Schuttevaer Panel: ‘Waar blijft ons onbeperkt internet?

Over de beschikbaarheid van internet aan boord zijn varenden niet erg enthousiast. Van 150 deelnemers aan het Schuttevaer Panel is 14% ontevreden, 29% matig tevreden, bijna 20% vindt het voldoende en slechts een kleine 13% is zeer tevreden. ‘Waarom is er voor ons geen onbeperkt internet, net zoals aan de wal?’, vraagt één van de panelleden zich af.

Schuttevaer Panel: ‘Waar blijft ons onbeperkt internet?'

Door Dirk van der Meulen
Een schipper vindt de kosten niet in verhouding tot die aan de wal. ‘Het gebruik is behoorlijk duur in vergelijking met een walorganisatie. Het mailverkeer wordt steeds meer. Daardoor stijgen de kosten.’ Een collega vindt: ‘Het moet goedkoper, het kán goedkoper’. Vooral roaming doet voor internationaal varende schippers de kosten flink oplopen.

Bereik te miniem

‘Ik zie bij familie, die hun GSM vanuit een eigen zaak moeten gebruiken, ook dat ze zeer aanzienlijke bundels moeten hebben voor hun klantbeheer’, relativeert een schipper zijn eigen (groot)verbruik. ‘Het is wel zo dat er op de vaarweg mogelijk een grotere kans is dat je ergens ligt waar het bereik te miniem is.’ Een collega op het Schuttevaer Panel noemt het internet aan boord ‘ondanks KPN nu beheersbaar’. Bij hem komt 10Gb per maand ‘met voorzichtigheid’ door. ‘Maar ten opzichte van de wal is het erg duur. Bovendien zijn telefoon en tv apart. Aan de wal zijn het tegenwoordig bundels, tegen een redelijk tarief.’

Als het aan boord mis gaat met de beperkte bundels is het soms goed raak, herinnert een schipper zich: ‘Wij zijn op onverklaarbare wijze een paar keer ver over de data heen gevlogen. Navraag leidde tot niets, wegens privacy, privacy…’ Een schipper was door de automatische update van Windows 10 drie weken zonder internet. ‘En toch niet gelukt. Waarom heeft mijn provider dit niet voorkomen’, vraagt het panellid zich af.

Gratis WiFi

De ontvangst moet beter. Een schipper pleit voor betere voorzieningen in havens. ‘Gratis WiFi in havens, bij sluizen, in kanalen etc.’ Geen van de panelleden noemt in een reactie overigens de digitale diensten van BinnenvaartNet – onbeperkt WiFi in nu al 23 Nederlandse binnenhavens voor 52 euro per jaar. Ries Bode vertelt er 30 december meer over tijdens de Telematicadag in Nijmegen.

De mobiele dekking op de ruime wateren (IJsselmeer, Waddenzee) is vaak nog slecht, lezen we in bijgeschreven opmerkingen van paneldeelnemers. Maar ook meer landinwaarts valt het tegen, zoals de Gelderse IJssel, het gebied rond Millingen of de Westerschelde, tussen Bath en Volkerak. ‘Langs veel vaarwegen mag je het doen met GPRS of EDGE, en soms is er helemaal niets’, weet een varende ondernemer uit ervaring. ‘De overgang van het ene naar het andere basisstation gaat gepaard met uitval van verbindingen.’ En een ander vindt: ‘Er zou meer met zenders en ontvangers op het water gericht moeten worden.’

Gat met kaas

De Midden-Rijn en de Bovenrijn Mannheim-Bazel zijn volgens een Rijnvaarder ‘geen gatenkaas, maar gat met kaas. Ik tel de dagen tot juli 2017 (einde roaming, Red.). Of moeten we toch maar de Europa-bundel van Vodafone nemen en uitzien naar G5 Wimax?’ Een ander suggereert: ‘Een bundel van minimaal 15 Gb voor heel Europa. Iedere keer kaartje wisselen als je de grens over gaat is lastig.’

