Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Zuinig varen met app Groene Golf

Heerlen

Met een app kan de binnenvaart 10% brandstof besparen en daarmee de uitstoot van CO2 met zo’n 15% verminderen. Dat stellen de initiatiefnemers van de app Groene Golf, waarmee de vaarsnelheid tussen de sluizen op een traject kan worden geoptimaliseerd.

1 / 1
Zuinig varen met app Groene Golf

Zuinig varen met app Groene Golf

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • Jim Grooten

    Denk de RABObank die hier een bedrag in deze app steek nou werkelijk dat nu de binnenvaart geholpen is ?

  • G.M. Noldes

    Een paar dingen over deze zinloze geld verspilling met als hoofdrol speler uiteraard het milieu.

    In de Brabantse kanalen, die geheel op afstand bediend worden, kan je van een groene golf spreken bij de objecten die door een en dezelfde persoon bediend worden. Echter het volgende object (letterlijk maar enkele kilometers verderop) bediend door iemand anders, daar word de deur net zo makkelijk voor je giechel dichtgedraaid met het commentaar ” sorry ik wist niet dat u eraan kwam”.
    Dit gebeurd dagelijks. Gaat die app, naast het IVS systeem met de aanbod lijst, de sluismeester vertellen dat ik eraan kom????

    De binnenvaart is gebaat bij een betrouwbare infrastructuur, en daar is vandaag de dag nog wel eens wat op aan te merken.

    Stel ik installeer een dynamische piloot (uiteraard bespaard die ook het milieu), die is gekoppeld aan de motor, gps, en dieptemeter. De piloot geeft de schipper ook informatie over de ideale snelheid.
    Dan gaat de piloot tegen me zeuren dat ik te hard draai, en de app zeurt dat ik harder moet. Als recht geaarde autist spring je dan toch gelijk overboord.

    Mijn ontvangers wisten de afgelopen 30 jaar precies wanneer ik aankwam (niet dat ze er iets mee deden anders dan leg hem daar maar neer we roepen u wel) zelfs voor het gsm tijdperk ( voor de jongeren onder ons, dat heeft echt bestaan)

    Dan is de app gratis, de logistieke keten en de RABO zijn enthousiast. Ik pas op voorhand al. Niets is zo duur als gratis.

    Als ik nu een kilometer of 4 voor de sluis de sluis oproep (zeker waar maar 1 sluis is bv Grave (stuw vind IK geen optie) st Andries Empel buitenkant enz enz.) om informatief te vragen hoe de sluis erbij staat om mijn snelheid aan te passen aan de passage, krijg je wel eens het commentaar dat je nog veel te ver weg zit en later nog maar eens moet roepen.
    Ook moet de informatie van hoe de sluis erbij staat vaak uit het bedienend personeel getrokken worden, het word zelden meer spontaan medegedeeld.

    Het enigste wat klopt in het verhaal is de gedragsverandering, maar met mijn boeren schippers verstand is gezond verstand niet te vervangen door een app of welke andere techniek dan ook.
    Zolang er 110 meters met meer dan 2000 pk rondvaren en spitsen net zo makkelijk hermotoriseren met meer dan 400 pk wens ik jullie allemaal een prettige (verloren) wedstrijd met al jullie milieu gezeik.

    ps, Ben ff over de beurs gelopen van de week, als ik alle besparingen bij elkaar optel die ik daar gezien heb kom ik ruim over de 150 %. Droom allemaal lekker verder.

  • Hein Danser

    Een app voor groene golf?? met veel variabelen , Hoe gaat dat werken? IK drijf met een gangetje naar de sluis en voor mij start net een ander schip naar dezelfde sluis. Mijn groene golf weg. Een app zodat de kunstwerken zonder storing draaien is veel zinvoller voor de scheepvaart. Die aangeeft, ondderdelen bestellen want er komt een storing aan!!Of ais ontvanger op de sluis, die berekend met huidige snelheid schip om zoveel minuten in de voorhaven. En niet zoals sommigen nu hebben afstand sluis- schip in rechte lijn. Want met een bochtig traject heeft de sluismeester nog geen goed info.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook