Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Beroepstrots ontbreekt soms op voorschip

ROTTERDAM

Jongeren met een matrozendiploma op zak weten te weinig van hun vak. Dat vinden schipper Albert Zwerver (25) en zijn stuurman Jan Steenstra (20). ‘We hebben de afgelopen drie jaar als erkend leerbedrijf ongeveer acht jongens aan boord gehad, waarvan het merendeel al klaar was met zijn matrozenopleiding op de Maritieme Academie. Ze hadden in onze ogen weinig vakkennis.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (38)
  • Hans

    Ik ben het eens, met de vele reacties.
    Dat deze 2 jongens nog maar zelf net uit de luiers zijn en daarom eigenlijk niet als leerbedrijf kunnen fungeren door te weinig ervaring.
    En dan nog, als je een leerbedrijf bent, moet je die jongens veel dingen opnieuw uitleggen, en voor doen, dat is eigenlijk wel je plicht vind ik en niet in je stuurhut blijven hangen en toe kijken en afzeiken.
    Je moet ze opnieuw geinteresseerd maken voor de scheepvaart,
    zonder matrozen na verloop van tijd geen opvolgers

  • Pipo

    Beste Jan en ALbert,
    Misschien is dat wel een interessant stukje van spliethoff in deze krant over stagaires schrijft. Kan je misschien wat van leren. Ik ben deels met jullie eens dat de scholen niet altijd even goeie kwaliteit zijn maar daar moet je niet zulke uitspraken over gaan doen probeer het te verbeteren als het kan.
    Nou succes en goeie vaart mannen!

  • Matroos M O

    @ een jonge leermeester,

    Kijk en -Maar na een tijdje krijgen ze het echt wel door en hebben we een enthousiaste jongen aan boord- dat is al een hele andere instelling. Een instelling die door de bank genomen bij ouderen veel meer aanwezig is door levenservaring. Waardoor ze nu een maal meer bagage mee dragen om een goede leermeester te kunnen zijn. Dit in tegenstelling tot de ongeduldigen die dan maar in de krant gaan roepen dat alles slecht is en vooral niet in de spiegel kijken. En daarmee ook nog eens een nieuwe generatie tussen wal en schip gooit……

    Het zijn per slot van rekening nog kinderen na de opleiding. Toen ik van het VMBO (toen was de naam anders btw) af kwam mocht ik nog niet eens een brommer rijden hoe kan je daar nu al van verwachten dat daar door aan boord te komen in één dag een complete gedragsverandering plaats vind van kind naar verantwoord volwassene.?

    Ik vraag mij trouwens af hoeveel procent van de jong matrozen eigenlijk van de wal af komen en uberhaupt niet de levenswijze aan boord hebben meegekregen.?

    ik kan mij ook heel goed voorstellen dat binnen het tot het aan boord stappen gebruikte referentiekader het heel normaal is om op vrijdag sociale afspraken te maken. Dat kan een volwassene bij het volle verstand een kind toch niet verwijten.? En zoals u dat gelukkig zelf al wel aangaf dat heeft tijd nodig………. een kind opgeven kan daarna altijd nog …sommigen leren het nooit uiteraard.. 🙂

  • Johan de leeuw

    Ook Kapiteins maken fouten weleens onhandige fouten.

  • Een jonge leermeester

    Wat een zwaar overtrokken reactie\’s! Als je dat zo leest proef je bijna de jaloezie. En vooral die reactie\’s dat deze 2 heren geen goede leermeesters kunnen zijn ivm hun leeftijd. Diep triest. Wij zijn ook een leerbedrijf en krijgen ook vaak jongens aan boord die op dinsdag al vragen waar ze er vrjdag af kunnen. Of dat we misschien over 2 weken al vroeg vast liggen op vrijdag want dan geeft hun maat een feestje. Maar na een tijdje krijgen ze het echt wel door en hebben we een enthousiaste jongen aan boord of ze zijn binnen hun proeftijd van 2 maanden weg. En weet je wat? Wij zijn ook onder de 30!

  • Cornellis Blonk

    Varen en alles wat er mee samen hangt leer je voornamelijk in de praktijk.

  • Willy Wortel

    Ik was zelf ook 22 jaar oud als ik voor mij zelf een bedrijf gestart ben.Daarvoor heb ik twee jaar lang als stuurman/kapitein gewerkt,en het is niet gemakelijk om als jonge knaap het RESPEKT te krijgen van de toen oudere bemanning aanboord.Ik heb me toen tijdje lang ingezet om het die jongens zoveel mogelijk naar hun zin te hebben, maar dat bleek niet te werken. Dus ben ik anders te werk gegaan! Wie respektloos is naar zijn meerdere,hoefde ook niet respekt vol behandeld te worden. Dus mijn instelling is, veel van die jonge gasten kunnen allemaal feesten gelijk de beesten. Maar als er gewerkt moet worden dan zijn wij kapiteins(jong/oud)de moeilijke mensen. Die nieuwe garde vergeet wel één belangrijke regel aanboord van schip dat wij kapiteins wel altijd verantwoordelijk zijn voor zijn/haar domme dingen

  • Lisa

    Uit de tekst kan ik opmaken dat de schipper (25) en stuurman (20) (volgens dienstboekje waarschijnlijk) de afgelopen drie jaar als erkend leerbedrijf fungeren.
    Een simpel rekensommetje leert dat zij toen 22 respectievelijk 17 jaar waren.
    Dit is gewoonweg niet juist!
    Mijn stelling luidt dan ook;
    Op dergelijke leeftijd kan je niet juist als leerbedrijf fungeren, je zit dan zelf nog in een (lange) leerperiode.
    Ook al fungeer je zelf goed als bemanning op een schip, betekend nog niet dat je de juiste kennis hebt om deze op een verantwoorde en correcte wijze over te brengen.
    Ik krijg de indruk dat zij op een schip varen over een vast traject, en als je dat een aantal maal doet dat heb je dat traject wel snel onder de knie. Maar o wee o wee als de reis opeens ergens anders heen moet. Maar dit is suggestief.
    Ook bij andere omstandigheden vind ik dat er te snel wordt over gegaan tot het predikaat “erkend leerbedrijf”.

  • Ja wel he?

    Wat een Bullsh*t verhaal, tuurlijk zitten er waardeloze matrozen tussen, maar hoeveel hebben zij nou eigenlijk gehad met hun 25 & 20 jaar?!?
    Ik ben wel van mening dat de opleiding beter was toen je nog de kof scholen had.
    En wat denk jezelf, dat er geen waardeloze schippers zijn, die zijn er misschien wel net zo veel.
    Varen enkel van paps geleerd en nooit verder gekeken dan hun neus lang is.
    En ja, voor kleppenstellen etc komt er gewoon een monteur, heb je garantie en het gebeurd goed. Verversen daar in tegen mag een matroos best weten.

  • Piet Knot

    Wij varen sinds 2006 met leerlingen. De laatste jaren tot volle tevredenheid met leerlingen van de MARITIEME ACADEMIE te Harlingen. Regelmatig hebben wij, naast onze vaste matroos (ook van de school te Harlingen)jongens aan boord die van schepen komen waar de schipper/leermeester dezelfde leeftijd had als Dhr. Zwerver. Wij zijn inmiddels tot de conclusie gekomen dat leermeesters van deze leeftijd in het algemeen niet geschikt zijn voor deze educatieve taak. Ook hebben wij dit medegedeeld aan de stagebegeleider. Als schipper van deze leeftijd heb je de handen vol aan jezelf met alle verantwoordelijkheden etc. Daarbij komt dat je als 25-jarige totaal geen levenservaring hebt. Ook bezit men op deze leeftijd, gezien het geringe leeftijdsverschil, geen overwicht op de leerling. Een pas afgestuurde student van de PABO zet men ook niet voor groep 8 van de basisschool.
    Dus Meneer Zwerver: wordt eerst zelf eens volwassen en kom dan nog eens terug met een mening over jongens waar je zelf nog toe behoort en die leermeesters zoals u, kunnen missen als kiespijn.

