedereen eens wat menselijker met elkaar zou omgaan. Dat zou ook wonderen kunnen doen voor aanwerven van nieuw (NL/Westers)personeel, dat hun hele werkzame leven met plezier in deze sector wil komen werken.

    Particulieren onderbieden elkaar(de rederijen zijn zo ook al lang geleden weggewerkt), personeel moet simpel en dom zijn/gehouden worden, Jaren 50-mentaliteit aan boord; alles kenmerkt zich als een Race-to-the-bottom.
    Met als nieuw dieptepunt dit voorval. Geen wonder dat we amper fatsoenlijk personeel kunnen bekomen. Je oogst immers wat je zaait.

    Ik heb meelei met betrokken vrienden en familie van deze Tsjech, dit wens je niemand toe. Binnenvaart heeft toch al niet zo’n goede naam, en de laatste jaren zie ik het niet echt verbeteren. Een dergelijk incident ontstaat echt niet op zichzelf, maar zolang de alom tegenwoordige Omerta/zwijgplicht blijft bestaan; zal dit echt niet het laatste keer zijn dat we zulke troosteloze bericht zullen lezen. Bezint voordat de kant het schip zal moeten keren.

    Geplaatst door: B. op
  • gewoon naam noemen lijkt mij voor de man zelf ook beter.. heeft er zo te lezen zelf ook geen zin meer in zoals zoveel van die fossielen

    Geplaatst door: hollander op
  • eerst gecondoleerd met dit verlies voor de familie van de matroos

    ik blijf bij me erdere pleidooi dat je na je 65e niet meer in de nacht mag varen!ook al ben je goed gekeurd.doe gewoon dag dienst voor deze catagorie schippers
    vorige keer was de meneer 81 geloof ik en nu in de 70.

    Geplaatst door: ikke op
  • Dan zou je toch moeten merken dat er iets is, wrom het schip niet reageert zoals normaal?

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Allereerst mijn medeleven voor alle betrokkenen.

    Als het is gebeurt zoals beschreven, moet de kapitein nogal veel gas gegeven hebben om vanuit stilstand dwars door een tros weg te varen.
    Mij lukt dat met mijn PK’s namelijk niet!!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Helaas wist ik al enige tijd van hoe en wat over dit ongeluk en leef erg mee met de nabestaanden. Dat de 70 jarige kapitein (bijnaam: kapitein terror) gewoon verder mog varen is mij een raadsel. Dat de jongens gelijk ontslag hebben genomen sta ik dan ook volledig achter, wie is het volgende slachtoffer want na de vele missers van de kapitein, die ik al wist, sliep ik al niet lekker.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Erg triest allemaal, met name de nabestaanden heel veel sterkte met dit akelige verlies.

    Het meest trieste, maar da’s een persoonlijke mening naar aanleiding van wat er hier geschreven staat is dat dit ongeval voorkomen had kunnen worden door simpel de camera’s te gebruiken, en te wachten op een seintje van de matroos dat het schip los was.

    Anderzijds, dit schip heeft mij ook al eens bijna geraakt tijdens het wegvaren.
    Veel roepen van de matroos op het voordek en over de marifoon deed de schipper op dat moment pas beseffen dat er een schip voer (gewoon aan mijn zijde van het vaarwater)
    Nu weet ik natuurlijk niet of dit dezelfde schipper was maar de manier van varen lijkt wel heel erg op dit ongeval.

    Geplaatst door: Tankerman op

Reageer

Matroos krijgt doodsklap van knappende tros | Schuttevaer.nl

Matroos krijgt doodsklap van knappende tros

Een 60-jarige Tsjechische matroos is op het containerkoppelverband Gavialis, in de nacht van 22 op 23 december, zo hard geraakt door een knappende lijn dat hij anderhalve dag later, op Kerstavond, in het Dijkzichtziekenhuis te Rotterdam aan zijn verwondingen is bezweken. Het ongeluk gebeurde toen de Gavialis de Krammersluis uitvoer. De matroos laat vrouw en kinderen achter.

Door Hans Heynen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • Ook ik wil via deze weg, familie en vrienden van de matroos en de bemanning van de “Gavialis” heel veel sterkte toewensen. Ook al besef ik dat de familie Tsjechisch is en dit waarschijnlijk nooit zal lezen ik hoop toch dat ze rust zullen vinden. Moge God over hun waken.