‘Veel gebieden in Nederland hebben een zeer slechte verbinding met telefoon en internet.’ Denk ook aan bergachtige of grensgebieden. ‘Mobiele internetproviders onderschatten vaak de problemen die we daar tegenkomen. Daar neemt men het niet zo nauw met de consument. Ik zie uit naar een algemene WiFi op hoog kwaliteitsniveau.’

Falende techniek

‘Internettoegang is een maatschappelijk probleem. Scholen, bejaardentehuizen, ligplaatsen – nergens is het op orde’, meent één van de panelleden. Terwijl ook programma’s als Netflix aan boord doordringen en vragen om goedkopere en grotere databundels. De techniek faalt langdurig, merkt een schipper op de openbare internetverbinding. ‘De verbinding valt weg als je met de bank bezig bent, maar je went er aan. Updaten doen we vaak bij familie en vrienden of op openbare plaatsen waar het internet gratis is.’ Een wifi-versterker is vaak noodzakelijk voor comfortabel gebruik aan boord. Een ander prijst zich gelukkig met het gesloten systeem van zijn werkgever, of met ‘een oud internet-abonnement met 3G bij T-Mobile met nog echt onbeperkt internet’. Of deze: ‘Ik heb nog een ongelimiteerde, volle snelheid bundel. Die wordt wel gewoon verlengd, maar is helaas niet meer opnieuw af te sluiten.’

‘Aan boord van ons pleziervaartuig werkt alles prima, met de smartphone als hotspot’, reageert een watersporter. ‘Aan boord bij de RWS-schepen was het prima in orde’, meldt een andere mobiele internet’er.

Meedoen aan Schuttevaer Panel?

Het Schuttevaer-panel zoekt leden die actief zijn in de maritieme branche of een bijdrage leveren aan de branche. Varend in de binnenvaart, werkzaam in de offshore, toeleverancier, docent, student.. iedereen is welkom! Als panellid geeft u een aantal keren per jaar uw mening over onderwerpen die te maken hebben met maritieme zaken.

Schuttevaer Panel: ‘Waar blijft ons onbeperkt internet? | Schuttevaer.nl

Schuttevaer Panel: ‘Waar blijft ons onbeperkt internet?

Over de beschikbaarheid van internet aan boord zijn varenden niet erg enthousiast. Van 150 deelnemers aan het Schuttevaer Panel is 14% ontevreden, 29% matig tevreden, bijna 20% vindt het voldoende en slechts een kleine 13% is zeer tevreden. ‘Waarom is er voor ons geen onbeperkt internet, net zoals aan de wal?’, vraagt één van de panelleden zich af.

Schuttevaer Panel: ‘Waar blijft ons onbeperkt internet?'

Door Dirk van der Meulen
Een schipper vindt de kosten niet in verhouding tot die aan de wal. ‘Het gebruik is behoorlijk duur in vergelijking met een walorganisatie. Het mailverkeer wordt steeds meer. Daardoor stijgen de kosten.’ Een collega vindt: ‘Het moet goedkoper, het kán goedkoper’. Vooral roaming doet voor internationaal varende schippers de kosten flink oplopen.

Bereik te miniem

‘Ik zie bij familie, die hun GSM vanuit een eigen zaak moeten gebruiken, ook dat ze zeer aanzienlijke bundels moeten hebben voor hun klantbeheer’, relativeert een schipper zijn eigen (groot)verbruik. ‘Het is wel zo dat er op de vaarweg mogelijk een grotere kans is dat je ergens ligt waar het bereik te miniem is.’ Een collega op het Schuttevaer Panel noemt het internet aan boord ‘ondanks KPN nu beheersbaar’. Bij hem komt 10Gb per maand ‘met voorzichtigheid’ door. ‘Maar ten opzichte van de wal is het erg duur. Bovendien zijn telefoon en tv apart. Aan de wal zijn het tegenwoordig bundels, tegen een redelijk tarief.’

Als het aan boord mis gaat met de beperkte bundels is het soms goed raak, herinnert een schipper zich: ‘Wij zijn op onverklaarbare wijze een paar keer ver over de data heen gevlogen. Navraag leidde tot niets, wegens privacy, privacy…’ Een schipper was door de automatische update van Windows 10 drie weken zonder internet. ‘En toch niet gelukt. Waarom heeft mijn provider dit niet voorkomen’, vraagt het panellid zich af.

Gratis WiFi

De ontvangst moet beter. Een schipper pleit voor betere voorzieningen in havens. ‘Gratis WiFi in havens, bij sluizen, in kanalen etc.’ Geen van de panelleden noemt in een reactie overigens de digitale diensten van BinnenvaartNet – onbeperkt WiFi in nu al 23 Nederlandse binnenhavens voor 52 euro per jaar. Ries Bode vertelt er 30 december meer over tijdens de Telematicadag in Nijmegen.

De mobiele dekking op de ruime wateren (IJsselmeer, Waddenzee) is vaak nog slecht, lezen we in bijgeschreven opmerkingen van paneldeelnemers. Maar ook meer landinwaarts valt het tegen, zoals de Gelderse IJssel, het gebied rond Millingen of de Westerschelde, tussen Bath en Volkerak. ‘Langs veel vaarwegen mag je het doen met GPRS of EDGE, en soms is er helemaal niets’, weet een varende ondernemer uit ervaring. ‘De overgang van het ene naar het andere basisstation gaat gepaard met uitval van verbindingen.’ En een ander vindt: ‘Er zou meer met zenders en ontvangers op het water gericht moeten worden.’

Gat met kaas

De Midden-Rijn en de Bovenrijn Mannheim-Bazel zijn volgens een Rijnvaarder ‘geen gatenkaas, maar gat met kaas. Ik tel de dagen tot juli 2017 (einde roaming, Red.). Of moeten we toch maar de Europa-bundel van Vodafone nemen en uitzien naar G5 Wimax?’ Een ander suggereert: ‘Een bundel van minimaal 15 Gb voor heel Europa. Iedere keer kaartje wisselen als je de grens over gaat is lastig.’

‘Veel gebieden in Nederland hebben een zeer slechte verbinding met telefoon en internet.’ Denk ook aan bergachtige of grensgebieden. ‘Mobiele internetproviders onderschatten vaak de problemen die we daar tegenkomen. Daar neemt men het niet zo nauw met de consument. Ik zie uit naar een algemene WiFi op hoog kwaliteitsniveau.’

Falende techniek

‘Internettoegang is een maatschappelijk probleem. Scholen, bejaardentehuizen, ligplaatsen – nergens is het op orde’, meent één van de panelleden. Terwijl ook programma’s als Netflix aan boord doordringen en vragen om goedkopere en grotere databundels. De techniek faalt langdurig, merkt een schipper op de openbare internetverbinding. ‘De verbinding valt weg als je met de bank bezig bent, maar je went er aan. Updaten doen we vaak bij familie en vrienden of op openbare plaatsen waar het internet gratis is.’ Een wifi-versterker is vaak noodzakelijk voor comfortabel gebruik aan boord. Een ander prijst zich gelukkig met het gesloten systeem van zijn werkgever, of met ‘een oud internet-abonnement met 3G bij T-Mobile met nog echt onbeperkt internet’. Of deze: ‘Ik heb nog een ongelimiteerde, volle snelheid bundel. Die wordt wel gewoon verlengd, maar is helaas niet meer opnieuw af te sluiten.’

‘Aan boord van ons pleziervaartuig werkt alles prima, met de smartphone als hotspot’, reageert een watersporter. ‘Aan boord bij de RWS-schepen was het prima in orde’, meldt een andere mobiele internet’er.

Meedoen aan Schuttevaer Panel?

Het Schuttevaer-panel zoekt leden die actief zijn in de maritieme branche of een bijdrage leveren aan de branche. Varend in de binnenvaart, werkzaam in de offshore, toeleverancier, docent, student.. iedereen is welkom! Als panellid geeft u een aantal keren per jaar uw mening over onderwerpen die te maken hebben met maritieme zaken.