  • georgevan

    @Kobus:Ik (van 1947) ben inderdaad ook jong geweest.
    Maar ik waagde het niet bepaalde opdrachten aan te vechten;
    als ik iets een keer gezien had,kon ik het zelf;
    was beleefd;
    en als ik over de schreef ging,werd dat snel gekorrigeerd,door mijn eigen maatjes,of iemand anders,die mij een schop onder mijn kont gaf….;
    Ik deed mijn werk in de daarvoor gestelde tijd.En veel van mijn werk bestond uit koper poetsen,en vloeren schrobben.

    Ik moet echter opmerken,dat ik jouw mening niet erg hoog aansla,met een voorbeeld van “18 uur luiwagen of brasso”…Of is dit satirisch bedoeld?
    Vr.gr.George

  • p

    het is niet een probleem van de scheepvaart alleen .ga eens iets kopen en vraag een grondig uitleg ,diegene die je veel kan vertellen is meestal de 50 wel gepasseerd,de jongere generatie maakt het niets uit hoofdzaak het loon en de vrije tijd klopt de bij het vak zelf roepen ze dan jaja lekker belangrijk.ik denk dat we er mee moeten leren leven

  • Kobus

    Word toch eens wakker.
    De tijd gaat verder probeer je in te leven bij de jongere generatie.
    Je hoeft je niet aan te passen maar we zijn toch allemaal jong geweest.
    En ja er zitten mindere tussen maar ook jongens die nog wat willen.
    Geef ze een kans en niet 18 uur per dag een luiwagen of brasso om de pijp te poetsen.

  • jannie

    Ook wij hebben eens een jongen aan boord gehad, vier jaar K.O.F.S., maar die kon nog geen vlag hijsen.Wel een diploma in de ene kontzak en in de andere de cao. Geef mij maar een jongen die zo van z’n moeder komt, die kun je dan het vak goed leren.

  • georgevan

    Deze schipper en stuurman hebben groot gelijk.
    Dit probleem doet zich niet alleen voor op de binnenvaart.Ook op de KHV komen er knappe azo jongetjes van school,die weinig kunnen,en zich weigeren aan te passen.
    Ik denk,dat het inderdaad een probleem van deze tijd is,en de grootste schuld in de opvoeding zit.
    Iemand,die pas van school komt,behoort zich aan boord aan te passen aan de hogere rangen,die hun ervaring in tientallen jaren opgebouwd hebben.
    Maar dat gebeurt slechts sporadisch,en meestal moet je als chef van dienst konstant de strijd aanbinden.

  • Leon

    Zo 20 jaar en 25 jaar oud! En jullie denken dat je levenservaring hebt en dat je mensenkennis hebt en dat je denkt met z’n tweeen een beetje leiding kan geven en geduldig dingen kunt uitleggen aan die jonge jongens (soms zijn ze nog net geen kind meer)?
    Gaan jullie je even heel erg schamen. Jullie komen pas kijken in de wereld. Je hebt geen flauw idee hoe het in elkaar zit, stelletje broekies.
    En dan nog het lef hebben om een levensgroot stuk in de krant te zetten waar zonder steekhoudende argumenten de opleidingsinstellingen en leraren gewoon ronduit worden afgezeken.
    Sorry hoor, maar als je kritiek hebt ga je daar eerst over praten met de school en daarna kijk je hoe het anders aangepakt kan worden.
    Beste Jan en Albert hebben jullie er wel eens over gedacht dat het niet alleen bij die leerlingmatrozen kan liggen. En is het misschien verstandig om aan de school te vragen of jullie een cursus kunnen volgen om die lichtmatrozen beter te begeleiden. Dan weet je hoe je die jongens misschien kunt motiveren. Ga ook eens bij jezelf na of een andere algemene aanpak misschien een optie is. Schop ze niet meteen het dek op met zoiets van: Ga jij maar boenen! Neem de tijd met die gastjes en heb veel geduld, heel veel geduld.
    Ok, ik begrijp er zitten altijd zwarte schapen tussen die leerlingmatrozen maar dit kan ik niet begrijpen.
    Ik ben zelf altijd blij als ik van die wijsneusen aan boord krijg ik laat ze lekker even een paar dagen aanmodderen, ikzelf ga er al vanuit dat ze niks weten maar stel wel meteen een aantal regels, die strak en simpel. Daarna begint het echte werk, ik moet ze alles leren wat ze eigenlijk al geleerd zouden moeten hebben. He, let op mijn woorden, net wat ik al zei je moet ze alles leren. Want op school leren ze het alleen maar om punten te scoren en ze begrijpen nog niet dat men die kennis nodig heeft voor de praktijk. Dat moeten wij schippers en stuurlui hun leren. Het zit ook in de naam, he; leerbedrijf.
    Die leerlingen hebben alleen maar gamen en weekendsfeesten in hun hoofd maar de kunst is dat jullie, albert en jan, en de rest van de collega schippers die jongens een vak gaan leren. Waar ze trots op kunnen zijn. En uiteindelijk zullen jullie er ook trots op kunnen zijn en dat je kan zeggen tegen volgende lichting leerlingmatrozen die schipper heeft bij mij gevaren als lichtmatroos. Geloof mij het kan maar je moet er zelf ook wat voor doen.
    Ik wens jullie succes en goede vaart!

  • Zeebaby

    Nou wat een slap gepraat over net afgestudeerden,je moet niet al te veel verwachten van die jongens die van Harlingen komen,en ze de tijd en het geduld gunnen deze jongens de echte praktijk te leren,dat is al jaren zo,ik kom zelf ook van het noordzeecollege Harlingen,en wil trouwens even zeggen dat Jan steenstra en Albert zwerver een stel verwende jochies waren dat ze tijdens regen niet hoefden te roeien,want wij deden paar jaar daarvoor namelijk wel!
    En dan het verhaal over dat zand laden met opleidingschip,dat was ook alleen maar net nieuw,omdat deze eigenaar het schip verhuurde aan de school,maar Dick line werd hier niet meer bijgespijkerd,dat kreeg je op de prinses schepen nog.

  • Kobus

    Dat die jongens als ze van school komen nog dingen moeten leren is toch niet zo erg.
    Er zijn schippers die al jaren varen maar het eigenlijk nog steeds niet kunnen.

  • Persimiso

    Ik herken wel wat in het verhaal.
    Het klopt, als je van school komt is de opleiding niet af en valt er nog een hoop te leren. Maar een bepaalde basis mag toch wel verwacht worden.
    Mijns inziens ligt het deels aan het school systeem.
    Die krijgen geld als ze leerlingen afleveren. Dus er moeten koste wat het kost zoveel mogelijk leerlingen slagen

  • Matroos M O

    En als ik daar nog wat aan kan toevoegen; Na die zelfstudie heb ik gewoon staatsexamen gedaan praktijk en theorie en daar moet je toch echt al die in het stuk genoemde dingen (op het kleppen stellen na dan)kennen en kunnen. En in mijn examen klas is 90% geslaagd. 90% dus die de benodigde kennis in huis heeft. Dus ik kan mij echt niet vinden in de gemaakte veronderstelling van de twee jongemannen.

  • Matroos M O

    @Derk Tja ik heb mijn sporen al verdiend in andere vlakken, ben zoals dat heet een zij-instromer En dus heel bewust gekozen voor Varen Zonder Zorgen, matroos dus. En dat is mede mogelijk omdat ik iets meer dan de helft van mijn schaapjes op het droge heb en dus eigenlijk niet meer moet omdat het moet. Waarom dan veel te veel geld investeren om er nog niet eens van rond te kunnen komen, omdat een hoop schippers niet eens een goed en sterk collectief op poten kunnen zetten.?

    En wat betreft mijn motivatie en opleidingen. Dat kan ik u wel vertellen. Dat matrozen diploma heb ik in 2 maanden gescoord met zelfstudie, dus waar het verhaal vandaan komt dat ik ongemotiveerd ben dat is mij nog steeds een raadsel. En tja heb ook nog ergens getuigschriften VMBO nivo bedrijfsvoertuigentechniek, chauffeursdiploma, ADR, Security manager, MBO electronica en HBO nivo IT techniek in een la liggen…. Misschien iets om over na te denken voordat u mij veroordeeld omdat ik graag op een schip werk en dus matroos ben…. My God….

    Mijn schipper zegt een baas krijgt het personeel dat hij verdient…. en zo te merken denk u niet zo veel van het personeel in de binnenvaart, en dat ik gok dat u ooit ook zo bent begonnen…..???

