Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Europa wil binnenvaart vergaand digitaliseren

Brussel

De Europese Commissie wil de Europese binnenvaart verder digitaliseren. Hiervoor gaat het River Information System (RIS) op de schop en wordt in samenwerking met een expertgroep, Digital Inland Waterway Area (DINA) ontwikkeld.

  • ‘Gecontroleerd delen van scheeps- en ladinginformatie'

  • Autena Marine in expertgroep

Door Erik van Huizen
De expertgroep telt 70 leden en gaat DG MOVE ondersteunen. DINA valt onder de strategie van de Europese Commissie voor ‘Digital Single Market'. Het is een concept om informatie over infrastructuur, mensen, operaties, vloot en lading in de binnenvaartsector met elkaar te verbinden en te delen, ook met andere modaliteiten. Volgens de commissie kan zo de concurrentiepositie van de binnenvaart in de logistieke keten worden versterkt. Het zou bijvoorbeeld synchromodaal vervoer op gang kunnen brengen, waarbij alle transportmodaliteiten zo efficiënt mogelijk worden benut.

Binnen DINA wordt een architectuur voorgesteld die het gecontroleerd delen van deze informatie mogelijk maakt en die kan dienen als platform voor toekomstige ontwikkelingen. DINA bouwt daarbij voort op bestaande investeringen en ontwikkelingen, zoals bestaande componenten van RIS. Er worden uitbreidingen voorgesteld om real-time gegevensuitwisseling en  verbeterde integratie van andere actoren, zoals verladers, logistiek dienstverleners en binnenhavens mogelijk te maken.

Integratie
Binnen DINA gaat het om een aantal belangrijke maatregelen. Zo noemt DG MOVE de ‘verticale integratie' tussen binnenvaartbedrijven en klanten, de ‘horizontale integratie' met de vaarwegbeheerders en de ‘administratieve integratie' met de andere autoriteiten, zoals handhavers.

Om dit te bereiken moet onder meer RIS worden uitgebreid met een database op Europees niveau, waarin alle informatie over schepen, infrastructuur en bemanning moet komen te staan. Ook moet aan boord een nieuwe digitale omgeving komen, de zogenoemde e-IWT tool, die nieuwe apps en services voor binnenvaartschepen gaat ondersteunen, waardoor de huidige mogelijkheden van AIS en Ecdis worden uitgebreid.

Dataplatform
Verder is een digitale omgeving, een zogenoemd ‘dataplatform', voor binnenvaartondernemers nodig om hen in staat te stellen gegevens over hun schip, reizen, lading en bemanning efficiënt te verzamelen en te delen. Ze kunnen deze gegevens ook voor eigen doeleinden gebruiken, zoals voor slimme navigatie, maar de informatie moet tevens veilig beschikbaar komen voor andere geselecteerde belanghebbenden, zoals de autoriteiten en terminals.

Ook moeten er systemen worden gebouwd om locaties te registreren, zodat real-time gegevens kunnen worden gevonden van de schepen en de infrastructuur.

Advies en expertise
Van de expertgroep wordt verwacht dat die de Commissie gaat helpen bij de uitvoering en de follow-up van DINA. De leden worden uitgenodigd adviezen uit te brengen en met innovatieve oplossingen te komen. Zo kan de groep ook invloed uitoefenen op de herziening van de RIS-richtlijn. Want RIS is volgens DG MOVE een van de belangrijkste elementen van het toekomstige DINA.

De Europese Commissie heeft onder meer het Nijmeegse Autena Marine uitgekozen om zitting te nemen in de expertgroep. ‘Gezien de relevante bekwaamheid en ervaring van uw organisatie, haar vermogen om de positie te vertegenwoordigen die wordt gedeeld door belanghebbenden in haar categorie en de bekwaamheid en ervaring van de voorgestelde vertegenwoordiger, deel ik u mee dat uw organisatie is geselecteerd als lid van de DINA-expertgroep', kreeg Autena-directeur Desiré Savelkoul onlangs te horen van het Directorate-General for Mobility and Transport (DG MOVE).

Reacties (6)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • c hoogendoorn

    Mensen onthoud een ding dit is al verder dan men denkt. Ik stel voor om iedere nederlander een zender in de auto te laten plaatsen .zodat als men van huis gaat de overheid kan bepalen hoe laat men ergens aan moet komen dus beetje langzamer .beetje sneller .dit alles onder het mom van milieu en voor u eigen portemonai .de wereld zou te klein zijn als men dit alleen maar voorstelde.

  • G.M. Noldes

    Als het zo door gaat komt Kim jung Un hier kijken hoe hij zijn bevolking onder de duim moet houden.

    Ook de zogenaamde verontwaardiging van de westerse wereld over de wijze waarmee bv China en Noord Korea met hun bevolking omgaat is niets meer of minder dan zeer grote jaloezie.

    Ik lees het als een elektronische enkelband voor de binnenvaart, waarbij alle belanghebbende van een lagere vracht, en handhavers, ongebreideld toegang hebben tot data van schepen en de personen die erop varen, en daarmee de personen kunnen (en gaan) chanteren.

    Tevens gaat een commercieel bedrijf (Autena), dat er alle belang bij heeft om zoveel mogelijk IT “oplossingen” (lees onzin) te slijten aan de binnenvaart mij vertegenwoordigen???????????

    Zoals gewoonlijk dient deze onzin twee doelen. Ten eerste een (nog) lagere vracht, en ten tweede het uitroeien van de door de overheid zo verafschuwde “pappa en mamma” bedrijven.

    Word het niet eens tijd om het Franse voorbeeld van ruim twee eeuwen geleden te volgen??????

  • Jim Grooten

    Dat IWT ( IWT -tool) zou eens voor andere zaken moeten gaan ,en niet voor een app.
    Ligplaatsen voor binnenvaart zijn hard nodig en ook betere inkomsten ( markttransparantie)
    Dat achtervolgings systeem DINA is alleen om de verladers( ook handhavers) transparantie te geven.

  • L.W. Feenstra

    Het is nu al zo dat als je maandagochtend erachter komt dat er een moffel op de motor lekt en deze eerst gaat vervangen voor je vertrekt je om kwart over acht al de bevrachter aan de lijn hebt met de vraag van de klant waarom je nog niet aan het varen bent... Ondanks de geheimhoudingsplicht ben je via AIS nog altijd te volgen op ILLEGALE websites als marintraffic.com, vesselfinder.com enz.. Daarnaast zijn in de binnenvaart de AIS gegevens herleidbaar naar personen en valt deze tegenwoordig dus ook gewoon onder de nieuwe AVG wetgeving. In het licht van de nieuwe AVG vraag ik me soms toch af of er ergens in de kleine lettertjes een uitzonderingsclausule staat voor de in de scheepvaart werkzame mensen.

  • Wo bleibt der Datenschutz?

  • M. Smitsman

    “maar de informatie moet tevens veilig beschikbaar komen voor andere geselecteerde belanghebbenden, zoals de autoriteiten en terminals”

    Einde citaat.

    Ofwel het net sluit zich steeds verder... al uw bewegingen worden steeds meer nagegaan en gecontroleerd. En O WEE als u te veel beweegt of onwelgevallige bewegingen maakt...

Lees ook