Door C.J. de Vries
Er valt best wat af te dingen op de kwaliteit (en de financiering) van het initiatief van Anton van Megen, maar hij is wel de enige die z’n nek heeft uitgestoken (na Frank Galle en het Crisisberaad) en daadwerkelijk met een initiatief is gekomen dat bij voldoende draagvlak heel misschien zou kunnen werken. Nog een wonder dat de NMa hem ongemoeid heeft gelaten. Kennelijk hadden ze er voldoende vertrouwen in dat de binnenvaart er zelf wel de stekker uit zou trekken.
En wat is het alternatief nu de eerste twee coöperaties voorlopig zijn afgeblazen? Houden de banken de uitgestelde aflossingen op de hypotheek een paar jaar vol tot de vrachtenmarkt zich heeft hersteld? Ik kan het me niet voorstellen. Houden schippers het interen op de eigen reserve en het stapelen van de extra kosten op de uitgestelde leningen nog lang vol? U weet het antwoord al. Dan diegenen die menen dat het gezonder is wanneer de sector zichzelf zou saneren. Dat zou nog te verkiezen zijn als het beperkt bleef tot diegenen die overmatig hebben gespeculeerd met de bouw van extra capaciteit voor de handel. Maar inmiddels is meer dan 50% technisch failliet, hetgeen betekent dat ook de gemiddelde binnenvaartondernemer de kans loopt straks als loonslaaf op zijn eigen schip voor een Chinese eigenaar te mogen blijven varen. Mooi vooruitzicht!
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?