Schuttevaer.nl

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Reddingvest- en relingplicht voor binnenvaart

STRAATSBURG

Nieuwe binnenvaartschepen moeten met ingang van 1 december 90 centimeter hoge beschermende relingen langs de gangboorden hebben. Op alle andere binnenvaartschepen moeten bemanningsleden aan dek een reddingsvest dragen. De door de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) ingevoerde maatregelen moeten het aantal verdrinkingsgevallen in de binnenvaart verminderen.

Reling voor nieuwbouw, reddingsvest voor
andere schepen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (13)
  • Dave

    Varen is als gevangenschap met het risico om te verdrinken

  • Ben

    Helemaal mee eens, en dit zat er al jaren aan te komen, dus waarom deze verontwaardiging?

  • johan d

    Beginnen we weer? Het is weer een herhaling van enige maanden terug. Wanner wordt het eens duidelijk dat de CCR toch doordramt. Naar ons als gebruiker wordt niet geluisterd. Ze luisteren alleen maar naar de bedrijven die weer aan ons kunnen verdienen.
    Kees misschien is het een iedee, hebben wij ook een extratje.
    C.de Vette het is toch makkelijk, een ieder die het schip wil betreden zonder “Persoonlijke Veiligheids Middelen” zonder pardon de toegang verbieden.En zit nou weer niet te zeuren, als ze ons verantwoordelijk stellen hebben wij het recht eisen te stellen. Zal ik nog verder gaan? Laden of lossen aan schuinen kanten is verboden. Indien tocht moeten er palen zijn met daarachter een drijvende landgang. Steile trappen in een damwand oever zijn verboden, deze moeten schuin zijn en in de damwand ingebouwd.Maarja een regelement waar een haven aan moet voeldoen is er niet en geld is er natuurlijk ook niet en waar wij het geld vandaan halen interseerd ze niet. Dus nemen we weer de weg van de minste weerstand.

  • Schippersvrouwtje

    Wij varen met een reling in het BB gangboord. (Duits schip geweest) Een paar weken geleden is er een matroos overboord gegaan, in het BB gangboord. Daar heeft de reling niet bij geholpen. Gelukkig had hij wel een zwemvest aan, dit is zijn redding geweest. Ik snap niet dat er mensen zijn die (onder het varen) zonder zwemvest lopen. Bij ons is het standaard. En die reling? Het is vervelend maar het went. Regelmatig lassen we weer een scepter vast of slaan we er 1 recht omdat er weer een buurman lullig bezig is geweest. We zijn er zelfs een keer om uitgescholden dat het een onding was. Maar als er kindjes door het gangboord lopen vind ik het een fijn ding.

  • Martin Albrecht

    Wij lijken wel een beschermd diersoort . Een keuring op dit en op dat . Een reling hier en daar . Een sticker hier en daar enz …
    Zoals Bert al schreef : Tot men aan de wal moet .
    Over de stenen klauteren, met de autokraan aan de wal, gladde trappen of steigers, noem maar op . Vooral Duitsland laat op dit vlak nogal steken vallen . Maar als men de wsp er iets over zegt dan is dit voor een ander bevoegdheid . Zou men nu langs de straten ook een reling plaatsen dat mensen en of kinderen niet meer plots oversteken ?
    Auto ’s bij het binnen rijden van een stad autmatisch een maximale snelheid van 50 of 30 km per uur laten rijden . Als men het toch zo veilig wil maken kan men tabak, drugs en alcohol volledig afschaffen, dan zouden er veel meer mensenlevens gered worden .

  • Rinus

    waarom niet iedereen verplicht een reling, ieder mens die verdrinkt is er een te veel.

  • Kees

    Aha, wordt misschien nog leuk. Ik ga in m’n stuurhut zitten met een bonnenboekje en schrijf voor iedereen die zonder zwemvest aan boord stapt een bekeuring uit van € 75,00.

  • C.de Vette

    @ Jack R

    Hond is geen persoon,maar wees niet bang,ze passen de regeling nog wel aan hoor.

  • Jack R

    ‘Jack R’ bedient zich van een ongeldig mailadres. De tekst van de reactie is conform de huisregels verwijderd. Redactie Schuttevaer

    Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 04-12-2011 20:41.

  • Hendrik

    ‘Hendrik’ bedient zich van een ongeldig mailadres. De tekst van de reactie is conform de huisregels verwijderd. Redactie Schuttevaer

    Dit bericht is bewerkt door de beheerder op 04-12-2011 20:42.

  • C.de Vette

    @ Frits

    Vroeger was het geregeld via de Arbowet,en die geldt alleen voor personeel.
    Nu is dit veranderd en geldt het voor voor iedereen.
    Zie boven,de bemanning EN de andere personen aan boord.
    Dus ook monteurs en lossers indien men niet vlak tegen de kant ligt.
    Het kan dus nog interessant worden op plaatsen waar men tegen een paar palen ligt te lossen,dan bent u er namelijk verantwoordelijk voor dat het overslag personeel een reddingsvest draagt.

  • rijks

    ben ik met je eens bert soms is aan de wal komen hier en daar slecht maar bij containerschepen met 60 cm gangboord en den maar +/- 90cm hoog en drie hoog containers en van die kleine klote boldertjes dat is ook lekker fijn vast maken of lopen

  • Bert

    Ik ben voor veiligheid, maar laat de heren ook eens kijken, hoe wij aan de wal moeten komen.
    Een ladder tussen de stenen en dan nog meters klauteren over de keien
    om een touw vast te zetten, om te melden en ladingspapieren te halen.
    Dus niet bepaald veilig. Dus overheid verbeter de wereld maar begin bij jullie zelf.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook