EFM: Afwikkeling schade Margreta kan nog jaren duren

‘Dit is de grootste, ingewikkeldste schade uit de containerbinnenvaart. Qua geld en qua complexiteit’, zegt EFM-directeur Tom Boerema in ‘efm info’, het bedrijfsblad van de onderlinge schepenverzekeraar.

‘De ‘Margreta’ had 155 containers in, waarvan er 120 nat zijn geworden. Daarnaast zijn er containers beschadigd omdat ze in de haast met een drijvende kraan moesten worden gelost. Er zijn minstens 155 ladingeigenaren en dan nog de eigenaren van de containers. Die hebben allemaal een eigen verzekering, eigen experts en eigen juristen. Er zijn niet alleen veel partijen, we moeten ook rekening houden met veel andere zaken, wetten en verdragen. Deze schade raakt alle uitersten en de afwikkeling kan dan ook nog  jaren duren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EFM: Afwikkeling schade Margreta kan nog jaren duren | Schuttevaer.nl

EFM: Afwikkeling schade Margreta kan nog jaren duren

‘Dit is de grootste, ingewikkeldste schade uit de containerbinnenvaart. Qua geld en qua complexiteit’, zegt EFM-directeur Tom Boerema in ‘efm info’, het bedrijfsblad van de onderlinge schepenverzekeraar.

‘De ‘Margreta’ had 155 containers in, waarvan er 120 nat zijn geworden. Daarnaast zijn er containers beschadigd omdat ze in de haast met een drijvende kraan moesten worden gelost. Er zijn minstens 155 ladingeigenaren en dan nog de eigenaren van de containers. Die hebben allemaal een eigen verzekering, eigen experts en eigen juristen. Er zijn niet alleen veel partijen, we moeten ook rekening houden met veel andere zaken, wetten en verdragen. Deze schade raakt alle uitersten en de afwikkeling kan dan ook nog  jaren duren.’

Enorme operatie

Boerema vertelt in het blad van EFM hoe de aanvaring op 11 januari tussen de lege, zeegaande chemicaliëntanker ‘Sichem Anne’ en de ‘Margreta’ op de kruising Hollands Diep/Dordtse Kil bij de verzekeraar een  enorme operatie in werking zette. ‘Op zo’n moment moet je overal tegelijk aan denken’, zegt hij. ‘De Rijnregel averij grosse is hier in ieder geval in ons voordeel. Maar het CMNI-verdrag, dat de maximale aansprakelijkheid van de vervoerder regelt, is hier, uiteraard nog even los van de schuldvraag, in ons nadeel.
‘Vroeger kon je je in Nederland beroepen op nautische fout. Een aanvaring is een nautische fout, en eerder zou de eigenaar dan niet aansprakelijk geweest zijn voor de ladingschade. Dan is er nog het CLNI, dat regelt de maximale aansprakelijkheid van het binnenschip. Dat is weer een voordeel, want stel dat de ‘Margreta’ schuldig zou zijn, dan is haar aansprakelijkheid beperkt.’
In deze zaak speelt ook het Burgerlijk Wetboek (BW) en het Londens Limitatieverdrag een rol. ‘Daar wordt de maximale aansprakelijkheid van het zeeschip geregeld. Die ligt in verhouding lager dan in de binnenvaart. Dus stel dat de ‘Sichem Anne’ schuldig is, dan zouden we er bij het verhalen van alle overige kosten flink bij in kunnen schieten’, zegt Boerema.  Met de afwikkeling zijn inmiddels tientallen juristen en experts bezig.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer