AIS-subsidie ook voor buitenlandse vlag

Buitenlandse schepen kunnen ook gebruik maken van de subsidieregeling voor AIS-transponders, die de Nederlandse overheid in de loop van dit jaar vaststelt. Nederland heeft voor de invoering van de transponders bijna vijf miljoen euro van de Europese Commissie gekregen. Dat schrijft staatssecretaris Tineke Huizinga aan de Tweede Kamer.

AIS-subsidie ook voor buitenlandse vlag

Voor de buitenlandse schepen gelden wel strengere eisen dan voor de Nederlandse. Voor Nederlandse schepen is de subsidieregeling van toepassing op elk schip dat gebruik maakt van de Nederlandse vaarwegen. Het schip moet wel langer zijn dan twintig meter en/of commercieel varen. Voor de buitenlandse schepen geldt dat zij ‘een bewezen gebruiker van het Nederlandse binnenvaarwegennet in de jaren 2006 tot en met 2008′ moeten zijn. Met deze eis wil het V&W misbruik van de regeling tegengaan. Zo kunnen buitenlandse schepen in 2009 en later niet even snel in Nederland gaan varen om van de regeling gebruik te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

AIS-subsidie ook voor buitenlandse vlag | Schuttevaer.nl

AIS-subsidie ook voor buitenlandse vlag

Buitenlandse schepen kunnen ook gebruik maken van de subsidieregeling voor AIS-transponders, die de Nederlandse overheid in de loop van dit jaar vaststelt. Nederland heeft voor de invoering van de transponders bijna vijf miljoen euro van de Europese Commissie gekregen. Dat schrijft staatssecretaris Tineke Huizinga aan de Tweede Kamer.

AIS-subsidie ook voor buitenlandse vlag

Voor de buitenlandse schepen gelden wel strengere eisen dan voor de Nederlandse. Voor Nederlandse schepen is de subsidieregeling van toepassing op elk schip dat gebruik maakt van de Nederlandse vaarwegen. Het schip moet wel langer zijn dan twintig meter en/of commercieel varen. Voor de buitenlandse schepen geldt dat zij ‘een bewezen gebruiker van het Nederlandse binnenvaarwegennet in de jaren 2006 tot en met 2008′ moeten zijn. Met deze eis wil het V&W misbruik van de regeling tegengaan. Zo kunnen buitenlandse schepen in 2009 en later niet even snel in Nederland gaan varen om van de regeling gebruik te maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer