Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Agentschap Telecom gaat AIS-problemen aanpakken

GRONINGEN

Agentschap Telecom gaat onderzoeken hoe het komt dat AIS-apparatuur door de schipper ingevoerde AIS-gegevens soms niet juist weergeeft. Het gaat dan vooral om fouten in de scheepsafmetingen en de MMSI-nummers.

  • ‘Fout ligt niet per definitie bij schipper'

Door Marja de Vet
Voor dergelijke fouten zijn verschillende schippers bekeurd, terwijl zij daar naar eigen zeggen niets aan konden doen. Het Agentschap erkent volgens schippersbond ASV nu dat de fout niet per definitie bij de schipper ligt en gaat met fabrikanten, leveranciers en installateurs uitzoeken wat er aan de hand is.

Agentschap Telecom had eind september een aantal binnenvaartorganisaties uitgenodigd voor een gesprek over AIS (Automatic Identification System) en naar aanleiding daarvan stuurde de ASV begin oktober een mail naar het Agentschap, waar begin deze week antwoord op kwam. ‘Het blijkt dat er fouten zitten in de weergave die niet de schuld zijn van de schipper', zegt ASV-bestuurslid Ron Breedveld. ‘Een schip van een 110 x 11,40 meter staat bijvoorbeeld weergegeven met de maten 66 x 6 meter, terwijl de schipper de maten wel correct heeft ingevoerd.'
Het is Breedveld niet bekend wat er gebeurt met de schippers die al een bekeuring kregen voor het ‘onjuist invullen' van de AIS-gegevens.

De ASV hoopt dat de fout in de apparatuur kan worden hersteld en het er niet op uitdraait dat aan boord alle AIS-apparatuur moet worden vervangen, zodat schippers op kosten worden gejaagd.

Grieven
De ASV uitte in de brief aan het Agentschap van 9 oktober nog allerlei andere grieven over AIS, vooral over de privacy en over het doorspelen van gegevens naar andere overheidsinstanties. Misbruik noemt de ASV dat. Volgens de ASV is AIS primair bedoeld als hulpmiddel voor de navigatie en moet het daarbij blijven. Het Agentschap geeft echter aan dat AIS beleidsmatig niet onder hun werkgebied valt en dat de ASV zich daarvoor tot andere instanties moet richten.

‘We worden een beetje van het kastje naar de muur gestuurd', zegt Breedveld. ‘We hebben bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geklaagd en ook al bij de Autoriteit Persoonsgegevens over AIS en de privacy. De laatste geeft aan pas wat met klachten te kunnen doen als er meerdere meldingen binnenkomen.'

Reacties (4)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Hein Danser

    Ik heb aan boord, 2 verschillen gescheiden systemen aan boord, kwa ontvangst AIS op de Ekaarten. En krijg regelmatig op de 2 aparte Ekaarten NIET hetzelfde te zien?? Dus dat onbetrouwbaar uitzenden of ontvangen is 100% waar.

  • J. van der Toolen

    Als pleziervaarder heb ik heel soms een Marine-Traffic -achtige app aan voor mijn veiligheid. Maar meestal is dat op het vaarwater waar ik kom niet nodig. Aanschaf van een transponder met alles wat daarbij komt is voor mij op mijn kleine "jachie" niet een optie (de marifoon was dat weer wel, ik zoek graag contact met een schipper als er een moeilijke situatie is). De AIS-informatie is een open bron, en de autoriteiten gebruiken die dus ook voor andere doelen... Ze zullen wel vertellen dat het uitdelen van boetes voor de veiligheid is. Het ding moet het dan wel feilloos doen, een onderzoek zoals nu wordt aangekondigd maakt dat je op zijn minst twijfels kunt hebben aan de betrouwbaarheid. En gevolgd word je toch wel, al was het maar omdat je smartphone aan staat.

  • mieke Kuipers

    Ik heb vele vergaderingen meegelopen met de telematicaploeg.En RWS.Altijd is er gezegt dat het voor de veiligheid is. En daar het gratis is uitgedeeld is het geaccepteerd.
    Maar nu wordt de AIS gebruikt om boetes uit te delen.Te gek voor woorden.

  • J.C Hagens

    Beste Schuttevaer of ASV waar en hoe kan ik een klacht indienen bij de juiste autoriteiten, willen ze meer klachten dan kunnen ze die wat mij betreft krijgen, wat moet bijvoorbeeld zo een site als Marine Traffic,com in de lucht, wens niet gevolgd te worden.
    Als iemand wil weten waar ik ben en wat ik doe kunnen ze mij dat vragen, en kan ik eventueel antwoorden.
    Ook dat gezeur als dat ding het niet doet, daar moet je toch respijt voor krijgen om het te repareren.
    Ik vindt het op zich een mooi instrument, maar het moet wel werkbaar blijven, en niet zoals bij een ingezonden brief in u Weekblad, de Schipper onnodig op kosten jagen door een niets ontziende Ambtenaar, die de Wet misbruikt, en de kerk niet in het midden kan laten.

Lees ook