Voor Schuttevaer kan AIS-verplichting ermee door

BLN-Koninklijke Schuttevaer maakt geen overwegend bezwaar tegen de AIS-verplichting die de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) per 1 december 2014 wil invoeren op de Rijn in combinatie met een eenvoudige elektronische vaarkaart. In de nadere uitwerking van het besluit en de handhaving door de nationale overheden heeft Schuttevaer nog de nodige wensen.

In het CCR-besluit over de verplichte invoering van AIS met Inland-ECDIS worden alle elektronische vaarkaarten die nu in de handel zijn geaccepteerd. Aan de kaart worden geen certificeringseisen gebonden. ‘Hiermee wordt aan onze wensen voldaan’, reageert BLN-Koninklijke Schuttevaer in een bericht op de eigen website. ‘Een koppeling tussen AIS en het blauwe bord maakt geen onderdeel uit van de verplichting en wordt door ons afgewezen. AIS is, vanwege de onbetrouwbaarheid, ook niet geschikt voor navigatie.

Geen vaarverbod bij uitvallen AIS

BLN-Koninklijke Schuttevaer verzet zich tegen een vaarverbod wanneer AIS uitvalt. ‘In zo’n geval moet men de reis kunnen vervolgen en in de thuishaven reparaties kunnen laten uitvoeren door de eigen installateur.’ Ook op het punt van de privacy en de handhaving dienen volgens Schuttevaer nog verbeteringen te worden gezocht. ‘De privacyregels zouden Europees gelijk moeten worden getrokken. Dat betekent dat ook in Duitsland AIS niet als opsporingsmiddel zou mogen worden toegepast.’

In een toelichting schrijft BTB dat Duitsland aanvankelijk opteerde voor een ‘zware’ verplichting, waarbij AIS aan inland-ECDIS vaarkaarten gekoppeld zou moeten worden. De Duitse delegatie wilde daarbij ook specifieke eisen stellen aan de combinatie van hard- en software (certificering en bedieningseisen etc.). De Nederlandse delegatie opteerde voor een AIS verplichting zonder ENC-koppeling.

Als compromis is er een ‘lichte’ ENC-verplichting uitgerold. De elektronische vaarkaart die gekoppeld moet worden aan AIS, hoeft niet een (dure) inland-ECDIS vaarkaart te zijn. In het besluit is nu sprake van een ‘vergelijkbaar visualiseringssyteem’. Het mág een TRESCO- of PERISKAL- kaart (= inland-ECDIS) zijn, maar bijvoorbeeld ook een Stentec-kaart (hybride, niet gestandaardiseerd kaartsysteem).

Informatie-modus

De voorgenomen verplichting heeft betrekking op het gebruik van AIS+ENC in de informatie-modus (ondersteuning van navigatie). De combinatie AIS+ENC is uitdrukkelijk niet bedoeld voor zuivere navigatie in de overwegingen van de CCR, let BTB uit.

Vanuit het bedrijfsleven is er op gewezen dat het grootste deel van de vloot al vrijwillig is uitgerust met enig elektronisch kaartsysteem. De ENC (elektronische vaarkaart in al zijn verschijningsvormen) is immers een van de meest succesvolle ICT-toepassingen in de binnenvaart. Vrijwel ieder schip met AIS heeft ook een koppeling tussen AIS en een E-vaarkaart, zodat het AIS-signaal van omringende schepen op de kaart zichtbaar gemaakt kan worden. Naar de mening van het bedrijfsleven is een verplichting tot de koppeling tussen AIS en vaarkaart onnodig.

Niet op navigeren

BTB onderschrijft de wenselijkheid om het AIS-signaal van omringende schepen in een E-vaarkaart zichtbaar te maken. Maar dat hoeft geen inland-Ecdis te zijn. BTB wijst er op dat de visualisering van scheepsposities in alle E-vaarkaarten ‘inherent onnauwkeurig’ is, met de huidige stand van de techniek en met een basisuitrusting aan boord. ‘Er kan niet op genavigeerd worden.’

Naar de mening van BTB is AIS (of een combinatie van AIS+ENC) niet ‘mission critical’ voor het varen. ‘Je navigeert op directe waarneming en radar. Als AIS of ENC uitvalt, mag dit geen aanleiding zijn voor een vaarverbod. Vanuit de ongevallenstatistiek is er geen enkele aanleiding om een schip in zo’n geval vast te leggen. De schipper moet in de gelegenheid worden gesteld om zijn reis te vervolgen, om uiteindelijk in de thuishaven reparaties te laten verrichten door de eigen installateur’, vindt BTB. De Nederlandse CCR-delegatie deelt dit standpunt.

Onopgeloste vraagstukken

De koppeling tussen blauw bord en radar maakt geen deel uit van het CCR-besluit. De operationele betrouwbaarheid van deze koppeling wordt momenteel nog door de CCR onderzocht. BTB signaleert nog een aantal vraagstukken die met het CCR-besluit nog niet zijn opgelost:

  • privacybescherming rond AIS.
  • harmonisering van handhaving, er zijn nu verschillende handhavingsregimes langs de vaarwegen in Europa.
  • verschillende in verlangde informatie die met AIS wordt uitgezonden door nationale vaarwegbeheerders in Europa
  • onmogelijkheid om aan boord van het eigen schip vast te stellen of de uitgezonden informatie door ontvangende schepen correct ontvangen en weergegeven wordt.
  • beschikbaarheid van aaneensluitend en eenduidig overheids inland-ECDIS datamateriaal van het volledige Europese vaarwegnetwerk waarover logistieke stromen plaatsvinden.

 

Voor Schuttevaer kan AIS-verplichting ermee door | Schuttevaer.nl

Voor Schuttevaer kan AIS-verplichting ermee door

BLN-Koninklijke Schuttevaer maakt geen overwegend bezwaar tegen de AIS-verplichting die de Centrale Rijnvaartcommissie (CCR) per 1 december 2014 wil invoeren op de Rijn in combinatie met een eenvoudige elektronische vaarkaart. In de nadere uitwerking van het besluit en de handhaving door de nationale overheden heeft Schuttevaer nog de nodige wensen.

In het CCR-besluit over de verplichte invoering van AIS met Inland-ECDIS worden alle elektronische vaarkaarten die nu in de handel zijn geaccepteerd. Aan de kaart worden geen certificeringseisen gebonden. ‘Hiermee wordt aan onze wensen voldaan’, reageert BLN-Koninklijke Schuttevaer in een bericht op de eigen website. ‘Een koppeling tussen AIS en het blauwe bord maakt geen onderdeel uit van de verplichting en wordt door ons afgewezen. AIS is, vanwege de onbetrouwbaarheid, ook niet geschikt voor navigatie.

Geen vaarverbod bij uitvallen AIS

BLN-Koninklijke Schuttevaer verzet zich tegen een vaarverbod wanneer AIS uitvalt. ‘In zo’n geval moet men de reis kunnen vervolgen en in de thuishaven reparaties kunnen laten uitvoeren door de eigen installateur.’ Ook op het punt van de privacy en de handhaving dienen volgens Schuttevaer nog verbeteringen te worden gezocht. ‘De privacyregels zouden Europees gelijk moeten worden getrokken. Dat betekent dat ook in Duitsland AIS niet als opsporingsmiddel zou mogen worden toegepast.’

In een toelichting schrijft BTB dat Duitsland aanvankelijk opteerde voor een ‘zware’ verplichting, waarbij AIS aan inland-ECDIS vaarkaarten gekoppeld zou moeten worden. De Duitse delegatie wilde daarbij ook specifieke eisen stellen aan de combinatie van hard- en software (certificering en bedieningseisen etc.). De Nederlandse delegatie opteerde voor een AIS verplichting zonder ENC-koppeling.

Als compromis is er een ‘lichte’ ENC-verplichting uitgerold. De elektronische vaarkaart die gekoppeld moet worden aan AIS, hoeft niet een (dure) inland-ECDIS vaarkaart te zijn. In het besluit is nu sprake van een ‘vergelijkbaar visualiseringssyteem’. Het mág een TRESCO- of PERISKAL- kaart (= inland-ECDIS) zijn, maar bijvoorbeeld ook een Stentec-kaart (hybride, niet gestandaardiseerd kaartsysteem).

Informatie-modus

De voorgenomen verplichting heeft betrekking op het gebruik van AIS+ENC in de informatie-modus (ondersteuning van navigatie). De combinatie AIS+ENC is uitdrukkelijk niet bedoeld voor zuivere navigatie in de overwegingen van de CCR, let BTB uit.

Vanuit het bedrijfsleven is er op gewezen dat het grootste deel van de vloot al vrijwillig is uitgerust met enig elektronisch kaartsysteem. De ENC (elektronische vaarkaart in al zijn verschijningsvormen) is immers een van de meest succesvolle ICT-toepassingen in de binnenvaart. Vrijwel ieder schip met AIS heeft ook een koppeling tussen AIS en een E-vaarkaart, zodat het AIS-signaal van omringende schepen op de kaart zichtbaar gemaakt kan worden. Naar de mening van het bedrijfsleven is een verplichting tot de koppeling tussen AIS en vaarkaart onnodig.

Niet op navigeren

BTB onderschrijft de wenselijkheid om het AIS-signaal van omringende schepen in een E-vaarkaart zichtbaar te maken. Maar dat hoeft geen inland-Ecdis te zijn. BTB wijst er op dat de visualisering van scheepsposities in alle E-vaarkaarten ‘inherent onnauwkeurig’ is, met de huidige stand van de techniek en met een basisuitrusting aan boord. ‘Er kan niet op genavigeerd worden.’

Naar de mening van BTB is AIS (of een combinatie van AIS+ENC) niet ‘mission critical’ voor het varen. ‘Je navigeert op directe waarneming en radar. Als AIS of ENC uitvalt, mag dit geen aanleiding zijn voor een vaarverbod. Vanuit de ongevallenstatistiek is er geen enkele aanleiding om een schip in zo’n geval vast te leggen. De schipper moet in de gelegenheid worden gesteld om zijn reis te vervolgen, om uiteindelijk in de thuishaven reparaties te laten verrichten door de eigen installateur’, vindt BTB. De Nederlandse CCR-delegatie deelt dit standpunt.

Onopgeloste vraagstukken

De koppeling tussen blauw bord en radar maakt geen deel uit van het CCR-besluit. De operationele betrouwbaarheid van deze koppeling wordt momenteel nog door de CCR onderzocht. BTB signaleert nog een aantal vraagstukken die met het CCR-besluit nog niet zijn opgelost:

  • privacybescherming rond AIS.
  • harmonisering van handhaving, er zijn nu verschillende handhavingsregimes langs de vaarwegen in Europa.
  • verschillende in verlangde informatie die met AIS wordt uitgezonden door nationale vaarwegbeheerders in Europa
  • onmogelijkheid om aan boord van het eigen schip vast te stellen of de uitgezonden informatie door ontvangende schepen correct ontvangen en weergegeven wordt.
  • beschikbaarheid van aaneensluitend en eenduidig overheids inland-ECDIS datamateriaal van het volledige Europese vaarwegnetwerk waarover logistieke stromen plaatsvinden.