Bril tegen kleurenblindheid biedt hoop

De droom van twee jonge scholieren viel dit jaar in duigen toen ze medisch werden afgekeurd voor de MBO-opleiding Matroos aan het Novacollege in IJmuiden. Beiden bleken kleurenblind. Een speciale bril van Color Lite kan misschien uitkomst bieden, maar er is onduidelijkheid over de rechtsgeldigheid van de bril.

Dirk van Dijk op het water

Door Tessa Heerschop
Dirk van Dijk (16 jaar) vertelde begin december in Weekblad Schuttevaer over zijn droom om schipper te worden. Hij stond toen op het punt te beginnen met de MBO BBL-opleiding voor matroos in de binnenvaart op het Novacollege in IJmuiden. ‘Eigenlijk was alles al rond, 10 januari zou hij beginnen’, zegt Dirk’s mentor Andries de Weerd van het Novacollege.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Oproep tevens aan Armando Melvoor ivm keuring met bril.

    Geplaatst door: J Winkel op
  • Toevoeging bij dringende oproep!
    Alle tips en adviezen zijn welkom.

    Geplaatst door: J Winkel op
  • Dringende oproep!
    Mijn zoon heeft vmbo diploma Rijn en binnenvaart gehaald en blijkt bij keuring voor dienstboekje kleurenblind te zijn volgens de testen , ook bij KLM de lantaarntest. Ik wil graag in contact komen met Dirk van Dijk en zijn ouders. Niemand heeft ooit gemerkt dat mijn zoon kleurenblind zou zijn. Dit mag gewoon niet gebeuren! Geboren schipper!

    Geplaatst door: J Winkel op
  • hallo,

    mijn naam is wilco poppe en ben 29 jaar oud. ik ben op mijn 17e begonnen bij de marine waar in continue de wacht heb gelopen als uitkijk/roerganger en sinds 2008 als officier van de wacht op schepen tot 3000gt. de marine heeft er nooit naar gevraagd en ben daar gewoon door de keuringen gekomen. het maakt mij zo kwaad om te horen dat mensen oordelen over kleurenblindheid terwijl ze niet weten waar ze het over hebben. in die 13 jaar is er namelijk nog nooit iemand geweest die het te weten is gekomen. ik kan betonning onderscheiden, schakelkasten induiken en elektronische zeekaartplotter is ook geen probleem. men zou beter eerst eens kunnen kijken hoe iemand die kleurenblind is hier mee omgaat voordat ze mensen DOMWEG afkeuren!!! ik snap niet dat mensen zo ondoordacht alleen een isahara test te laten doen.

    Geplaatst door: wilco poppe op
  • Fijn om al die positieve reacties van jullie te lezen. Mijn zoon Armando is op 14 februari voor de herkeuring bij het UMCG in Groningen geweest, waarbij de oogarts moest constateren dat hij aanmerkelijk beter scoorde met de bril.Echter na 3 weken hadden we nog steeds geen bericht dus toen weer contact opgenomen met de scheidsrechter van KLM Heath Services. Bleek dat ze nog steeds geen bericht van Groningen had. Groningen dus gebeld en tot mijn verbazing waren de resultaten nog steeds niet doorgestuurd. Hier blijkt wel uit hoe belangrijk men de toekomst van deze jongeren vindt. Jongens die een vak willen leren waar ze plezier in hebben in plaats van rond te lummelen en in de bijstand te komen. De eerste keuring van mijn zoon was bij een arbo arts in Leeuwarden die ook zei: dan ga je toch gewoon wat anders doen. Woedend kan ik daar om worden. Vanaf begin november zijn we nu bezig met de keuringen en wachten op uitslagen. Dan moet je toch wel gemotiveerd zijn lijkt me.

    Riët

    Geplaatst door: Riët Houtzager op
  • zoals zo vaak in nederland regelland !! als je wordt gekeurd door een arts van een arbo dienst heb je pech, want als je een of twee plaatjes niet ziet ben je de klos en wordt je onherroepelijk afgekeurd. ik ben al twintig jaar schipper en ook kleurenblind, maar er is in kleurenblindheid veel verschil zo zie ik wel de primaire kleuren zoals rood groen en geel maar advies is dus laat jezelf niet keuren door een arbo arts. ik ben ook van mening dat er gekeken zou moeten worden of iemand kleuren kan onderscheiden welke voor zijn werk echt van belang zijn en hoewel ik dan geen tinten kan onderscheiden en soms moeite heb met donker paars en donkerblauw kan ik met mn beperking op het water goed uit de voeten en ik vaar al jaren zonder brokken rond, dus niet opgeven gewoon naar een andere arts !!!

    Geplaatst door: schipper cees op
  • Dat men kleuren moet kennen in sommige gevallen is een must. Zou men als boordwerktuigkundige aan het werk willen is goed kleuren onderscheiden een must, ivm schakelkasten en wat al niet meer.

    Voor het werkelijke varen is dat minder van belang, omdat men met goede navigatie(middelen) en waterkaarten kan zien waar men langs moet varen. Bij twijfel ivm werkzaamheden op het vaargebied kan men altijd via marifoon vragen waar langs te varen, soms ook in overleg met een VTS.

    Er zijn vele net zoals de hier boven beschreven jongens die ondanks hun kleurenblindheid, als ze de kans kregen een goed schipper zouden zijn, ondanks dat ze kleurenrenblind zijn. Mijn neef is ook afgekeurd, terwijl hij direct zag, wat voor schip er aan kwam varen in het donker, in de buurt van Rotterdam, aan de lichten die het voer, hetws namelijk een zeeschip.
    Gelijk Dirk en Armando zou hij een goed schipper kunne worden als men z eniet had afgekeurd. Hopeliijk komt er toch verandering in en stel men eisen die conform dat wat echt nodzakelijk is voor een bepaalde taak en niet meer in het algemeen.Een techneut(wtb-er) moet meer kleuren kunnen zien dan d eschipper, niet dan?

    Succces met alles en dat er vele schippers mogen komen die kleurenblind zijn.

    Geplaatst door: pieter op
  • hallo mensen.
    ik bedank jullie voor de tips die ik er uit kan halen. En ikga nu in duitsland kijken of ik goedgekeurd kan worden omdat daar wel praktijk testen zijn. En ik vaar al geregeld op charterschepen en ik heb de Strontrace gevaren en geen problemen gehad en met kleuren op kleinere vaarwater met betonningen gevaren en geen problemen gehad en die stippeltjes test moest onder bepaalde belichtingen etc. En ik ben er kapot van dat het niet mag en ze met een mening van een ander niks mee doen. De mensen die op een stoel zitten hebben nooit iets met een schip gehad of mee gevaren en kunnen ze zelf ook kleuren blind zijn. en ze gunnen het iemand niet. om z’n droom waar te maken.

    en iedereen hartelijk bedankt voor de reacties.

    Geplaatst door: Dirk van Dijk op
  • Antwoord op; kan je op latere leeftijd en na een onberispelijke staat van dienst toch nog afgekeurd worden voor “kleurenblindheid”?
    Wel in ons beroemde België kan dat……….
    Een regering kunnen die paljassen niet vormen maar de kleine man pesten wel.
    Bij de controle op 60 jaar werd m’n broer afgekeurd voor kleurenblindheid.
    Kleurenblindheid heb je meestal van bij de geboorte en ze verergert niet.
    Zelfs tijdens z’n legerdienst was hij schipper op een amfibi vaartuig. Afgekeurd werd hij in Antwerpen, uiteraard, die hebben daar geen enkele voeling met de schipper of de scheepvaart. Meestal zijn het ook dokters die niet aan de bak kwamen in de privé en dan maar voor de overheid gaan werken.
    Bij diverse latere oogtesten bij andere bevoegde dokters kwam hij er wel door maar het verdikt in Antwerpen was gevallen en in Brussel waar ze nog minder van een schipper of een schip kennen bleef het bij de eerste diagnose, afgekeurd.
    Zelfs de verzekering kwam tussenbeide en verklaarde m’n broer verder te willen verzekeren met z’n schip. Niets hielp, hij werd zelfs als misdadig omschreven door Brussel. Nadat ik tot bij de minister van mobiliteit was gaan aankloppen mocht ik de mails inlezen die daar in dat verband gewisseld waren met “Brussel” en de betreffende hoogmoedige en evenredig onbekwame instanties aldaar.
    Dat er ondertussen hulpmiddelen zoals radar, marifoon en GPS zijn bijgekomen mocht ook al niet baten.
    Je gelooft het niet maar zo gebeurde.

    Geplaatst door: ikke op
  • en wat nu als je in je jonge jaren goedgekeurd bent, een bedrijf bent gestart,nooit betrokken bent geweest bij een ongeval en bij je keuring met 50 jaar niet meer door de kleurentest komt??
    kun je dan ineens je bedrijf op moeten doeken ??