    Ps Zonder matrozen geen schippers ……

  • derk

    matroos ,je weet het mooi te vertellen,
    de strekking is dat je als matroos een vooropleidng hebt gehad en ee ntraject hebt doorlopen zodat je je nu matroos mag noemen,daar heb je dus dingen geleerd die je moet kunnen om je matrozen diploma te krijgen en die krijg je niet meer bij een pakje boter,dus mag je toch verwachten dat ze wat kunnen,en de rest leren ze aan boord,maar met opleiding op school kan je althans hoor je de beginselen te kennen en kunnen,daar gaat het verhaal over,maar gek iets je schildert deze jongens af als ik weet niet wat ,maar ze doen het toch maar mooi op hun leegftijd,en goed ook ,en jij schijnt ouder te zijn en noemt je matroos ,wie doet het dan goed, ik bedoel daar niets verkeerd mee ,maar als je het zo goed weet

  • Matroos M O

    @Skipper Ik weet niet waar u dat allemaal uit haalt in mijn reactie.??? Dat ik niet gemmotiveerd ben, of is dat een zelfprojectie van uw eigen instelling.??? Gelukkig kan mijn schipper uw op niets gebaseerde mening niet met u delen.

    En daarbij u heeft het over matrozen die niets willen leren terwijl de strekking van het verhaal toch is matrozen die nog niks kunnen….. Dat lijken mij twee verschillende onderwerpen.

    In het bericht hoor ik twee jongemannen, en ja dat kan ik zeggen vanwege mijn leeftijd, die een LEERBEDRIJF pretenderen te zijn en vervolgens klagen over dat matrozen niks geleerd wordt…… Ik weet het niet hoor….. Daar is een leerbedrijf juist voor daarom zit er het woord het woord LEER in de naam verwerkt…

    Als je de kennis en kunde niet bezit om je personeel iets te leren, misschien moet je die benaming leerbedrijf gewoon van je roef aftrekken, in plaats van de rest van de wereld te schuld te geven van jou falen. En daarmee een heel hoop mensen te beledigen.

    Als ze begaan zijn om mensen op te leiden moeten ze dat, en Maurice de Hond heeft het ook wel gezegd, GEWOON DOEN.

  • skipper

    @matroos,
    ik neem aan dat als je matroos bent die dingen kent die van je verwacht worden,o.a touwen etc ,motor kennis is je ook geleerd en hoe mooi is het ls je evt met een monteur kan sleutelen,maar jouw mentaliteit is juist waar het over gaat,als je leest zie je ook dat ze bedoelen dat je als matroos toch dingen kan die er als matroos van je verwacht worden en daar valt het hele schip onder ,om te leren hoe je later als kapitein de veantworrdelijkheid kan hebben om zelfstandig te zijn,als je niets wil leren kom je ook niet verder dus is het toch niet zo raar dat je wilt leren.

  • Matroos M O

    En ik maar denken dat een leerbedrijf er was om iets te leren.? Of is het de bedoeling om voor een stagevergoeding een schipper met 10 jaar ervaring aan boord te krijgen als ik dat zo hoor.

    Ik kan mij ook niet echt voorstellen dat de verzekeringsmaatschappij de schade dekt van het laten sleutelen aan de hoofdmotor door niet specifiek daarvoor gediplomeerd personeel.

    Dit geraas van beide heren kan ik eigenlijk niet eens serieus nemen het is zooooooow overdreven neergezet. Dat we letterlijk helemaal niks kunnen EN kennen. Alleen al de zin over vroeger was alles beter uit de mond van iemand die 20 is klinkt niet erg serieus… En daarom laat ik het verhaal verder maar links liggen….