    Geplaatst door: MatroosVincent MS Ondine op
  • aan alle pseudoniemen,

    gezien de reactie’s en het taalgebruik van de diverse onder pseudoniem opererende collega’s
    kan ik stellen dat het met het niveau van de nederlandse schipper droef gesteld is om over het nederlandse taalgebruik in woord en schrift nog maar te zwijgen.

    het is natuurlijk diep triest dat een ongeval als dit plaats gevonden heeft denk uzelf eens in hoe het voor de nabestaanden moet zijn zeker als ze dit soort reactie’s zouden kunnen lezen.
    laten we nu eens inplaats van allerlei theoriën
    rond te bazuinen een oplossing bedenken voor dit soort ongevallen,mischien een stapje terug in plaats van dat dag en nacht gejakker vanwege slechte vrachten en tijdsdruk opgelegd door een 24-uurs economie.
    als wij gezamelijk ons verenigen staan we sterk en kunnen we zelf beslissen over hoe er gevaren wordt want in tegenstelling tot bedrijven aan de wal lijkt het wel alsof de binnenvaartondernemers geen zeggenschap over hun eigen bedrijf hebben en gecontroleerd en gedirigeerd worden door derden.
    laten we daarom de handen in elkaar slaan en één front vormen dan kunnen in de toekomst dit soort ongevallen voorkomen worden.

    Geplaatst door: fred op
  • Avondje lachen?
    Ga reacties lezen op schuttevaer.nl

    triest

    Geplaatst door: mark op
  • Zo zie je maar weer “” Haastige spoed is zelden goed”””Bij deze is een mens het slachtoffer geworden van deze slechte eigenschap.

    Geplaatst door: lucas op
  • Triest ongeluk, wat niet had gebeurd als er volgens protocol gewerkt was. Geeft weer aan dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden, hoe er gewerkt moet worden, als het zicht vanuit de stuurhut op het voordek nihil is. Verder zou ik iedereen er op willen wijzen dat we allemaal ouder worden en dat verschillende onder U, die nu veel commentaar hebben op oudere, misschien ook nog tot hun 70ste/75ste moeten varen omdat het pensioen verdampt is, het huis of schip minder waard geworden is bij verkoop of failliet zijn gegaan. Ook kan over enkele jaren de AOW niet meer toereikend zijn. Ik hoop dat vele onder U inzien dat zonder duidelijke afspraken de risico’s aanmerkelijk toe nemen. Verder wens ik de fam. van het slachtoffer en de fam. Leinenga
    sterkte toe bij de verwerking van dit ongeluk.

    Hens van Buren m.t.s. Hanna

    Geplaatst door: H. van Buren op
  • Hier is iets verschrikkelijk mis gegaan, leeftijd van die kapitein is niet relevant. Het vakmanschap wel! De vijver met goede varensmannen wordt met het jaar kleiner, het kaf is niet meer van het koren te scheiden door de overlevende binnenvaartondernemer. Te bedenken is dat maar een heel klein deel van de binnenvaartincidenten in de statestiek terecht komt. Ik mag hopen dat de sector zich professionaliseert en werk gaat maken van werving en opleiding van personeel en ook de arbeidsomstandigheden aanpast aan de huidige tijd.

    Zal wel bij hopen blijven….

    Geplaatst door: Duh! op
  • Er zitten in de statistieken ook dronken randdebielen in speedbootjes oa cuijk.

    Geplaatst door: kees op
  • Sterkte voor alle betrokkenen.

    Kijk op de site van infrastructuur en milieu en lees het rapport de veiligheidsbalans daarin onder andere de volgende zinssnede:

    Het aantal significante ongevallen in de binnenvaart nam in 2010 sterk toe. Dit leidde tot 20 doden
    en 87 gewonden. Opvallend is de toename van het aantal ernstige ongevallen. Toch resulteerde dit
    in minder gewonden dan het voorgaande jaar.

    Zie ook de statistieken waar bij de binnenvaart het aantal doden en gewonden stijgt neemt het af in het verkeer. Laten we iets minder jagen en tijd nemen voor veiligheid, het kan jou of een van je dierbaren ook overkomen om een van die twintig te zijn

    Geplaatst door: anton op
  • Particulieren bezuinigen op touw? hoezo?
    Wat een onzin.
    Als deze schipper gewoon lekker ouderwets zijn achterschip afdraait en dan de schoef er afzet en dan roer andere kant op en gas er op dan breekt gewoon elk touw of draad.
    Particulier of niet.
    Gewoon miscommunicatie of geen communicatie en de gevolgen zijn dus verschrikkelijk voor de nabestaanden.

