EFM: Afwikkeling schade Margreta kan nog jaren duren

‘Dit is de grootste, ingewikkeldste schade uit de containerbinnenvaart. Qua geld en qua complexiteit’, zegt EFM-directeur Tom Boerema in ‘efm info’, het bedrijfsblad van de onderlinge schepenverzekeraar.

‘De ‘Margreta’ had 155 containers in, waarvan er 120 nat zijn geworden. Daarnaast zijn er containers beschadigd omdat ze in de haast met een drijvende kraan moesten worden gelost. Er zijn minstens 155 ladingeigenaren en dan nog de eigenaren van de containers. Die hebben allemaal een eigen verzekering, eigen experts en eigen juristen. Er zijn niet alleen veel partijen, we moeten ook rekening houden met veel andere zaken, wetten en verdragen. Deze schade raakt alle uitersten en de afwikkeling kan dan ook nog  jaren duren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EFM: Afwikkeling schade Margreta kan nog jaren duren | Schuttevaer.nl

EFM: Afwikkeling schade Margreta kan nog jaren duren

‘Dit is de grootste, ingewikkeldste schade uit de containerbinnenvaart. Qua geld en qua complexiteit’, zegt EFM-directeur Tom Boerema in ‘efm info’, het bedrijfsblad van de onderlinge schepenverzekeraar.

‘De ‘Margreta’ had 155 containers in, waarvan er 120 nat zijn geworden. Daarnaast zijn er containers beschadigd omdat ze in de haast met een drijvende kraan moesten worden gelost. Er zijn minstens 155 ladingeigenaren en dan nog de eigenaren van de containers. Die hebben allemaal een eigen verzekering, eigen experts en eigen juristen. Er zijn niet alleen veel partijen, we moeten ook rekening houden met veel andere zaken, wetten en verdragen. Deze schade raakt alle uitersten en de afwikkeling kan dan ook nog  jaren duren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer