‘Een soort ANWB op het water’

‘Je ziet de schepen niet, maar kunt toch vrij snel inschatten wat er aan de hand is’, zegt Fokko Boersma, verkeersleider bij het Regionaal Verkeers Centrum Dordrecht, over het virtueel meekijken met de vaart op de schermen van ‘Post Dordt’. Zijn plaatselijke bekendheid helpt mee, zijn jarenlange ervaring en ook dat hij heel veel schepen kent. ‘Als er één water maakt, weet je dat er snel een berger moet komen.’

Fokko Boersma

Door Dirk van der Meulen
Boersma is bijna 55, was 31 jaar in rijksdienst en neemt 25 februari afscheid. Hij gaat met functioneel leeftijdsontslag (FLO), een aflopende regeling voor verkeersleiders. Hij voelt zich vitaal, heeft nog genoeg ambities. ‘Je moet hier af en toe snel beslissen. Op den duur wordt je observatie- en reactievermogen toch minder. Ik merk het nog niet aan mezelf, maar zie wel dat het jongere collega’s gemakkelijker af gaat’, zegt hij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Een soort ANWB op het water’ | Schuttevaer.nl

‘Een soort ANWB op het water’

‘Je ziet de schepen niet, maar kunt toch vrij snel inschatten wat er aan de hand is’, zegt Fokko Boersma, verkeersleider bij het Regionaal Verkeers Centrum Dordrecht, over het virtueel meekijken met de vaart op de schermen van ‘Post Dordt’. Zijn plaatselijke bekendheid helpt mee, zijn jarenlange ervaring en ook dat hij heel veel schepen kent. ‘Als er één water maakt, weet je dat er snel een berger moet komen.’

Fokko Boersma

Door Dirk van der Meulen
Boersma is bijna 55, was 31 jaar in rijksdienst en neemt 25 februari afscheid. Hij gaat met functioneel leeftijdsontslag (FLO), een aflopende regeling voor verkeersleiders. Hij voelt zich vitaal, heeft nog genoeg ambities. ‘Je moet hier af en toe snel beslissen. Op den duur wordt je observatie- en reactievermogen toch minder. Ik merk het nog niet aan mezelf, maar zie wel dat het jongere collega’s gemakkelijker af gaat’, zegt hij.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer