Column: Binnenvaart in de uitverkoop

Er zijn waarschijnlijk maar weinig sectoren met zoveel goud in handen als de binnenvaart, met zo’n geweldig toekomstperspectief en zo’n sterke uitgangspositie. En het toch niet kunnen vasthouden. Wat zonde.

Door C.J. de Vries
Er valt best wat af te dingen op de kwaliteit (en de financiering) van het initiatief van Anton van Megen, maar hij is wel de enige die z’n nek heeft uitgestoken (na Frank Galle en het Crisisberaad) en daadwerkelijk met een initiatief is gekomen dat bij voldoende draagvlak heel misschien zou kunnen werken. Nog een wonder dat de NMa hem ongemoeid heeft gelaten. Kennelijk hadden ze er voldoende vertrouwen in dat de binnenvaart er zelf wel de stekker uit zou trekken.
En wat is het alternatief nu de eerste twee coöperaties voorlopig zijn afgeblazen? Houden de banken de uitgestelde aflossingen op de hypotheek een paar jaar vol tot de vrachtenmarkt zich heeft hersteld? Ik kan het me niet voorstellen. Houden schippers het interen op de eigen reserve en het stapelen van de extra kosten op de uitgestelde leningen nog lang vol? U weet het antwoord al. Dan diegenen die menen dat het gezonder is wanneer de sector zichzelf zou saneren. Dat zou nog te verkiezen zijn als het beperkt bleef tot diegenen die overmatig hebben gespeculeerd met de bouw van extra capaciteit voor de handel. Maar inmiddels is meer dan 50% technisch failliet, hetgeen betekent dat ook de gemiddelde binnenvaartondernemer de kans loopt straks als loonslaaf op zijn eigen schip voor een Chinese eigenaar te mogen blijven varen. Mooi vooruitzicht!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • dat er geen eenheid is in de binnenvaart is duidelijk en dat we allemaal niet zitten te wachten op een of andere chinese opkoper of wie dan ook is ook duidelijk. maar wanneer gaan de schippers eens naar zichzelf kijken en toegeven dat ze de meeste problemen zelf hebben veroorzaakt het kon niet op met de nieuwbouw de een nog meer en nog groter dan de ander en maar naar de buurman loeren het gras is altijd groener bij een ander en nu met zijn allen janken bij de bank om uitstel omdat het niet meer uitkan ze zijn zelf begonnen met de concurrentie slag de ene kon nog net even goedkoper dan dan de ander want ja je miljoenen hypotheek moet toch terug betaald worden en wat deden de meesten toen we nog beter verdienden ???? nieuwe autos dure huizen enz het kon niet op.
    wij hebben bewust gekozen voor een ouder schip minder hypotheek enz en wij worden gewoon in de afgrond gegooid omdat de mensen die zelf enorme risicos hebben genomen want het kon niet op de markt zelf hebben verpest.

    Geplaatst door: petra op
  • @ LVH
    Dit is helemaal niet zo’n vreemd idee.
    Als een chinees,of wie dan ook, de subprime hypotheken van de binnenvaart opkoopt,en de banken daarmee uit de grootste problemen helpt,kan hij dit concept zo uitvoeren.
    Alleen is het dan zonder de partikuliere binnenvaart,gaan de winsten direct naar de investor toe,en wordt de binnenvaart ondernemer een loonontvanger.
    Dit is voor beginnende schippers misschien geen probleem,maar mensen die al langer bezig zijn zullen in dat proces alles wat zij in hun leven opgebouwd hebben ook weer verliezen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • dadelijk gaat een cinees met de eubo beginnen

    Geplaatst door: lvh op
  • Wat kan mij het nu schelen of er Peking, Moskou
    of Shanghai als thuishaven op staat.
    Al ik maar van die zooi af ben!!
    Is er in ieder geval weer een markt, en we hebben
    de door hun gebouwde schepen mooi al getest en de kinderziektes eruit gehaald.

    Geplaatst door: Wouter op
  • E.H.,
    De schepen met msc op de kop zijn particulieren die voor de reederei msc varen.
    Dus niets ingekocht of wat dan ook.

    Geplaatst door: x op
  • meende toch dat er al 2 koppelverbanden voeren met MSC op de kop. Weet niet of Mediterranean Shipping Company Chinees is maar begin is d’r. Geen idee van de condities voor de rest hoor.
    gr.

    Geplaatst door: E.H. op
  • Beste C.J de Vries,geweldig mooi verhaal heeft u hier weggezet.Gezien de columms van u uit het verleden voorspelt u ook vaak de waarheid.En nog vind het grootste deel van onze collega,s het niet nodig om samen te werken.Als nu iedere ondernemer(schipper) die niet aan zijn verplichtingen voldoet (die 50%)zich zou MOETEN aansluiten.zouden de banken voor zeer weinig geld onze mooie binnenvaartvloot kunnen redden zonder dat het een hulpplan is.Maar helaas in 2010 word er niet geregeerd,noch door de banken,noch door de overheid.Maar helaas de lobby van verladers en bevrachters regeren op het ogenblik.Verhalen over overcapaciteit hebben we genoeg gehoord.Laat het water op de rijn een halve meter lager zijn,dan word het zoeken naar schepen.Kijk in het segment van de 1000 tonners,die al af en toe op normaal niveau zitten.Vandaar het goede idee om deze cooperaties op te richten om ook voor de lange termijn een horizontale prijs neer te kunnen leggen en de daarbij behorende service te kunnen bieden.(voor wat hoort wat)Misschien ziet u nog een taak om onder persoonlijke titel te bemiddelen met banken en EUBO!of andere cooperaties.We moeten naar een ander beleid als dit want OOH die buurman en de buurman ben je zelf!!!!

    Geplaatst door: eubo -lid op
  • ?? is harmonie volgens google vertalen

    Geplaatst door: M.Blansjaar op
  • Ik ondersteun geheel het schrijven van:
    De Vries
    Jan Godschalk
    Andre Blom
    en overige

    En Anton: harmonie is fonetisch: Héxié
    De chinese tekens kunnen hier niet afgebeeld worden

    Waar is eigenlijk de ‘harmonie’ in de binnenvaart?
    Wat het dichtste bij komt is de Eubo, met zijn coöps RaS en B4R.

    Geplaatst door: Maarten Peggeman op
  • Toevoeging: en ook nog reacties op “rent a ship mist draagvlak”

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • HAHA. Ik betwijfell of Chinese ondernemers een onder EU regels een rederij gaan beginnen. Het huidige aktuele situatie is hun veel zinvoller.
    Zo goedkoop kan geen rederij .

    Geplaatst door: Tally op
  • begonnen om ondernemer te zijn, het baas te zijn in ons eigen bedrijf en dan eindigen als loonslaaf van ’n chinees, DACHT HET NIET !!!!!!!!!
    wij gaan naar de EUBO dan weten we zeker dat we zeggenschap houden voor dit moment en leveren een bijdrage voor de toekomst.

    Geplaatst door: p. op
  • De Vries ziet het goed; prima analyse.

    Dat ik het helemaal met hem eens ben is u duidelijk; ik verwijs daarbij naar mijn commentaren op het formum van dit blad onder het hoofd “Eubo later van start”

    Jan Godschalk

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Varen als loonslaaf op m\’n eigen schip voor een chinees?
    Dat zullen ze met mij niet meemaken.
    Word ik gewoon nasiboer.
    Wie weet trouwens wat Harmonie in het chinees is?

    Geplaatst door: Anton op
  • Heb ik straks voor Jan lul die chinese tekens die op de boeing stonden ondergeverfd

    Geplaatst door: babi pangang op
  • De heer De vries schrijft en of spreekt altijd wijze woorden,jammer dat veel mensen jaren geleden niet wat beter geluisterd hebben toen hij herhaaldelijk waarschuwde voor de aanstaande overcapaciteit

    Geplaatst door: Wim van Wijngaarden op
  • Dit is handel in angst, bangmakerij.

    Geplaatst door: dorus op
  • Gesignaleerd Waar slaat die opmerking op ?
    Is er 1 persoon gewoon eerlijk onder zijn eigen naam
    en dan kom je met zo’n kinderachtige opmerking.
    Wil jij, gesignaleerd, die opmerking plaatsen prima maar doe het dan ook onder je eigen naam.

    Geplaatst door: failliet of toch niet ?? op
  • Ik hoop dat die 3000 schipper die zich nog niet aangemeld hebben nu wakker worden.
    Het zijn wijze woorden die hierboven staan.

    Geplaatst door: Theo op
  • Denk dat dit pas is echte wijze woorden zijn. Hoop dat hij hiermee de slapers ook kan wakker maken. Heel mooi.
    m/s Grevelingen

    Geplaatst door: André Blom op
  • Vroeger werden we bang gemaakt dat de russen zouden komen en nu moeten we uitkijken of dat de Chinezen komen of er al zouden zijn

    Geplaatst door: Ton op
  • de patatzaken hebben die chinezen ook al voor een groot gedeelte opgekocht die mensen kennen wel eenheid hoor

    Geplaatst door: jorry op
  • Dit scenario kon wel eens waarheid gaan worden en is al dichterbij dan dat we zelf beseffen.

    Geplaatst door: hans op

Reageer