    Geplaatst door: Kobus op
  • @Bert, Probeer nou geen intelligente opmerkingen te maken, dat staat je niet.

    Hou je liever bij dit voorval in plaats van gelijk alle particulieren over één kam te scheren.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Particulieren bezuinigen ook op touw, daarom knappen ze sneller

    Geplaatst door: Bert op
  • @Bert, ken je deze nog?

    http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid16068-ongeluk-theodora-in-het-nauw.html

    Was zeker een particulier in jou ogen….

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @Bert ; Overdrijf je nu niet een beetje?
    Zonder iets over de algemene vaarkwaliteiten bij sommige bedrijven te zeggen is het wel heel vreemd dat de commentaren over bepaalde schippers elkaar in hoog tempo opvolgen als Somtrans genoemd wordt, of als er een Gefo gastanker kop op kop vaart, of als er een Eiltank ergens bij betrokken is.

    Daarnaast is het denk ik zo dat een misser bij een rederij (waar de gelddruk volgens jou toch niet zo hoog is) iets minder opvalt als bij een particulier.
    En dat als een particulier naar de kl… gaat door zijn eigen missers hij altijd nog bij een rederij aan de slag kan.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • het is zeer ernstig dat iemand op deze manier het
    leven moet bekopen dus familie gecontroleerd.
    ik ben zelf niet perfekt.met varen .
    maar als ik koppelverband gaviales zie varen
    dan is er maar eenstand met zijn regulateur dat is
    volaan. dus snelheid is alles ik denk gratis olie.
    maar als zoon aflosser van 70 jaar moet volgens mijn meer verstand hebben als de eigenaar van dat
    koppelverband gaviales. die aflosser was daar op dat moment verantwoordelijk voor. dat je dan 12 cameras heeft dan zie je ook wat op en waar voor zijn er dan geen 2 matrozen aan dek .dat zal wel te maken met onderbemaning.ik denk zijn papieren kwijt.maar ik begrijp ook niet dat iemand van 63 plus nog aflost dus dat zeg ook al genoeg ik denk in het verleden iets financieel verkeerd gedaan.
    en dan nog wel s nachts in de stuurhut ik denk voor zoon iemand op de dag .vaart.
    waar voor heeft krammer sluizen ook niks gezien ?

    Geplaatst door: dom figuur op
  • Zou het niet veel leerzamer worden bij het lezen van de commentaren, als de redactie van Schuttevaer, de afzenders na hun commentaar hun naam plus e-mail adres verplicht er bij te vermelden? En geen pseudoniem?
    Ik vind sommige commentaren zo kinderachtig (en dat is nog een milde uitdrukking)
    Gr R.Steenbergen ex Vertrouwen

    Geplaatst door: R. Steenbergen ex Vertrouwen op
  • echte vakkundigheid, bij een rederij schip zou dit niet zo snel gebeuren, bij particulieren is de financiele druk heel hoog wat door werkt op het personeel.

    Geplaatst door: bert op
  • Ik vindt dat de schuttevaer wel laat met deze berichtgeving komen.Zoiets moet normaal gesproken al een paar dagen na ongeval al bekend worden en zeker dat over de gevaren van een touw breken.Het lijkt mij zeker als preventie beter dat hier iedereen goede informatie over krijgt.Wat dat voor de rest voor gevolgen heeft lijkt mij nu duidelijk als je al ziet dat de twee jonge matrozen ook al van boord afstappen.

    Geplaatst door: jan op
  • Gecondoleerd met het verlies van deze matroos en veel sterkte er mee.

    De gavialis vaart al geruime tijd met veel problemen, als je hem nodig heb je roept op het blokkanaal is deze vaak met andere zaken bezig dat niet of geen antwoord krijg.
    Daarbij ook dat de collega schipper vaak gewoon doordruktt met de instelling je kan wel voor mij wachten ik ben toch groter. Nogmaals het isvreselijk voor beide partijen.ik denk namelijk dat de schipper ook niet meer lekker slaapt. Zo kun je ook zien dat er veelal niet echt lekker gecomuniceerd word met voor en achter. Vaak word de marifoon ingedrukt hoor je alleen de storing dat ie in gedrukt is en vertrouwt men er op dat datgene gebeurt is waarvan ze denken dat het uitgevoerd is.

    Geplaatst door: 86 meter op
  • hollander@
    Als je nu eens zelf met je ware naam ondertekende evenals al die andere schijtlijsters die niet voor hun ware ik uit durven komen, zijn we met deze site al een stuk verder.Kunnen wij als ,bejaarde’ aflossersgroep tenminste NEE verkopen als we door deze pseudoniemen gebeld worden!
    O.J.Brink

    Geplaatst door: O.J.Brink op
  • Ik wil via deze weg, familie en bemanning van de “Gavialis” heel veel sterkte toewensen.

    Geplaatst door: Jos (Slm. V.O.S) op
  • Hollander (10.10uur) Is voor jou te hopen dat je op je 59e je werkzame leven kan be-eindigen en achter de geraniums kan gaan zitten.Peinzen en mijmeren over hoe het vroeger was toen je nog geen fossiel was…Een schoonheidsprijs verdient je reactie absoluut niet. Integendeel zelfs…

    Geplaatst door: Walter op
  • @Ikke,

    Ik ben het niet met je eens. Ik ben zelf 35 jaar, dus niet ‘getroffen’ door je voorstel.
    Ongeacht je leeftijd, zou de binnenvaart er zeer zeker beter op worden als iedereen eens wat menselijker met elkaar zou omgaan. Dat zou ook wonderen kunnen doen voor aanwerven van nieuw (NL/Westers)personeel, dat hun hele werkzame leven met plezier in deze sector wil komen werken.

    Particulieren onderbieden elkaar(de rederijen zijn zo ook al lang geleden weggewerkt), personeel moet simpel en dom zijn/gehouden worden, Jaren 50-mentaliteit aan boord; alles kenmerkt zich als een Race-to-the-bottom.
    Met als nieuw dieptepunt dit voorval. Geen wonder dat we amper fatsoenlijk personeel kunnen bekomen. Je oogst immers wat je zaait.

    Ik heb meelei met betrokken vrienden en familie van deze Tsjech, dit wens je niemand toe. Binnenvaart heeft toch al niet zo’n goede naam, en de laatste jaren zie ik het niet echt verbeteren. Een dergelijk incident ontstaat echt niet op zichzelf, maar zolang de alom tegenwoordige Omerta/zwijgplicht blijft bestaan; zal dit echt niet het laatste keer zijn dat we zulke troosteloze bericht zullen lezen. Bezint voordat de kant het schip zal moeten keren.

    Geplaatst door: B. op
  • gewoon naam noemen lijkt mij voor de man zelf ook beter.. heeft er zo te lezen zelf ook geen zin meer in zoals zoveel van die fossielen

    Geplaatst door: hollander op
  • eerst gecondoleerd met dit verlies voor de familie van de matroos

    ik blijf bij me erdere pleidooi dat je na je 65e niet meer in de nacht mag varen!ook al ben je goed gekeurd.doe gewoon dag dienst voor deze catagorie schippers
    vorige keer was de meneer 81 geloof ik en nu in de 70.

    Geplaatst door: ikke op
  • Dan zou je toch moeten merken dat er iets is, wrom het schip niet reageert zoals normaal?

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Allereerst mijn medeleven voor alle betrokkenen.

    Als het is gebeurt zoals beschreven, moet de kapitein nogal veel gas gegeven hebben om vanuit stilstand dwars door een tros weg te varen.
    Mij lukt dat met mijn PK’s namelijk niet!!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Helaas wist ik al enige tijd van hoe en wat over dit ongeluk en leef erg mee met de nabestaanden. Dat de 70 jarige kapitein (bijnaam: kapitein terror) gewoon verder mog varen is mij een raadsel. Dat de jongens gelijk ontslag hebben genomen sta ik dan ook volledig achter, wie is het volgende slachtoffer want na de vele missers van de kapitein, die ik al wist, sliep ik al niet lekker.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Erg triest allemaal, met name de nabestaanden heel veel sterkte met dit akelige verlies.

    Het meest trieste, maar da’s een persoonlijke mening naar aanleiding van wat er hier geschreven staat is dat dit ongeval voorkomen had kunnen worden door simpel de camera’s te gebruiken, en te wachten op een seintje van de matroos dat het schip los was.

    Anderzijds, dit schip heeft mij ook al eens bijna geraakt tijdens het wegvaren.
    Veel roepen van de matroos op het voordek en over de marifoon deed de schipper op dat moment pas beseffen dat er een schip voer (gewoon aan mijn zijde van het vaarwater)
    Nu weet ik natuurlijk niet of dit dezelfde schipper was maar de manier van varen lijkt wel heel erg op dit ongeval.

    Geplaatst door: Tankerman op

Reageer