    Geplaatst door: j. op
  • Bij de kleuren test word standaard de Ishihara test gebruikt en daarmee zie je alleen of er een kleuren blindheid is. Welk spectrum is hier echter totaal niet mee te zien. Voor de binnenvaart is de Hardyrandrittler test echter van toepassing welke de kleuren die voor de binnenvaart van toepassing zijn toepast. Ik kwam daar pas bij de keuring voor 50 jaaar achter.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Nou ken ik een aantal tankschepen waar ze niet op een kleurtje meer of minder kijken, helaas zullen deze jongens daar niet aangenomen worden vermoed ik, stel je voor, dan verven ze alles grijs 🙂

    Geplaatst door: Kleurtje op
  • Waarom mag men wel met een auto rijden met kleurenblindheid ? Omdat men weet dat Rood bovenaan en groen onderaan staat .
    Maar aanboord weet men toch dat rode boeien of bakens bovenaan stomp zijn, en de groene spits.
    Deze tijd zijn er zoveel navigatiehulpmiddelen, denk maar aan radar, gps .
    Dus gunt deze jongens toch hun droom waar te maken en verwijder die onzinnige regels in de wet.

    Geplaatst door: M op
  • Het is ieder keer weer de zelfde discussie.
    Ik ben toen ik naar het mbo rijn en binnenvaart ging ook in eerste instantie afgekeurd. Had een plaatje goed in de standaard test. Pas na meerdere uitgebreide testen in het Radboudziekenhuis in Nijmegen ben ik alsnog goedgekeurd omdat ik voor de binnenvaart voldoende kleur zag. Die bolletjes test is duidelijk niet praktijk gericht. Ik ben voor een meer praktijkgerichte test waarbij je plaatjes en lichten met kleuren zoals ze in de binnenvaart voorkomen onder verschillende omstandigheden moet kunnen onderscheiden. Ik zie gewoon rood en groen, al weet ik niet of de kleuren op de zelfde manier zie als ieder ander maar het onderscheid is duidelijk.

    Succes met de keuringen!

    Geplaatst door: Joep op

Reageer

Bril tegen kleurenblindheid biedt hoop | Schuttevaer.nl

Bril tegen kleurenblindheid biedt hoop

De droom van twee jonge scholieren viel dit jaar in duigen toen ze medisch werden afgekeurd voor de MBO-opleiding Matroos aan het Novacollege in IJmuiden. Beiden bleken kleurenblind. Een speciale bril van Color Lite kan misschien uitkomst bieden, maar er is onduidelijkheid over de rechtsgeldigheid van de bril.

Dirk van Dijk op het water

Door Tessa Heerschop
Dirk van Dijk (16 jaar) vertelde begin december in Weekblad Schuttevaer over zijn droom om schipper te worden. Hij stond toen op het punt te beginnen met de MBO BBL-opleiding voor matroos in de binnenvaart op het Novacollege in IJmuiden. ‘Eigenlijk was alles al rond, 10 januari zou hij beginnen’, zegt Dirk’s mentor Andries de Weerd van het Novacollege.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Oproep tevens aan Armando Melvoor ivm keuring met bril.

    Geplaatst door: J Winkel op
  • Toevoeging bij dringende oproep!
    Alle tips en adviezen zijn welkom.

    Geplaatst door: J Winkel op
  • Dringende oproep!
    Mijn zoon heeft vmbo diploma Rijn en binnenvaart gehaald en blijkt bij keuring voor dienstboekje kleurenblind te zijn volgens de testen , ook bij KLM de lantaarntest. Ik wil graag in contact komen met Dirk van Dijk en zijn ouders. Niemand heeft ooit gemerkt dat mijn zoon kleurenblind zou zijn. Dit mag gewoon niet gebeuren! Geboren schipper!

    Geplaatst door: J Winkel op
  • hallo,

    mijn naam is wilco poppe en ben 29 jaar oud. ik ben op mijn 17e begonnen bij de marine waar in continue de wacht heb gelopen als uitkijk/roerganger en sinds 2008 als officier van de wacht op schepen tot 3000gt. de marine heeft er nooit naar gevraagd en ben daar gewoon door de keuringen gekomen. het maakt mij zo kwaad om te horen dat mensen oordelen over kleurenblindheid terwijl ze niet weten waar ze het over hebben. in die 13 jaar is er namelijk nog nooit iemand geweest die het te weten is gekomen. ik kan betonning onderscheiden, schakelkasten induiken en elektronische zeekaartplotter is ook geen probleem. men zou beter eerst eens kunnen kijken hoe iemand die kleurenblind is hier mee omgaat voordat ze mensen DOMWEG afkeuren!!! ik snap niet dat mensen zo ondoordacht alleen een isahara test te laten doen.

    Geplaatst door: wilco poppe op
  • Fijn om al die positieve reacties van jullie te lezen. Mijn zoon Armando is op 14 februari voor de herkeuring bij het UMCG in Groningen geweest, waarbij de oogarts moest constateren dat hij aanmerkelijk beter scoorde met de bril.Echter na 3 weken hadden we nog steeds geen bericht dus toen weer contact opgenomen met de scheidsrechter van KLM Heath Services. Bleek dat ze nog steeds geen bericht van Groningen had. Groningen dus gebeld en tot mijn verbazing waren de resultaten nog steeds niet doorgestuurd. Hier blijkt wel uit hoe belangrijk men de toekomst van deze jongeren vindt. Jongens die een vak willen leren waar ze plezier in hebben in plaats van rond te lummelen en in de bijstand te komen. De eerste keuring van mijn zoon was bij een arbo arts in Leeuwarden die ook zei: dan ga je toch gewoon wat anders doen. Woedend kan ik daar om worden. Vanaf begin november zijn we nu bezig met de keuringen en wachten op uitslagen. Dan moet je toch wel gemotiveerd zijn lijkt me.

    Riët

    Geplaatst door: Riët Houtzager op
  • zoals zo vaak in nederland regelland !! als je wordt gekeurd door een arts van een arbo dienst heb je pech, want als je een of twee plaatjes niet ziet ben je de klos en wordt je onherroepelijk afgekeurd. ik ben al twintig jaar schipper en ook kleurenblind, maar er is in kleurenblindheid veel verschil zo zie ik wel de primaire kleuren zoals rood groen en geel maar advies is dus laat jezelf niet keuren door een arbo arts. ik ben ook van mening dat er gekeken zou moeten worden of iemand kleuren kan onderscheiden welke voor zijn werk echt van belang zijn en hoewel ik dan geen tinten kan onderscheiden en soms moeite heb met donker paars en donkerblauw kan ik met mn beperking op het water goed uit de voeten en ik vaar al jaren zonder brokken rond, dus niet opgeven gewoon naar een andere arts !!!

    Geplaatst door: schipper cees op
  • Dat men kleuren moet kennen in sommige gevallen is een must. Zou men als boordwerktuigkundige aan het werk willen is goed kleuren onderscheiden een must, ivm schakelkasten en wat al niet meer.

    Voor het werkelijke varen is dat minder van belang, omdat men met goede navigatie(middelen) en waterkaarten kan zien waar men langs moet varen. Bij twijfel ivm werkzaamheden op het vaargebied kan men altijd via marifoon vragen waar langs te varen, soms ook in overleg met een VTS.

    Er zijn vele net zoals de hier boven beschreven jongens die ondanks hun kleurenblindheid, als ze de kans kregen een goed schipper zouden zijn, ondanks dat ze kleurenrenblind zijn. Mijn neef is ook afgekeurd, terwijl hij direct zag, wat voor schip er aan kwam varen in het donker, in de buurt van Rotterdam, aan de lichten die het voer, hetws namelijk een zeeschip.
    Gelijk Dirk en Armando zou hij een goed schipper kunne worden als men z eniet had afgekeurd. Hopeliijk komt er toch verandering in en stel men eisen die conform dat wat echt nodzakelijk is voor een bepaalde taak en niet meer in het algemeen.Een techneut(wtb-er) moet meer kleuren kunnen zien dan d eschipper, niet dan?

    Succces met alles en dat er vele schippers mogen komen die kleurenblind zijn.

    Geplaatst door: pieter op
  • hallo mensen.
    ik bedank jullie voor de tips die ik er uit kan halen. En ikga nu in duitsland kijken of ik goedgekeurd kan worden omdat daar wel praktijk testen zijn. En ik vaar al geregeld op charterschepen en ik heb de Strontrace gevaren en geen problemen gehad en met kleuren op kleinere vaarwater met betonningen gevaren en geen problemen gehad en die stippeltjes test moest onder bepaalde belichtingen etc. En ik ben er kapot van dat het niet mag en ze met een mening van een ander niks mee doen. De mensen die op een stoel zitten hebben nooit iets met een schip gehad of mee gevaren en kunnen ze zelf ook kleuren blind zijn. en ze gunnen het iemand niet. om z’n droom waar te maken.

    en iedereen hartelijk bedankt voor de reacties.

