‘Geen AIS-plicht zonder privacy-bescherming’

Koninklijke Schuttevaer zet grote vraagtekens bij de verplichte invoering van AIS. Zolang nog niet alles is geregeld zoals met de sector is afgesproken, vinden voorzitter Annemarie Jorritsma en directeur Kees de Vries een verplichting voorbarig en zijn zij daar fel op tegen. De vraag is of AIS een zegen voor de mensheid wordt of een steen des aanstoots. ‘Wij denken het eerste. Als alles goed is geregeld en iedereen het heeft, is het waarschijnlijk een makkelijk en veilig instrument.’

Jorritsma en De Vries

Een van de voorwaarden om AIS, wat betreft Schuttevaer, verplicht te kunnen stellen, is bescherming van de privacy. Die is volgens Jorritsma nog steeds niet goed geregeld. ‘We hebben de schippers beloofd de privacy zo goed mogelijk te beschermen, dus dat doen we dan ook.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Ik ben een schepenspotter omdat ik al vanuit mijn kindertijd gaag schepen zie, zowel zeevaart als binnenvaart. (pleziervaart heb ik geen belangstelling voor)
    Ik geef zelf geen AIS gegevens door, maaar maak wel gebruik van Marinetraffic.
    Ben ik daarom een idioot zoals in een andere reactie (John) te lezen?

    Trouwens welke gegvens vind ik Marinetraffic die de privacy schaden? Het MMSI of roepsein soms, vaak zijn zelfs de lengte en breedte zelfs niet correct.

    Als ik de ENI nr., Tonnage, naam eigenaars of thuishaven wil weten moet ik zelfs detailfoto’s van het schip nemen, deze zijn niet op AIS te vinden.

    Enkel zij die niet willen gezien worden zijn volledig tegen, soms iets te verberger misschien of schrik om je schip op een scheepsfoto’s website tegen te komen?

    Hoe noemen jullie de mensen achter ‘Vereniging De Binnenvaart’ en hun prachtige schependatabank dan?
    Een stelletje idiote privacyschenders?

    De toekomst is vooruit gaan met de technologie mee of wil je de marifoon ook terug afschaffen want deze kunnen ook afgeluisterd worden.

    Met vriendelijke groet,
    Schepenspotter ‘niet idioot’

    Geplaatst door: Schepenspotter1865 op
  • ik zit me al jaren rot te ergen aan die kees de vries hij vezind met zijn kornuiten elke keer wat anders de wet word gemaakt dan mag de binnenvaart er over discuseeren alleen helpt het niet want alle hoge heeren hebben het wetsvoorstel al getekent en dan ga je nu zeggen dat als dat ais er een paar jaar is dan hoor je niks meer we kunnen toch niks man en zo gaat alles door je kan beter eens probleemen op lossen zoals die marifoon van post nijmegen dat ding kraakt en piept of dat die van voor de oorlog is lekker veilig hoor je verstaat er soms niks van nee keesie ik heb geen hoge pet van je op waneer ga je met de vut kan ik meschien wel op je plekie komen dan word ais en atis gelijk verboden

    Geplaatst door: schippertje op
  • Zoals hierboven te lezen is doet de scheepvaart heel veel wat door de wet niet is toegestaan? Als een organizatie de wettelijke overtredingen wil afdoen met privacy ook al zijn het overtredingen! Dit komt mij over als aanmoedeging om de wet te overtreden? Die de wet regelmatig overtreed haalt u er wel een handhaver van de wet bij als er iets wat niet wettelijk is tegen u is gebeurt?

    Geplaatst door: bewondering voor schepen op
  • Geef die binnenvaardertjes een eigen categorie; nu vallen ze onder ‘Cargo’ en verstoren ze het beeld met zeeschepen. Kunnen de heren binnevaarders mooi hun duistere zaakjes voorzetten, ze moeten wel iets te verbergen hebben, anders reageren ze wel anders. Wij motten jullie niet, zien jullie liever gaan dan komen.

    Geplaatst door: Scheepspotter op
  • ais moet verplicht worden .privacy wordt niet verstoort ze zien je wel varen .meer komt er niet bij te kijken .en wat er is afgesproken met de rvs dat zal zo zijn .en die angst hebben om beboet te worden is toch dan weer in fout dat niet geweten mag worden

    Geplaatst door: ed op
  • helemaal geen ais,het is gewoon een verkapte opsporings mogelijkheid.nu nog niet totdat iedereen er aan gewend is,jullie geloven toch niet dat de rp zijn ogen dicht doet als je een uurtje te lang vaart.en voor de veiligheid maakt het niks uit als ais niet verplicht aan een electronische kaart gekoppeld hoeft te worden. nog even en we durven zonder een stuurhut vol apparatuur de haven niet meer uit. succes allemaal

    Geplaatst door: henk op
  • in Nederland zijn er tot nu toe maar 45 mensen die de ais gegevens op Internet zetten.
    veel meer van die idiote shipspotters zijn er niet.
    dit zijn geen mensen die je kan vergelijken met zendamateurs met illegale zenders.
    als deze mensen een waarschuwing krijgen, met een dwangsom van 10.000 euro. stoppen ze er echt wel mee.

    in Griekenland kan je niets beginnen maar in Nederland wel.

    Geplaatst door: john op
  • Ik schrik van de terughoudende opsteling van de Koninklijke indeze.

    Ik kan begrip opbrengen voor de houding:
    “beloofd is beloofd, dus RWS kom maar op met je privacy-bescherming.”

    Wat ik echter totaal niet begrijp is dat AIS-IP weer van stal wordt gehaald. (Beproevingen van AIS-IP (technische beproeving) verliepen nog slechter dan c2000, p2000; wat opzich al een prestatie genoemd mag worden)!

    Met het trommelen van de Privacy-trom gaat ook veel mogelijke meerwaarde verloren. Van mij mogen ze weten waar ik vaar, ook mijn bedrijfsleider die thuis om half-een ‘s-nachts niet kan slapen en mijn 24-uur vesseltrack gaat zitten doorvlooien.

    Ook brengen sites als in het artikel genoemd ook grote voordelen. Een blaaskakerige bevrachter kan vlekkeloos op zijn nummer gezet worden als de zeeboot nog niet eens ten noorden van Dover is, en je moet over 3 uur echt laadgereed liggen in Rotterdam (Ja Jõh, echt waar ??! )

    Verder leert de Case van ‘Buienradar.nl’ dat je wel kunt denken dat je informatie achter wachtwoorden kunt houden, maar dat info toch beschikbaar komt.
    En wat zend die AIS dan helemaal uit:
    -Hoe je heet
    -Waar je bent

    Dat die Griekse universiteit een track van de laatste 24- uur geeft, ja dat is natuurlijk pech voor alle vaartijd- en/of leugenboek-boefjes.
    Zoals een bekende A’damse filosoof al opmerkte:
    “Elk voordeel hebt zijn Nadeel .. ”

    Wat er nu is, aan afspreken met RWS is al grotendeels goed, dus de tegenstanders (zeg: de Privacy-profeten) moeten ook geen sprookjes gaan verkopen:
    – Met Bics kunnen veilig alle gegeven worden ingelogd bij RWS (dus gaat niet over open AIS)
    – RWS-interne info op basis AIS blijft onder het convenant van IVS/90, dus info wel beschikbaar maar niet(!) voor verbaliserende tak van RWS en de KLPD!
    – Er gaat geen verplichting komen op grote uitwisseling van inhoudelijke data, alleen naam en nautische gegevens.
    – Ik zal via mijn werkgever veel meer info gaan uitwisselen dan louter verplicht, en daar heb ik geen bezwaar tegen.

    Al met al blijft alle koudwater omtrent dit onderwerp mij mateloos verbazen! Ik woon aan de wal, en iedereen kan uitvinden waar mijn huis staat; big-deal, drie bier, ik vind het best! Als iemand daar nu blij van wordt. Ik zie werkelijk de redenen voor al deze dikke krokodilletrannen niet!

    Blijft over dat vele in de zwijgende meerderheid de enkele nadelen (openlijk zichtbare vaartijden en bemanningszondaars) nog steeds hoog opspelen. Denk wel dat we met een kei-harde opstelling veel kunnen verliezen bij Rws (niet-verbaliseren op vrijwillig aangeleverde info) en veel goodwill bij de buitenwacht; “de (particuliere-)binnenvaart heeft blijkbaar veel te verbergen!”

    Bedenk dan dat andere europese binnenvaartlanden wel een s heel wat minder coulant kunnen gaan zijn in de komende jaren, en wellicht blijkt nu maar weer eens dat het hoog tijd is om de Rotte-appelen te gaan verwijderen en in het daglicht moeten gaan staan!

    Wellicht dezelfde rotte appelen, die ook andere zaken de laatste 2 jaar voor de hele goe-gemeente in de binnenvaart zeker geen goed heeft gedaan.

    Ik stel voor om dit onderwerp met positieve invalshoek te omarmen, te laten zien dat we niets te verbergen hebben en positief een nieuwe ontwikkeling kunnen tegemoettreden.

    Dat de zwijgvloek in de Binnenvaart(Omerta; ik bewaar jou geheim, dan zal ik er reken dat je mij ook niet verraad bij de KLPD) er zo aangaat, dat moet dan maar!

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: C. Janszn op
  • afgezien dat het een leuk speeltje is voor oom agent of een een mislukte binnenvaartschipper die thuis bootjes zit te volgen op een scherm voegt het aan de navigatie veiligheid niets toe laten we eerst onze radar marifoon ogen en oren een optimaal gaan benutten en nu niet gaan schreeuwen van wat heb je te verbergen ik heb er gewoon een hekel aan als je overal gezien en gevolgd kan worden dat gebeurd nu al voldoende

    Geplaatst door: harm op
  • @william
    die matroos geeft de code aan z,n meisie die, die geeft um aan dr minnaar en die verkoopt um weer aan z,n kroegmaat enz enz

    Geplaatst door: toeschouwer op
  • je heb ook nog vesseltraking.com, aislive.com, enzo… ff google. er zijn er zoveel te vinden, gratis en tegen betaling. het is info dus bereikbaar voor iedereen die zijn best doet. tegen betaling of illegaal. en als de hoofdsever in het buitenland staat dan is er weinig aan te doen. vraag maar bij stichting’brein’, die is al jaren bezig met auteursrechten, en komen vaak van een koude kermis thuis. en voor de zeurders onder ons, als je op vacantie gaat, er zijn ook sites die vliegtuigen volgen.
    en wat betreft google earth, wij zijn er al een paar jaar op te vinden, varend in de Rhur.
    p.s. gsm zijn ook al af te luisteren, ik weet niet hoe ‘is mijn ding niet’ maar google ff en je weet het.
    veel plezier met alles.

    Geplaatst door: ik hier op
  • het is makkelijk .
    als je een wachtwoord op http://www.marinetraffic doet .
    je geeft de schippers een code (voor elke schipper anders)en je bent klaar .
    bijv. je werkt op een schip als matroos en die moet aanboort komen je kan even op die site inloggen en je ziet ze varen (de snelheden) je kan uitrekenen hoelaat je aan boort kan stappen.
    dus is dat zo geregelt

    groetjes William Verboom

    Geplaatst door: William Verboom op
  • het is allemaal heel makkelijk. er zijn keiharde garanties afgegeven mbt de privacy. dus is de privacy niet 100% gedekt, geen ais plicht.

    Geplaatst door: ? op

Reageer

‘Geen AIS-plicht zonder privacy-bescherming’ | Schuttevaer.nl

‘Geen AIS-plicht zonder privacy-bescherming’

Koninklijke Schuttevaer zet grote vraagtekens bij de verplichte invoering van AIS. Zolang nog niet alles is geregeld zoals met de sector is afgesproken, vinden voorzitter Annemarie Jorritsma en directeur Kees de Vries een verplichting voorbarig en zijn zij daar fel op tegen. De vraag is of AIS een zegen voor de mensheid wordt of een steen des aanstoots. ‘Wij denken het eerste. Als alles goed is geregeld en iedereen het heeft, is het waarschijnlijk een makkelijk en veilig instrument.’

Jorritsma en De Vries

Een van de voorwaarden om AIS, wat betreft Schuttevaer, verplicht te kunnen stellen, is bescherming van de privacy. Die is volgens Jorritsma nog steeds niet goed geregeld. ‘We hebben de schippers beloofd de privacy zo goed mogelijk te beschermen, dus dat doen we dan ook.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Ik ben een schepenspotter omdat ik al vanuit mijn kindertijd gaag schepen zie, zowel zeevaart als binnenvaart. (pleziervaart heb ik geen belangstelling voor)
    Ik geef zelf geen AIS gegevens door, maaar maak wel gebruik van Marinetraffic.
    Ben ik daarom een idioot zoals in een andere reactie (John) te lezen?

    Trouwens welke gegvens vind ik Marinetraffic die de privacy schaden? Het MMSI of roepsein soms, vaak zijn zelfs de lengte en breedte zelfs niet correct.

    Als ik de ENI nr., Tonnage, naam eigenaars of thuishaven wil weten moet ik zelfs detailfoto’s van het schip nemen, deze zijn niet op AIS te vinden.

    Enkel zij die niet willen gezien worden zijn volledig tegen, soms iets te verberger misschien of schrik om je schip op een scheepsfoto’s website tegen te komen?

    Hoe noemen jullie de mensen achter ‘Vereniging De Binnenvaart’ en hun prachtige schependatabank dan?
    Een stelletje idiote privacyschenders?

    De toekomst is vooruit gaan met de technologie mee of wil je de marifoon ook terug afschaffen want deze kunnen ook afgeluisterd worden.

    Met vriendelijke groet,
    Schepenspotter ‘niet idioot’

    Geplaatst door: Schepenspotter1865 op
  • ik zit me al jaren rot te ergen aan die kees de vries hij vezind met zijn kornuiten elke keer wat anders de wet word gemaakt dan mag de binnenvaart er over discuseeren alleen helpt het niet want alle hoge heeren hebben het wetsvoorstel al getekent en dan ga je nu zeggen dat als dat ais er een paar jaar is dan hoor je niks meer we kunnen toch niks man en zo gaat alles door je kan beter eens probleemen op lossen zoals die marifoon van post nijmegen dat ding kraakt en piept of dat die van voor de oorlog is lekker veilig hoor je verstaat er soms niks van nee keesie ik heb geen hoge pet van je op waneer ga je met de vut kan ik meschien wel op je plekie komen dan word ais en atis gelijk verboden

    Geplaatst door: schippertje op
  • Zoals hierboven te lezen is doet de scheepvaart heel veel wat door de wet niet is toegestaan? Als een organizatie de wettelijke overtredingen wil afdoen met privacy ook al zijn het overtredingen! Dit komt mij over als aanmoedeging om de wet te overtreden? Die de wet regelmatig overtreed haalt u er wel een handhaver van de wet bij als er iets wat niet wettelijk is tegen u is gebeurt?

    Geplaatst door: bewondering voor schepen op
  • Geef die binnenvaardertjes een eigen categorie; nu vallen ze onder ‘Cargo’ en verstoren ze het beeld met zeeschepen. Kunnen de heren binnevaarders mooi hun duistere zaakjes voorzetten, ze moeten wel iets te verbergen hebben, anders reageren ze wel anders. Wij motten jullie niet, zien jullie liever gaan dan komen.

    Geplaatst door: Scheepspotter op
  • ais moet verplicht worden .privacy wordt niet verstoort ze zien je wel varen .meer komt er niet bij te kijken .en wat er is afgesproken met de rvs dat zal zo zijn .en die angst hebben om beboet te worden is toch dan weer in fout dat niet geweten mag worden

    Geplaatst door: ed op
  • helemaal geen ais,het is gewoon een verkapte opsporings mogelijkheid.nu nog niet totdat iedereen er aan gewend is,jullie geloven toch niet dat de rp zijn ogen dicht doet als je een uurtje te lang vaart.en voor de veiligheid maakt het niks uit als ais niet verplicht aan een electronische kaart gekoppeld hoeft te worden. nog even en we durven zonder een stuurhut vol apparatuur de haven niet meer uit. succes allemaal

    Geplaatst door: henk op
  • in Nederland zijn er tot nu toe maar 45 mensen die de ais gegevens op Internet zetten.
    veel meer van die idiote shipspotters zijn er niet.
    dit zijn geen mensen die je kan vergelijken met zendamateurs met illegale zenders.
    als deze mensen een waarschuwing krijgen, met een dwangsom van 10.000 euro. stoppen ze er echt wel mee.

    in Griekenland kan je niets beginnen maar in Nederland wel.

    Geplaatst door: john op
  • Ik schrik van de terughoudende opsteling van de Koninklijke indeze.

    Ik kan begrip opbrengen voor de houding:
    “beloofd is beloofd, dus RWS kom maar op met je privacy-bescherming.”

    Wat ik echter totaal niet begrijp is dat AIS-IP weer van stal wordt gehaald. (Beproevingen van AIS-IP (technische beproeving) verliepen nog slechter dan c2000, p2000; wat opzich al een prestatie genoemd mag worden)!

    Met het trommelen van de Privacy-trom gaat ook veel mogelijke meerwaarde verloren. Van mij mogen ze weten waar ik vaar, ook mijn bedrijfsleider die thuis om half-een ‘s-nachts niet kan slapen en mijn 24-uur vesseltrack gaat zitten doorvlooien.

    Ook brengen sites als in het artikel genoemd ook grote voordelen. Een blaaskakerige bevrachter kan vlekkeloos op zijn nummer gezet worden als de zeeboot nog niet eens ten noorden van Dover is, en je moet over 3 uur echt laadgereed liggen in Rotterdam (Ja Jõh, echt waar ??! )

    Verder leert de Case van ‘Buienradar.nl’ dat je wel kunt denken dat je informatie achter wachtwoorden kunt houden, maar dat info toch beschikbaar komt.
    En wat zend die AIS dan helemaal uit:
    -Hoe je heet
    -Waar je bent

    Dat die Griekse universiteit een track van de laatste 24- uur geeft, ja dat is natuurlijk pech voor alle vaartijd- en/of leugenboek-boefjes.
    Zoals een bekende A’damse filosoof al opmerkte:
    “Elk voordeel hebt zijn Nadeel .. ”

    Wat er nu is, aan afspreken met RWS is al grotendeels goed, dus de tegenstanders (zeg: de Privacy-profeten) moeten ook geen sprookjes gaan verkopen:
    – Met Bics kunnen veilig alle gegeven worden ingelogd bij RWS (dus gaat niet over open AIS)
    – RWS-interne info op basis AIS blijft onder het convenant van IVS/90, dus info wel beschikbaar maar niet(!) voor verbaliserende tak van RWS en de KLPD!
    – Er gaat geen verplichting komen op grote uitwisseling van inhoudelijke data, alleen naam en nautische gegevens.
    – Ik zal via mijn werkgever veel meer info gaan uitwisselen dan louter verplicht, en daar heb ik geen bezwaar tegen.

    Al met al blijft alle koudwater omtrent dit onderwerp mij mateloos verbazen! Ik woon aan de wal, en iedereen kan uitvinden waar mijn huis staat; big-deal, drie bier, ik vind het best! Als iemand daar nu blij van wordt. Ik zie werkelijk de redenen voor al deze dikke krokodilletrannen niet!

    Blijft over dat vele in de zwijgende meerderheid de enkele nadelen (openlijk zichtbare vaartijden en bemanningszondaars) nog steeds hoog opspelen. Denk wel dat we met een kei-harde opstelling veel kunnen verliezen bij Rws (niet-verbaliseren op vrijwillig aangeleverde info) en veel goodwill bij de buitenwacht; “de (particuliere-)binnenvaart heeft blijkbaar veel te verbergen!”

    Bedenk dan dat andere europese binnenvaartlanden wel een s heel wat minder coulant kunnen gaan zijn in de komende jaren, en wellicht blijkt nu maar weer eens dat het hoog tijd is om de Rotte-appelen te gaan verwijderen en in het daglicht moeten gaan staan!

    Wellicht dezelfde rotte appelen, die ook andere zaken de laatste 2 jaar voor de hele goe-gemeente in de binnenvaart zeker geen goed heeft gedaan.

    Ik stel voor om dit onderwerp met positieve invalshoek te omarmen, te laten zien dat we niets te verbergen hebben en positief een nieuwe ontwikkeling kunnen tegemoettreden.

    Dat de zwijgvloek in de Binnenvaart(Omerta; ik bewaar jou geheim, dan zal ik er reken dat je mij ook niet verraad bij de KLPD) er zo aangaat, dat moet dan maar!

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: C. Janszn op
  • afgezien dat het een leuk speeltje is voor oom agent of een een mislukte binnenvaartschipper die thuis bootjes zit te volgen op een scherm voegt het aan de navigatie veiligheid niets toe laten we eerst onze radar marifoon ogen en oren een optimaal gaan benutten en nu niet gaan schreeuwen van wat heb je te verbergen ik heb er gewoon een hekel aan als je overal gezien en gevolgd kan worden dat gebeurd nu al voldoende

    Geplaatst door: harm op
  • @william
    die matroos geeft de code aan z,n meisie die, die geeft um aan dr minnaar en die verkoopt um weer aan z,n kroegmaat enz enz

    Geplaatst door: toeschouwer op
  • je heb ook nog vesseltraking.com, aislive.com, enzo… ff google. er zijn er zoveel te vinden, gratis en tegen betaling. het is info dus bereikbaar voor iedereen die zijn best doet. tegen betaling of illegaal. en als de hoofdsever in het buitenland staat dan is er weinig aan te doen. vraag maar bij stichting’brein’, die is al jaren bezig met auteursrechten, en komen vaak van een koude kermis thuis. en voor de zeurders onder ons, als je op vacantie gaat, er zijn ook sites die vliegtuigen volgen.
    en wat betreft google earth, wij zijn er al een paar jaar op te vinden, varend in de Rhur.
    p.s. gsm zijn ook al af te luisteren, ik weet niet hoe ‘is mijn ding niet’ maar google ff en je weet het.
    veel plezier met alles.

    Geplaatst door: ik hier op
  • het is makkelijk .
    als je een wachtwoord op http://www.marinetraffic doet .
    je geeft de schippers een code (voor elke schipper anders)en je bent klaar .
    bijv. je werkt op een schip als matroos en die moet aanboort komen je kan even op die site inloggen en je ziet ze varen (de snelheden) je kan uitrekenen hoelaat je aan boort kan stappen.
    dus is dat zo geregelt

    groetjes William Verboom

    Geplaatst door: William Verboom op
  • het is allemaal heel makkelijk. er zijn keiharde garanties afgegeven mbt de privacy. dus is de privacy niet 100% gedekt, geen ais plicht.

    Geplaatst door: ? op

Reageer