Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Niet blindvaren op stuwprogramma's

DEN HAAG

De containerbinnenvaart moet niet blindvaren op de containerstuwprogramma's die in de sector worden gebruikt. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ontdekte bij twee veelgebruikte stuwprogramma's, dat de software niet altijd volledig betrouwbaar is.

  • ILT vindt fouten in software belangrijkste leveranciers

  • Twijfel of schipper nog zelf stabiliteit kan berekenen

Door Erik van Huizen
Voor een steekproef ging de ILT aan boord van 10 containerschepen die software gebruiken voor het stuwen van containers en de stabiliteitscontrole. De inspectie deed dit naar aanleiding van het ongeval met de Comienzo (135 x 15 meter). Dit containerschip verloor in de nacht van vrijdag op zaterdag 21 juli dit jaar 40 containers in de Rotterdamse Amazonehaven. Tijdens de belading met zes lagen containers maakte het schip plotseling slagzij. In eerste instantie liet ILT via Twitter weten dat het ongeval was ontstaan doordat verkeerde waarden in het stuwprogramma waren ingevoerd. Het ongeval bracht later echter een softwareprobleem aan het licht. ‘Het was een harde les voor de schipper en een duidelijk signaal voor ons om de software verder te onderzoeken', zegt een ILT-woordvoerder. ‘Maar we willen de resultaten uit deze steekproef niet alleen op de Comienzo betrekken. We willen alle schippers waarschuwen dat zij zelf moeten blijven opletten en niet alleen moeten afgaan op het stuwprogramma.'

Communiceren
De ILT wijst erop dat de schipper verantwoordelijk blijft voor een deugdelijke stabiliteitsberekening. Het stuwprogramma is slechts een hulpmiddel. Het gecertificeerde stabiliteitsboek is volgens de inspectie altijd maatgevend en niet het stuwprogramma. Dat is zeker het geval nu is gebleken dat in beide stuwprogramma's ‘omissies zaten'. Het ene programma bevatte weliswaar aanmerkelijk meer fouten dan het andere en de afwijkingen varieerden van klein tot groot, maar beide lieten foute berekeningen zien. Dat betekent overigens niet dat een fout per definitie leidt tot een incident. ‘Bij één leverancier betrof de fout bijvoorbeeld slechts één foutieve invoerwaarde. Dit werd na constatering hersteld. Verder zijn bij de software van deze leverancier geen onregelmatigheden aangetroffen.' 

De inspectie wil niet zeggen om welke twee stuwprogramma's het gaat, maar wel dat de meest gebruikte stuwprogramma's in de containerbinnenvaart ContainerPlanner van Autena Marine en StuwplanX van Flumina Europaea zijn.

De ILT heeft de geconstateerde fouten voorgelegd aan de makers. ‘We hebben ze gevraagd de klanten actief te benaderen en de fouten te communiceren.'

Tikfouten
Directeur Rob Luiten van Flumina Europaea geeft toe dat de schipper van de Comienzo zijn stuwprogramma StuwplanX heeft gebruikt. In de containerbinnenvaart gebruiken ongeveer 100 containerschippers zijn programma. Luiten is het eens met ILT, dat zijn stuwprogramma slechts een hulpmiddel is. ‘De schipper moet altijd zelf blijven nadenken. Maar ik weet ook dat veel schippers helemaal geen stabiliteitsberekeningen meer kunnen maken.'

Luiten zegt zijn klanten te hebben benaderd met de vraag het stabiliteitsboek op te sturen. ‘Slechts een kwart heeft daarop gereageerd. Op basis hiervan hebben we enkele fouten eruit gehaald. Het ging in de meeste gevallen om een paar tikfouten. Op verzoek van de schade-expert gaan we er nu ook voor zorgen dat de geschiedenis in het stuwprogramma tot twee jaar lang kan worden teruggehaald. Zo kan ook achteraf worden bekeken of de schipper misschien heeft gesjoemeld.'

Gesjoemel
Dat in de binnenvaart veel wordt gesjoemeld met het stuwen van containers staat volgens Luiten wel vast. Daarom komt hij binnenkort met een nieuw stuwprogramma, waarmee dit niet langer mogelijk is. ‘Het gebeurt nu nog wel dat een schipper een container met gevaarlijke stoffen op de bodem van het ruim plaatst of in de buurt van een bemanningsverblijf en vervolgens uit de software verwijdert dat het om gevaarlijke stoffen gaat. Dat kan straks niet meer. Wat straks elektronisch is ingelezen kan niet meer worden veranderd. Onze insteek wordt veiligheid, veiligheid en nog eens veiligheid. Ik denk dat we hier wel klanten door gaan verliezen, maar we willen gewoon niet dat onze klanten nog langer kunnen rotzooien. Onze ondertitel wordt "safe inland shipping".'

Fout bij klant
Directeur Desiré Savelkoul van Autena Marine, de leverancier ContainerPlanner, weet niets van fouten in zijn stuwprogramma. ‘Ik weet wel dat ILT steekproeven heeft gedaan en een aantal van onze klanten heeft gecontroleerd. Daaruit bleek dat één van hen een oude berekening aan boord had. Dat betekent dat de fout dus bij de klant lag. Want wij hebben wel input nodig van de klant, een stabiliteitsberekening die klopt.'

Ook Savelkoul wijst erop dat zijn stuwprogramma een hulpmiddel is. ‘Wij verkopen het als een stuk gereedschap, de schipper blijft zijn eigen verantwoordelijkheid houden. Er is ook gezond verstand bij nodig. Maar ik vraag mij af hoeveel schippers door de automatisering nog weten hoe ze een stabiliteitsberekening moeten maken.'

stabiliteitsgidsZeven gouden tips

STRAATSBURG Onjuiste stuwage, verkeerde informatie over containergewichten, maar ook onkunde, kunnen een rol spelen bij ongevallen door stabiliteitsgebreken. ESO, EBU, Aquapol en de CCR kwamen daarom vorig jaar met de ‘Stabiliteitsgids voor het containertransport in de binnenvaart'.

In de gids stellen de organisaties dat de containerbinnenvaart een bijzonder veilige vervoersvorm is, maar dat er de afgelopen jaren niettemin enkele ongevallen zijn geweest waaruit lering kan worden getrokken. Zo verloor de Excelsior in het voorjaar van 2007 31 containers, waardoor de Rijn meer dan een week was gestremd. In dezelfde tijd verloor het containerschip Arc-en-Ciel na een aanvaring 30 containers in de Seine en de scheepvaart moest in 2006 een week worden stilgelegd toen de Ferox in de haven van Rotterdam kenterde.

ESO, EBU, Aquapol en de CCR stellen in de gids dat, hoewel stabiliteit integraal deel uitmaakt van de reguliere binnenvaartopleidingen, wel kan worden vastgesteld dat ‘het behoud van het kennisniveau op langere termijn een uitdaging is voor alle bemanningsleden in de binnenvaart'. Ze geven daarom zeven gouden regels voor het verzekeren van de stabiliteit van een containerschip.

1. Pas de verplichte regelgeving betreffende stabiliteit toe en leef deze na.

2. Geef instructies voor het laden aan de terminalmedewerkers om er zeker van te zijn dat het schip volgens het stuwplan wordt geladen.

3. Plaats zware containers onderin het schip en plaats de lege op de bovenste lagen.

4. De ballasttanks moeten volledig leeg of volledig gevuld zijn.

5. Probeer een instabiel schip niet te stabiliseren door bepaalde ballasttanks met water te vullen.

6. Bij gebruik van een stuwprogramma voor het stabiliteitscontrole moet het programma specifiek voor het schip worden ingesteld.

7. Een stabiliteitsberekening en stuwplan maken kost minder tijd en geld dan het lichten van een gezonken schip.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reacties (2)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • M. den Hertog

    De opleiding van tien, twaalf jaar geleden gaf alleen een langscheepse berekening van de stabiliteit maar dwarsscheepse stabiliteit is pas iets van de laatste jaren. Dus als men de schippersopleiding heeft gedaan meer dan twaalf jaar geleden dan ontbreekt die kennis gewoonweg.

  • L.A. Verburg

    Goedemorgen,
    Ik heb toch een paar opmerkingen bij de "7 gouden tips".
    Punt 2 klinkt erg logisch, maar het is niet overal mogelijk. Ik weet dat de schipper uiteindelijk bepaald hoe er geladen wordt, maar de (buiten)terminals in Antwerpen weigeren gewoon domweg om op nummer te laden en dat geeft iedere reis weer een strijd.
    Ook het niet kloppen van de gewichten van de containers blijven een groot probleem.

Lees ook