Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

CCR verfijnt regelgeving rond AIS

STRAATSBURG

De CCR heeft tijdens de voorjaarszitting op 7 juni in Straatsburg een aantal wijzigingen aangebracht voor het gebruik van AIS op de Rijn. Het gaat om een aanvulling op de nieuwe regels voor de informatievoorziening die met ingang van 1 december 2018 worden ingevoerd in het vernieuwde RPR.

Een van de regels is dat er op elk schip of samenstel voortaan nog maar één Inland AIS-apparaat tegelijk gebruik mag worden. De CCR motiveert de maatregel als volgt: 'Als een Inland AIS-apparaat defect is, kan dit tot gevolg hebben dat het schip niet verder mag varen, hetgeen financie?le consequenties kan hebben. Een aantal schippers is er daarom toe overgegaan op hun schip een tweede AIS-apparaat te installeren, zodat zij ook als e?e?n van de Inland AIS-apparaten uitvalt de vaart kunnen voortzetten.

De installatie van twee AIS-apparaten was in de regelgeving niet voorzien. Als twee AIS-apparaten op e?e?n en hetzelfde schip tegelijkertijd op zenden staan, kan dit de veiligheid in de Rijnvaart nadelig bei?nvloeden. Op de elektronische kaart op het visualiseringssysteem worden dan namelijk twee schepen weergegeven, terwijl het om e?e?n en hetzelfde schip gaat.' Vandaar dat het dubbel uitzenden van AIS-gegevens vanaf één schip of samenstel verboden wordt.

Verder moeten schepen die verplicht AIS uitzenden voortaan een apparaat gebruiken dat op vol vermogen (12,5 Watt) uitzendt. Een lager vermogen is niet meer toegestaan. Het betekent wel dat mensen met een zogenaamd Klasse B-apparaat op kosten worden gejaagd, want zij zullen een nieuwe AIS moeten kopen. De maatregel is genomen om een goede ontvangst te garanderen, zegt de CCR in een toelichting. 'Als het zendvermogen slechts 1 W is, is het signaal dat door het Inland AIS-apparaat wordt uitgezonden niet sterk genoeg en bestaat het risico dat de andere schepen het signaal te laat ontvangen.'

Een derde aanpasssing is dat de AIS vanaf 1 december naast andere gegevens ook een 'call sign' moet uitzenden. Daarmee kan elk schip beter geïdentificeerd worden. (BO)

 

Reacties (11)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • Piet Bennik

    Aan welke branche organisatie hebben we deze stress te danken????

  • j Teunisse

    Betrouwbaar is het zeker. Mijn schip werd onlangs in Rotterdam waargenomen. Ik was slecht 800 km er vandaan en reeds 8 weken niet in Rotterdam. Ook irritant Schepen die er niet zijn op de kaart hebben.. Heeft iets te maken met reflecties.
    WSp controleert reeds op feit dat schip de verkeerde info uitzend.. want geld cashen. Ligt vaartuig stil moet aangemeerd of voor anker in het systeem geactiveerd zijn. Ach spook posities doen het ook goed. Of schepen op de ECDIS die er niet zijn. ( DVD Ghost Ship gaan kijken )
    Gelet het evenement van zaterdag in Weil. De ECDIS kan beter acoustisch gaan herinneren met een lieve stem: Er komt een brug . Of in aan speling op 12-2017 in Landstaal "er komt een sluis op xxxx meter" .

  • L.A. Verburg

    En is dit nu het resultaat van die enquête die door best wel veel schippers is ingevuld. Als dat zo is dan blijkt hieruit dus dat ze alle uitslagen en opmerkingen gewoon keihard naast zich neer hebben gelegd.

  • L.A. Verburg

    Wat gaat dat "Call Sign" inhouden en is dat te programmeren op alle types AIS of betekend dat dat de helft van de schepen sowieso een nieuwe moet gaan kopen ?
    Een AIS zendt toch je MMSI nummer en scheepsnaam uit ... lijkt me ruim voldoende om iemand te identificeren.

  • Jim Grooten

    Denk dat CCR commissarissen teveel naar James Bond films hebben gekeken.
    Deze zijn gek op achtervolging schijnbaar .
    Voor veiligheid hoef je niet te doen ,er gebeuren steeds meer ongelukken.

  • G.M. Noldes

    Ja dat is heeeeel naïef , recht en gerechtigheid hebben al heel lang niets met elkaar te maken.

  • J H Boerman

    kunnen we ons eigen nu niet beroepen op hetgeen afgesproken is enkele jaren terug of ben ik nu erg naief.

  • Hein Danser

    We kunnen beter beginnen, ons te wapenen tegen on terechte opmerkingen , over de AIS aan boord. Ik denk hierbij: wanneer de WSP of een Post mij niet zien op hun apparaat, wordt er gelijk van uitgegaan, Dat mijn AIS niet goed is??. Ik heb 2 gescheiden systemen aan boord, betreft ontvangst AIS targets. Ik verbaas me er telkens over, hoe ik de buren zie op mijn E-kaart.Meestal op allebei, maar soms op de ene alleen een target en op de ander met naam en snelheid. Of op de een alles en op het ander systeem helemaal niet?? Dus het is gewoon GEEN waterdicht systeem. Dus dan zijn strakke regels zinloos, maar ja het zijn weer de stropdassen van CCR die hun baan veilig willen stellen, Die lijken echt achterover te gaan zitten, en kijken elkaar aan, wat gaan we nu weer voor iets gek bedenken, zodat we werk houden. Triest.

  • M. Smitsman

    A.O. Stienstra, hier roert u een punt aan wat een van de voorwaarden was waaraan men van beleidsmakers kant aan zou voldoen, alvorens AIS verplicht werd. Niets is echter minder waar. De een na de andere verplichting komt erbij en nog steeds weet iedereen waar en wanneer je uithangt. En wat G.M. Noldes opmerkt is volledig terecht! Men hoeft nu alleen de wet maar te veranderen. Ik zou zeggen; collega’s bij daglicht en helder zicht, collectief dat ding uitzetten. Misschien worden we dan ook weer wat scherper op het uitluisteren en melden. Want dat kan niemand ontkennen dat, dat toch wel een beetje minder is geworden.

  • a.o stienstra

    Het zou leuk zijn als de wetgeving wat betreft privacy eens werd verfijnd ( hier mee bedoel ik ondermeer de verschillende websites die ons signaal delen ) . Ga daar maar eens op handhaven

  • G.M. Noldes

    Denk dat dit de opmaat is voor handhaven via AIS.

Lees ook