Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk
Schuttevaer Premium

Tien vragen over AIS

DEVENTER

Met antwoorden van Bureau Telematica Binnenvaart (BTB)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • h

    gewoon weer een extra toevoeging aan onze big brother cultuur, je moet altijd en overal gezien en gevolgd kunnen worden, veiligheid zit tussen je oren en er is op het water plek voor iedereen, misschien moeten we weer is naar buiten gaan kijken ipv naar al die schermen

  • Verkeersleider

    Dat een verkeerspost kan verdwijnen door invoering van AIS is totale onzin, dan zou eerst alles met AIS moeten varen, dus ook de kleine vissloepjes en jachtjes.

    Trouwens het werk als verkeersleider omvat meer dan alleen op het schermpje turen.

    Wel is AIS, mits goed afgesteld en gebruikt een zeer welkome aanvulling voor de veiligheid.

  • willem

    Het zak wel een vol scherm worden als je bijv. bij een grote concentratie binnenschepen met ais komt, alle tacks overlappen elkaar en zal er niet uitzien, laat staan definieerbaar.
    Om een bochtje kijken is een beetje onzin, want als er iets anders aan komt zoals een visser of jacht zie je die ook niet.
    Heb net een ais klasse b aangeschaft op zeegaand jacht en de kosten bedragen compleet met gps en vhf antenne, weergave via bestaand plotterscherm nog geen 8oo euro.

  • Peter

    Beetje tegenstellende berichten, Schuttevaer zoekt verbetering privacy en het eerste bedrijf dat de gegevens gaat verkopen presenteert zich al. Verder over navigatie met AIS. Mijn ervaringen als (beroeps)jachtschipper tonen wat anders. Mij is geleerd “never trust ARPA” en als ik hoor hoeveel mesnen dat toch gewoon doen. Ik heb situaties gehad in het Kattegat waarbij de combinatie Radar maar vooral de ondersteuning met AIS in een dikke mistbank heel erg goed werkte. Ais laat duidelijker en met betere informatie een koerswijziging zien. Wat ik erg vervelend en lastig heb ervaren en wat ik ook in alle discusiie mis is de rol van onze kleinere beroepsvissers. Die nog net geen AIS hoeven en die nou net, in elk geval voor onze doelgroep omdat wij vaak niet hoofdvaarwaters zitten, met hun afkruisen van banken en wrakken geen voorspelbaar vaargedrag hebben. Die zitten natuurlijk niet echt te wachten op een controlemogelijkheid van hun vaarwijze, maar zouden qua veiligheid allemaal morgen nog een transponder moeten installeren. Vind ik.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook