‘Analoge installaties binnenvaart kostbaar en verouderd’

Veel schippers bestellen nog steeds ouderwetse analoge printplaten voor hun elektronica aan boord. Maar digitale printplaten zijn veel goedkoper, stellen de ondernemers Robert Boudestijn en Maarten Roozendaal van MarinePrints uit Sliedrecht. ‘Sensoren zijn dan zelfs aan onze energiemonitor te koppelen. Zo kun je energie besparen.’

'Analoge installaties binnenvaart kostbaar en verouderd'
  • Plan voor digitale inhaalslag

  • Brandstof besparen met OMMS van MarinePrints

Door Dick den Braber
Hun kersvers gehuurde bedrijfsruimte in Sliedrecht is stukken groter dan zij momenteel nodig hebben. Maar dat verandert binnen afzienbare tijd, verwachten de jonge starters van MarinePrints. Na een opstartfase van zo’n anderhalf jaar slaan ze nu hun vleugels uit. ‘Machine- en Lierenfabriek Kraaijeveld hielp ons aan deze ruimte. Dat is het bedrijf van mijn schoonvader’, verklaart hoofdeigenaar Robert Boudestijn (23).

Buiten tooit een fier naambord intussen de loods waarvan ze de bovenverdieping huren. De naam verraadt hun activiteiten: ‘Wij bouwen digitale meetsystemen en regelapparatuur voor de scheepvaart’, verklaart Maarten Roozendaal (20). ‘Het gaat dan enerzijds om op maat gemaakte boegschroefmodules en paneeldimmers, en anderzijds om pasklare spanning- en stroommeters op 24, 220 en 400 Voltsniveau.’

Wereld te winnen

Roozendaal kwam zo’n jaar geleden in het nieuwe bedrijf van Boudestijn. ‘Robert houdt zich bezig met de hardware: het bouwen van de printplaten en modules. Ik regel de software ervan: het programmeren van de functies.’

Volgens de twee valt er een wereld te winnen in de scheepvaart. Robert: ‘De digitalisering gaat in alle sectoren erg snel, behalve in de binnenvaart.’

Voor hun ideeën krijgen ze, als startups, zelfs onderzoekssubsidie. En begeleiding van onderzoeksinstellingen binnen het innovatieplatform RDM Rotterdam.

Boudestijn: ‘Ik heb tweeënhalf jaar in de binnenvaart gewerkt, in de installatietechniek. Toen viel mij op dat heel veel schippers nog steeds analoge elektronische printplaten wilden hebben.’

Het gaat dan om ontwerpen van misschien wel 25 jaar oud. Die zijn erg duur, weet hij. ‘Voor het maken ervan heb je heel veel componenten nodig. Terwijl een piepkleine chip nu precies hetzelfde werk kan doen.’

Dat schippers toch kiezen voor analoog komt door hun voorkeur voor vertrouwdheid, denkt Boudestijn. ‘Verder kennen oudere installateurs vaak niet de mogelijkheden van digitale alternatieven.’

Verbruik

Zo’n digitale printplaat kost veel minder geld, stelt Boudestijn. ‘En hij is eenvoudig aan te passen. Een analoge printplaat niet: die is gemaakt voor één specifieke toepassing. Je kunt er later niet een andere of een tweede sensor op aansluiten. Op een digitale printplaat kan dat wel, zonder al teveel moeite.’

De meetgegevens hiervan zie je niet langer op analoge metertjes, maar op het beeldscherm van je boordcomputer. Die koppeling aan de PLC maakt ook de vervolgstap van de digitalisering aan boord interessant, denken de twee. Boudestijn: ‘Wij willen het aantrekkelijk maken om zoveel mogelijk factoren te meten: het brandstofverbruik, de accuspanning, de emissie-uitstoot, het elektriciteitsverbruik: hoe meer energieverbruikers aan boord die met de PLC in contact staan, hoe beter jouw inzicht in je energieverbruik.’

Energiemonitor

Om de grip op het verbruik aan boord nog grondiger te verstevigen houden de mannen van MarinePrints zich momenteel bezig met de ontwikkeling van een slimme energiemonitor voor de binnenvaart. Ze denken hem over een halfjaar in de markt te kunnen zetten. Roozendaal: ‘Je kunt hem vergelijken met Toon, de slimme thermostaat van energiebedrijf Eneco.’

Hun eigen ‘Online Marine Monitoring System’ (OMMS) bundelt de verbruikshistorie van alle energieverbruikers en -opwekkers overzichtelijk in één online programma. ‘Hierdoor zie je nog beter welk effect bepaalde aanpassingen op het energieverbruik hebben.’

Ook de onderhoudsmonteur kan hierdoor vanaf een afstand meekijken bij elektriciteitsproblemen.

Hier blijven de ontwikkelingen echter niet in steken, wat beide heren betreft. Boudestijn: ‘We willen ook de verbruiksgegevens koppelen aan bijvoorbeeld de waterstanden, de stromingen op de vaarroute, de brug- en sluistijden en de gewenste aankomsttijd.’

Ze spreken hierbij terecht van ‘big data’ en ‘the Internet of Things’, IoT. ‘Je kunt hierdoor heel nauwkeurig je gasolie- en elektriciteitsverbruik afstemmen op de omstandigheden. Je kunt zien hoe snel je moet varen om bepaalde schuttijden te halen en hoe laat je met de huidige snelheid bij je bestemming aankomt. En je weet per waterpand de omstandigheden die de snelheid en het verbruik beïnvloeden.’

Maar je kunt zo ook verbanden tussen allerlei data zoeken. ‘Bijvoorbeeld de invloed die de stroming van een bepaald stuk op het brandstofverbruik heeft.’

Zelfs metingen en gegevens van verschillende dagen en tijden per locatie, vallen met elkaar te vergelijken.

Buitenland

Zodra MarinePrints zo’n nieuwe toepassing – zoals het koppelen van de waterstanden aan je energieverbruik – heeft ontwikkeld, zal het bedrijf die simpelweg op het online platform toevoegen. Hierdoor kunnen schippers met een OMMS die mogelijkheid direct gebruiken: ze hoeven hiervoor niet eerst een nieuwere OMMS-versie te kopen.

‘We willen met maandbedragen werken’, zegt Boudestijn. De kosten voor internetgebruik vallen hier uiteraard buiten. Maar per 15 juni dit jaar brengen providers niet langer roamingkosten in rekening. ‘Je kunt het apparaat straks dus zonder extra kosten in heel Europa gebruiken.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Analoge installaties binnenvaart kostbaar en verouderd’ | Schuttevaer.nl

‘Analoge installaties binnenvaart kostbaar en verouderd’

Veel schippers bestellen nog steeds ouderwetse analoge printplaten voor hun elektronica aan boord. Maar digitale printplaten zijn veel goedkoper, stellen de ondernemers Robert Boudestijn en Maarten Roozendaal van MarinePrints uit Sliedrecht. ‘Sensoren zijn dan zelfs aan onze energiemonitor te koppelen. Zo kun je energie besparen.’

'Analoge installaties binnenvaart kostbaar en verouderd'

Plan voor digitale inhaalslag

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer