Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Commentaar: De vooruitgang brengt schone lucht en geruisloos vervoer

DEVENTER

De monsterzege van Forum voor Democratie van Thierry Baudet is een belangrijke aanwijzing dat veel mensen zich grote zorgen maken over de kosten van klimaatmaatregelen. Ook in de binnenvaart leeft de vrees dat vergroening kostbaar en niet terug te verdienen is.

Patrick NaaraatDoor Patrick Naaraat
adjunct-hoofdredacteur Schuttevaer



Baudet ontkent menselijke invloed op het klimaat en suggereert dat we met de ‘1000 miljard’ die we eraan zouden uitgeven, beter onze welvaart kunnen verhogen. Dat klinkt aantrekkelijk. En dat komt van pas bij verkiezingen.
 
Wetenschappelijk is er echter geen twijfel over dat ons gedrag de aardse atmosfeer bedreigt. Maar zelfs zonder klimaatverandering ben ik sterk voor vergroening. De vergezichten zijn immers prachtig. Schone lucht, stil vervoer en een enorme economische bedrijvigheid om dat voor elkaar te krijgen.

Vooruitgang
De ontwikkeling van schone technieken is geen bedreiging maar een belangrijke vooruitgang. Klimaatneutraal mag het toverwoord zijn, de praktische uitwerking leidt tot revolutionaire uitvindingen en gigantisch veel banen. Dat zie je nu ook al overal gebeuren.
 
De aanleg van offshore windparken is bijvoorbeeld een gigantische business geworden en kwam precies op tijd om de malaise in de olie- en gasindustrie op te vangen. De wereld gaat onvermijdelijk veranderen. Over 50 jaar vragen we ons met verbazing af hoe we luchtvervuiling ooit zo gewoon hebben kunnen vinden.

Diesel is uit
Ook de motorenbranche komt onder druk van overheid en publieke opinie nu flink op stoom. Woorden als ‘diesel’ of ‘dieseltechniek’ doen het al niet zo goed meer in bedrijfsnamen en worden vervangen door iets met energie of energie-oplossingen.     
 
Maar geen vooruitgang zonder tegenstribbelen. Zo schreeuwde de branche tot voor kort nog moord en brand dat er volgend jaar geen scheepsmotor meer verkrijgbaar zou zijn vanwege idiote milieu-eisen van de Europese Unie. Als er al eisen moeten komen, laat ze dan in vredesnaam gelijk zijn aan de Amerikaanse, riep men in koor. Want de grote fabrikanten zouden écht geen motoren gaan bouwen speciaal voor de ‘kleine’ Europese binnenvaart.

Krokodillentranen
Ook deze krant publiceerde dit dreigende geluid en ik kan moeilijk inschatten hoeveel scheepseigenaren we hiermee ongerust hebben gemaakt. Schippers kennende verwacht ik dat ze zich niet van de wijs hebben laten brengen: het is nog geen 2020, het zal zo’n vaart niet lopen.
 
En inderdaad, 10 maanden voor invoering van de Europese Stage V emissie-eisen maakt marktleider Caterpillar bekend met Stage V-motoren te zullen komen. En dan blijken ook andere bouwers de Europese markt toch niet links te laten liggen. Sterker nog, technisch is het ineens voor de meeste geen probleem. Het waren dus krokodillentranen van de fabrikanten.

Kost dat?
Maar ze hebben wel gelijk dat de certificeringsprocedure van de nieuwe motoren tijdrovend en zeer kostbaar is. Je praat al snel over een investering van 250.000 euro per motortype. En het vervelende is dat uiteindelijk de klanten die rekening altijd betalen. Daar ligt bij veel binnenvaartondernemers de angst.
 
Wat gaat een Stage V-motor met SCR-katalysator en roetfilter kosten? De meeste fabrikanten zwijgen daar nog over. Een enkeling stelt dat zo’n motor tenminste 70.000 euro duurder is dan de huidige generatie CCR2-motoren. Wie die kosten uitspaart, kan dus concurrerender vervoeren.

CO2-heffing
Op enkele heldhaftige pioniers (en hun klanten) na zullen scheepseigenaren logischerwijs dus zo lang mogelijk niets willen doen aan de uitstoot van hun schip. Er is een externe stimulans nog. Daarom is het idee om een CO2- of uitstootheffing voor grote bedrijven en de industrie in te voeren zo gek nog niet. Dat maakt scheepvaart al meteen veel aantrekkelijker voor het vervoer van goederen, want het schip presteert zelfs nu al ongeëvenaard goed op CO2-gebied.
 
Maar met een beetje betere vrachtprijs kan het nog heel veel schoner. De mogelijkheden zijn legio: hernieuwbare brandstoffen, batterijen, brandstofcellen. Eigenlijk is klimaatneutraal vooral een kwestie van doen.

Reacties (5)

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

  • G.M. Noldes

    Alleen de titel klopt. Wanneer is nog wel een grote vraag.

    Ik zou 1 heel simpele vraag willen stellen.
    Zijn we bereid om de komende 3 of 4 generaties onze welvaart, ons sociaal vangnet en onze pensioenen op te geven om een poging te doen dit te bereiken???
    Met de hedendaagse techniek en welvaart is het (nog) onmogelijk.
    1.Kernenergie is een vies woord
    2. Bio brandstoffen is een lulverhaal
    3. wind en zon is absoluut niet toereikend en niet constant
    4. waterstof is zeer inefficiënt. Je moet er 2 kw instoppen om er net iets meer dan 1 kw
    uit te halen, en levert veel waterdamp, dat een erger broeikas gas is dan Co2.
    Blijft over fossiel, en dat zit in het verdomhoekje.

    Het feit dat we duurzamer met de aardkloot om moeten gaan klopt. Het is alleen zo jammer dat er de komende pak weg twee jaar een kapitaal vernietiging plaats vind in de binnenvaart die zijn weerga niet kent, en daarmee ook een hele hoop goed materiaal verdwijnt.
    Velen (ik ook) gooien een goed draaiende motor ( en/of kopschroef) op de hoop om voor dat het onbetaalbaar word nog een nieuwe motor te zetten, in de hoop dat ik er mijn pensioen mee haal. Daarna gaattie toch de hoop op.
    Bestaande motoren kunnen met nageschakelde techniek ook de norm halen, maar dat mag niet van Europa.

    Als ik tussen de regels van de certificering artikelen lees, dan certificeert niet het merk, maar de importeur, begrijpelijk uit lijfs behoud. Dit deed KTB 15 jaar geleden ook al.
    De reden is simpel. Vervang markt binnenvaart is ongeveer 150 motoren per jaar. Neem 6 dominante merken, dat is 25 motoren per merk per jaar, en dat ook nog verdeeld over de range 150 tot 1500 kw. Dus certificering per motor is niet te betalen en totaal niet interessant voor een merk.
    Denk niet dat ik bij de Cat importeur van Spanje een stage-V motor kan kopen.

    Bij de genoemde Co2 heffing is TATA steel de eerste die zijn koffers pakt, scheelt weer een hoop transport-;)
    Volgens mevrouw Urgenda (Marjan Minnesma) mag de Co2 heffing niet doorgerekend worden aan de eindverbruiker, lees consument. Mag een investering in Co2 reductie dat dan ook niet ???
    Er word nu om het hardst geroepen door de politiek dat de burger de rekening niet hoeft te betalen. Wie dan wel???

    kortom, er is (nog) geen oplossing en het zal wel ff duren voordat die er komt. Tot die tijd is het zaak om wel naar duurzaamheid te streven, en niet zoals de heer Schipper al eens aangaf in een opinie, papieren duurzaamheid zoals nu dus gebeurd.




  • Peter Janssens

    Volgens mij beginnen ze aan het verkeerde eind. Met energie kan men schone brandstof maken. De enegie voorziening gaat men echter eerst afbreken en vervangen door onbetrouwbare en plaats rovende alternatieven. Zou men echter eerst de capaciteit vegroten met schone kernenergie kan men veel grotere stappen maken. Toch verkiest men liever de moeilijke weg met altijd achter de feiten aanlopen, natuurlijk wel weer een reden om de lasten te verzwaren.

  • a.o stienstra

    De Chinezen ( en nog wel meer landen ) lachen zich kapot. Die bouwen de ene na de andere kolencentrale. Maar dan word gezegd wij moeten een voorbeeld stellen. Ja dat maakt indruk maar niet heus. Uiteindelijk kost dat vergroenen de burger zoveel geld dat we wel verplicht onze spullen uit China moeten laten komen . Anders is het niet meer te betalen .3 keer raden wie er dubbel zo hard lachen ??

  • a.o stienstra

    Met een beetje betere vrachtprijs . Ja en daar leg je meteen de vinger op de zere plek. Het interesseert de bevrachters geen reet of je wel of niet groener bent. Althans , ze vinden het een mooi verhaal . Maar zodra een concullega jouw reis voor een kwartje minder wegbrengt met een oude zogenaamd veel vuilste motor is hij degene die de reis krijgt. Zo is het en zo zal het blijven ook .Dus vergroenen voel je enkel in je portomonee en dat niet op een positieve manier .

  • A. Elzinga

    Pfffffff, wat een eenzijdig verhaal. Voorbeeldje; door wie en hoe worden de batterijen gemaakt en hoe en waar worden ze afgevoerd? Geen idee zeker ? Dan eerst maar ns weekendje weg met het vliegtuig alvorens deze vragen te beantwoorden.

Lees ook