  • peter de groot

    beste hans hierin deel ik jou mening,maar begrijp de jongens zeer goed.en een goede inzet word door 9 van de 10 jongens alleen op de telefoon gedaan,zeld denk ik niet dat het de bedoeling van jan en albert is om de leerlingen en de school de grong in te schoppen!,maar hier een probleem voor de toekomst op te willen lossen!

    groet peter de groot

  • Hans

    Kijk eens bij andere bedrijven, zoals bijvoorbeeld de staal-, of scheepsbouw, of misschien een motoren fabriek/ inbouwer, kan een jongen die daar net van school komt alleen een hele dag volgens de regels werken?
    Ik denk het niet, hij/ zij weet gewoon niet alles, maar dat heb ik niet onderzocht, dat schat ik zo in.
    Verwacht niet té veel kennis van de net afgestudeerden, maar wél veel inzet om bij te leren!! Da’s mijn mening, groet,

  • jan steenstra

    het klopt indderdaad dat wij jan 22 en albert 25 jaar ook nog elke dag heel veel leren,maar normaal zou toch zijn dat de jongens die van de maritieme school af komen weten hoe je een touw vast zet, en een wrijfhoutje kan splitsen??is het gewoon dat de jongens het verschil niet weten tussen de waal en de rijn??met alle respect maar daar kan kunnen wij ons persoonlijk niks bij voorstellen.

    vr gr Jan Steenstra,Albert Zwerver

  • Schippertje

    Toch erg jammer hoe dit hier vermeld staat.
    Zelf zullen de heren toch ook niet alle kennis op zak gehad hebben toen ze net van school af kwamen. (En misschien nog wel niet hebben met hun 20 en 25 jaar levenservaring.)
    Leren doen we toch allemaal nog iedere dag? (Ik in ieder geval wel)
    Ik ben van mening dat je dit soort jongens altijd een kans moet bieden.
    Mocht het inderdaad zo zijn dat een leerling totaal geen inzet toont dan lijkt het mij dat je dit met hem moet bespreken en indien dit niet met zijn 2en lukt met de school(begeleider) erbij.
    O en dat de opleiding niet aan zou sluiten op de praktijk?
    Ik denk dat de opleidingen er alles aan doen om dit zo veel mogelijk voor elkaar te krijgen maar dat ook zij gebonden zijn aan regels en eisen uit hun vakgebied.
    Ik denk dat deze opleidingen juist erg voorop lopen als ik dit vergelijk met ander vmbo beroepsopleidingen.

  • derk

    @g. kuiper,
    deze jongens zijn zeer gemotiveerd en weten zeer zeker goed met mensen om te gaan en het te leren, er is daar aan boord een goede comunicatie en een goed teamverband ,dus niet iets zeggen wat je niet weet.

  • Jan Steenstra

    Grappig om te lezen dat er nog een Jan Steenstra is op de binnenvaart.

    Groet,
    Jan Steenstra
    ms Con Amore

  • Jantje

    Er zitten echt wel goede jongens cq meisjes tussen.
    Het probleem is ook een beetje , hoe krijg je die personen gemotiveerd.
    Als je zelf opgegroeid bent met, even radio scheveningen oproepen om naar huis te bellen ,
    en nu zit die telefoon zowat vast gegroeid in hun hand met een eelt knobbel op hun duim.
    Het moet net goed samen vallen.
    Een leerling met een klein beetje interesse en een schip met mensen waar die leerling ook wat van kan leren.
    Een stukje verantwoording geven , en als die iets goed doet een compliment geven.
    Je moet zo iemand zover zien te krijgen dat die dingen uit zich zelf gaat doen.
    En ik bedoel niet heel de dag boenen en roestvast staal poetsen.
    b.v. als zo’n jongen uit zich zelf iets gaat schuren en een beetje veel schuurpapier gebruikt, gewoon vertellen dat die wat zuiniger aan moet doen en waarom,
    Niet zo van , klootzak weet je wel wat dat kost ik moest het vroeger met 1 velletje het hele schip doen.
    Van zo’n reactie word niemand wijzer.

    Die leerplekken op schepen is mooi maar niet iedereen is geschikt om iemand wat te leren.

    Varen is leuk en mooi werk maar niet iedereen is geschikt om te werken op een schip

  • G. Kuiper

    Wat een negatief stuk is dit zeg, niet normaal meer.
    En denk zelf dat het meer aan de capaciteit ligt van jullie twee van 25 en 20 dan aan die jongens die van school komen.

    Op school leren ze een beetje de basis van een schip zodat ze je niet raar staan aan te kijken als je het over een bolder hebt en daarna is het aan de stuurman en de schipper en de rest van het personeel om die jongens de praktijk te leren.

    Dus jullie kunnen wel afgeven op de scholen maar je kan ook bij jezelf nagaan of je wel al capabel genoeg bent in je eigen functie.

  • Walter

    Is inherent aan de deplorabele staat van het onderwijs hier in NL. Als aankomend Pabo-studenten (die later uw en mijn kinderen moeten onderwijzen) al aanvullend onderwijs in taal en rekenen nodig blijken te hebben voordat ze toegelaten worden, is er toch iets goed mis met “onderwijs”…? Is alleen in en in triest dat deze verloedering ook al in onze bedrijfstak heeft toegeslagen.

  • Schippers vrouw

    Tuurlijk zijn er goeie matrozen en leerling matrozen maar helaas is ook onze ervaring dat het steeds meer een speld in de hooiberg is.
    Wij zijn zelf eerst met een leerling matroos bezig geweest die geen verantwoordelijkheid kende en nooit meer wat van zich liet horen.
    Vervolgens hebben we een stagaire aan boord gehad een nette beleefde jongen maar werken kennen ze weinig meer.
    We hebben getest waar de intresse lag en dat was meer op internet, gamen enz dan in de scheepvaart.
    En dat vonden we toch wel erg zorgelijk.
    Ik zeg niet dat iedereen zo is maar als jij op de donderdag morgen al begint wanneer je naar huis kan ivm eten thuis ja sorry als je echt wilt wacht je af wanneer je naar huis kan en werk je nog gewoon op donderdag en vrijdag…
    Dat moest vroeger toch ook.
    En ik vind ook dat je als schipper zijnde niet altijd hoeft te zeggen en te bellen zo en zo laat vertrekken we je kan toch ook initiatief nemen van goh wanneer verwacht u mij weer aan boord.
    Nogmaals er zijn heus wel goeie bij hoor wij hebben zelf ook iemand 4 jaar aan boord gehad maar ik ben het met de jongens eens hoe ze het beschreven hebben.
    En we kennen ze persoonlijk Albert en Jan jullie zijn toppers als ik zie hoe jullie zo jong de boel besturen een voorbeeld voor de binnenvaart.
    Groetjes jullie collega’s

  • R.A. Steenbergen

    De ene leerling is de andere niet, en iemand uit een schippersfamilie is al totaal anders dan een walrot.
    Maar hoe kun je nu ook VAKKENNIS verwachten van een leerling of iemand die net leerling-af is?

  • Schippersvrouw

    Die `toolbox` voor leerlingen met een vlekje, vreemde benaming trouwens, is er al.
    Als je een erkend leerbedrijf wordt krijg je een klein mapje genaamd HANDBOEK PRAKTIJKOPLEIDERS en achterin staat heel duidelijk hoe je bepaalde stoornissen herkent en ermee omgaat.

  • Jan Snoei

    Wat een negatief stukje over een groep leraren waar ik het absoluut niet altijd mee eens ben, maar wel jammer vindt dat het zo gesteld wordt. Wat in het gehele stuk onderbelicht blijft is dat de regels flink aangepat zijn vanuit Den Haag, waardoor de school en de leerlingen niet alleen moeten weten wat een ijk is maar ook zelf een mening leren vormen. Daarbij nadenken wat er in de wereld speelt, en hier ook een mening over hebben. Nu is het jammer dat de gemiddelde jongere niet veel verder komt dan de startpagina van MSN met als gevolg dat de school hier vrij veel in mijn ogen te veel aandacht aan moet schenken. Maar dit wordt allemaal opgedragen uit Den Haag, heb hier over al diverse discussie’s gehad in de stuurhut als de heren weer eens zo’n opdracht moesten maken. Vaar zelf ondertussen ruim 6 jaar met deze heren, al meerdere snuffelstage jongens gehad hierin wordt direct het kaf van het koren gescheiden. Toch ben ik als schipper trots om iemand wat bij te brengen, stukje te laten varen betrekken bij laden en lossen en ondernemen. Super trots als ik weer een jongen driftig zie zwaaien omdat hij ook een leuke baan heeft gevonden bij een collega aan boord. Om als schipper door te groeien dat ligt niet alleen aan de opleiding, hierin speelt ook de thuissituatie zwaar mee,

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook