Ingezonden: ‘Banken help schipper op weg met EUBO’

Door Jan van Strien, ex Gijsbert.

Banken, banken, wordt eens wakker. Het is dikwijls moeilijk een koptekst te verzinnen voor je verhaal, maar deze keer vind ik het makkelijk. Zo lees ik weer dat Rent-a-Ship en Barge-4Rent de ijskast zijn ingegaan. Banken, banken waar zit jullie verstand, zou je er ook boven kunnen zetten. Miljoenen hebben de banken geleend aan voor eigen rekening varende schippers, je zou zo langzamerhand denken: willen die banken hun geld niet terug?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • ik lees wederom een vaag bericht;Hoe kun je nou bij de eubo een negatief saldo krijgen
    Je wordt toch betaald of je nu vaart of ligt uitgezonderd de dagen dat je voor eigen rekening ligt.
    Ik zal wel weer een dommerik zijn in de ogen van deze 202 aangeslotenen maar leg mij maar eens uit dat ik een negetief saldo krijg .
    Teven denk ik dat deze 202 leden in gevangenschap gaan leven cq varen want je mag niets maar moet veel.
    Als ik het nu niet meer zie zitten bij mijn bevrachter vertrek ik en ga op zoek naar een andere maar bij de eubo mag dat niet of je moet ervoor betalen.
    Hoeze vrije ondernemer.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • Beste Kees
    Je richt een cooperatie op omdat je bepaalde zaken beter gezamenlijk kunt doen. Dat betekent dat er nog vele andere zaken aan de individuele deelnemers overgelaten worden. Dus gezamenlijk aanbieden op de markt en gezameenlijk besluiten wat voor service we leveren en gezamenlijk besluiten wat voor tarief.

    Maar de cooperatie in een samenstel van individuele ondernemeingen. En die krijgen allemaal evenveel werk AANGEBODEN. Er is een mogenlijkheid om een voorkeurschip te vragen MAAR alleen als dat niet conflicteerd is met de mate waarin vergelijkbare schepen zijn aangeboden. Anders krijgt de opdrachtgever niet zijn voorkeurschip. Moeilijker is het niet.

    Wat betreft het verrekenen van het verlies, wat overigend ook betekent: hoe verrekenen je de winst. Ieder houdt zijn eigen broek op en winst of verlies word individueel verrekend. Bij andere coops gaat dat in een pot [ de winst dan, want verlies word als de pot leeg is verrekend met de leden] bij ons direct naar de schipper, de winst, het verlies kunnen wij voorfinancieren omdat we gezamenlijk optreden maar zal bij aanhoudend verlies en uittreden van het lid verrekend moeten worden. Anders doe je de andere leden te kort.

    hoop dat het zo duidelijk is

    Geplaatst door: anton van megen op
  • beste subaru rijder wat Anton zegt kan hij niet waar maken, want er is al besloten dat opdrachtgevers voorkeur schepen mogen kiezen.
    Helaas is hierdoor de eerlijke verdeling ook al niet meer mogelijk.
    Ik hoop maandag op basis van statuten en/of reglementen overtuigd te worden, anders heb ik op verkeerde gronden mijn intentieverklaring ondertekent.

    Geplaatst door: C. de Waardt op
  • @-C. de Waardt ikke gedrag>>

    Als je in jouw segment aan de beurt bent,dus het kantoor kijkt gewoon hoeveel verhuurdagen je hebt,en als jij er veel meer gehad hebt dan je evenwaardige collega gaat de ander voor.

    Anton zegt, iedereen moet ongeveer evenveel aangeboden worden en evenveel varen. Ik heb het nog even bestudeerd, en er is wel een ikke gedrag maar ook een sociaal gedrag naar eerlijk verdelen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Waarom zullen we ons aan moeten sluiten bij de EUBO, RaS of B4R want in de brief voor de twijfelaars is ook de EUBO afgedaald naar het niveau ikke,ikke,ikke
    Citaat uit toegezonden brief
    Binnen de coöperatie bent U verantwoordelijk voor Uw eigen exploitatie. Er is niemand die voor een ander vaart of betaalt, ieder moet zijn eigen broek ophouden…….
    Tevens spreekt men over gegarandeerd inkomen van 50€cent per ton per dag dit is ook niet meer waar
    Besluit U na 1 jaar het contract niet meer te verlengen en U heeft een negatief saldo bij de RaS of B4R van bijvoorbeeld €10.000,00 zult U dit moeten terug betalen bij het verlaten van de RaS of B4R
    Dus nu kun je 2 rekeningen krijgen bij het RaS en de bij de Bank, Wat is hier het voordeel van
    Letterlijke citaat uit de brief
    Met de mensen die na 2 maanden besluiten de coöperatie te verlaten zal het saldo verrekend worden einde citaat Dus zowel positief als negatief
    Bij navraag kregen we als antwoord: Als je zelf de coöperatie verlaat moet altijd het negatief saldo verrekend worden…..
    De brief was bedoeld voor twijfelende ondernemers maar juist door deze brief ben ik aan het twijfelen gebracht want mijn eigen broek ophouden doe ik al 22 jaar.

    Geplaatst door: C. de Waardt op
  • Van de EUBO moeten we nu ook niets meer verwachten daar is het voor dit jaar ook al te laat voor Want als ze nu gaan starten houden ze iedereen voor gek ook die zich eraan verbonden hebben…Want als je niets binnen krijgt krijg je alleen nog meer dat negatieve saldo Daar is het ondertussen ook niet meer gegarandeerd die 0,50 cent Die moet je echt ook eerst zelf verdienen
    Dus die beste man van hierboven voor ons allen en ieder voor zich en zo zal het helaas blijven dat is door de schippers maar weer eens bewezen

    Geplaatst door: .x op
  • OLLEGA

    Dat jij een andere mening als onzin afdoet zegt weer genoeg over jou.
    Dat jij nog voor 1,75 naar Lixhe vaart is jouw probleem maar slaat nergens op.
    Dat jij nog geen normale vracht heb wil niet zeggen dat een ander dat ook niet heeft.
    Die 30% procent meer voor reparatie slaat ook nergens meer op.
    Ook reparatiebedrijfen is de drukte voorbij en zijn allang gezakt met hun prijzen
    Ik kijk terug in mijn reisoverzichten en dan zie ik dat wij qua vrachtopbrengst op niveau 2006 zitten en al eem half jaar.
    Van onze tonnemaat tot 1500 ton hoor ik dit van veel collega\’s.
    Verder wens ik je veel succes

    Geplaatst door: euroknaller op
  • @ Rotterdammer,

    Ik heb het niet over 50 schepen. Ik heb het over veel meer schepen. 50 een jaar in de hoek levert geen probleem op. Levert daarentegen ook geen bijdrage aan vrachtverhoging. Wat ik bedoelde is een koude sanering. Wat betekent dat als je je onderneming mag voortzetten je zowiezo aan strenge regels gebonden bent (loonslaaf van de bank), is dat niet mogelijk heb je pech en ben je je schip kwijt.

    Of het zover komt ligt aan de banken en de ondernemers.

    Wat u schrijft over bevrachters, volkomen mee eens

    Geplaatst door: dude op
  • Gaan we weer wat een onzin sommige opmerkingen, gebaseerd op niets!! Eerst het beeld wat uw schets slaat misschien op 50 schippers van de 2500 schippers.
    Tuurlijk heb je zulke mensen die nog veel te duur leven maar dit zijn niet alleen schippers.

    Dan nog de opmerking van dat er eigenlijk niets aan de hand is:
    Ze betalen drie weken weer normaal met afwerk alleen de opvarige reizen moeten we maar niet aan rekenen want die zijn schandalig.
    Even een voorbeeld uit me,n eigen reisoverzicht
    Januari, 2006 3,50 euro per Ton Rotterdam Lixhe met 1500 Ton nu de helft 1,75 en als je geluk heb 2 euro en zo heb ik er nog wel meer voorbeelden maar vooruit niets aan de hand. En inderdaad in 2009 4,50 Geetruidenberg-Lixhe met vliegas.
    Maar dat er op dit moment weer net zo betaald wordt als 2006 is absoluut niet waar.
    Er is wel net zoveel werk voor de beschikbare schepen alleen een schipper in nouw maakt rare prijzen veel te laag vergeleken met het aanbod.
    Dit moet ook eigenlijk meer zijn gezien de inflatie die ongeveer 10% is geweest over de afgelopen 4 jaar (2,5% per jaar)
    En de reperatie kosten en overige kosten zijn aanziendelijk meer geworden alleen al een monteur is al 30% duurder geworden.
    Dus als je een verhaal schrijft onderbouw het dan goed.

    Dan terug komend op het bovenstaande verhaal.
    Tuurlijk zou dit moeten alleen gaat dit nooit gebeuren een bank ze,n belang gaat verder als alleen maar de binnenvaart.
    En iemand die het verhaal af zeikt snap in mijn ogen de wereld niet helemaal.
    Grootste oorzaak CRISIS die is ontstaan in Amerika en naar Europa is overgekomen.
    Tuurlijk zijn er teveel schepen bij gekomen achteraf alleen zo,n crisis (de ergste sinds jaren 30) heeft niemand aan zien komen.
    En niet weer zeiken over dit of dat.
    Een eubo kan alleen maar iets toevoegen in deze markt voor zowel voor als tegenstanders.
    Ik hoop dat de banken iets doen om de markt te herstellen alleen ik verwacht er helemaal niets van.

    Geplaatst door: Collega op
  • marian oose,
    volgens mij is er een crisis als er alleen droogbrood op de plank ligt, iedereen gaat nog op vakantie , er staan nog steeds tig honderd kilopmeter file , wintersport komt er weer aan en daar gaan veel schippers nog naar toe ondanks dat er geen aflossing en rente betaald wordt.
    er word te weinig verdient ja dat klopt , MAAAAAR zodat niet aan de te hoge hypotheken liggen???? want idereen wil een mooier schip dan een ander, crisis is naar mijn idee dat je de bloemen uit je tuin moet eten en brood uit de vuilnisbakken moet halen , maar crisis is niet dat je je grote nieuwbouw en dikke audi niet kan betalen.

    Geplaatst door: schipper op
  • Banken die helpen, welke zijn dat ?.
    Banken helpen een niet goed nadenkende ondernemer aan te veel hypotheek, meer als 60% van het totaal.
    En als het fout gaat nou en daar hebben we de stroppenpot voor en die zit na veel goede jaren vol.

    Geplaatst door: bartje op
  • De crisis is helaas te laat gekomen.
    een crisis heb je af en toe nodig.
    Wat denk je wat er gebeurd was als die er nog niet was dan hadden er nu 20 pontons met schepen besteld geweest.
    De geschiedenis herhaald zich dus de goeie tijd komt ook wel weer terug.
    En kijk allemaal eens naar vrachtprijzen van 2006 en dat lag echt niet veel hoger als nu.Sterker nog het afvaardige werk betaalde zelfs slechter maar toen hoorde ik niemand.
    Waar zijn dan die exta verdiende centen van de laatste goeie jaren gebleven?
    Veel hypotheken gesloten met cijfers van verdiensten 2007 en 2008 maar dit waren extreem goede jaren.
    En als dan ook nog eens de waarde van schepen tot ongekende hoogtes rijkt krijg je een markt die overhit raakt.
    Maar als je dit zei voor de crisis dan werd je uitgelachen.

    Geplaatst door: euwoknaller op
  • @ dude
    Denk je nou echt dat als er 50 failliet gaan dat ze allemaal door blijven varen.
    Er zullen er zeker een aantal bij zijn, maar de meeste krijgen geen geld daarvoor van de bank en als je het wel krijgt kan je er niks mee verdienen dus de meeste blijven echt wel in de hoek(voorlopig dan)
    @fred
    Denk je als de bevrachter de bank belt en zegt jullie mogen van ons niet in de eubo investeren dat ze dan gelijk zeggen is goed bevrachter dan doen we het niet bedankt voor de info.
    Get a life

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Analist, U doet uw naam geen eer met wat u roept.
    Als die ondernemingen failliet gaan blijven die schepen varen.Een bank gaat echt niet op hun kosten een schip een jaar in de hoek leggen. Voor circa 60% van boekwaarde verkocht kan er nog goedkoper mee gevaren worden. Door openbare verkoop 60% tot 100% eigen nodig (grote partij dus) nog goedkoper varen. Met wat u zegt wilt u dat er gesanneerd gaat worden. Als dat gebeurt bestaat er een grote kans dat de particuliere binnenvaart in een vrije val terecht komt. WILT U DAT NOU ECHT ZIEN GEBEUREN. Ik niet en dan ben ik geen binnenvaartondernemer. (helaas niet meer)

    Geplaatst door: dude op
  • Ik heb niet gezegd dat ik voor de EUBO ben, maar dat het geen zin heeft om met een paar miljoen te starten. En voor degene die denkt dat er geen crisis is word het tijd de actualiteiten eens te gaan volgen. Kijk om U heen wat er aan de hand is in de wereld. En we zijn geen goudzoekers, 3 schepen in 26 jaar is niet overdreven. En voor Fred, als je op een goed doorgerepareerd schip vaart, huisje aan de wal en een reserve hebt opgebouwd, heb je nu geen probleem volgens mij.

    Geplaatst door: Marian Oosse op
  • allemaal weer met dat vingertje wijzen he, jullie leren het nooit, iemand zeg dat de bevrachtewrs het tegen houden, hoe kan in gods naam een bevrachter zoveel macht hebben ? als iedereen zich aansluit bij de EUBO dan hebben de bevrachters geen schepen meer en komen ze vanzelf bij de EUBO aan kloppen voor de schepen want ze hebben tenslotte meerjarige contracten afgesloten en dat willen ze tenslotte toch vervoeren.

    Geplaatst door: Fred op
  • Anti-Eubo,

    ik heb al wat stukjes geschreven, nu houd ik het kort. Ben het volledig met U eens!

    Met Eubo gaat die binnevaartwond nog veel harder stinken!

    Geplaatst door: verbijsterd op
  • oosse.subito,

    Er is helemaal geen crisis maar door de hebzucht van vele mensen zitten we nu met een probleem.
    De overslag in de meeste zeehaven zit al weer op niveau van voor de crisis.
    Dus als we niet al die onnodig nieuwe schepen in de markt hadden gebracht hadden we nu nog een goed bestaan gehad.
    Dat ze boven wel normaal betaald hebben is een kwestie van vraag en aanbod en niet omdat dat zulke lieve mensen zijn.

    Geplaatst door: anti eubo op
  • Analist.
    2 gelijkwaardige 3000 tonners hebben financiele problemen.
    De ene heeft 4.000.000 euro schulden en de ander 1.500.000 euro schulden,waar gaat als eerste de stekker uit denk jij

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • analist,

    Dat was mijn mening ook, failliet laten gaan.
    Maar die schepen komen weer goedkoper op de markt en kunnen goedkoper varen.
    Krijg je een ketting reactie en aan het einde van de rit is iedereen 1x naar de klote gegaan en kost elk schip 1 euro.

    Geplaatst door: No Name op
  • Er is maar 1 OPLOSSING.

    Diegene die het meeste risico hebben genomen en daardoor ook de meeste schuld heeft, failliet laten gaan.

    GEVOLG: Minder scheepsruimte op de markt, omdat die schepen toch stil komen te liggen, omdat de banken die schepen niet meer kunnen financieren, omdat het momenteel niet op te varen is.

    Dit is de enige manier om de vrachtprijzen omhoog te krijgen.
    En ook de EERLIJKSTE manier.
    Dan blijven alleen de ECHTE schippers in de vaart die toch al twee slechte jaren achter de rug hebben door die NEP schippers die dachten zonder werken rijk te kunnen worden.

    PS: Hr. van Strien, wees U maar blij dat U uw schip kwijt bent, anders had U nu ook nog gevaren.

    Geplaatst door: Analist op
  • heeren de banken mochten de eubo niet bij staan van de bevrachters want die drijgden waneer de heele zaak door ging dat zij geen geld meer in de scheepen staken dus weet je hoe sterk de bevrachters nu zijn en waar wij staan

    Geplaatst door: theo op
  • Niet iedereen heeft meegedaan aan de nieuwbouwgolf en het handelen erin,het merendeel was verstandig om er niet in te stappen omdat ze wisten dat het niet uit zou kunnen en dat je een berg overcapaciteit zou krijgen,deze mensen met hun wat oudere schepen die al tientallen jaren wat aan het opbouwen waren worden nu gedupeerd door de zogenaamde goudzoekers,bedankt.

    Geplaatst door: fred op
  • Deze crisis is wel degelijk net zo zwaar als die van de jaren 30 en we weten hoelang het geduurd heeft voor de binnenvaart weer op de rails was. Iedereen heeft meegedaan aan bouwen en winst maken op bestaande schepen, dus wijzen naar anderen heeft geen zin. EUBO red het niet met een paar miljoen, daar moet zeker 40 miljoen ingestopt worden. Anders slaan ze de goederen een paar weken op en gaat het gewoon weer verder op de oude voet als die paar miljoen op zijn. Waarom betalen de bevrachters boven wel normale vrachten waar we onze aflossing van kunnen doen en beneden niet? Marian Oosse

    Geplaatst door: oosse.subito@vaart.net op
  • prima dat u enige mate van actie onderneemt, en de schipperij nog steeds een warm hart toedraagt maar er zijn natuurlijk grenzen, het vergelijk met 80 tot 90 jaar gelden gaat hier en daar een beetje mank, en is geen vergelijk met nu.

    Geplaatst door: pietje puk op

Reageer

Ingezonden: ‘Banken help schipper op weg met EUBO’ | Schuttevaer.nl

Ingezonden: ‘Banken help schipper op weg met EUBO’

Door Jan van Strien, ex Gijsbert.

Banken, banken, wordt eens wakker. Het is dikwijls moeilijk een koptekst te verzinnen voor je verhaal, maar deze keer vind ik het makkelijk. Zo lees ik weer dat Rent-a-Ship en Barge-4Rent de ijskast zijn ingegaan. Banken, banken waar zit jullie verstand, zou je er ook boven kunnen zetten. Miljoenen hebben de banken geleend aan voor eigen rekening varende schippers, je zou zo langzamerhand denken: willen die banken hun geld niet terug?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • ik lees wederom een vaag bericht;Hoe kun je nou bij de eubo een negatief saldo krijgen
    Je wordt toch betaald of je nu vaart of ligt uitgezonderd de dagen dat je voor eigen rekening ligt.
    Ik zal wel weer een dommerik zijn in de ogen van deze 202 aangeslotenen maar leg mij maar eens uit dat ik een negetief saldo krijg .
    Teven denk ik dat deze 202 leden in gevangenschap gaan leven cq varen want je mag niets maar moet veel.
    Als ik het nu niet meer zie zitten bij mijn bevrachter vertrek ik en ga op zoek naar een andere maar bij de eubo mag dat niet of je moet ervoor betalen.
    Hoeze vrije ondernemer.

    Geplaatst door: ondernemer op
  • Beste Kees
    Je richt een cooperatie op omdat je bepaalde zaken beter gezamenlijk kunt doen. Dat betekent dat er nog vele andere zaken aan de individuele deelnemers overgelaten worden. Dus gezamenlijk aanbieden op de markt en gezameenlijk besluiten wat voor service we leveren en gezamenlijk besluiten wat voor tarief.

    Maar de cooperatie in een samenstel van individuele ondernemeingen. En die krijgen allemaal evenveel werk AANGEBODEN. Er is een mogenlijkheid om een voorkeurschip te vragen MAAR alleen als dat niet conflicteerd is met de mate waarin vergelijkbare schepen zijn aangeboden. Anders krijgt de opdrachtgever niet zijn voorkeurschip. Moeilijker is het niet.

    Wat betreft het verrekenen van het verlies, wat overigend ook betekent: hoe verrekenen je de winst. Ieder houdt zijn eigen broek op en winst of verlies word individueel verrekend. Bij andere coops gaat dat in een pot [ de winst dan, want verlies word als de pot leeg is verrekend met de leden] bij ons direct naar de schipper, de winst, het verlies kunnen wij voorfinancieren omdat we gezamenlijk optreden maar zal bij aanhoudend verlies en uittreden van het lid verrekend moeten worden. Anders doe je de andere leden te kort.

    hoop dat het zo duidelijk is

    Geplaatst door: anton van megen op
  • beste subaru rijder wat Anton zegt kan hij niet waar maken, want er is al besloten dat opdrachtgevers voorkeur schepen mogen kiezen.
    Helaas is hierdoor de eerlijke verdeling ook al niet meer mogelijk.
    Ik hoop maandag op basis van statuten en/of reglementen overtuigd te worden, anders heb ik op verkeerde gronden mijn intentieverklaring ondertekent.

    Geplaatst door: C. de Waardt op
  • @-C. de Waardt ikke gedrag>>

    Als je in jouw segment aan de beurt bent,dus het kantoor kijkt gewoon hoeveel verhuurdagen je hebt,en als jij er veel meer gehad hebt dan je evenwaardige collega gaat de ander voor.

    Anton zegt, iedereen moet ongeveer evenveel aangeboden worden en evenveel varen. Ik heb het nog even bestudeerd, en er is wel een ikke gedrag maar ook een sociaal gedrag naar eerlijk verdelen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Waarom zullen we ons aan moeten sluiten bij de EUBO, RaS of B4R want in de brief voor de twijfelaars is ook de EUBO afgedaald naar het niveau ikke,ikke,ikke
    Citaat uit toegezonden brief
    Binnen de coöperatie bent U verantwoordelijk voor Uw eigen exploitatie. Er is niemand die voor een ander vaart of betaalt, ieder moet zijn eigen broek ophouden…….
    Tevens spreekt men over gegarandeerd inkomen van 50€cent per ton per dag dit is ook niet meer waar
    Besluit U na 1 jaar het contract niet meer te verlengen en U heeft een negatief saldo bij de RaS of B4R van bijvoorbeeld €10.000,00 zult U dit moeten terug betalen bij het verlaten van de RaS of B4R
    Dus nu kun je 2 rekeningen krijgen bij het RaS en de bij de Bank, Wat is hier het voordeel van
    Letterlijke citaat uit de brief
    Met de mensen die na 2 maanden besluiten de coöperatie te verlaten zal het saldo verrekend worden einde citaat Dus zowel positief als negatief
    Bij navraag kregen we als antwoord: Als je zelf de coöperatie verlaat moet altijd het negatief saldo verrekend worden…..
    De brief was bedoeld voor twijfelende ondernemers maar juist door deze brief ben ik aan het twijfelen gebracht want mijn eigen broek ophouden doe ik al 22 jaar.

    Geplaatst door: C. de Waardt op
  • Van de EUBO moeten we nu ook niets meer verwachten daar is het voor dit jaar ook al te laat voor Want als ze nu gaan starten houden ze iedereen voor gek ook die zich eraan verbonden hebben…Want als je niets binnen krijgt krijg je alleen nog meer dat negatieve saldo Daar is het ondertussen ook niet meer gegarandeerd die 0,50 cent Die moet je echt ook eerst zelf verdienen
    Dus die beste man van hierboven voor ons allen en ieder voor zich en zo zal het helaas blijven dat is door de schippers maar weer eens bewezen

    Geplaatst door: .x op
  • OLLEGA

    Dat jij een andere mening als onzin afdoet zegt weer genoeg over jou.
    Dat jij nog voor 1,75 naar Lixhe vaart is jouw probleem maar slaat nergens op.
    Dat jij nog geen normale vracht heb wil niet zeggen dat een ander dat ook niet heeft.
    Die 30% procent meer voor reparatie slaat ook nergens meer op.
    Ook reparatiebedrijfen is de drukte voorbij en zijn allang gezakt met hun prijzen
    Ik kijk terug in mijn reisoverzichten en dan zie ik dat wij qua vrachtopbrengst op niveau 2006 zitten en al eem half jaar.
    Van onze tonnemaat tot 1500 ton hoor ik dit van veel collega\’s.
    Verder wens ik je veel succes

    Geplaatst door: euroknaller op
  • @ Rotterdammer,

    Ik heb het niet over 50 schepen. Ik heb het over veel meer schepen. 50 een jaar in de hoek levert geen probleem op. Levert daarentegen ook geen bijdrage aan vrachtverhoging. Wat ik bedoelde is een koude sanering. Wat betekent dat als je je onderneming mag voortzetten je zowiezo aan strenge regels gebonden bent (loonslaaf van de bank), is dat niet mogelijk heb je pech en ben je je schip kwijt.

    Of het zover komt ligt aan de banken en de ondernemers.

    Wat u schrijft over bevrachters, volkomen mee eens

    Geplaatst door: dude op
  • Gaan we weer wat een onzin sommige opmerkingen, gebaseerd op niets!! Eerst het beeld wat uw schets slaat misschien op 50 schippers van de 2500 schippers.
    Tuurlijk heb je zulke mensen die nog veel te duur leven maar dit zijn niet alleen schippers.

    Dan nog de opmerking van dat er eigenlijk niets aan de hand is:
    Ze betalen drie weken weer normaal met afwerk alleen de opvarige reizen moeten we maar niet aan rekenen want die zijn schandalig.
    Even een voorbeeld uit me,n eigen reisoverzicht
    Januari, 2006 3,50 euro per Ton Rotterdam Lixhe met 1500 Ton nu de helft 1,75 en als je geluk heb 2 euro en zo heb ik er nog wel meer voorbeelden maar vooruit niets aan de hand. En inderdaad in 2009 4,50 Geetruidenberg-Lixhe met vliegas.
    Maar dat er op dit moment weer net zo betaald wordt als 2006 is absoluut niet waar.
    Er is wel net zoveel werk voor de beschikbare schepen alleen een schipper in nouw maakt rare prijzen veel te laag vergeleken met het aanbod.
    Dit moet ook eigenlijk meer zijn gezien de inflatie die ongeveer 10% is geweest over de afgelopen 4 jaar (2,5% per jaar)
    En de reperatie kosten en overige kosten zijn aanziendelijk meer geworden alleen al een monteur is al 30% duurder geworden.
    Dus als je een verhaal schrijft onderbouw het dan goed.

    Dan terug komend op het bovenstaande verhaal.
    Tuurlijk zou dit moeten alleen gaat dit nooit gebeuren een bank ze,n belang gaat verder als alleen maar de binnenvaart.
    En iemand die het verhaal af zeikt snap in mijn ogen de wereld niet helemaal.
    Grootste oorzaak CRISIS die is ontstaan in Amerika en naar Europa is overgekomen.
    Tuurlijk zijn er teveel schepen bij gekomen achteraf alleen zo,n crisis (de ergste sinds jaren 30) heeft niemand aan zien komen.
    En niet weer zeiken over dit of dat.
    Een eubo kan alleen maar iets toevoegen in deze markt voor zowel voor als tegenstanders.
    Ik hoop dat de banken iets doen om de markt te herstellen alleen ik verwacht er helemaal niets van.

    Geplaatst door: Collega op
  • marian oose,
    volgens mij is er een crisis als er alleen droogbrood op de plank ligt, iedereen gaat nog op vakantie , er staan nog steeds tig honderd kilopmeter file , wintersport komt er weer aan en daar gaan veel schippers nog naar toe ondanks dat er geen aflossing en rente betaald wordt.
    er word te weinig verdient ja dat klopt , MAAAAAR zodat niet aan de te hoge hypotheken liggen???? want idereen wil een mooier schip dan een ander, crisis is naar mijn idee dat je de bloemen uit je tuin moet eten en brood uit de vuilnisbakken moet halen , maar crisis is niet dat je je grote nieuwbouw en dikke audi niet kan betalen.

    Geplaatst door: schipper op
  • Banken die helpen, welke zijn dat ?.
    Banken helpen een niet goed nadenkende ondernemer aan te veel hypotheek, meer als 60% van het totaal.
    En als het fout gaat nou en daar hebben we de stroppenpot voor en die zit na veel goede jaren vol.

    Geplaatst door: bartje op
  • De crisis is helaas te laat gekomen.
    een crisis heb je af en toe nodig.
    Wat denk je wat er gebeurd was als die er nog niet was dan hadden er nu 20 pontons met schepen besteld geweest.
    De geschiedenis herhaald zich dus de goeie tijd komt ook wel weer terug.
    En kijk allemaal eens naar vrachtprijzen van 2006 en dat lag echt niet veel hoger als nu.Sterker nog het afvaardige werk betaalde zelfs slechter maar toen hoorde ik niemand.
    Waar zijn dan die exta verdiende centen van de laatste goeie jaren gebleven?
    Veel hypotheken gesloten met cijfers van verdiensten 2007 en 2008 maar dit waren extreem goede jaren.
    En als dan ook nog eens de waarde van schepen tot ongekende hoogtes rijkt krijg je een markt die overhit raakt.
    Maar als je dit zei voor de crisis dan werd je uitgelachen.

    Geplaatst door: euwoknaller op
  • @ dude
    Denk je nou echt dat als er 50 failliet gaan dat ze allemaal door blijven varen.
    Er zullen er zeker een aantal bij zijn, maar de meeste krijgen geen geld daarvoor van de bank en als je het wel krijgt kan je er niks mee verdienen dus de meeste blijven echt wel in de hoek(voorlopig dan)
    @fred
    Denk je als de bevrachter de bank belt en zegt jullie mogen van ons niet in de eubo investeren dat ze dan gelijk zeggen is goed bevrachter dan doen we het niet bedankt voor de info.
    Get a life

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Analist, U doet uw naam geen eer met wat u roept.
    Als die ondernemingen failliet gaan blijven die schepen varen.Een bank gaat echt niet op hun kosten een schip een jaar in de hoek leggen. Voor circa 60% van boekwaarde verkocht kan er nog goedkoper mee gevaren worden. Door openbare verkoop 60% tot 100% eigen nodig (grote partij dus) nog goedkoper varen. Met wat u zegt wilt u dat er gesanneerd gaat worden. Als dat gebeurt bestaat er een grote kans dat de particuliere binnenvaart in een vrije val terecht komt. WILT U DAT NOU ECHT ZIEN GEBEUREN. Ik niet en dan ben ik geen binnenvaartondernemer. (helaas niet meer)

    Geplaatst door: dude op
  • Ik heb niet gezegd dat ik voor de EUBO ben, maar dat het geen zin heeft om met een paar miljoen te starten. En voor degene die denkt dat er geen crisis is word het tijd de actualiteiten eens te gaan volgen. Kijk om U heen wat er aan de hand is in de wereld. En we zijn geen goudzoekers, 3 schepen in 26 jaar is niet overdreven. En voor Fred, als je op een goed doorgerepareerd schip vaart, huisje aan de wal en een reserve hebt opgebouwd, heb je nu geen probleem volgens mij.

    Geplaatst door: Marian Oosse op
  • allemaal weer met dat vingertje wijzen he, jullie leren het nooit, iemand zeg dat de bevrachtewrs het tegen houden, hoe kan in gods naam een bevrachter zoveel macht hebben ? als iedereen zich aansluit bij de EUBO dan hebben de bevrachters geen schepen meer en komen ze vanzelf bij de EUBO aan kloppen voor de schepen want ze hebben tenslotte meerjarige contracten afgesloten en dat willen ze tenslotte toch vervoeren.

    Geplaatst door: Fred op
  • Anti-Eubo,

    ik heb al wat stukjes geschreven, nu houd ik het kort. Ben het volledig met U eens!

    Met Eubo gaat die binnevaartwond nog veel harder stinken!

    Geplaatst door: verbijsterd op
  • oosse.subito,

    Er is helemaal geen crisis maar door de hebzucht van vele mensen zitten we nu met een probleem.
    De overslag in de meeste zeehaven zit al weer op niveau van voor de crisis.
    Dus als we niet al die onnodig nieuwe schepen in de markt hadden gebracht hadden we nu nog een goed bestaan gehad.
    Dat ze boven wel normaal betaald hebben is een kwestie van vraag en aanbod en niet omdat dat zulke lieve mensen zijn.

    Geplaatst door: anti eubo op
  • Analist.
    2 gelijkwaardige 3000 tonners hebben financiele problemen.
    De ene heeft 4.000.000 euro schulden en de ander 1.500.000 euro schulden,waar gaat als eerste de stekker uit denk jij

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • analist,

    Dat was mijn mening ook, failliet laten gaan.
    Maar die schepen komen weer goedkoper op de markt en kunnen goedkoper varen.
    Krijg je een ketting reactie en aan het einde van de rit is iedereen 1x naar de klote gegaan en kost elk schip 1 euro.

    Geplaatst door: No Name op
  • Er is maar 1 OPLOSSING.

    Diegene die het meeste risico hebben genomen en daardoor ook de meeste schuld heeft, failliet laten gaan.

    GEVOLG: Minder scheepsruimte op de markt, omdat die schepen toch stil komen te liggen, omdat de banken die schepen niet meer kunnen financieren, omdat het momenteel niet op te varen is.

    Dit is de enige manier om de vrachtprijzen omhoog te krijgen.
    En ook de EERLIJKSTE manier.
    Dan blijven alleen de ECHTE schippers in de vaart die toch al twee slechte jaren achter de rug hebben door die NEP schippers die dachten zonder werken rijk te kunnen worden.

    PS: Hr. van Strien, wees U maar blij dat U uw schip kwijt bent, anders had U nu ook nog gevaren.

    Geplaatst door: Analist op
  • heeren de banken mochten de eubo niet bij staan van de bevrachters want die drijgden waneer de heele zaak door ging dat zij geen geld meer in de scheepen staken dus weet je hoe sterk de bevrachters nu zijn en waar wij staan

    Geplaatst door: theo op
  • Niet iedereen heeft meegedaan aan de nieuwbouwgolf en het handelen erin,het merendeel was verstandig om er niet in te stappen omdat ze wisten dat het niet uit zou kunnen en dat je een berg overcapaciteit zou krijgen,deze mensen met hun wat oudere schepen die al tientallen jaren wat aan het opbouwen waren worden nu gedupeerd door de zogenaamde goudzoekers,bedankt.

    Geplaatst door: fred op
  • Deze crisis is wel degelijk net zo zwaar als die van de jaren 30 en we weten hoelang het geduurd heeft voor de binnenvaart weer op de rails was. Iedereen heeft meegedaan aan bouwen en winst maken op bestaande schepen, dus wijzen naar anderen heeft geen zin. EUBO red het niet met een paar miljoen, daar moet zeker 40 miljoen ingestopt worden. Anders slaan ze de goederen een paar weken op en gaat het gewoon weer verder op de oude voet als die paar miljoen op zijn. Waarom betalen de bevrachters boven wel normale vrachten waar we onze aflossing van kunnen doen en beneden niet? Marian Oosse

    Geplaatst door: oosse.subito@vaart.net op
  • prima dat u enige mate van actie onderneemt, en de schipperij nog steeds een warm hart toedraagt maar er zijn natuurlijk grenzen, het vergelijk met 80 tot 90 jaar gelden gaat hier en daar een beetje mank, en is geen vergelijk met nu.

    Geplaatst door: pietje puk op

Reageer