    Geplaatst door: Dirk van Dijk op
  • Antwoord op; kan je op latere leeftijd en na een onberispelijke staat van dienst toch nog afgekeurd worden voor “kleurenblindheid”?
    Wel in ons beroemde België kan dat……….
    Een regering kunnen die paljassen niet vormen maar de kleine man pesten wel.
    Bij de controle op 60 jaar werd m’n broer afgekeurd voor kleurenblindheid.
    Kleurenblindheid heb je meestal van bij de geboorte en ze verergert niet.
    Zelfs tijdens z’n legerdienst was hij schipper op een amfibi vaartuig. Afgekeurd werd hij in Antwerpen, uiteraard, die hebben daar geen enkele voeling met de schipper of de scheepvaart. Meestal zijn het ook dokters die niet aan de bak kwamen in de privé en dan maar voor de overheid gaan werken.
    Bij diverse latere oogtesten bij andere bevoegde dokters kwam hij er wel door maar het verdikt in Antwerpen was gevallen en in Brussel waar ze nog minder van een schipper of een schip kennen bleef het bij de eerste diagnose, afgekeurd.
    Zelfs de verzekering kwam tussenbeide en verklaarde m’n broer verder te willen verzekeren met z’n schip. Niets hielp, hij werd zelfs als misdadig omschreven door Brussel. Nadat ik tot bij de minister van mobiliteit was gaan aankloppen mocht ik de mails inlezen die daar in dat verband gewisseld waren met “Brussel” en de betreffende hoogmoedige en evenredig onbekwame instanties aldaar.
    Dat er ondertussen hulpmiddelen zoals radar, marifoon en GPS zijn bijgekomen mocht ook al niet baten.
    Je gelooft het niet maar zo gebeurde.

    Geplaatst door: ikke op
  • en wat nu als je in je jonge jaren goedgekeurd bent, een bedrijf bent gestart,nooit betrokken bent geweest bij een ongeval en bij je keuring met 50 jaar niet meer door de kleurentest komt??
    kun je dan ineens je bedrijf op moeten doeken ??

    Geplaatst door: j. op
  • Bij de kleuren test word standaard de Ishihara test gebruikt en daarmee zie je alleen of er een kleuren blindheid is. Welk spectrum is hier echter totaal niet mee te zien. Voor de binnenvaart is de Hardyrandrittler test echter van toepassing welke de kleuren die voor de binnenvaart van toepassing zijn toepast. Ik kwam daar pas bij de keuring voor 50 jaaar achter.

    Geplaatst door: Gerrie op
  • Nou ken ik een aantal tankschepen waar ze niet op een kleurtje meer of minder kijken, helaas zullen deze jongens daar niet aangenomen worden vermoed ik, stel je voor, dan verven ze alles grijs 🙂

    Geplaatst door: Kleurtje op
  • Waarom mag men wel met een auto rijden met kleurenblindheid ? Omdat men weet dat Rood bovenaan en groen onderaan staat .
    Maar aanboord weet men toch dat rode boeien of bakens bovenaan stomp zijn, en de groene spits.
    Deze tijd zijn er zoveel navigatiehulpmiddelen, denk maar aan radar, gps .
    Dus gunt deze jongens toch hun droom waar te maken en verwijder die onzinnige regels in de wet.

    Geplaatst door: M op
  • Het is ieder keer weer de zelfde discussie.
    Ik ben toen ik naar het mbo rijn en binnenvaart ging ook in eerste instantie afgekeurd. Had een plaatje goed in de standaard test. Pas na meerdere uitgebreide testen in het Radboudziekenhuis in Nijmegen ben ik alsnog goedgekeurd omdat ik voor de binnenvaart voldoende kleur zag. Die bolletjes test is duidelijk niet praktijk gericht. Ik ben voor een meer praktijkgerichte test waarbij je plaatjes en lichten met kleuren zoals ze in de binnenvaart voorkomen onder verschillende omstandigheden moet kunnen onderscheiden. Ik zie gewoon rood en groen, al weet ik niet of de kleuren op de zelfde manier zie als ieder ander maar het onderscheid is duidelijk.

    Succes met de keuringen!

    Geplaatst door: Joep op

Reageer